Jump to content

Restaurering av Sabb 2G og Sabb 2J


hengefjes

Recommended Posts

Det bildet øker ikke lysten på treskøyte akkurat :lol:

HVA, - det er jo kjempeskøy. Vel, nå har vi jo god hjelp av Nordnorsk fartøyvernsenter som står for opppussinga, men vi i kystlaget prøver å få gjort en del på egenhånd slik at midlene fra riksantikvaren rekker lengre. Båten heter "Straumnes", og er erklært verneverdig og dermed medlem av Norsk forening for fartøyvern. Jeg kommer til å skrive en slags blogg rundt oppussinga på sidene jeg har laget for Gratangen kystlag. Om noen har kommentarer til dette prosjektet kan de postes i denne tråden.

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vel - så var omsider motoren ombord i båten igjen. Har vært utrolig slapp med å ta bilder, men her er "Elias" kommet tilbake på land for å få Sabben montert

eliaspaaland.jpg

Og her er jeg begynt med innrettinga

tilbakeielias.jpg

Under innrettinga viste det seg at det var umulig å få dette gjort skikkelig. Motorfundamentet er for høyt i forkant og støpt inn. Jeg kan heller ikke heve akslingen uten å måtte gjøre en hel masse plastarbeide. Derfor har jeg bestemt meg for å besille ei fleksibel akselkobling av typen Centaflex CFM 127, - denne modifiserer Sleipner til å passe til 32 mm aksling, pluss at jeg selv må maskinere meg en styreflens på 60 mm (begge flensene er "hunkjønn"), samt modifisere flensen på motoren med nye skruehull med 80 mm avstand. Det er flensen fra 2G'en fra -73 som skal i ilden, her har jeg tatt den ut og pusset den:

flenstilboring.jpg

Mens jeg venter på at fleksikoblinga skal ankomme har jeg sjøsatt og begynt å kjøre inn Sabben slik det står beskrevet under avsnittet om skifte av stempelringer i sabbboka + mye lengre intervaller. Den har ligget og gått i timesvis i båsen ved flytebrygga med gradvis økende turtall og motstand. I dag var vi en tur på fjorden - alt vel. Motoren ser ut til å gå som en drøm :flag:

Link to post
Share on other sites

Da var fleksikoblinga ankommet og jeg har begynt å gjøre klart for å montere den. Her ser dere delene. Flensen bakerst har fått boret opp nye hull. Først satte vi flensen i dreiebenken og rettet den inn for å kunne markere en ring med 80 mm diameter. Deretter var det å merke med kjørner hvor det første hullet skulle være. Så regnet vi avstanden til neste hull ved hjelp av pytagoras. Vi hadde jo hypotenusen på 8 cm og to ukjente, men like lange kateter.

centadreie.jpg

Siden begge flensene er hunkjønn må vi lage en styreflens i form av en ring som har 60 mm diameter og er 4 mm bred.

centahunnkj.jpg

Vi fikk retta inn emnet

centadreieinnretting.jpg

og pabegynt dreiinga, men så måtte jeg avslutte å dra på spillejobb...

centadreiestyr.jpg

Link to post
Share on other sites

Spennende å følge med her. Du er ****heldig som har tilgang til dreiebenk, allverdens verktøy og måleinstrumenter!! Misunner deg det!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Skjønner godt at du misunner meg tilgangen til både dreiebenk og alt mulig. Jeg har også tilgang til gratis slipp, - og den har jeg atter benyttet meg av i dag - for tredje gang på siste halvåret. Men - med mye dugnadsinnsats rundt omkring høster man heldigvis en del "goodwill" - jeg liker å kalle det grønn økonomi :yesnod:

 

I halv-tretida i ettermiddag var det flo her, og jeg satte sjarken på vogna og begynte og sette opp båten. Vel oppe begynte jeg å demontere propellen og roret slik at jeg kunne dra akslingen for inspeksjon, samt få demontert den gamle akslingflensen. Jeg hadde trodd at akslingen og slitehylsa skulle være mere slitt pga. de dårlig tilpassede motorfestene, men alt så faktisk veldig bra ut :yesnod: . Dette bildet tok jeg for å huske hvilken vei trust-ringene stod:

centa2aksling.jpg

 

Denne nylonforinga var litt slarkete, så Jon-Åge dreide meg ei ny :smiley:

centa2rorforing.jpg

 

Jon-Åge dreide også til denne ringen som er styreflens inn mot felksikoblinga:

centa2styreflens.jpg

 

Her testes styreflensen for å se om skruehullene trenger tilpasning, men vi hadde gjort en bra jobb med dem og det hele gled i hop som det skulle.

centa2styreflenstest.jpg

 

Jeg fikk også filt bort ujevnheter på akslingen der flensen stod. I morgen skal jeg bytte ut flensen som er montert på motoren med den på bildet over, og få montert fleksikoblinga. :smiley: Vurderer også å ta ut rorakslingen å legge inn et nylonmellomlegg da det er litt slark i hylsa der.

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så de slik ut?

Nei, de var nok flatere slitt. Hva er det som er årsaken til at trustringene på G'en din er så slitt i ytterkanten - har ikke stevnflensen og bosset jevne annleggsflater for disse? - Eller har du kanskje hatt noe løst inni der som sliter ringene slik? Jeg kommer nok til å vaske hele propelbosset og alt der bak behørig før jeg fetter alt opp på nytt, - jeg vil helt unngå å ha gamle slitasjepartikler liggende der og jobbe :smash:

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel det har ikke vært vingeklosser inni propellen denne sesongen. Jeg antar at dette har hjulpet på med og slite ringene. Nå har jeg bestilt 2stk nye trustringer (den ene var helt fin) og 2stk nye vingeklosser. :smiley: "Ny" aksling og hylse har jeg også fått fatt på så tror det skal bli bra! :wink:

Link to post
Share on other sites

Steike ta, det var knotete å få den derre fleksikoblinga riktig plassert på akslingen, men det gikk til slutt. Koblinga blir litt kortere når man teiter klemflensen, så jeg måtte flytte den et par ganger før jeg var fornøyd. I tillegg klarte jeg å knekke en av skruene når jeg var fornøyd, måtte da av med greiene og få ut restene av den, for så å montere igjen med ny skrue. Problemet er jo at jeg gjerne vil ha hele registeret fra full revers til full forover tilgjengelig. Med standardflensen er jo dette ganske greit, men denne varierte altså i lengde når den ble teitet til, og det var ikke så greit å forutsi hvor mye.

 

Jeg passet på å holde delene til propellen i ordning slik at jeg fikk plassert bladene i sine gamle hull. Det var allikevel litt knot å få den sammen, men det var antakeligvis fordi jeg hadde forhåndsfettet hele bosset og trustlagrene. Denne jobben hadde vært mye enklere om jeg hadde hatt ei hjelpende hånd...

 

Det ser forøvrig ut til at jeg må skifte sponga under baugen, den fikk seg en sideveis kakk under settinga hvorpå et stykke brakk av mellom to skruer :headbang:

 

I dag skal jeg se om jeg klarer å få ut rorakslingen da den vandrer litt i hylsa og lager støy. Må se om jeg finne meg et nylonemne slik at jeg kan få laget ei foring til denne.

 

Så snart jeg har fått alt av undervannsgreier i orden, skal jeg ut på fjorden å kjøre Sabben varm slik at jeg kan begynne med ettertrekking av topplokksboltene

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

:flag: ENDELIG :flag:

 

Det ser ut til at det kan bli litt fortgang i arbeidet med 2J'en. Jeg har fått kjøpt delemotor med aksling og drivverk - komplett. De som har fulgt med i "Sjarkens_venn" sitt kjøp av Skorgenes sjarken med en Sabb 2J i, har nok fått med seg at sylinderblokka ble frostsprengt for ei stund siden, og at eieren nå har besluttet å sette inn en Yanmar i steden. Sjarkens_venn ga meg nummeret til den hyggelige karen, og i dag har jeg altså avtalt kjøp av motoren - det som nå gjenstår er å ordne frakt oppover. Her er det kanskje duket for nok et BP-samarbeid dersom jeg klarer å overtale Sjarkens_venn til å dra på litt over firehundre kilo motor ekstra på jomfruturen hans. - Men det spørs vel om jeg klarer å vente så lenge - vil ha den så jeg kan komme i gang :smash:

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...