Jump to content

Biltema-olje = motorhavari?


Stephan

Recommended Posts

Sorry, men den skjønte jeg ikke

 

Det jeg mente var at Biltema kunne ha opplyst hvem som raffinerte smøreoljen for Dem. Hvis de hadde referert til en kjent produsent ville kundene føle en mer trygghet. Ryktet og spekulasjoner om dårlig kvalitet ville bli forbedret.

Reginol kjøper jo smøreolje fra Texaco og tapper den om på egne kanner. Tror Biltema hadde tjent på å kunne dokumentere , hvem som var produsent . :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da ville samtidig den kjente produsenten mistet alt salg, for oljen deres koster sannsynligvis vesentlig mindre på Biltema... En sikker måte å ødelegge sitt eget marked, er å offentliggjøre at egne produkter fås billigere andre steder.

 

:nono:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Da ville samtidig den kjente produsenten mistet alt salg, for oljen deres koster sannsynligvis vesentlig mindre på Biltema... En sikker måte å ødelegge sitt eget marked, er å offentliggjøre at egne produkter fås billigere andre steder.

 

Veldig bra, det er hva vi på fagspråket kaller markedsdiskriminering.

Link to post
Share on other sites

eginol - så vidt jeg vet/har sett så kjøper Reginol inn i stort(bulk) fra Texaco og selger i smått. Har kjøpt to-takts olje fra dem i alle år og da i fire-liters kanner som ser ut til å være Texaco original embalasje. Motorolje til bil er i deres egen embalasje og på bl.a. ti-liters dunker.

Har ikke hatt problem hverken med bilmotorer eller båtmotorer med produktene fra Reginol.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan tenke meg til to grunner til at "biltema" motorer havarerer - ingen av grunnene har med oljekvalitet direkte å gjøre:

 

1. En del ukyndig personell blir fristet til å overta bilvedlikeholdet selv i steden for å følge verkstedservice. Slenger innom biltema for å kjøpe olje (og annet småknask en selvoppnevnt og nyutnevnt "ekspertmekaniker" behøver. Turer avgårde med verktøy i 19,90 kroners klassen, godt pågangsmot og til sist olje fra biltema. Motoren havarerer etter en tid. Ikke på grunn av oljen, men fordi motorservice inneholder myyyye mer enn oljebytte.

 

2. Oljen på biltema er så billig at enkelte tenker; "nå skal vi gi gamle stakkaren god behandling, vi spanderer helsyntetisk olje. Må jo vere bra for gamle sliteren, og prisen er jo lavere enn det jeg betalte for mineralsk olje sist gang. Biltema er gode greier!" Motoren havarerer etter en tid. Ikke på grunn av Biltemas helsyntetiske olje direkte, men fordi motoren som tidligere hadde gått på mineralsk olje nå fikk en mye bedre olje som løste opp alle gamle avleiringer og avsetninger i motoren. Disse vandret rundt i smøresystemet og noen uheldige deler av grumset satte seg på steder det ikke skulle i trange oljekanaler til rammelager, vippetøy, kamaksler etc. Motoren dør dermed av motorverdenens svar på blodpropp eller infarkt.

 

Ingen av disse situasjonene kommer som følge av oljekvalitet!

Oso

Link to post
Share on other sites

Hva er fordelen med singlegrade olje? Prisen? Eller smører den bedre enn multigrade så lenge temperaturen er riktig?

 

Jo større spenn det er mellom laveste og høyeste arbeidsområde, jo flere additiver, og større mengder av disse brukes.

Additivene nedbrytes under bruk, visstnok i større grad enn en ren singelgrade vil gjøre, og arbeidsområdet blir altså gradvis mindre.

At en god del av oljen faktisk er tilsetninger fremfor "olje" er også mindre bra.

 

Konklusjon:

Ved bruk der singelgrade-olje fyller bruksområdet fint er det det beste.

Link to post
Share on other sites

Jo større spenn det er mellom laveste og høyeste arbeidsområde, jo flere additiver, og større mengder av disse brukes.

Additivene nedbrytes under bruk, visstnok i større grad enn en ren singelgrade vil gjøre, og arbeidsområdet blir altså gradvis mindre.

At en god del av oljen faktisk er tilsetninger fremfor "olje" er også mindre bra.

 

Den påstanden stemmer jo ikke helt med dagens multigrade longlife oljer, med skiftintervall på 30.000km.... :confused:

Link to post
Share on other sites

Alltså - kanske några basic facts kan vara värda att begrunda:

  1. Varje maskin- eller motorleverantör ser en möjlighet att tjäna pengar på att rekommendera 'sin' olja och ta betalt för sitt varumärke.
  2. För maskin- eller motorleverantören är det givetvis intressant att kunna avfärda reklamationsanspråk med hänvisning till 'fel' olja.
  3. Kunden har inga eller små möjligheter att veta vilket som är sant när det gäller oljans egenskaper eftersom det fordrar stort statistiskt utfall vilket bara maskin- eller motorleverantören och möjligen oljeleverantören har, och ingen är intresserad att lämna ut sin kunskap. Därmed faller i stort sett alla förstå-sig-påares påståenden om vad som 'gäller'. Påståenden av typen 'Den här oljan har gått bra i min motor' har såklart oxå begränsat värde i sammanhanget. Bara den som hanterar kanske åtminstone 100-tals motorer om året av en viss typ kan bygga upp något vetande som har värde i debatten. Och dom som har denna möjlighet har sannolikt ett egenintresse att hålla sin kunskap för sig själv. Sitter man så nära motorleverantören så blir man sannolikt så 'väl omhändertagen' alternativt är man så mån om sin relation = affärsvillkor så man springer inte precis till kvällstidningarna med sina kunskaper...
  4. Oljelevarentörerna kan tänkas sälja sina produkter via andra kanaler än de egna, men ser då givetvis till att avtalsvägen göra sin 'kund' (= ex Biltema) ansvarig för att det inte läcker ut vem som tillverkat produkten. Han kan ju dessutom möjligen om han vill (=om det blir billigare för honom) sälja en sämre specifikation till den alternative distributören.

Detta resonomang kan appliceras på många produktgrupper ss oljor, glykol, reservdelar, oljefilter mm. 'Vem vill riskera sin dyra fina motor - eller garantin på den - genom att använda billiga slitdelar'?

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da ville samtidig den kjente produsenten mistet alt salg, for oljen deres koster sannsynligvis vesentlig mindre på Biltema... En sikker måte å ødelegge sitt eget marked, er å offentliggjøre at egne produkter fås billigere andre steder.

 

:nono:

 

Men nå er det ikke alle forunt å ha en Biltemabutikk i nærheten da (selv om jeg visstnok snart får en her i byen).

 

"Biltema skal etablere 30 varehus før 2012, og ett av dem skal være i Harstad bekrefter styreleder Magne Teigland."

 

Men uansett er antall Statoil-stasjoner i klart flertall over Biltema-butikker inntil videre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Motoren havarerer etter en tid. Ikke på grunn av oljen, men fordi motorservice inneholder myyyye mer enn oljebytte.

Nåja, det er ikke så mye annet de gjør på en motorservice på et verksted i dag da.

 

Det byttes olje og diverse filtere, evt tennplugger. Kanskje de sjekker noen drivremmer, hvis de gidder. Så kanskje det plugges inn en pc og leses av en diagnose, hvis motoren har denne muligheten. Er det noe særlig mere som gjøres da??

(Kanskje justere ventiler på enkelte modeller som krever det. Men det gjøres normalt ikke ved hver service.)

 

Jeg har ihvertfall ikke opplevet at verkstedet gjør så mye mere enn det en selv kan gjøre like godt. Det er nok som oftest flere årsaker til et eventuelt havari tror jeg, men de har neppe så mye med at en har slurvet så fælt med selve motorservicen.

Olje- og filterskift derimot, det bør det nok ikke slurves med. Og bruke olje som innehar den riktige spec'en. Om oljen da kommer fra Biltema eller et annet merke, burde være ett fett.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke GM er så spesiell, dog har hurtigløpende V8'ere høy lagerbelastning. SEA 30 er 'preferred'.

Hadde i sin tid bil med GM 6,2 og ny bil med 6,5 her ble jeg anbefalt og bruke mineralolje pga ved bruk av syntetisk olje ble oljen for tørr og de hydr. ventilløfterene begynte og henge. :rolleyes:

Jeg gjorde den feilen selv på 6,2 GM men skiftet olje og fikk løst de med noe lavfriksjon stoff og mine. olje, løfterene ble skiftet 1 år senere.

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Det jeg mente var at Biltema kunne ha opplyst hvem som raffinerte smøreoljen for Dem. Hvis de hadde referert til en kjent produsent ville kundene føle en mer trygghet.

Dahadde de mistet mulighetene til å selge olje til den pris de leverer til.

 

:flag:

Har benyttet Biltema mineralolje 10-40 i snekka i flere år.Tror den er helt grei (også prisen som er 99kr for 4 liter)

Skiftet faktisk ojle og filter i går,selv om båten ikke har gått så mange timene i år.Synes det er greit å ta det nå før vinteropplag :sad:

 

Fungerer helt utmerket og samtlige spesifikasjoner støtter DIN kravene. Løøøp og kjøøøøp :wink::flag:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Veldig enig med ooma.

 

Jeg kjørte selv min forrige båt i 6 år på olje fra Felleskjøpet som med sine drøye 200 kr. for 10 liter sikkert havner i samme bås som "billigoljen" fra Biltema. Fikk den gangen fortalt av verksmesteren på Felleskjøpet at deres olje var levert fra Statoil. I følge spesifikasjonene på kannen så tilfredstilte de siste krav fra Volvo (VDS2 - eller noe lignende). Båt/motor var nå i år 20 år gammel da jeg solgte den og med den utviklingen som har vært over denne perioden så kan jeg ikke tenke meg at selv den dårligste olje i dag er dårligere enn den oljen som var beregnet på motoren da den var ny for 20 år siden.

 

Oljefilter kjøpte jeg imidlertid fra Volvoforhandleren. Flere innlegg fra kompetent hold på disse sidene har fremhevet at det er langt viktigere med filterskifte enn oljeskift. Var det ikke en som hadde kjørt som Mercedes flere hundre tusen kilometer uten oljeskift (kun etterfylt) og kun skiftet filter, og ved analyse av oljen så var renseegenskapene fortsatt innenfor kravene?

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hadde ett tilfelle når jeg jobbet for hyundai.. kom inn til første oljeskift etter 105000 km .accent dette ...tikket\klakket noe helt jævelig.. måtte demont toppdeksel som veide 3 kg mer en det skulle pga avleiringer\slam.. hvordan kan noen ha gått glipp av at olje skal byttes med jevne mellomrom?????????

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

På motoren min sitter det et KMH4A gir, hvor det primært anbefales å benytte SAE 30 olje. Jeg er litt usikker på når det ble byttet olje/renset oljefilter på denne sist (skal gjøres hver 500 timer i flg. håndboka), så jeg ønsker å gjøre dette nå. Jeg sliter imidlertid litt med å finne noen som selger slik olje i aktuelle kvanta (går med ca 1,5 liter) i nærområdet mitt (Oslo-Akershus-Østfold).

Noen som har tips om dette?

Link to post
Share on other sites

Var det ikke en som hadde kjørt som Mercedes flere hundre tusen kilometer uten oljeskift (kun etterfylt) og kun skiftet filter, og ved analyse av oljen så var renseegenskapene fortsatt innenfor kravene?

Det var ikke denne du tenkte på, da? NB: sitatet er jo her tatt ut av sin sammenheng - så gå tilbake til den opprinnelige tråden for egnet helhetsforståelse :smiley: :

 

Etter ca. 500 timer (3 år) driftstid fikk jeg utført analyse på smøreoljen i en dieselmotor uten at oljen har vært skiftet (bare etterfylling for å kompensere for forbrukt smøreolje). TBN på ny olje var 14. Nå er den på 8,8. Det er altså igjen mer enn nok basisk stoff til å nøytralisere eventuelt svovel som kommer med dieselen i den nærmeste fremtid også. De øvrige tilsetningsstoffene er det også nok igjen av. På min gamle Mercedes med bensinmotor har jeg ikke skiftet smøreolje siden 1988 (over 400 000 km) - bare etterfylt når nivået nærmer seg nedre merke på peileteinen. Også dens smøreolje har tilstrekkelig høyt basetall. Men jeg har skiftet smøreoljefilter på begge motorene etter ca. hver 100 timer.

 

Det er nok mange som skifter smøreolje p.g.a. redselen for at svovel skal skade motoren. Og oljeselskapene hvisker hurra.

Link to post
Share on other sites

En ting har forundret meg mye når det gjelder oljekrav til båtmotorer:

Hvorfor skal det være så viktig med multigrade? De fleste bruker båten bare i sommerhalvåret? Og de som bruker den i vintersesongen starter vel sjelden i mange minusgrader? Når motoren er i gang, går den stort ved konstant temperatur. Defleste ville vel greie seg veldig bra med en god "sommerolje"?

 

Jeg kan forstå det er viktig med multigrade for bilmotorer som skal starte i 30-40 kuldegrader.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

kan ha sammenheng med dårlig kontroll på oljetemperaturen:

 

motorer uten oljekjølere kan få høyere øljetemp en ønskelig og,..

motorer med oljekjøler kan gi for lav oljetemperatur

 

.... i forhold til idelle temp/viskositet.

 

noe av grunnen til anbefalt 10-30 alt 30 olje til US V GM motorer skal så vidt jeg vet ha sammengeng med 2 forhold:

 

"tynnere" olje gir lavere intern friksjon under nomal bruk = 30 olje.

det automatiske ventiljusteringssystemet er det mest kritiske pga fare for avleiringer og dette skal også være en faktor.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
kan ha sammenheng med dårlig kontroll på oljetemperaturen:

motorer uten oljekjølere kan få høyere øljetemp en ønskelig og,..
motorer med oljekjøler kan gi for lav oljetemperatur

.... i forhold til idelle temp/viskositet.

noe av grunnen til anbefalt 10-30 alt 30 olje til US V GM motorer skal så vidt jeg vet ha sammengeng med 2 forhold:

"tynnere" olje gir lavere intern friksjon under nomal bruk = 30 olje.
det automatiske ventiljusteringssystemet er det mest kritiske pga fare for avleiringer og dette skal også være en faktor.


Men det gjelder i såfall kun bensin. V8 deisel er preferred SEA 30, optional 15W-40, not recommended 10W- XX.

Single grade (SAE 30) kjører noe høyere i temperatur enn multigrade mineral. 30-oljen er vel anbefalt ned til fem kalde eller litt under.

Enklete nyere Volvo (blant annet) skal ha halvsyntetisk. Som over alt ellers, les og følg instruksjonsboken. Hvis du da ikke mener at du er spesialist og villig til å ta konsekvensene av det.
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Enklete nyere Volvo (blant annet) skal ha halvsyntetisk. Som over alt ellers, les og følg instruksjonsboken. Hvis du da ikke mener at du er spesialist og villig til å ta konsekvensene av det.

 

 

Drar frem denne igjen. Tidligere eier av min båt har benyttet Biltemas mineral olje på motoren siden den var ny. Motoren en er en VP 2020 fra 2001.

 

Etter å ha skummet denne tråden burde jeg egentlig vært bekymret ? :sweat:

Link to post
Share on other sites

Drar frem denne igjen. Tidligere eier av min båt har benyttet Biltemas mineral olje på motoren siden den var ny. Motoren en er en VP 2020 fra 2001.

 

Etter å ha skummet denne tråden burde jeg egentlig vært bekymret ? :sweat:

Med tanke på at kjernevirksomheten til Biltema i grove trekk er å tjene penger på billigprodukter og lavlønt arbeidskraft, burde jeg vel svart at du burde være bekymret. Men det går vel stort sett greit så lenge det ikke er snakk om olje til en formel 1 motor.

 

De fleste seilbåtmotorenene har vel hatt tradisjon for å ruste fast lenge før de er utslitt, og skiftintervallene på oljen og bruken av motoren har vel kanskje større betydning en små avvik i kvaliteten på oljen.

 

Ta det rolig og sørg for et godt vedlikehold i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Drar frem denne igjen. Tidligere eier av min båt har benyttet Biltemas mineral olje på motoren siden den var ny. Motoren en er en VP 2020 fra 2001.

 

Etter å ha skummet denne tråden burde jeg egentlig vært bekymret ? :sweat:

Nå er det vel ikke bare denne tråden som kan gi hvem som helst av oss amatører bekymringer om en alltid skal følge ekspertrådene... Når er det vel slik den motoren du har er anbefalt å bruke VDS-2 specen til Volvo og det er nok ikke noe "hokus pokus" olje, men en vanlig mineralolje... og jeg tror ikke at Biltema oljen er noe dårligere enn det som Volvo får tappet av ymse fabrikanter som tilbyr den billigste oljen, som de kan selge med størt mulig fortjeneste..

 

Den nyere D serien (i den størrelsen vi snakker om her D1 og D2) er anbefalt å bruke VDS-3 oljen, men kan fint gå på VDS-2 i følge instrukssjonsboken.... så etter min mening så har du liten grunn til å være bekymret..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Slapp av, det er ingen grunn til bekymring. Biltema lager ikke oljen, de har aldri raffinert så mye som en liter olje. Tidligere var oljen til Biltema kjøpt fra BP. Samme BP solgte også olje til Statoil. Det er ikke mange raffenerier i verden som produsterer smøreolje. Så bak 'oljemerket Biltema' skjuler det seg nok navn som BP, Chevron, Shell, Texaco eller andre. Biltema batteriene blir f.eks. solgt andre steder under det totalt ukjente navnet Varta.

 

Story: Den gangen jeg jobbet hos en av de største maskin/motorfabrikantene i verden, hadde vi avtale med Texaco på smøreolje. Vi, de ansatte, fikk vel oljen til ca. halv pris. Jeg snakket med en mann fra Oslo kommune om olje, priser osv. Blant annet lurte jeg på hvorfor kommunen ikke kjørte på regenerert smøreolje. Nei, sa mannen, vi har fått inn tilbud fra alle. Regenerert olje blir nesten dobbelt så dyrt i innkjøp som det merket vi bruker nå. Det er nok slik at barnearbeid i Norge er mye dyrere enn det barnearbeidet som blir utført i UK eller Holland. Selv når en vesentlig del av råmateriealet er omtrent gratis.

 

Så du kan bare motre trøstig videre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...