Jump to content

Restaurering av Sabb 2G og Sabb 2J


hengefjes

Recommended Posts

Hvordan får du ut foringene fra 2Gn? Bruker du et redskap som det som finnes i instruksjonsboken? Eller tar du av hele cylinderblokka?

 

Dette skrev jeg litt om i Walter_S sin tråd som jeg refererte til i begynnelsen av denne

 

Har kjøpt en reservedelsmotor med nye stempler og ringer. Forhåpentligvis er toppene og foringene også brukbare. I mellomtiden er det bare å gjøre seg klar til den ankommer. Den bakerste sylinderforinga mi var jo gåen så den må ut. Den fremste foringa målte jeg til 90,16 mm øverst under slitekanten, så den tror jeg nok tåler ei honing og et par års bruk før den er helt utslitt, - i manualen skriver Sabb at de regnes for utslitt når de er 90,25 mm.

 

Velvel - foringa skulle ut, men jeg måtte lage meg et verktøy til den jobben, en avdrager. Det er jo veldig kjekt når man har tilgang til verksted hvor man kan gjøre slikt. Jeg dro til verkstedet og der traff jeg Jon-Åge som jobbet med veivlager til en Brunvoll L2 tosylinder på 125 hester. Her har han støypt i kvitmetall og er i ferd med å grovskrape dem.

1brunvoll.jpg

Mitt prosjekt her blir litt mer beskjedent, men allikevel nyttig. Her er delene til avdrageren jeg laget:

2avdragerutstyr.jpg

Den runde delen er 10 cm. i diam., og skal inn gjennom veivluka og under foringa. Hullet i midten er for å stikke gjengejernet gjennom og mutteren skrus fast på undersiden av skiva. Den firkantige skiva la jeg diagonalt over topplokkboltene, og stakk gjengejernet gjennom hullet i midten - nedi sylinderen og gjennom den runde skiva, skrudde fast og teitet til mens jeg passet på at skiva lå riktig mot foringa. De to mutrene øverst låser hverandre slik at jeg kunne holde gjengejernet i ro mens jeg teitet dramutteren.

3paaplass.jpg

Her begynner foringa å komme på gli:

4paagli.jpg

Her er den løs:

5loes.jpg

Når foringa var dratt såpass at gummiringene slapp var det bare å dra den opp.

6gmlforing.jpg

Den så ikke særlig fin ut, og det var masse dritt rundt i kjølekappa. Her har jeg begynt å grave den ut i håp om å gjenvinne litt kjøling i området. Tror ikke det er like ille rundt fremste sylindern da motoren heller ganske mye bakover og dritten ristes sammen her:

7sylind.jpg

Den gamle kobberpakninga så fin ut og skal glødes ut for gjenbruk

8pakninforing.jpg

Her ser dere atter en gang grunnen til at denne foringa skal ut:

9revva.jpg

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ska pröve at få gjort meg en slik ting.

I etterkant har jeg tenkt noen små forbedringer av dette verktøyet

2avdragerutstyr.jpg

Den firkantige skiva var vel omlag 5 mm stål, men ble allikevel litt myk. Denne delen kunne med fordel vært laget av et vinkeljern for å få bedre avstiving. I tillegg ville jeg hatt en trekloss noe ala denne skissa:

verktoy.jpg

1. Kontramutteren for å holde gjengejernet fast

2. En trekloss som tres på gjengejernet. Denne har diameter på 9 cm i nerkant og smalner litt oppover. Målet med denne er å holde stålskiva (3) på plass under foringa slik at den drar jevnt og ikke glir unna slik at man risikerer å skade noen deler.

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan gott tenkes at det blir en ekspansjonstank/manifoil her når jeg har begynt at skrue på den "nye" gamlingen.

Vi får da se om det er en OK sak som kommer loss. Og kanskje kunne vi da gjöre noen byttesaffär? Jeg har litt annet at gjöre akkurat nå, men jeg kommer tilbake med beskjed.

Og om det passer med bytteshandel så ska jeg over mot Tönsberghållet runt 1 desember. Hvor i landet finnes du? :smash::flag::flag_sw::smash::flag_sw::flag:

Jeg bor nok litt lengre nord enn Tønsberg. I Gratangen i Troms før å være mer presis :fishing: (her er det fisk i havet :wink: ). Dersom det er mulig å sende pakker med SJ til Narvik, og motsatt, er det innen rekkevidde for meg. Ellers er det jo posten :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hej,,,

 

Har en Sabb 2JHVp från 85....på den sitter det 2 koppar för olja....Vad jag kunde se vid en snabb titt satt även två skruvar (umbrakoskruene) på varsin sida.Den är ganska trögstartad när det kryper ner mot noll grader.Att den skulle gå att veva igång

tror jag nästan är omöjligt. Har inte provat startgas.

Link to post
Share on other sites

Startgass virker bra, bruker bare en liten sprut inn luftinntaket, så tenner den med en gang. Men jeg har hørt at startgass i store mengder ikke er så bra for motoren, så jeg bruker det bare når det trengs.

 

Ellers er jeg enig når det gjelder sveiving, jeg har prøvd sveiva en gang på min, men gav fort opp :wflag: Men i nødstilfelle kan det kanskje gå...

Link to post
Share on other sites

Hej,,,

 

Har en Sabb 2JHVp från 85....på den sitter det 2 koppar för olja....Vad jag kunde se vid en snabb titt satt även två skruvar (umbrakoskruene) på varsin sida.Den är ganska trögstartad när det kryper ner mot noll grader.Att den skulle gå att veva igång

tror jag nästan är omöjligt. Har inte provat startgas.

Huh ... merkelig - er du sikker på at du har umbrakoskruer i begge hjørnene på hver topp på styrbordsida. Tror jeg må ta meg en telefon til sabb og spørre hva dette skal bety - de kan jo ikke bare sette inn skruer i vilden sky. Kanskje de hadde en ferievikar som trengte innføring i gjenging. :wink:

 

Den motoren din er interessant. Vet du om det hydrauliske giret, slikt du har, vil passe på eldre sabber, eller ble det gjort endringer på veivhuset for å passe giret mht skruehull og slikt. Er dette identisk med giret Sabb senere brukte på Sabb-Mitsubishi motorene og Sabb-Ford?

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Startgass bør unngås brukt på dieselmotorer så langt det er mulig! Har selv brukt det på min noen ganger når ingenting annet virket, men jeg liker ikke lyden i motoren når den tenner på dette...

 

Jeg tror at startgass kan forårsake sprekker i stempeltoppen ved uforsiktig bruk. Mener i alle fall å ha hørt dette. Kommer til å skru av toppen på min gamle motor i løpet av vinteren, og er spent på hva som venter meg der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Startgass bør unngås brukt på dieselmotorer så langt det er mulig! Har selv brukt det på min noen ganger når ingenting annet virket, men jeg liker ikke lyden i motoren når den tenner på dette...

 

Jeg tror at startgass kan forårsake sprekker i stempeltoppen ved uforsiktig bruk. Mener i alle fall å ha hørt dette. Kommer til å skru av toppen på min gamle motor i løpet av vinteren, og er spent på hva som venter meg der...

 

Du får komme med tilbakemelding.. Vi brukte altid startgass på en 6sylindra Volvo som stod i den gamle skøyta til far. Riktignok var motoren rimelig slitt, men den startet ihvertfall med startgassen.

 

Den motoren som står i nå (GM V8) er ganske tregstartet når det er kaldt, her brukte vi litt mye startgass første gang som gjorde at det tente inni veivhuset som resulterte i et stort smell, heldigvis gikk det bra med motor. Fortsatt bruker vi startgass men bare en liten "dæsj" inn i luftfilteret.

 

En annen metode er å varme opp lufta før luftfilteret. Man kan enkelt bruke en vifteovn eller en propan-brenner.

Link to post
Share on other sites

Hallo hengefjes,

Har denne liggende kan denne være interessant.

Skiftet denne ut for et par år siden, da var den ok, men noe av delene er byttet hit og dit.

Gi beskjed om noe kan være interessant..

https://baatplassen.no/bildearkiv/14/14008/sommer2007_006.jpg

Sender deg senere en separat IM på de lokale kontakter som kan ha brukte SABB deler.

Link to post
Share on other sites

Huh ... merkelig - er du sikker på at du har umbrakoskruer i begge hjørnene på hver topp på styrbordsida. Tror jeg må ta meg en telefon til sabb og spørre hva dette skal bety - de kan jo ikke bare sette inn skruer i vilden sky. Kanskje de hadde en ferievikar som trengte innføring i gjenging. :wink:

 

Den motoren din er interessant. Vet du om det hydrauliske giret, slikt du har, vil passe på eldre sabber, eller ble det gjort endringer på veivhuset for å passe giret mht skruehull og slikt. Er dette identisk med giret Sabb senere brukte på Sabb-Mitsubishi motorene og Sabb-Ford?

 

Hej igen..

 

Vet inte så mycket om motorn än...har haft båten i snart ett år. Men vad jag vet så är väl inte det hydraliska giret så vanligt.

Har haft lite problem med oljeläckage i giret men annars har det fungerat jättebra.

Link to post
Share on other sites

Har denne liggende kan denne være interessant.

Skiftet denne ut for et par år siden, da var den ok, men noe av delene er byttet hit og dit.

Gi beskjed om noe kan være interessant..

Den er helt klart interessant. Kunne godt tenkt meg å være med å "dissekere" denne. Det virker som det er flere som trenger deler, klintan, walter_s m.fl. Kanskje jeg tar en av kystlagsbåtene og kommer utover en tur. Vi kunne laget ei liste over tilgjengelige deler med tilstandsvurdering. Det er jo trasig om noen gir opp en så god motor bare fordi bunnpanna eller toppen er litt sprukket og Sabb-delene er så dyre. Jeg kunne egentlig tenkt meg å lage ei web-side hvor folk kan registrere tilgjengelige Sabb-deler - en slags Sabb-børs.

Link to post
Share on other sites

Den Sabb-børsen må nok vente litt for min del, men hvis noen andre føler seg kallet...

 

Ellers har jeg lakket toppene i dag. Jeg valgte å bruke toppene fra -73 modellen fordi vippestellene og ventilstyringene føltes minst slitt på disse, toppene virket ellers i ok forfatning. I natt skal jeg legge et strøk til med lakk, og i morgen skal jeg slipe ventilene.

 

Jeg valgte å bruke ei heftgrunning fra Wurth (grunder plus) jeg hadde liggende, fordi denne tåler ganske høye temperaturer (300 grader c. 500 i peak) og fordi den vissnok skal være korrosjonshindrende. Det blir jo ikke så veldig varmt her da, men på eksossida var lakken på de som stod der før svidd vekk.

grunning.jpg

 

Etter at toppene var grunnet så de slik ut:

grunnettopp.jpg

 

Her er fargen jeg valgte, og boksen. Fargen er Lyseblå Kode: 5012 Ral 840HR

bengalakk.jpg

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg slipt ventilene. Her lurte jeg på når jeg egentlig skulle stoppe. Kan ikke tenke meg at det er bra å slipe for mye. Ringte til John Åge, og han sa jeg kunne sette fire punkter med 90 graders mellomrom på ventilsetene med en feit blyant, for så å snurre ventilen mot setet. Dersom alle punktene ble visket bort skulle det være nok.

ventilslip.jpg

Link to post
Share on other sites

Stemmer det, fire blyantstreker på tvers av anleggsflaten og snurr litt frem og tilbake! Forsvinner strekene, er det perfekt! Du kan også sette toppen på siden etter at ventiler og fjærer er montert, og fylle litt diesel i portene. Hvis ventilene da holder tett og ikke lekker/svetter, er det hele perfekt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...