Jump to content

Restaurering av Sabb 2G og Sabb 2J


hengefjes

Recommended Posts

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei Hengefjes!

 

Hehe kanskje du blir kasta ut i garasjen til slutt? :wink:

 

Ellers, sendte mail til Sabb for å høre hva ringsett ville koste til min motor (Stempelringer) de kosta 427,- for settet! :smash: Sabb har virkelig blodpriser, det koster vel ikke mer enn 30,- å lage ringene... Men kan være jeg kan bruke ringene som står i, er bare kjekt å vite hva det koster.

 

Ellers dette lageret, er det noe jeg bør bytte når det koster under hundrelappen?

Link to post
Share on other sites

Ellers dette lageret, er det noe jeg bør bytte når det koster under hundrelappen?

Det er vel en vurderingssak. Du kjenner det godt på vippearmen når disse er slitt - de kan bli ganske "romme". Det værste av mine hadde vel en dødgang på bortimot millimeteren når jeg løftet på vippearmen. G bruker samme lager som 2G, men du trenger bare to stk.

 

Ang. deleprisene hos Sabb så kunne jeg ha forstått disse hvis Sabb maskinerte delene ut selv, - men når det kommer til deler som f.eks. standard SKF lager og Bosch-deler til brenselsystem synes jeg absolutt de kunne holdt en moderat linje - eller (om de var serviceinnstilt) opplyse om alternative måter å skaffe delene på. Jeg har opplevd at jeg kunne få Bosch-deler til halve prisen hos Bosch-servisceverksted i forhold til Sabb. Var derfor litt spent på hva Sabb tok for SKF lagrene.

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....... Sabb har virkelig blodpriser, det koster vel ikke mer enn 30,- å lage ringene...

Nei, det kan så være, og hva de koster å lage er vel egentlig uinteressant.

 

Personlig synes jeg også at 427.- gjør et stort innhugg i et magert pensjonistbudsjett (som mitt) - men samtidig så ser jeg det i forhold til hva man (vi som elsker Sabb!) ellers skulle ha gjordt hvis Sabb IKKE fulgte opp og holdt liv i dette delelager?!?

 

En skremmende tanke, spør du meg. Vi snakker tross alt om opp til 30-40 år gamle motorer. Hvor mange bilmotorfabrikanter er det som selger såpass gamle deler? Volvo tror jeg kutter ut etter 25-30 år.....

 

Så jeg er faktisk takknemlig for at det går an å holde en såpass gammel motor vedlike uten å måtte LAGE diverse slitedeler selv...

 

Ett grovt overslag forteller meg at jeg har brukt ca 2-og-en-halv tusen i høst, da jeg hadde stempelsjau (stempelringer, pakningssett + noen deler til vannpumpen) på min 2H, men så holder motoren (forhåpentligvis) nye 20 år før jeg må til pers igjen - og da er jeg snart 80.....

 

;o)

 

Bare for moro's skyld, Sleipner - når vi først snakker om hva ting koster i forhold til salgspris:

Sliter for tiden med noen hudsår som jeg trengte en spesiell krem til. Kremen selges i små tuber à 2 GRAMM (veldig små mengder altså...) på Apoteket - og EN slik tube koster kr. 90.- i utsalg. Du kan selv regne ut kiloprisen :eek: på den og prøve å forstå rettferdigheten i det...

 

Capisce?

 

Ha en fin Sabb-dag, allesammen!

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Sabb lager nok ikke stempelringe selv, nei. Men det skal jo tross alt holdes styr på et delelager med mange tusen små og store deler. For ikke å snakke om å opprettholde den rette kunnskapen internt om disse gamle motorer blandt de ansatte. Du har jo selv sendt Sabb en del spørsmål på e-post og fått gratis svar, ikke sant? Men Sabb er jo ikke julenissens verksted på nordpolen som fungerer på nestenkjærlighet - et firme idag har tøffe kår, med "blårussen", "bruspulverguttene" og tidligere :wink: "Terra Security's aksjemeglere" som sjekker kvartalsregnskap med rødsprengte øyne og prøver å presse ut enda større profitt for aksje-eierne...

 

Litt overdrevent, selvfølgelig - men vi må ikke glemme at Sabb tross alt skal tjene penger for å overleve!

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg skal være enig med deg på dette. Men tror nok de har godt av penger. Ihvertfall når de fortsatt produserte nye Sabb motorer.. Men trenger ikke å lage noe stor diskusjon utav dette. Det er som du sier flott at de fortsatt selger deler og har kunnskap om motorene. Det skal vi Sabb eiere være glad for. Men noen ganger kan det være frustrerende med prisene de har, men vi får bare leve med det! :smash:

Link to post
Share on other sites

2 sabb 2H til salgs

 

Den ena motorn har dåligt block, men bra topp och den andra tvärtom. Bägge utrustade med koppling för ställbar propeller. En komplett propelleranläggning finns.

 

Pris från 500kr

 

Sverige

 

Bosse: 0705-927413

 

Tenkte det kunne være mulig å få kjøpt noen deler til en grei penge kanskje.

 

Blocket.se

Link to post
Share on other sites

Ellers, sendte mail til Sabb for å høre hva ringsett ville koste til min motor (Stempelringer) de kosta 427,- for settet! Sabb har virkelig blodpriser, det koster vel ikke mer enn 30,- å lage ringene... Men kan være jeg kan bruke ringene som står i, er bare kjekt å vite hva det koster.

 

Jag köpte nya ringar till min 2HG de kostade 900 kr/set när jag handlade av den svenska agenten. Sug på den karamellen??????? :cryin::confused:

Mvh Johan

 

Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga...

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg skal være enig med deg på dette. Men tror nok de har godt av penger.

Værsegod Sleipner, her ser du hva de tjener:

 

 

RESULTATREGNSKAP 2006 2005 2004 2003 2002 2001

 

Sum driftsinntekter 71 954 000 60 475 000 67 234 000 67 114 000 66 948 000 81 585 000

Driftsresultat 1 807 000 610 000 841 000 1 359 000 -828 000 2 233 000

Resultat før skatt 869 000 56 000 362 000 366 000 -1 010 000 1 639 000

ÅRSRESULTAT 588 000 23 000 192 000 319 000 -584 000 1 156 000

 

BALANSEREGNSKAP 2006 2005 2004 2003 2002 2001

Sum anleggsmidler 5 027 000 4 836 000 5 787 000 6 807 000 7 239 000 3 813 000

Sum omløpsmidler 32 549 000 28 545 000 26 768 000 26 240 000 27 354 000 26 944 000

Sum egenkapital 6 215 000 6 213 000 6 189 000 5 997 000 5 678 000 6 262 000

Sum gjeld 31 361 000 27 168 000 26 366 000 27 050 000 28 915 000 24 495 000

Vis flere data

REGNSKAPSANALYSE 2006 2005 2004 2003 2002 2001

Totalrentabilitet i % 5,80 % 3,20 % 3,10 % 5,10 % 2,80 % 14 %

Resultat av driften i % 2,50 % 1 % 1,30 % 2 % -1,20 % 2,70 %

Likviditetsgrad 1,6 1,8 1,9 1,8 1,9 2,2

Egenkapitalandel i % 16,50 % 18,60 % 19 % 18,10 % 16,40 % 20,40 %

 

 

 

Litt rotete å se på men jeg fikk det ikke kopiert bedre inn. Men som du ser så har de av en omsetning på 72 000 000,- et overskudd på 590 000,- i 2006. Det kan vel betegnes som om de har lave priser blant annet

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

2G motoren jeg la inn bildet av ble solgt og jeg sendt med alle regningene fra Sabb til den nye eieren. Jeg husker ikke nå hva jeg ga for kulelagrene, men jeg husker at rådelagrene og rammelagrene kostet tilsammen ca. 7200,- nok. Dette må være rekord for et lagersett til tosylindert motor

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ihvertfall ikke nøre opp mer til diskusjon ang. delepriser. Etter hva jeg forstår er ikke "gresset grønnere" hos diverse andre produsenter heller. Det er bra vi har Sabb. Håper det ligger en pakke fra dem i på postkontoret i morgen.

 

I pakken skal det ligge 2 sett stempelringer, og disse utgjør det siste jeg nå trenger (håper jeg) for å ferdigstille 2G'en fra -79. Pinnboltene for å skru lydpotta til toppene fikk jeg ferdig i dag, og heldig som jeg er fikk jeg lov å lete i skuffer og skap på NNFA etter mutrer 3/8 UNC - og fant slike.

 

Det eneste som gjenstår før jeg kan begynne å montere er å få lakket underdelen av lydpotta med varmetålig lakk. Ellers har det vært en del å gjøre siste uka så jeg har ikke fått testet dysene ennå, men de funket jo fint før jeg demonterte. De skal nok få sprute litt når jeg begynner å montere.

 

Satser på oppstart søndagskvelden :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen dere!

 

Først till Hengefjes: fortsatt veldig intressant at følge din jobb! Masse fine bilder og mange gode kommentarer fra andre og. Beklager at lydpotten jeg tok loss ikke var av bedre kvalitet, men det kommer nok flere sjanser.

Jeg kan fortelle at da jeg tok opp foringene i 2G:n fra 1971 fant jeg masse dritt pakket sammen bak disse. Jeg målte ikke, men sikkert var det bortemot ett par kilo dritt, veldig tungt og nesten som modelleringsleire. Noen som varit borte i noe lignende? Hvad kan ha fororsaket dette - og vad kan det vare som blandet seg sammen? Har i vert fall fått reint i cylinderhuse nå., med det var en jobb...

Foringene i 1965:a satt veld hart så der blev jeg tvungen at gjøre som du skreiv Hengefjes - jeg fick sveiset på litt stående gods på redskapet for at ta loss de foringene (type u-balk). Takk for gode råd!

 

Nå blir det en masse ord her og jeg håper jeg ikke tar for mye plass!

Spørsmål till Arnbr0: du sier at du brukte nitril til kjølekappa og viton til veivhuset? Hvad er dette og hvorfor? Jeg fant jo også at det var bare to tettningsringer på de gamla foringene og jeg undrer om man kan bruke disse i den nyere motoren? Kan ikke se noen forskjell for ovrig mellom dem.

 

Så en sak jeg fikk høre av en erfaren sabb-mekaniker: han fortalte meg at i gamle motorer tapper ventilløfterne herdningen og må skiftes. Noen som vet mer om dette? Og er det en stor jobb at få loss cylinderhuset? Har jo lest en del om umbrakoskruer i det siste her...

Og en sak til: i instruktionsboka står at man bør skifte skruene som håller veivlagerdekslene - hvad gjør dere med det? Er det virkelig nødvendig? :confused::confused::eek:

Link to post
Share on other sites

Først till Hengefjes: fortsatt veldig intressant at følge din jobb! Masse fine bilder og mange gode kommentarer fra andre og. Beklager at lydpotten jeg tok loss ikke var av bedre kvalitet, men det kommer nok flere sjanser.

Vel, lydpotten din så jo ikke så ille ut, men jeg håper vel at det skal dukke en opp litt mere lokalt. Jeg hadde vel egentlig glemt vår dialog om lypotter da det har vært ganske hektisk for meg i det siste - skal tenke litt mer på det - så kommer jeg tilbake til saken. - Hyggelig at du liker tråden og at så mange bidrar med sine erfaringer her.

Spørsmål till Arnbr0: du sier at du brukte nitril til kjølekappa og viton til veivhuset? Hvad er dette og hvorfor? Jeg fant jo også at det var bare to tettningsringer på de gamla foringene og jeg undrer om man kan bruke disse i den nyere motoren?

Jeg tar meg den frihet å svare for arnbr0. Nitril og viton er forskjellige kvaliteter gummi med forskjellige egenskaper. Disse kan du lese mer om ved å google litt på nettet, - eller feks her.

Så en sak jeg fikk høre av en erfaren sabb-mekaniker: han fortalte meg at i gamle motorer tapper ventilløfterne herdningen og må skiftes. Noen som vet mer om dette? Og er det en stor jobb at få loss cylinderhuset? Har jo lest en del om umbrakoskruer i det siste her...

Dette vet jeg ingenting om, men det høres sannsynlig ut. Det vill være veldig fint om du kunne poste din funn i tråden her dersom du undersøker videre. Tror ikke det skal være et nevneverdig problem å få av blokka, men sørg for å være utstyrt med passende umbrakonøkler og rens hodene slik at nøklene bunner optimalt. Umbrakonøkler finnes i både metrisk og tomme-mål - kanskje finner du en nøkkel som passer bedre i det andre målet dersom umbrakoskruene på utsiden av blokka er litt korroderte. Du kan jo bruke varme og kjøle ned før du gyver løs på skruene.

Og en sak til: i instruktionsboka står at man bør skifte skruene som håller veivlagerdekslene - hvad gjør dere med det? Er det virkelig nødvendig? :confused::confused::eek:

Veivlagerboltene som holder veivstanga og lagerskålene fast rundt veiva har ikke låseskiver eller slikt, men en flate med tagger som skal låse bolten når denne er "tightet". Dersom disse takkene virker sløve eller slitt, kan det vel være på sin plass å skifte dem evt, friske taggene opp på et vis. Om denne bolten skulle løsne ville det ligge an til omfattende reparasjoner - kunne fort blitt dyrt :wink:

Link to post
Share on other sites

Får jeg lov til å stjele litt plass i tråden din hengefjes?

Lurer på om det er noen av dere kunnskapsrike som vet momentet på toppboltene på en sabb 2h?

Gamlingen har en stående som er "ny" fra veivhuset og opp, eneste som gjenstår er å trekke til toppen,

og sånn har den stått i 6 år nå, så føler det er på tide å få den ombord igjen

 

Hilsen Vengsøyfjord

Link to post
Share on other sites

Hei igjen dere!

 

 

Spørsmål till Arnbr0: du sier at du brukte nitril til kjølekappa og viton til veivhuset? Hvad er dette og hvorfor? Jeg fant jo også at det var bare to tettningsringer på de gamla foringene og jeg undrer om man kan bruke disse i den nyere motoren? Kan ikke se noen forskjell for ovrig mellom dem.

 

Og en sak til: i instruktionsboka står at man bør skifte skruene som håller veivlagerdekslene - hvad gjør dere med det? Er det virkelig nødvendig? :confused::confused::eek:

 

Jeg har siden kjøpt O-ringene av Sabb og det er ingen grunn til tvile på kvaliteten på disse. De forrige hadde tross alt holdt tett i 40 år. I Nærheten av der jeg bor er det en grossist som forhandler O-Ringer. Jeg viste han deleboka og spurte om han kunne skaffe slike ringer. Jeg sa at på min foring var det bare 2 riller. Han mente da at den beste løsningen var å velge nitrilgummi mot vannsiden da denne hadde best egenskaper mot vann, og viton mot oljesiden da denne hadde best egenskaper for olje. På motoren i fra 64 var boltene sikret med ståltråd. Jeg satte disse tilbake med ny ståltrådsurring.

Link to post
Share on other sites

Får jeg lov til å stjele litt plass i tråden din hengefjes?

Ja - det skulle da bare mangle. Jeg har forresten noen bilder av Vengsøyfjord i dette galleriet. Den ble da kalt for "Sandy Hook" på grunn av en liten incident i Tjeldsundet :smiley:

 

Må for høflighets skyld føye til at Vengsøyfjord hadde en annen eier på den tiden. Den ser bedre ut nå.

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....noen som vet momentet på toppboltene på en sabb 2h?...

 

Hei Vengsøyfjord'en!

 

Hvis du ikke har lest deg til nå, så kan jeg opplyse at momentet til topplokkmutre på en H2 er 11kp - ikke så lenge siden jeg skiftet toppakning på min. Tiltrekningsrekkefølge er:

1 - Fremre, midtre skrue på lyddempersiden

2 - aktre, midtre skrue på innsugsiden

3 - fremre, midtre skrue på innsugsiden

4 - aktre, midtre skrue på lyddempersiden

5 - Fremste skrue på innsugsiden

6 - akterste skrue på lyddempersiden

7 - fremste skrue på lyddempersiden - og

8 - akterste skrue på innsugsiden.

 

 

Skal ettertrekkes etter 10 driftstimer

:o)

 

Lykke til

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...