Kjelli Svart 2.Mars.2004 Del på Facebook Svart 2.Mars.2004 Kjedelig og ikke ha noe sted og stå ja. Jeg har ikke mer enn en 30 m2 garasjeplass så det er trangt her og. Kunne tenkt meg og kjøpt et nedlagt småbruk med stor låve, det hadde vært deilig Stakkar dokker da, så har så dårlig med plass. Har redskapshus i stål, som jeg hadde båten inni i fjor, men da var båten kun 22 fot. Nå må den stå utforbi, men har laget telt av presenning til den, og jeg kan skrive under på at det ikke er lett å tenke når der blåser. Og heller ikke sove, når der blåser kuling. Hører ikke presseningene, men ligger å tenker på konsekvensen, hvis den ryker. Har laget et telt som er 12x4m med høyde på 5m, så der er bra vindfang. Nei, det er greit å bu på småbruk, slik at en har god plass...... mvh Kjelli, som ikke får jobbe i båten i dag heller, er på jobb. Som også ser våren komme veldig fort..... PS: Nå får jeg vel noen tilbake???????, men klarte ikke å dy meg..... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2004 misunner deg Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 3.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Skott fikk jeg da til idag Sitér dette innlegget Link to post
Jamo Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Kunne tenkt meg og kjøpt et nedlagt småbruk med stor låve, det hadde vært deilig Synd at du bor på feil kant av landet, eg har en låve på 300 m2 som trenger litt mer maritimt preg Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Spennende å lese de daglige rapportene. Keep 'em comming! En ting har jeg lurt på en tid nå, har slettes ikke noe med det, men... Er imponert over framdriften din og har kommet til: A) Er et arbeidsjern av en annen verden. B) Jobber ikke 7,5t hver dag med "vanlig jobb", i tillegg til båten. C) Ljuger oss huden full - det er egentlig prosjektet til en annen som det vises bilder av. D) Bildene viser et prosjekt som allerede er gjennomført og som i virkelighetene tok flere år å fullføre. Tipper på alternativ b. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 3.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Spennende å lese de daglige rapportene. Keep 'em comming! En ting har jeg lurt på en tid nå, har slettes ikke noe med det, men... Er imponert over framdriften din og har kommet til: A) Er et arbeidsjern av en annen verden. B) Jobber ikke 7,5t hver dag med "vanlig jobb", i tillegg til båten. C) Ljuger oss huden full - det er egentlig prosjektet til en annen som det vises bilder av. D) Bildene viser et prosjekt som allerede er gjennomført og som i virkelighetene tok flere år å fullføre. Tipper på alternativ b. B er riktig, jeg er arbeidsledig. Håper og få båten på vannet før jeg har jobb igjen! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Og til batdilla: Når skal vi få se bilder fra prosjektet ditt da? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Holder på i harde tak om dagen. Filmer underveis så jeg kan ta ut bilder. Men av praktiske årsaker befinner kameraet seg der hvor båten er - og begge deler har jeg bare tilgang til i helgene, og da har jeg ikke tilgang til utstyr for å kunne hente ut bilder og legge det ut. Så tanken er å vente til toalettprosjektet er litt lengre, og heller legge ut noen bilder av prosessen da. Tror faktisk det blir ganske snasent. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Nå har jeg gjort litt saker som ikke syns, men tenkte og legge ut noen bilder for og hvise litt hvordan det ser ut ellers i skuta. Bare en detalj Ser ikke så værst ut under dørken heller, bortsett fra fargen. Skuta er tettspantet. Og det er nok ingen ulempe. Borda i skroget er ca. 30mm tykke Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Jeg har tidligere anbefalt deg å bruke "Trekkfastolje" på Bastard-prosjektet. Her er linken : http://www.lovold.no/?site=industri Jeg bruker å blande Trekkfastoljen 50/50 med amerikansk terpentin = ren terpentin = balsaterpentin slik at blandingen blir tynn og fin og trekker godt inn i veden. Endeved har jeg oftest plassert i et spann med trekkfastolje for max. oppsuging. Både Owatrol D1 og trekkfastolje vaskes ut av veden ved kontakt med vann og må dekkes med eks. Benarolje i mange strøk. I motsetning til Owatrol D1 tørker ikke trekkfastoljen i overflaten og man kan smøre under hele byggeprosessen når det måtte passe. Trekkfastoljen har korrekt maritim lukt og er billigere i innkjøp enn den noe oppskrytte Owatrol. Dog er trekkfastolje ikke egnet til impregnering av flater som skal males pga. at tjæra i trekkfastoljen vil slå igjennom. Løvold leverer også tretjære og amerikansk terpentin. Owatrol har et bra produkt som heter penetrerende olje som er fin på rustne ståldeler Trekkfastolje fåes kjøpt hos de fleste fargehandlere langs kysten. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Takker for tips TME. Jeg har sendt forespørsel på pris til de som leverer trekkfastolje. Og venter fremdeles Spørs om jeg ikke må ta en ringe runde da de ikke svarer på mail Ellers tusen takk for tips TME Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Jeg har noen liter trekkfastolje. Hvor mange liter trenger du? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 6.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2004 det jeg kan få tak i! Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 6.Mars.2004 Del på Facebook Svart 6.Mars.2004 Jeg har 8 stk 1 liters bokser. Det monner kansje ikke? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Takk til JRK for at det ordnet seg med kabel! Har nok kabel til hele prosjektet mitt, det var deilig. Ellers har jeg ikke fått gjort mest i dag, men skottet er festet ordentlig i dag. Så i morgen får jeg litt hjelp til og sette opp 2 av hytteveggene. Da bør det vel begynne og ligne på båt tenker jeg. Hytteveggene langs sidene blir delt i 2 i høyden. Det på grunn av at platene ikke er mer enn 122cm i bredden. Men da danner de også en bakvegg for skap og benker. Bruker forresten 22mm tykke Merantifinér plater. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Hallo Bastard ! Jeg har nevnt det tidligere. Pass på nå når du skal lage til hytteveggene at disse skrår godt innover. Dersom de er loddrette vil de se ut som de heller utover. Det er OK på et hus, men ikke på en båt. Dessverre er det veldig mange båtoverbygg som er slik. Når det gjelder "Trekkfastolje" mener jeg å huske at min lokale fargehandler fikk dette gjennom sin grossist Fargeringen. Du kan sikkert bestille fra Bodø, men det vil koste skjorta i bilfrakt. Slike saker sendes aldri pr. post. Fargehandlere har vanligvis fraktfri leveranse. Trolig kan du få stoffet i 20ltr og 200ltr. Er båten tørr ryker det fort med 20ltr. Kan dessuten lagres i det uendelige i tett emballasje. Pass på å smøre spesielt godt der du ikke kommer til senere. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Er den så drøy i bruk. Så for meg mange mange liter jeg! Jeg skal til byen en tur i morgen og sjekke priser! Frakt fant jeg ut at var vanskelig. Jada masa , jeg skal skrå øverste del av overbygget. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 ...Jada masa , jeg skal skrå øverste del av overbygget.Du har ikke ei lita skisse som viser hvordan overbygget skal bli da? Så kunne du fått noen tilbakemeldinger på fasongen generelt, og hellingen spesielt. :discuss Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Har det bare i hodet enda. Jeg må nok prøve meg fram litt når det gjelder det som skal skres litt. Men det er tenkt at det skal syns at det er skredd. Jeg er ikke flink til og tegne dette sett fra baugen. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Av 20 liter Trekkfastolje som du blander opp med 20 liter amerikansk terpentin har du straks 40 liter smørelse. Ha alltid denne for hånden og smør i tide og utide. Treverket trekker utrolig mye til seg. På steder der du ikke kommer til flere ganger bør du impregnere etter beste evne og avslutte med et par strøk med tretjære. Utblandet Trekkfastolje kan fint sprøytes med vanlig Gloria eller Gardena-sprøyte. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Hei Tme! Holder dette seg flytende? Tenker på om jeg må rengjøre sprøyta hele tiden eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Godt spørsmål. Jeg bruker å sprøyte oppunder esinger/dollbord og under halvdekket bak hver vår før sjøsetting og har da rengjort sprøyta. Skulle likevel tro at stoffet kan stå i sprøyta og at du setter dysa ned i ei passende plastflaske med wh.sprite mellom øktene. Unngå å puste inn sprøytetåke. Trekkfastoljen er bedre på treverket enn i lungene dine. Sitér dette innlegget Link to post
Reidar67 Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Hoh! Prosjektet ditt gir meg skjelvinger! Kan ikke glemme endeløse timer med riving, sliping, tilpassing av trebiter, ny riving, nye trebiter, olje, mer olje, ENDA MER OLJE!!! Men også gleden da "hun" endelig kom på sjøen igjen! Langtfra ferdig, men flytende! Nok til en liten æresrunde langs Bunnefjordens bredd, og mer enn nok til beundrende blikk fra de grå menn, som kanskje selv en gang gikk og drømte om å sette i stand en gammel "dame"... Her er hun! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Fin dame det gitt! Nå kom jeg på noe jeg hadde glemt nemlig luke foran! Kjekt og ha en nødutgang forut. Jeg blir nok ikke ferdig før jeg sjøsetter jeg heller, men det var også tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Reidar67 Svart 9.Mars.2004 Del på Facebook Svart 9.Mars.2004 Ja den luka voldte meg en del hodebry. Ikke bare-bare å sette stikksaga i i 3 cm mahogny og sage i vei! -Liksom ingen vei tilbake da... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.