Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Jo, har tenkt på flere typer av rekke. Vet bare ikke vilken utforming enda.

En tanke har vært og lage til støttene i stål, og legge håndrekke på toppen.

Samt noen bord nedover med litt avstand i mellom

Spørs om jeg ikke må få tak i et sveise apparat etterhvert.

Rekka haster det jo ikke med, den vil nok komme som siste prioritet.

 

Det med døra ga meg noe og tenke på, spesielt det med 2 delt dør

Jeg har jo bikkje som var overalt på den forrige båten, spesielt var han glad i og sitte på baugen.

Så hvis jeg kan la nederste delen av døren være låst er ett godt tips :yesnod:

Da kan bikkja sitte og se ut vinduet i stedet

Link to post
Share on other sites

En tanke har vært og lage til støttene i stål, og legge håndrekke på toppen.

Samt noen bord nedover med litt avstand i mellom

det tror jag blir fint på Bastarden......så begynner du framme vid 'bakken' o en snygg avslutning i aktern.

då tror jag du får lite fine linjer på hele akterpartiet+ att du kan ha durken litt högre......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Kom med noen mål slik at vi vet hva vi prater om, handrekke pluss rundstokk tredd i midten vil være fint etter min mening. Bord med litt avstand mellom høres harry ut for meg. Med åpen løsning gjør du minst ødelegelse av formen og utseende på båten

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Mål?

Lengden på båten eller tenkte du på høyden på rekkestøttene?

 

Når jeg alikvel må legge nye sidedekk og akterdekk vurderer jeg og trekke fremdekket bakover langs hytteveggen.

Har jo tenkt på dette før, sammenlign med bilde i signatur

 

manipulert.jpg

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp husker den, tror det blir bra og trekke disse bakover ja.

 

Når det gjelder høyden tenker jeg på hvor høy eventuelle rekkestøtter blir i forhold til dagens rekke

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har ikke noe rekke i dag egentlig, men tanken var og lage den like høy som sidedekket jeg har lyst til og trekke bakover.

Mulig det blir for høyt?

 

Alternativet er og legge dørken like høyt som akterdekket, da blir rekka drøye 50 cm som er høyden på sidedekket tror jeg.

Skal se om jeg finner igjen de manipulerte bildene mine

 

Her er ett par :rolleyes:

 

ovenfrapulpit.JPG

 

skanserekke.JPG

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkte ikke på det med snublefare, men får tenke litt på dette med rekke. Det er siste prioritet.

 

Jeg kikket litt på opplegget med kilene jeg lagde til motoren.

Er det bra nok og bolte disse fast, og er gran sterkt nok?

Tanken var og lage de i stål, men jeg får litt problemer med de bakre kilene. Det blir ikke plass til mutter under uten at jeg tar ut i fundamentet, og det har jeg ikke lyst til.

 

De jeg har lagd til i gran, hadde jeg tenkt og bolt fast med gjennomgående bolter i eikefundamentet.

Og så skru fast motorlabbene med gode franske treskruer. Er vel ikke noe særlig og lime gran og eik sammen med epoxy regner jeg med?

 

Høres det greit ut?

Kilene sees her

 

motoroppbygd.jpg

 

Hadde også tenkt og begynne på rammeverker til dørken i dag ,men orker ikke holde på i vindværet

 

Red: jeg skal se om jeg kan bruke stål alikvel, etter og ha tenkt litt så skal jeg se om det er en mulighet.

Hadde nok litt hastverk tidligere i kveld :crazy:

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er du fri for eik?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Så og si.

Tanken med og lage disse i stål er at det blir litt mere luft og ikke så klumpete om du skjønner.

Også slipper jeg og skru motorlabbene i treverk, det er vel noe herk om jeg må bytte labber og bruke de samme skruehullene igjen.

 

Bruker jeg stål kan jeg sveise muttere i stålkonstruksjonen.

 

Skal se mere på dette etter jobb idag

Link to post
Share on other sites

Tror jeg går for sviesing av kiler til motorlabbene.

 

Har fått begynt på reisverk til dørken da.

Regner med at jeg er ferdig med det i morgen, gjenstår litt tankevirksomhet men det får jeg ta underveis.

Skal lage noe av rammeverket rundt motoren som kan taes vekk på en lett måte, greit og kunne sitte på huk ved siden motor om det må skrues noe etterhvert.

Orker ikke tanken på og stå på hode nede i ett trangt hull.

 

Så konstruksjonen av dette krever litt tenking.

 

Tror motorkasse og luka i dørken blir like bred, for da kan den fremre tverrbjelken taes vekk. Blir god plass til og skru, og evt ta ut motor om det trengs.

Mulig jeg må flytte døra lenger til babord pga bredde på motorkasse, greit og få plass til isolasjon også

 

dorkute3.jpg

 

dorkute4.jpg

Link to post
Share on other sites

Hulda; jeg har tenkt på disse byggbeslagene, men de som byggshopen har inne er bare til 2" bredde.

Må sjekke om de har til 1 1/2" også, evt kan jeg foré ut litt. Men det er nok den løsningen som er enklest.

 

Sleipner;

 

Har røsket ut alt som var der tidligere ja.

Var igrunn ikke fornøyd med den forrige løsningen da det ble for trangt. Råte var også en del av grunnen.

Nå er dørken lagt høyere og jeg får mye større dørk, og jeg kommer ikke til og lage benker heller tror jeg.

 

Kommer nok til og bruke løse stoler og bord, for det kan ryddes vekk når det er tid for dans :wink:

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...