Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Aaahhhhh endelig helg!!!

 

:drink: :drink: i kveld med iskald pils :confused:

 

Nå skal jeg ikke på jobb før til Onsdagen igjen :blush: og da blir det og bygge båt :smash:

Skal bli deilig og begynne på´n igjen.

Oppdatering med bilder (forhåpentligvis) over/i løpet av helga :blush:

 

Kos dere med varmen så lenge den varer folkens :seeya:

Link to post
Share on other sites

Oj, oj! - Se her ja. Dette ser lovende ut :sailing:. Kan du ikke hive unna bylten på babord side av båten så vi får et ordentlig bilde fra siden også? Dette er jo bare erting, det. Vise litt, men ikke alt :smiley:.

 

Lagt til 1: Er det bevisst, eller ubevisst at alle vinduer uten de i kabinen er ganske avrundede i kantene? Jeg tror kanskje jeg ville hatt mer avrundede kanter på vinduene i kabinen også. For å få mer flyt og gi inntrykk av at alt "hører til".

 

Lagt til 2: Eller, jeg vet sannelig ikke. Synes f.eks. Sjømenn med firkantede vinduer i kabinen er penere enn de litt eldre med mer avrundede vinduer. Hmm.

Link to post
Share on other sites

Er litt usikker sjøl med vinduene i kabinen, men det er ikke for sent og gjøre noe med det.

Kombisjark er vel kanskje det blir ja :smiley: har litt sansen for de egentlig!

I morgen skal hyttetaket på plass :yesnod: for da slipper jeg og dekke til like mye som jeg har gjort til nå!

Det er egentlig ikke så veldig mye igjen utvendig.(sett bort fra oljing/stoffing)

Oljinga håper jeg og få tatt nå snart. (helga blir nok det da)

Gleder meg som en unge til og begynne med innrednings løsninger da :yesnod:

Spesielt dashboard :cool: Har kjøpt bryterpaneler og greier. Og Autopilot har jeg fått tak i og :cool:fint når man skal dorge :smiley:

Har lyst på mesan også :yesnod:

 

Lurte på om jeg skal ha konsoll  oppunder taket til Vhf, bilradioen, Pr-radioen.

 

Vel, det går seg nok til tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Hei bastard30000!

Nå begynner det å ligne noe, ja! Dette ser flott ut, og blir nok en bra båt. Skulle jeg peke på noe så måtte det være høyden av "doghous'et", spesiellt i akterkant, hvor du får en ganske høy, lodrett linje som avslutning på overbygget, noe som virker "litt fremmed og husaktig" på en båt. En båt har som regel avrundede og harmoniske, myke linjer. Høyden blir ytterlig understreket av et noe lavt skrog / fribord (ser det ut som på bildet, men det kan også være synsbedrag og / eller feil fotovinkel....). Det er selvfølgelig vanskelig å si noe om, før båten ligger på vannet, men, hadde det vært meg, ville jeg fortsatt det lave halvdekket lenger akterut, og avsluttet omtrent der hvor det tredje, store vindu begynner. På denne måten ville man kamuflert mesteparten av den høye "veggen", d.v.s. den vil ikke virke sååå dominerende! Det er jo bare en måte å minske den store kvadratiske flaten på.

 

Bilde

 

Lykke til, bastard30000 - dette blir bra!  :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fint at dere kommer med synspunkter!

Det ser høyt ut, men er faktisk ikke mere enn 120cm høyt fra dollbord og opp!

Det som var tenkt var at jeg skulle ha rekkestøtter videre fra halvdekket. Evt. lage (vet ikke hva det kalles) "fotrekke"??? slik at man ved uhell ikke sklir lenger enn til kanten. Noen som skjønte det :yesnod:

Men jeg kjøpte ideen din Walter, mulig jeg trekker halvdekket et stykke til. Da får jeg jo også stuerom i salong/styrhus :yesnod::smiley:

Link to post
Share on other sites

...Men jeg kjøpte ideen din Walter

Jeg er enig med Walter. Min første innskytelse var det samme som Walter nevner. Men jeg regnet med at løpet var kjørt når det gjelder rekken, så jeg valgte å heller kommentere vinduene. Men ser du deg mulighet til å gjøre noe med det, tror jeg du ville tjene på å gjøre noe i retning av det Walter skisserer.
Link to post
Share on other sites

Det må jeg si ble bedre ja. Synes egentlig det ser ganske så bra ut jeg. Det viktigste er jo at du er fornøyd bastard.......... Hva andre synes er jo egentlig uinteresant, selvom om det er veldig alreit å få noen tips da......

Uansett så får du ha lykke til videre!!!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Sånn :confused: Utrolig hva man kan få til i Paint

Ja dette synes jeg ble penere. Men det er i mine øyne. Som jorhei påpeker - det er sikkert ikke for at andre skal synes det er pent at du bygger. Det viktigste er at du synes det er OK selv. Men et argument å ta med seg er all ekstra stueplass du får "på kjøpet". Plass får man aldri for mye av. Det spørs akkurat hvor mye arbeide du vil legge i å gjøre noe med dette. En mellomting kunne vært og lagd en naturlig avslutning på halvdekket slik at dette rundes av nedover i ei pen bue istedenfor å avsluttes så brått som nå. Men ei fin rekkestøtte kan godt hende gir samme effekt som utvidelsen du har laget i Paint. Ellers går det ann å ta igjen dette senere også. Det viktigste nå er å komme på vannet så raskt som mulig. :confused:
Link to post
Share on other sites

Passet fint til omgivelsene må jeg si :cool:

 

Fikk gjort litt i dag og, men hyttetaket er ikke på plass enda :cryin:

I morgen får jeg gjort litt mere, så da er det ikke lenge til nating av dekkene :sad:

Får prøve meg på hyttetaket før helga, og å få det tett!

 

Begynner og bli lei av burkaen nå :cheers:

Link to post
Share on other sites

Oppdatering med bilder :sailing:

Men først må jeg si at Autopiloten er i hus (Jan M/Y Gygra)

Og så har jeg fått tak i Danskebysse :wink: (rimelig da den har vært under)

Bilde

 

Nå er taket lagt også :wink:

Bilde

 

Også et profilbilde som du spurte etter Batdilla :wink:

Bilde

 

Også er jeg nesten klar til og legge dørk i styrhus/salong. Dette blir gjort rimelig i år med blått terrassegress. Så legger jeg heller teak staver til neste vår.

Nå går det da fremover

Link to post
Share on other sites

Også et profilbilde som du spurte etter Batdilla

Bilde

Se her ja. Kan ikke annet enn innrømme at dette ser lovende ut. Går det ann å ønske seg et bilde fra siden - 90 grader rett på båten? Skulle nesten tro at du prøvde å maskere kommentarene om å dra halvdekket lengre bak ved å ta bildet fra siden forfra... :sailing: Det er sikkert ikke tilfelle, men uansett hadde det vært fint med et bilde rett fra siden. Gjerne uten presenning på taket og på baksiden.

 

Hva har du tenkt å behandle de forskjellige bestandelene utvendig med da? Det er ganske forskjellig farge på treverket. Kommer du til å forsøke å oppnå en mest mulig lik kulør på alt, eller blir hovedsaken å beskytte treverket og så får resten bli som det blir?

 

Må innrømme at jeg er litt betenkt mht sjøsetting. Hvor mye står igjen før du kan sjøsette? Og hvordan er det med motor, drivverk, styring o.l. Er det komplett og klart?

Link to post
Share on other sites

profilbilde 90 gr. prøvde jeg på men fikk ikke plass til hele båten. Stor båt ser´u :lol:

Skal prøve på det men da må jeg klatre litt i blomsterbeddet til naboen, men det gåt nok bra.

 

Sjøsetting :sailing: vet ikke enda. utsetter stadig dette da, men målet får nå være i løpet av sommeren engang.

motor og driverk har ukjent status. Dvs. driverk er greit, men motor er ikke begynt på.

Har tørnet motor på svinghjulet og det går da rundt :wink: Tror ikke det er allverden og få liv i den. Prøver og kjøre den noen omdreininger på starteren til helga igjen.

 

Kulør ja :wink: elendig kvalitet på meranti når det gjelder fargen i hvertfall. Ingen har samme nyanse :wink:

Så jeg kommer til og blande inn farge i Benarolja for og få samme farge på det hele. (Les: finerplater)

 

Styring har jeg noe greier på gang med Gruff. (teleflex m/2 posisjoner)

Ror har jeg jo, med rorkult. må lage til noe greier her men har det klart for meg hvordan det skal være.

 

innredning blir vel litt pøh om pøh. Skal lage til styrepos. og benker inn/ute.

En del innredning får jeg ta etterhvert.

 

Godt jeg bare jobber 2-3 dagers uker frem til høsten :wink:

Link to post
Share on other sites

Hmm - et forslag for å øke sjansen for sjøsetting før disse hvite greiene ovenfra tar overhånd igjen. Vet av egen erfaring at tiden går altfor kjapt når man driver med større prosjekter.

 

Arranger baatplassen treff hjemme i hagen! :yesnod: Med den publisiteten og interessen prosjektet har fått, skulle det ikke forandre meg om det stiller opp noen baatplassen venner.

 

Program for dagen:

 

1. Få tatt mest mulig av det som er kurrant for hvem som helst å gjøre. Deles opp i team som jobber med hver sine ting. Kaoset forgår under ivrig ledelse av båteier, som farter rundt høyt og lavt og sørger for at ingen mangler :drink: (Bør være inkludert i dugnaden for å sikre stor nok deltagelse...)

 

Så når et eller flere av følgende inntreffer

A.) Dagen er omme og vel anvendt :yesnod:

B.) Alle ligger rett ut pga for stor tilgang på :drink:

C.) Alle driver med helt andre ting enn de skal - diskuterer baatplassen og egen båt - også pga for stor tilgang på  :drink:

 

2. Grilling og sosialt samvær. Gjerne med masse god mat forberedt god tid i forveien av Admiralinnene som for anledningen har møtt mannsterke opp (Mann? Kvinnesterke?) for å besørge fortgang i det som har med konfeksjon å gjøre - tilvirke puter til kabinen, sy gardiner, m.m.

 

Verdt et forsøk. Skulle gjerne stilt opp på dugnad en dag jeg, hvis jeg hadde bodd litt nærmere. Ikke er noe som et par hjelpende hender. Fikk hjelp av Dillerinnen og Muttern på søndag. Du verden hvor mye mer som skjer når 6 hender arbeider enn når bare 2 hender arbeider. Det er også gunstig for den langsiktige motivasjonen at man virkelig ser at det skjer ting nå og da.

Link to post
Share on other sites

Du er inne  på noe der, jeg har hjelp fra stefaren min så det går greit!

Jeg er litt av den typen som vil gjøre mest mulig selv for og ha oversikten av hva som blir gjort!

Hjelp til oljing er allerede anskaffet.

 

Men jeg har ideen din i bakhodet. Takk for tips! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg pakke sammen for i dag. Overbygget har fått en omgang med antiparasitt i dag også.

Nating er noe dritt :lol: i morgen er det tidlig opp og begynne og slipe. Skal slipe av møkka på skroget i morgen. Og begynner også med og olje skroget :wink:

Så blir det litt snekring av dørk innimellom oljestrøka.

Jeg skal ha opphøyd dørk på styreposisjon samt  på passasjerside. Syns ikke noe om dobbelt sete på en side da det blir så trangt.

Er ikke så glad i spetakkelet(dama) :lol: neida, får vel besinne meg nå :lol:

 

Nå går det virkelig fremover. Så da bevilger jeg meg en  :lol: sånn en jeg :lol:

 

Flere bilder i morgen! Må bare spørre Ingar om mere lagringskapasitet først da!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...