Jump to content

Restaurering av Sabb 2G og Sabb 2J


hengefjes

Recommended Posts

I går fikk jeg gjordt en hel del. Jeg lagde meg nye bolter til lydpotta. Disse laget jeg at 6 toms 3/8 UNC som jeg kappet ved hodet og gjenget med M10 i enden hvor hodet opprinnelig stod. Jeg hadde også toppene av og glødet topppakningene, - jeg valgte å bruke de jeg hadde montert når jeg trakk med for høyt moment. Disse så tross alt best ut av de jeg hadde tilgjengelig, og så ikke ut til å ha tatt nevneverdig skade av det høye momentet.

 

Her er jeg igang med å montere lydpotta og toppene. Jeg startet med å "halvteite" slik Walter_S beskrev tidligere for å få best mulig tilpasning mellom lydpotta og toppene, - deretter kryssteitet jeg toppene til 14 kpm og skrudde fast potta.

1801.jpg

 

Her er korkpakninga kommet på plass og vippearmbrakettmutrene teitet til 5 kpm.

1802.jpg

 

Veivhusdekselet monterte jeg etter å ha smurt opp regulatoren, armleddpinnen og andre bevegelige deler skikkelig, - alt dette var knusktørt etter en lengre omgang i delevaskeren på fartøyvernsenteret. Den nye pakninga var egentlig ganske vrien å få på, - jeg skrudde ikke skruene mer enn at pakninga forstatt var løs slik at jeg kunne rikle på denne til jeg traff hullet i den med neste skrue.

1803.jpg

 

Jeg glødet også en del pakninger i brenselsystemet. Dette gikk ganske tregt å gjøre på skrustikka fordi det er så mye kaldt gods i den. Neste gang skal jeg sørge for å ha rista tilgjengelig.

1804.jpg

 

Her begynner brennstoffsystemet å komme på plass:

1805.jpg

 

Auda - de derre hule skruene med hull i sidene tåler, forståelig nok, ikke mye moment. Jeg ville ha disse godt teitet fordi jeg har lest at man kan fylle veivhuset med diesel om det oppstår en lekkasje her. Det var forsåvidt ingen krise at den knakk, da jeg hadde andre skruer liggene. Resten av skruen var bare å skru opp med et lite skrujern. Skruen ble byttet ut med den typen som har et spor langs siden gjennom gjengene hvor dieselen kan renne.

1806.jpg

 

Ny termostat og pakning

1807.jpg

 

Fra -79 av kom disse motorene med termostaten montert på forsiden av lydpotta/ekspansjonstanken. Jeg valgte å ha den pekende ut til babord da dette blir litt greiere med hensyn til plass i sjarken

1808.jpg

 

Nå begynner det å ligne noe. . . bare noen småting som gjenstår - men hvor i helv.... er det blitt av startsveiva. Jeg har jo ei sittende på -73'en men den sveiva er fastkilt/rustet så gæli at jeg ikke får den løs (med normal språkbruk) hmmm...

1809.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, hengefjes - nå begynner det å ligne! Flott syn, det siste bildet ditt! Og disse hullboltene som går i banyo-nipplen er noe "herk" - man må nesten dra av minst én, før man vet akkurat hvor mye "passe" moment er.......(been there, done that....) ;o)

 

 

Funker ikke starteren da?

 

Det gjør den sikkert, MEN en Sabb-sveiv er alltid godt å ha, spesiellt etter slik en stampelsjau! Mye som skal sjekkes, kontrolleres, og ikke minst LUFTES, før man drar rundt på el-starteren. Bare det å justere ventilklaringen krever en del sveiving for å få sylinderet i rett posisjon.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg gjort ymse forberedelser til oppstart, - laget meg ei provisorisk sveiv, fyllt olje på både motor og gear og justert avstanden mellom vippearmene og ventilene. Jeg hadde glemt å sette merker på svinghjulet for når stemplene er på topp. Det er jo greit å ha slike merker for denne justeringen. Jeg skulle gjort det mens jeg hadde toppene av - men men. I manualen beskrives en ganske grei måte å sette slike merker med alt montert, - man løsner setteskruen på dekompresjonsboltene og skrur disse helt inn og dekomprimerer. Deretter tørner man motoren til stempelet løfter bolten via ventilen og vippearmen. Når bolten er på sitt høyeste er altså stempelet på topp, og man kan lage overettmerker på svinghjulet og startkranskappa. Jeg kalte fremste sylinder F og aktre sylinder for A. Jeg har også justert dekompresjonshendlene slik at det er lettest mulig å sveive motoren uten at de tar nedi vippearmene når motoren går.

 

Her er stempelet på topp.

1901.jpg

 

Da er det bare å tegne overettmerker.

1902.jpg

 

Her holder jeg på å justere vippearmene på aktre sylinder, - da er det altså overettmerkene A som gjelder

1903.jpg

 

Takk for synspunkter ang foringer og svinghjul, kann nok være vert et forsøk - det synes forøvrig at jeg ær forkjøla.... Selvsagt mener jeg bosskruene till propellen....

:blush::smash:

1904.jpgSlik ser iallefall mine boss-skruer ut. Husker ikke momentet de skal trekkes med i farten, men mener det var 7,5 kpm - sjekk i manualen for sikkerhets skyld. Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette ser kjempebra ut hengefjes og jeg ser fram til når du sier at du har fått gang på godklumpen igjenn! Det skal nok ikke bli noe stort problem! :wink: Men kan jeg tørre å spørre hvor mye dette egentlig har kostet deg? Jeg regner med du kanskje har noen deler til salgs visst jeg evt skulle trenge det til min motor når jeg tar av toppen? :smiley: De fleste delene er vel like på G og 2G?

 

Sleipner93

Link to post
Share on other sites

Hei

Ser du har messingbolter i propellbosset, de ville jeg byttet med syrefaste, har sett flere eks. på at messingboltene har "rotnet" ved avsinking over tid, og gått i stykker med tap av propell som resultat.

Dette er og intressant - hvordan er det egentlig med forskjellige materialer? Tør mann virkelig blande syrefritt og messing? :santa:

Link to post
Share on other sites

.... Jeg hadde glemt å sette merker på svinghjulet for når stemplene er på topp. Det er jo greit å ha slike merker for denne justeringen.

 

Er du helt sikkert på at slike overettmerker ikke finnes fra før? Kanskje blitt overmalt?

På min 2H er det ett slikt avlangt merke på svinghjulskåpen, øverst, midt på og på selve svinghjulet er det ETT kjørnermerke for når stempel nr.: 1 (fremste) er på topp, og TO kjørnermerker når stempel Nr.: 2 (bakre) er på topp. Merkelig at det ikke er slike merker på 2G'en...?

 

Ellers: Lykke til med oppstart, hengefjes!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Men kan jeg tørre å spørre hvor mye dette egentlig har kostet deg? Jeg regner med du kanskje har noen deler til salgs visst jeg evt skulle trenge det til min motor når jeg tar av toppen? :smiley: De fleste delene er vel like på G og 2G?
Tja si det... det har jo egentlig kostet meg ganske mye. Omlag 12500,-, men da har jeg også skaffet meg et helt og godt hurtigomstyringsgir til 2J'en, veivhusdeksel til 2J'en + +, i tillegg har jeg lært motoren å kjenne på en helt annen måte enn før. Faktisk på en slik måte at jeg tror det vil endre hvordan jeg tenker og føler om båten og bruken heretter, - en helt annen trygghetsfølelse.

 

I tillegg har jeg jo en del deler til overs som jeg håper å kunne selge etterhvert. Dette har jeg imidlertid ikke tenkt å stresse med da det føles litt greit å ha disse tilgjengelig. Jeg kommer nok til å følge nøye med hvordan motoren oppfører seg fremover, - og kanskje tanken om at jeg muligens kommer til å trenge delene etterhvert gir seg.

 

Ang. delekompatibilitet med G er det nok ikke så veldig mye som er kompatibelt annet enn foringer, stempel og litt småplukk - kanskje dyser og holdere. Men, for all del, om det er ting du trenger er det jo bare å spørre.

 

Det blir nok å koste meg endel å få i orden 2J'en - mangler blant annet dieseltrykkpumpene som jo er svindyre + lydpotte etc., men så kan jeg jo selge motoren etterpå.

 

Egentlig tar jeg ikke dette med økonomi så veldig tungt. Jeg koser meg skikkelig med denne nye hobbyen, og følelsen av å lære noe nytt har alltid vært en stor motivasjon for meg. Slikt synes jeg ikke man kan måle i penger.

Link to post
Share on other sites

Er du helt sikkert på at slike overettmerker ikke finnes fra før? Kanskje blitt overmalt?
Jag hadde ingen merker der, nei. Måten å merke av er gjordt helt i trinn med instruksjonsboka, - det er altså slik Sabb mener dette kan gjøres. Nå vet jeg ikke om det er sporkile mellom veiva og svinghjulet, men slike "fabrikkoriginale" merker ville vel fort kunne komme i ulage ved feks. overhaling.
Link to post
Share on other sites

Min hadde! Syrefaste umbraco skruer. Fungerte helt fint det, så faktisk originalt ut.

Ja, jeg husket endelig at jeg har umbrakoskruer i syrefast på propellen til min 2H - og en sabbman jeg snakket med idag fortalte meg at man har skiftet til syrefaste skruer og syrefaste akslinger - med messingsaksel var det tommegjeng og messingskruer.

Og tydligvis går messing godt sammen med syrefaste deler. :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Hei

Da man gjikk over til mm gjenger (tror det var 79-80) kom også syrefaste umbracoskruer i prp. boss. (med sprengskive/låsering under hodet.) Disse er vist i manualen ved rev-93. Da jeg skiftet til syrefast laget jeg bolt med riktig gjenge i forhold til messingbolt (tommegjenge) og smurte bolten godt med copaslip (silicongrase/kopper) etter råd fra sabb bergen.

Link to post
Share on other sites

 

Jaja... så har jeg omsider hatt start på han gammelerik. Men - det var ikke helt den godlyden jeg hadde håpet på. Det ene stempelet har voldt meg en del bekymringer, men det var det nest beste jeg hadde - tror jeg da :crazy:

 

Dere som har hørt skjørtebank før - er det det dette er???

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK - tror jeg har det nå - takker og bukker - det var da utrolig kjapp respons :lol: ???

 

Vel - for meg er det jo en aldri så liten seier at den i det hele tatt startet. Jeg har nå gjort så godt jeg kunne - og tror ikke jeg har glemt noen verktøy inni der :lol: Nå turde jeg ikke la den gå i lengre tid - tenkte jeg skulle henvende meg til dere først. Det røyk jo en del, men så hadde vi også kinnet den en del før den startet. Jeg oppdaget etterhvert at jeg hadde forholdsvis lite kompresjon på den bakre sylinderen - dette har forsåvidt ant meg mens jeg har tørnet motoren på svinghjulet. Prøvde derfor å heve dekompresjonsboltene, og det var da den startet. Men - den har hatt en tendens til å lekke luft inn i veivhuset på aktre sylinderen. Dette har jeg tenkt at skyldtes at sylinderen var tørr, men det er vel stempelet som er for dårlig. Jeg var vel en idiot som ikke målte det før jeg valgte å bruke det. Velvel - man lærer så lenge man lever.

 

Hva ville dere gjort nå, dersom dere var i mine sko?

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har fulgt med fra starten av, veldig interesant!!!!!!!! Kjempegreier!!!!!!!!!!!

Jeg har litt kjennskap til Sabb, overhalt etc.

Vanskelig å si hva det er, du er helt sikker at ventilene er justert riktig?, kan høres som om dem er for stramt (ikke klaring) i det heletatt.

 

Jonn

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...