Jump to content

Restaurering av Sabb 2G og Sabb 2J


hengefjes

Recommended Posts

Ble litt nysgjerrig på hvordan det stod til med kryssboltene og valgte derfor å demontere de stemplene/veivstakene jeg har tilgjengelig. Jeg har jo lyst til å bruke de beste delene jeg har tilgjengelig - slik at resultatet blir best mulig. Jeg har til nå demontert tre av stemplene på følgende måte. Det gikk ganske greit med alle sammen.

 

Først skylte jeg stempelet i så varmt vann som mulig i springen

kryssbolt1.jpg

 

Så kjølte jeg ned kryssbolten ved å sende kaldvann gjennom den

kryssbolt2.jpg

 

Ehh... hadde visst glemt å ta ut seegerringene. Til dette brukte jeg ei krokete lita nebbtang

kryssbolt3.jpg

 

Så var det bare å skyve ut bolten - skal innrømme at jeg måtte legge kameraet fra meg og hjelpe til med andre tommelen også

kryssbolt4.jpg

 

Dett var dett...

kryssbolt5.jpg

 

For de der ute som har lyst å leke deledetektiv stod følgende logo inne i et av stemplene. Alle er imidlertid merket 5057.

kryssbolt6.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei, måtte bare gi en kommentar.

Det er flott at Vengsøyfjord blir brukt aktivt og gir glede til brukerne. Det var jeg som ordnet båten til de nye eierne.

Lykke til videre!

"Hengefjes" jeg skal prøve å ta kontakt med deg i romjulen om de Sabb delene jeg har liggende.

Jeg er borte på fiske for tiden.

Link to post
Share on other sites

Skulle undre meg om ikke ML står for Møller & Larsen. De holdt til i Oslo og var blandt de store på sylinderborring,veivakselsliping,shortmotorer etc. og produserte bla.stempler. De hadde eget støperi og ikke usannsynlig at disse leverte til Sabb.Var på omvisning der tidlig på 70-tallet.

Og nå har de havnet på museum - se bare her :rolleyes:

 

Er det noen der ute som vet om de eksisterer ennå?

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag har jeg fått gjort en del. Først satte jeg på stempelringene. Vasket dem i rødsprit og satte dem og ringsporene inn med motorolje. Hadde ikke ei egnet tang, men det gikk greit å få dem på.

ringerpaa.jpg

 

... så tok kameraet kvelden ...

 

Etter å ha vært på NNFA og vasket en del deler dro jeg hjem å monterte stemplene og lagrene. Dette har jeg forberedt de siste kveldene gjennom intens vasking av veivhuset, foringene og toppen av sylinderblokka. Det gikk greit å få stemplene med ringene i uten spesialverktøy eller maktbruk. Siden Sabben er venstregående har jeg blitt frarådet å sette ringendene på babordsida av motorene. Dette for å å unngå unødig slitasje. Ellers spredde jeg åpningene så godt jeg kunne.

 

Så var det veivlagrene. Jeg brukte lagrene som stod på veiva før, og har passet på å holde orden på hvilke lagre som stod hvor. Satte lagrene inn med motorolje og var nøye med at det ikke var skitt på fingre eller lagre. Det fremste lageret gikk greit å få på plass, om enn litt plundrete siden jeg måtte finne en grei måte å gjøre det på. Jeg endte med å legge begge skålene mot veiva i riktig retning, for så å dreie på svinghjulet til veivstaken lå mot lageret, deretter dreide jeg på lagrene til tappen på veivstaken entret hullet i lagerskåla. Når jeg hadde satt inn det fremste lageret teitet jeg først til med fingrene og tørnet en runde mens jeg sjekket at den gikk lett rundt og at lagrene gled lett i motorens lengderetning hele veien rundt. Deretter teitet jeg til og kjørte samme testen. Alt virket greit og jeg teitet med momentnøkkelen til 17 kpm.

 

Det bakerste lageret var litt mere problematisk, - når jeg teitet lageret ble motoren ganske tung å tørne. Etter å har tatt ut lageret å studert dem litt, satte jeg dem inn igjen. På utsiden av lagerskålene kunne jeg se hvordan de hadde stått i forhold til veivstanga før, og satte dem inn slik sporene viste. Det så ut til å gjøre susen. Teitet til 17 kpm, testet glidning og motstand. Den tørnet så fint som bare det. Lagrene virker teite og fine i alle posisjoner, men så var de da også sauset inn i kald motorolje.

 

Dette blir sikkert litt kjedelig, men så er det jo også ei slags dagbok jeg skriver. Jeg beklager mangelen på bilder, men kameraet gikk tomt for strøm og laderen lå igjen på jobb. I morgen håper jeg å få montert toppene, sidedekslet og testet dysene.

Link to post
Share on other sites

Dette blir sikkert litt kjedelig, men så....

Slettes ikke, Hengefjes! Det er faktisk meget spennede og ikke minst lærerikt. Følger med her hver dag og suger til meg kunnskapen din (...og blir litt inspirert av kunnskapen din).

 

.........Siden Sabben er venstregående har jeg blitt frarådet å sette ringendene på babordsida av motorene. Dette for å å unngå unødig slitasje. Ellers spredde jeg åpningene så godt jeg kunne.

 

Ikke så lenge siden jeg hadde samme sjau på min 2H og husker godt hvor trangt det var nedi veivhuset for å komme til og montere lagerskålene og montere veivstaken, ja!

 

Bare en ting jeg stusset litt over. Det med å unngå å ha åpningen av ringene mot babordsiden. Kan du kommentere dette med hvorfor? Når jeg monterte ringene så passet jeg bare på at de 4 åpningene var jevnt fordelt, dvs ikke rett overhverandre, for tetningen skyld...

 

Fortsett med interessant føljetong!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det med å unngå å ha åpningen av ringene mot babordsiden. Kan du kommentere dette med hvorfor?
Jeg er usikker på om det i det heletatt er av betydning, men jeg mener å ha observert at stempler gjerne slites mest på den siden rotasjonsretningen peker mot - noe som indikerer at presset er størst på denne siden (har imidlertid ikke noe empirisk grunnlag, bare noen få egne observasjoner). Jeg har også blitt fortalt at kompresjonen vil være størst på denne siden, men kan ikke helt se hvordan det kan ha seg.. Rådet fra mekanikerne på NNFA var imidlertid å unngå å få ringendene der. Jeg ville spare foringa og ringene for unødig slitasje sa de.

 

...og blir litt inspirert av kunnskapen din
Det er hyggelig å høre at jeg inspirerer :wink: , men jeg vet nå ikke helt det med kunnskap. Akkurat som deg prøver jeg å være grundig, og lære mest mulig mens jeg holder på. Det føles liksom trygt å vite litt om motoren - som jeg er så sørgelig avhengig av. Miljøet jeg ferdes i er genuint opptatt av kystkultur og antikvariske verdier, noe som har inspirert meg i arbeidet med Sabben. - Også du Walter - dine tråder er vel kanskje hovedårsaken til at jeg begynte å skrive her - så inspirasjonen går begge veier! :cheers: Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig med Walter: du er stor inspirasjon Hengefjes! Det klør i fingrene når jeg leser om dine bedrifter, men akkurat nå er jeg i det kjære Norge fram till mitte Januar så mine motorer blir inget gjort med. Det virker som du både tør prøve på og klarer det meste. Nå venter jeg med spenning på fortsettelsen av dine motoreventyr. Det blir godt at ta med sig hjem når jeg må prøve at få ihop min 71 2G. :flag::flag_sw::smash:

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg deppa. I dag gikk det ikke helt bra. Greide å lese feil i manualene - trodde det stod 17 kpm i moment på topplokkboltene, mens det egentlig skulle være 14. Kan det ha noe å si at jeg dro til for hårdt??? Jeg klarte også å slite en av boltene til lydpotta - mne den hadde nok sett sine beste dager. Skal komme tilbake med bilder, men må er det sent. Kan 3 kpm for mye på topplokkboltene ha noe å si??

Link to post
Share on other sites

Her er bilder fra gårsdagens økt. Begynte med å ha kobberpasta på dyseholderne

mont1.jpg

Veivstakene og lagrene jeg monterte forleden dag

mont2.jpg

Her har jeg forsøkt å fjerne alt støv og dritt fra flatene hvor pakningene skal ligge

mont3.jpg

Her er pakningene lagt på og første feil gjort. Oppdaget senere at hullet for smørerøret skal være fremst på begge pakningene - ellers får ikke vippearmstagene fritt lende

mont4.jpg

Her er toppene montert. Legg merke til at glødepluggen fra -79'en passer på disse eldre toppene med tommegjenger

mont5.jpg

Her begynner jeg å teite dyseskruene til 3 kpm.

mont6.jpg

Her kryssteiter jeg topplokkboltene til hele 17 kpm :headbang: Når jeg så nærmere i manualen oppdaget jeg at det skulle være 14 kpm

mont7.jpg

Nye pakninger til lypotta

mont8.jpg

Kobberpasta på boltene

mont9.jpg

Må visst lage nye bolter :headbang::headbang::headbang:

mont10.jpg

Slik ser det ut når vannpakninga feilmonteres. Demonterte toppen og snudde pakninga. Det var etter at den var montert igjen at jeg oppdaget at jeg hadde brukt for høyt moment :headbang:

mont11.jpg

Link to post
Share on other sites

Vil ikke tro at det har noen stor betydning at du har brukt for stort moment. Men for sikkerhets skyld ville jeg nok ha løst dem litt for så å trekke dem til korrekt moment igjen etterpå. Tviler på om bolene har tatt skade av 20% ekstra moment, det skal nok mer til.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei Hengefjes!

 

Det var leit det med for mye tiltrekk på toppboltene. Personlig har jeg ingen forutsetning for å mene noe om det har noe å si. Gummipakningen utvider seg sikkert til vanlig tykkelse hvis du løsner én gang til. Værre er det (tror jeg) med kobberringene oppå foringsflensen. De har sikkert blitt harde av kompressjonen. Ville tatt opp og glødet disse en gang til. Største usikkerhetsmomentet er vel pinneboltene om de tåler strekk? Men de er jo kraftig dimensjonert.

 

Når det gjelder pinneboltene til lyddemper'n så har jeg også dratt av en, det er et langt strekk innover...men du er jo likevel heldig at den røk såpass lang ute. Verre når den ryker i den innerste gjengen, kloss inntil toppen.

 

Forresten, jeg vet ikke hvor mye det har å si, men en eldre Sabb-guru i båtforeningen min nevnte en gang at man på 2G'en (eneste som har 2 løse topper) skal sette lyddemperen inntil toppene og trekke til litt - for å line opp anlegget mellom anleggsflaten på toppen og anleggsflaten mot lyddemperen (med pakning imellom) - FØR man tighter toppboltene helt.

Som sagt, det er bare noe jeg har plukket opp når gamlegutta diskuterer (og juger...) motorer og har selv ingen erfaring med det, men det høres jo fornuftig ut...

 

Lykke til videre, hengefjes!

:o)

 

P.S.: Det er en fryd å følge med hele prosessen. Ikke bare er du flink til å forklare, men du tar gode og informative bilder (og legger dem ut i riktig rekkefølge) som gir en flott oppskrift på hva en stempelsjau går ut på. Små detaljer som det med hvilken vei gummipakningene skal ligge (og som ikke står i manualen) er gull verdt!

Keep it up, mate!

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Forresten, jeg vet ikke hvor mye det har å si, men en eldre Sabb-guru i båtforeningen min nevnte en gang at man på 2G'en (eneste som har 2 løse topper) skal sette lyddemperen inntil toppene og trekke til litt - for å line opp anlegget mellom anleggsflaten på toppen og anleggsflaten mot lyddemperen (med pakning imellom) - FØR man tighter toppboltene helt.

Hadde faktisk tenkt å gjøre det slik. Men - jeg har lært ei lekse her - man skal skynde seg sakte - mye av gårdagens økt preges av hastverk og iver etter å komme i mål, i farta glemte jeg å ta meg tiden til å TENKE - hastverk er lastverk sies det. Det med vannpakninga burde jeg ha sett i utgangspunktet. Det med momentet burde jeg ha trippesjekket FØR jeg satte i gang. Det å halvteite med lydpotta på for å få best mulig tilpasning glemte jeg fordi jeg ikke satt meg ned og planla prosessen - hvordan blir nå dette - kanskje jeg burde skrevet en plan for operasjonen.

 

Det at pinnebolten knakk tror jeg skyldes at mutteren og gjengene var noe korrodert, - jeg tror mutteren grep tak i gjengene og vred bolten av. Det ser iallefall slik ut i bruddflatene.

Link to post
Share on other sites

Jeg så på bildet av din 2G fra 79 Hengefjes, og la merke til at den bare har et smørerør til vippearmene. Jeg mener å huske at motorer som har vært eldre en dette har vært utstyrt med to smørerør . Kan de være at det bare er 2Jsom har 2 smørerør ? Ang. tiltrekkingsmoment av topplokkene, kan jeg huske at det i en bruksanvisning jeg hadde en gang var det gjort forandring med kulepenn på tilrekkingsmomentet. Jeg husker ikke nå hva det var rettet til, men mener at det var noe mer enn det som sto i boka. Jeg mener også at Jansen hos Sabb bekreftet at man skulle bruke momentet som var påført med kulepenn. Dette kan jeg ikke huske nøyaktig da det er noen år tilbake i tid. Du kan spørre en gang hvis du skal kontakte Sabb. Kansje andre har hørt om dette?

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å få til video, - men om den ikke starter kan det hende den blir sensurert pga. typisk nordnorsk frodig språkbruk. Tusen takk til alle for fin respons og gode og interessante innspill. Arnbr0 - jeg skal ta en telefon til Jansen ang. det med moment, selv om jeg egentlig tror jeg kommer til å bruke noen av de andre kobberpakningene jeg har liggende. Får se - etter jeg har studert dem. I dag er jeg forøvrig litt lettere til sinns - min venn Jon Åge trakk disse ut av ermet. Fire sekstoms bolter 3/8 UNC, disse tenker jeg å gjenge med M10 i andre enden sånn at jeg lettere kan finne gode mutrer. Det eneste jeg lurer litt på ang disse er at de er zinket - er dette noe som kan bidra til problemer med korrosjon senere? - Jeg bruker kobberpasta - men allikevel...

lydpotteskruer.jpg

 

2J'en venter tålmodig på tur - blir nok dyrt - men verdt all kosen, og en bedre motor for båten min tror jeg. - Er det noen som klarer å se om det mangler noe på sveivomstyringsakselen som går ned i giret?

paavent.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg følger med hver dag og det skal bli artig å se video. eventuelt høre målet på Sabben når den er ferdig ovehalt. Det med zink på boltene tror jeg ikke er noe problem utover det at sinken kan bli offret men stålet vill være upåvirket hvis du har sink på propeller/aksel. Jeg kan se at du har noe annerledes omstyringsstativ på din 2J enn det jeg har sett på de jeg har hatt befattning med. Det kan se ut som om din 2J ikke har noen utvendig hylse til omrstyringsstangen, men det synes som om du har samme feste til giret som de motorene jeg kjenner til. Braketten inn på girkassen har hatt fire skruer på festet til girkassen på de motrene sm jeg har sett. Det ser ut for meg som om din motor har hatt en forlengelse/ fjernstyring som har gått opp til ev. styrehus. Det kan se ut som om motorene fra Sabb har hatt vært noe forskjellig utstyrt. Jeg kan ikke se at din motor 2J har startoljekopper og heller ikke veivhusventilasjon . Med overhalte foringer og nye stempelringer er vel ikke dette noe problem. Jeg har mest erfaring med 2 G uten el-gløding. Den startet som regel greit uten noe startolje. Hvis det var kaldt sprøytet jeg litt olje inn inn sylinderene via startsigaretthullene . Da startet motoren uansett temtratur. Jeg tror at oljen i sylinderen økte kompresjonen og tettet for luftlekasje mellom stempel og sylinder-. Jeg prøvde startsigaretter enkelte ganger og da startet motoren med en gang uansett temperatur. Jeg har ikke så mye erfaring med å starte 2 J i kaldt vær. men 2 G sviktet aldrig . 400 kg. og 22 hk

sier litt om hva man kan forvente av levetid for en Sabb.

Link to post
Share on other sites

xc9g2008.jpg Foringene hadde forresten bare 2 riller for O-ringer .

 

Har en par spørsmål igjen. Først: Har målt foringer og cylinderblokk og finner ingen annen forskjell mellom 65-ern og 71-ern en to/tre riller på foringene.

Jeg har hørt fra forskjellige sider at man kann/ikke kann bruke enten eller. De to som jeg spurt ær både erfarne sabbmekanikere...Vet ikke vem som kanha rett? Noen som vet noe mere om dette?

 

To: Noen som har ett tips at gi om hvordan man best får tatt av svinghjulet? På 2H var det "bare" at ta det løs siden man skruet vekk remskiven. (Det var ikke bara bare.... men det gick til sidst) Samme prosedur med 2G?

 

Tre: umbrakoskruene til propellen ska hålle 22 mm enligt boka. Gjelder detsamme for de ældre motorene?

 

Ja, det ær virkelig mange detaljer at skaffe seg kunnskap om...

Og siden jeg blitt lønnet med en forferdelig norsk forkjølelse prøver jeg at tenke litt på disse kjære sabbene...

God Jul til alle ønsker en svensker som akkurat nå har det ekstra tungt for seg. :sweat::sleep::flag_sw::flag:

Link to post
Share on other sites

Har en par spørsmål igjen. Først: Har målt foringer og cylinderblokk og finner ingen annen forskjell mellom 65-ern og 71-ern en to/tre riller på foringene.

Jeg har hørt fra forskjellige sider at man kann/ikke kann bruke enten eller. De to som jeg spurt ær både erfarne sabbmekanikere...Vet ikke vem som kanha rett? Noen som vet noe mere om dette?

Kan ikke helt skjønne hvorfor du ikke skulle kunne bruke disse foringene om hverandre dersom alle målene i blokka og foringene ellers er de samme
To: Noen som har ett tips at gi om hvordan man best får tatt av svinghjulet? På 2H var det "bare" at ta det løs siden man skruet vekk remskiven. (Det var ikke bara bare.... men det gick til sidst) Samme prosedur med 2G?
Kanskje dette tipset kan være til hjelp, - vet ikke helt om svinghjulet står på en konisk aksel - men det kan iallefall være en måte å få det løst på
Tre: umbrakoskruene til propellen ska hålle 22 mm enligt boka. Gjelder detsamme for de ældre motorene?

Skjønner ikke helt hvilke skruer du sikter til - mener du boss-skruene?

Link to post
Share on other sites

Takk for synspunkter ang foringer og svinghjul, kann nok være vert et forsøk - det synes forøvrig at jeg ær forkjøla.... Selvsagt mener jeg bosskruene till propellen....

:blush::smash:

De originale boss-skruene er ikke umbrako så vidt meg bekjent, men har vanlige sekskant hoder som du trenger 22 mm kopp eller pipenøkkel til. Mener å huske at det var ganske trangt der, så en sekskantkopp kan kanskje være en fordel
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...