Jump to content

Restaurering av Sabb 2G og Sabb 2J


hengefjes

Recommended Posts

I denne tråden vil jeg skrive "dagbok" rundt arbeidet med å restaurere to av de mest vanlige sjarkmotorene langs kysten vår. Grunnen til at disse motorene har vært så populære mener jeg må være deres driftsikkerhet, slitestyrke, - og enkelhet dersom feil skulle oppstå, samt deletilgang. I forbindelse med arbeidet på 2G'en har jeg postet en del i Walter_S sin tråd: Prosjekt: Overhaling og renovering av SABB 2G dieselmotor. , men jeg ville ikke stjele tråden hans. (Litt folkeskikk har men da :wink: )

 

I tråden her kommer jeg til å legge ut en del bilder i håp om at andre kan ha nytte av de. Jeg synes i allefall det er interessant å se "hvordan det ser ut inni". Jeg er ikke spesielt bevandret i motorfaget og vil nok ha en del spørsmål. Jeg vil nok komme til å ha behov for enkelte deler underveis også, og håper å kunne få til noen bytter. I dette "prosjektet" er 3 motorer involvert, -en Sabb 2G -73, en Sabb 2G -79, og en Sabb 2J -76.

 

2G'en fra -79 hører til i sjarken min, og er førsteprioritet. Den er en -79-modell med hurtigomstyring, gløding, ferskvannskjøling, våt eksos, elektrisk temp- og olje-giver og skal tilbake i sjarken så fort som mulig. Tilstanden kan du også lese om i Walter_S sin tråd som linken ovenfor viser til

vaskestart.jpg

 

2G'en fra -73 kjøpte jeg gjennom finn.no for 6000,- kroner. På denne skulle stemplene og ringene være nye. I og med at disse var nye regnet jeg med at sylinderforingene var brukbare. Var også ute etter toppene, veivhusdekselet, regulatoren, og giret med hurtigomstyring.

03_695147333.jpg

 

2J'en fra -76 fikk jeg mens jeg spurte rundt i bygda her etter reservedelsmotor, motoren har 4,5 tørns sveivomstyring. Denne hadde stått litt dårlig lagret og var frastjålet dynamo, innsugsdemper, startmotor og veivhusdekslet med regulator og dieselpumper. Ellers fulgte instrumentene med, mekanisk oljtrykkgiver og turteller (men "speedometerwiren" manglet), propellen var med. - Motoren har gått relativt lite i Sabbverden - omlag 3700 timer, og skal pusses opp og settes i sjarken i stedenfor 2G'en ovenfor.

2j2.jpg

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå begynt å åpne på 2G fra -73. Foringene så veldig fine ut, nyhonet og jeg målte dem til 90,05 mm og 90,06 mm - altså så godt som nye. Toppene så veldig fine ut og vippearmene var vesentlig mindre slitt enn på 2G'en fra -79, lagrene på vippearmene virker også fine. Har jeg flaks er også ventilstyringene tightere enn på -79'en. Det blir vel til at jeg flytter både toppene, stemplene og foringene over på -79'en.

 

Nå skal jeg først stable litt ved, så skal jeg i garasjen å trekke stemplene. Bilder kommer...

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til 2J'en trenger jeg, så langt, følgende deler:

- Ekspansjonstank/manilfoil (denne er den samme som den på 2G'en)

- Dieseltrykkpumper

- Starter

- Innsugsdemper (den runde dingsen med tuten på)

 

Jeg vil gjerne bytte til meg delene nevnt ovenfor, og kan bl.a. tilby:

- 2 topper til 2G (skal trykktestes neste uke men ser ok ut)

- komplett gir 2G og 2J - sveivomstyring

- 2 dieseltrykkpumper 2G

- 2 dyseholdere komplett 2G

- Bunnpanne/veivhus 2G og 2J

- Sylinderblokk 2G

- Svinghjul 2G og 2J

- Stempel G og 2G i ok stand

- Foring G og 2G (noe slitt - målt til 90,16 mm på det meste)

 

P-kaill - jeg sendte deg en IM

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sant nok :wink: , men jeg betrakter vel heller sveiva som en sikkerhetsopsjon om strømmen skulle svikte. For å bruke sveiva i min båt må jeg sitte på kne bak motorluka og strekke meg nedi der for å sveive, - ikke så lett å støtte seg heller når ene hånda skal betjene dekompresjonshendelen. Da er de enklere å sette gassen i "fullfartstilling" - som Sabb kaller det - og vri om nøkkelen. Her er vi inne på noe som jeg er litt spent på på 2J'en, - den har ikke gløding eller mulighet for startsigaretter, ikke kan jeg uten videre gi den noen dråper olje i sylinderene heller. Hvordan løses vanligvis startproblemer på den? - eller er det helt tossete å spørre om slikt siden den alltid starter :wink:

Link to post
Share on other sites

Til hengefjes - blir artig og følge denne tråden. Sikkert mye å lære for noen-enhver her. Spennende!

 

Har ikke 2J'en gjenget hull til glødeplugger i toppene?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ehh.. forresten jeg lovet jo noen bilder fra gårsdagens økt i garasjen

 

Her er et bilde av den bakerste toppen som kom med 2G'en fra -73. Den ser litt overrasket ut :lol: Kanskje den prøver å snu seg vekk fra fotografen.

2g73toppbakre.jpg

 

Den fremre toppen var litt trist og begynte å grine. Det var visst litt skummelt å bli revet vekk fra modermotoren på den måten, - jeg synes imidlertid en 34 årig herremann som denne burde vise toppkarakter, og holde seg for god til den slags sipping..

2g73fremretopp.jpg

 

Her prøver jeg å holde orden på delene jeg har plukket ut:

2g73stempelogtopper.jpg

 

Kan forøvrig melde at stemplene så veldig fine ut, eneste var at ringene satt fast på det fremre stempelet uten at jeg helt skjønner hvorfor, - skal se litt nærmere på dette.

Link to post
Share on other sites

Har ikke 2J'en gjenget hull til glødeplugger i toppene?

Jeg har en 2J og den har ikke noe hull til glødeplugger, har heller aldri hørt om en 2J med glødeplugger. Om sommeren starter den greit med fullt gasspådrag, men når det er kaldere i lufta må jeg gi den litt startgass i tillegg. I bruksanvisningen står det at 2J skal ha kopper for påfylling av smøreolje for start, men det har ikke min. Såvidt jeg kan se har ikke den motoren som er avbildet i tråden her heller det.

Link to post
Share on other sites

I deleboka er det nevnt både avluftningsventil og startoljerør, min motor har ingen av disse greiene. Nede, fremme på styrbordsiden av toppen er det imidlertid en umbrakoskrue som går på tvers inn i retning ventilene. Jeg aner ikke hva formålet med denne er. Noen som vet? Kan ta et bilde hvis noen har lyst å se denne helt utrolig mystiske skruen. Denne er heller ikke nevnt i deleboka.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Dette skal bli spennende og følge med på! Jeg skal selv av med toppen på min 1 sylindra G motor for sliping av ventilene i vinter/vår så å få se noen Sabber innvendig er nok ingen dum ting!

 

Angående umbraco skruene kan det se ut til å være avtapping for kjølevannet i toppen, men jeg tror ikke det er det. Grunnen til at jeg ikke tror det er at disse skruene er montert fremme på toppene, og når motoren står montert i båt heller den altid litt og da vil ikke alt vannet renne ut :smash:

 

Va de er til aner jeg ikke, siden det ikke vises i boka kan det være noe som bare er på denne motoren, men Gabba sjekker jo så det finner du fort ut sikkert! :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

ja dette blir intressant. Er selv igang med ett par 2G - den andre nylig kjöpt men ikke skruet på ennå. Har ikke noe deler til 2J men kan nok vare interessert i noen deler. Kanskje jeg får noen deler som er desamme mellom 2G og 2J.Må bare se etter på den gamla 65-ern så jeg vet vad jeg har.

Og kan noen fortelle meg hvordan man kan laste op bilder. Skjönner ikke helt dette... Og det blir jo bilder herifra og, etter hvert.

Takk for alle intressante bilder så langt Hengefjes!

Link to post
Share on other sites

Har fått tatt noen bilder i dag, og det ser ikke ut til at motoren min har de umbrakoskruene. Skiltet på motoren sier det er nr. 100 fra 1976, har du nummeret på din? (Ja, jeg vet at motoren desperat trenger lakk :cheers: )

 

- Og ny pakning på innsuget ser jeg nå, det var nyttig med et nærbilde!

 

gabba_iii_006.jpg

 

gabba_iii_003.jpg

Link to post
Share on other sites

Beklager sleipner, det kom kanskje ikke klart nok frem at det var 2J'en jeg siktet til, jeg har redigert innlegget og satt inn bilde. Var en spøk...

 

Jeg antar at du siktet til 2G'en fra -79. Den ble malt av forrige eier, men jeg vet ikke hva han har brukt. Sikkert bengallakk eller noe sånt. Ikke vet jeg fargenavn/kode heller men jeg synes å huske at jeg så en lakkboks som det stod "himmelblå" på som lignet ganske mye.

Link to post
Share on other sites

Takk for det Hengefjes!

Det kan gott tenkes at det blir en ekspansjonstank/manifoil her når jeg har begynt at skrue på den "nye" gamlingen.

Vi får da se om det er en OK sak som kommer loss. Og kanskje kunne vi da gjöre noen byttesaffär? Jeg har litt annet at gjöre akkurat nå, men jeg kommer tilbake med beskjed.

Og om det passer med bytteshandel så ska jeg over mot Tönsberghållet runt 1 desember. Hvor i landet finnes du? :smash::flag::flag_sw::smash::flag_sw::flag:

Hvordan får du ut foringene fra 2Gn? Bruker du et redskap som det som finnes i instruksjonsboken? Eller tar du av hele cylinderblokka?

Det er godt at ha noen foran seg som kan jobbe med en motor... På min side er det en nyvoknet kjärlighet - som fra motorenes side kanskje ikke er besvart. Men jeg strever og håper på det beste.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...