Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Slipte ned med rondell på vinkelsliperen, det gikk bra og jeg har sparklet opp igjen.

Må ta litt til nå snart.

 

Annet spørsmål;

Jeg har fått tak i mesanmast, hvordan blir det da med akterlanterna?

Skal den nesten i toppen eller?

 

Og holder det og poppe fast brakett for lanterne, vhf antenne, topplantere osv eller bør det sveises fester?

Masten er i aluminium

 

Og er det noe regel for hvor den fremre lanterna står i forhold til høyden på akterlanterne?

Eller holder det med en lavere mast på denne, som blir stående på kabintak

Link to post
Share on other sites

Akterlanternen skal være så nær akter som mulig. Høyden på akterlanternen spiller ikke så stor rolle, da lanternen ikke skal sees samtidig med noen av de andre lanternene.

 

Topplanterne og side lanterner skal derimot stå i et innbyrdes forhold. På båter under 12 meter må topplanternen stå minst 1 meter over sidelanternene. På båter under 20 meter skal topplanternen stå så langt frem som praktisk mulig.

Link to post
Share on other sites

Begynner og bli ferdig med spanter nå, skal ha på plass 2 biter til som jeg hadde glemt.

Og så skal jeg lage en "bunnstokk" til, tenkte det var greit at hylsa blir opplagret på 2 punkter.

Men nå er ihvertfall det værste gjort tror jeg.

 

Neste som står for tur er og få motoren skikkelig på plass, deretter begynner jeg på dørken

 

 

nyespanter5.jpg

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jobben tar litt futten av meg i denne varmen som er nå, men Fredag har jeg fri og er i gang igjen :yesnod:

Har jeg snakket om sjøsetting, må ha hatt solstikk da :lol:

 

Mnja, vi får nå se hvor langt jeg er kommet i slutten av August.

Jeg hadde båt på sjøen da jeg begynte her på BP :yesnod: , men det var en annen båt dog

Link to post
Share on other sites

Er vel litt tvilsomt å påberope seg solstikk på din kant av landet iår vel :eek:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Laveste temp i natt var 20,6, klokken 0600 var tempen 25 grader

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt Bastard... :yesnod: Men jeg føler med deg når jeg vet for en jobb du har foran deg nå.

Har selv drevet å restaurert en 28 fots Risør snekke i nesten et år nå, å det er fortsatt mye jobb igjen......eller det er så mye jobb igjen som man bare orker. Men det er et spennende prosjekt du skal i gang med, med mange både opp å nedturer. Mitt båtkjøp begynte med at jeg fikk båten sendt fra Drammen til Mo i rana på en frakteskute som fraktet skrapgjern. Å dem hadde stroppet båten fast på luken med to stropper over å to dekk under. Så hadde dem hatt dårlig vær på turen nordover slik at hele kjølen var løsrevet når jeg fikk den på vannet....med den følgen det måtte få :eek:

men fikk nå båten opp av havets bunn igjen. Å det første som måtte gjøres var jo å berge motor. Denne var jo full av saltvann. Men etter 5-6 oljeskift var der tomt for vann i oljen. Men dynastarteren hadde sett sine siste dager :smash:

Så begynte jobben med å få ny kjøl å nye kjølbord på hver side(en kjempe jobb bare det)

så bar det til med allt det andre som en trebåt innebærer.......jeg pusset ned flere cm med gammelt lakk, oljet med Bernar olje. Så var det kalesjen som måtte fixes....heldigvis fikk jeg en lokal skredder til å ta den biten for meg.

Hadde jo håpet å få båten på vannet i sommer, men nå ser det virkelig mørkt ut for det. Selv om vi har hatt en kjempe sommer her nord(jobbet både dag å natt) så ser det ut for at den blir stående til neste sommer.

Hver dag jeg kommer ut å skal begynne med den, ser jeg nye ting som jeg skulle gjort før den kommer på vannet :lol:

Skal forsøke å få tatt noen bilder av skuta å legge ut her til dere.

Link to post
Share on other sites

Har du kjøpt en annen båt Bastard?

Kommer den ut til treffet neste år da? :wink:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

hei Bastard :seeya:

ser jo nå at du også har brukt lang tid på båten din, å at jeg skulle lest alle innlegg før jeg svarte.. :nonod:

Men men, er i allefall spennende å følge med på ditt prosjekt. Jeg holder på for harde livet med mitt også, men blir nok ikke å sjøsette før til våren.

Tenkte å legge ved noen bilder her , men får bare opp at jeg ikke er "pålogget" da...... sjønner ikke noe av det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...