hengefjes Startet 16.November.2007 Link til dette innlegget Startet 16.November.2007 (redigert) I denne tråden vil jeg skrive "dagbok" rundt arbeidet med å restaurere to av de mest vanlige sjarkmotorene langs kysten vår. Grunnen til at disse motorene har vært så populære mener jeg må være deres driftsikkerhet, slitestyrke, - og enkelhet dersom feil skulle oppstå, samt deletilgang. I forbindelse med arbeidet på 2G'en har jeg postet en del i Walter_S sin tråd: Prosjekt: Overhaling og renovering av SABB 2G dieselmotor. , men jeg ville ikke stjele tråden hans. (Litt folkeskikk har men da ) I tråden her kommer jeg til å legge ut en del bilder i håp om at andre kan ha nytte av de. Jeg synes i allefall det er interessant å se "hvordan det ser ut inni". Jeg er ikke spesielt bevandret i motorfaget og vil nok ha en del spørsmål. Jeg vil nok komme til å ha behov for enkelte deler underveis også, og håper å kunne få til noen bytter. I dette "prosjektet" er 3 motorer involvert, -en Sabb 2G -73, en Sabb 2G -79, og en Sabb 2J -76. 2G'en fra -79 hører til i sjarken min, og er førsteprioritet. Den er en -79-modell med hurtigomstyring, gløding, ferskvannskjøling, våt eksos, elektrisk temp- og olje-giver og skal tilbake i sjarken så fort som mulig. Tilstanden kan du også lese om i Walter_S sin tråd som linken ovenfor viser til 2G'en fra -73 kjøpte jeg gjennom finn.no for 6000,- kroner. På denne skulle stemplene og ringene være nye. I og med at disse var nye regnet jeg med at sylinderforingene var brukbare. Var også ute etter toppene, veivhusdekselet, regulatoren, og giret med hurtigomstyring. 2J'en fra -76 fikk jeg mens jeg spurte rundt i bygda her etter reservedelsmotor, motoren har 4,5 tørns sveivomstyring. Denne hadde stått litt dårlig lagret og var frastjålet dynamo, innsugsdemper, startmotor og veivhusdekslet med regulator og dieselpumper. Ellers fulgte instrumentene med, mekanisk oljtrykkgiver og turteller (men "speedometerwiren" manglet), propellen var med. - Motoren har gått relativt lite i Sabbverden - omlag 3700 timer, og skal pusses opp og settes i sjarken i stedenfor 2G'en ovenfor. Redigert 16.November.2007 av hengefjes (see edit history) Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
hengefjes Svart 17.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 (redigert) Har nå begynt å åpne på 2G fra -73. Foringene så veldig fine ut, nyhonet og jeg målte dem til 90,05 mm og 90,06 mm - altså så godt som nye. Toppene så veldig fine ut og vippearmene var vesentlig mindre slitt enn på 2G'en fra -79, lagrene på vippearmene virker også fine. Har jeg flaks er også ventilstyringene tightere enn på -79'en. Det blir vel til at jeg flytter både toppene, stemplene og foringene over på -79'en. Nå skal jeg først stable litt ved, så skal jeg i garasjen å trekke stemplene. Bilder kommer... Redigert 17.November.2007 av hengefjes (see edit history) Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
p-kaill Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Hei, intressant det du holder på med. Om du står fast på noen deler har jeg kanskje noen kontakter, utenom oljetrykksgiver, snakkes... Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 18.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 (redigert) Til 2J'en trenger jeg, så langt, følgende deler: - Ekspansjonstank/manilfoil (denne er den samme som den på 2G'en) - Dieseltrykkpumper - Starter - Innsugsdemper (den runde dingsen med tuten på) Jeg vil gjerne bytte til meg delene nevnt ovenfor, og kan bl.a. tilby: - 2 topper til 2G (skal trykktestes neste uke men ser ok ut) - komplett gir 2G og 2J - sveivomstyring - 2 dieseltrykkpumper 2G - 2 dyseholdere komplett 2G - Bunnpanne/veivhus 2G og 2J - Sylinderblokk 2G - Svinghjul 2G og 2J - Stempel G og 2G i ok stand - Foring G og 2G (noe slitt - målt til 90,16 mm på det meste) P-kaill - jeg sendte deg en IM Redigert 18.November.2007 av hengefjes (see edit history) Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
p-kaill Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Hei igjen, er borte på fiske skal sjekke hva jeg har når jeg får noen dager fri. Skal se på IM i løpet av kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Starter? Man har jo sveiv pådenne motoren, er en egen sjarm å sveive de igang selvom det kan være slitsomt av og til. Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 18.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Sant nok , men jeg betrakter vel heller sveiva som en sikkerhetsopsjon om strømmen skulle svikte. For å bruke sveiva i min båt må jeg sitte på kne bak motorluka og strekke meg nedi der for å sveive, - ikke så lett å støtte seg heller når ene hånda skal betjene dekompresjonshendelen. Da er de enklere å sette gassen i "fullfartstilling" - som Sabb kaller det - og vri om nøkkelen. Her er vi inne på noe som jeg er litt spent på på 2J'en, - den har ikke gløding eller mulighet for startsigaretter, ikke kan jeg uten videre gi den noen dråper olje i sylinderene heller. Hvordan løses vanligvis startproblemer på den? - eller er det helt tossete å spørre om slikt siden den alltid starter Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Walter_S Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Til hengefjes - blir artig og følge denne tråden. Sikkert mye å lære for noen-enhver her. Spennende! Har ikke 2J'en gjenget hull til glødeplugger i toppene? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
index Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 2J'en er direkteinnsprøytet, og har ikke behov for gløding! En mer moderne motor enn 2G, på mange måter. Og betydelig mer lettstartet, visstnok... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hengefjes Svart 18.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Ehh.. forresten jeg lovet jo noen bilder fra gårsdagens økt i garasjen Her er et bilde av den bakerste toppen som kom med 2G'en fra -73. Den ser litt overrasket ut Kanskje den prøver å snu seg vekk fra fotografen. Den fremre toppen var litt trist og begynte å grine. Det var visst litt skummelt å bli revet vekk fra modermotoren på den måten, - jeg synes imidlertid en 34 årig herremann som denne burde vise toppkarakter, og holde seg for god til den slags sipping.. Her prøver jeg å holde orden på delene jeg har plukket ut: Kan forøvrig melde at stemplene så veldig fine ut, eneste var at ringene satt fast på det fremre stempelet uten at jeg helt skjønner hvorfor, - skal se litt nærmere på dette. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Gabba III Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Har ikke 2J'en gjenget hull til glødeplugger i toppene? Jeg har en 2J og den har ikke noe hull til glødeplugger, har heller aldri hørt om en 2J med glødeplugger. Om sommeren starter den greit med fullt gasspådrag, men når det er kaldere i lufta må jeg gi den litt startgass i tillegg. I bruksanvisningen står det at 2J skal ha kopper for påfylling av smøreolje for start, men det har ikke min. Såvidt jeg kan se har ikke den motoren som er avbildet i tråden her heller det. Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 18.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 I deleboka er det nevnt både avluftningsventil og startoljerør, min motor har ingen av disse greiene. Nede, fremme på styrbordsiden av toppen er det imidlertid en umbrakoskrue som går på tvers inn i retning ventilene. Jeg aner ikke hva formålet med denne er. Noen som vet? Kan ta et bilde hvis noen har lyst å se denne helt utrolig mystiske skruen. Denne er heller ikke nevnt i deleboka. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Gabba III Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Har ikke sett noen slik skrue på min, ta gjerne et bilde så jeg vet hvor jeg skal lete I bruksanvisningen har 2J kopper på toppen av insugingsmanifolden til startolje, mulig det er noen modellforskjeller ute og går. Min er også '76-modell. Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 18.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Kjempemorsomt med alle dere sabb-kyndige som er innom her. Vel - kanskje dette bildet hører hjemme i tråden "Hva er dette?" De røde pilene peker på umbrakoskruene jeg undres over. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
hengefjes Svart 18.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Kan det være avtapning for kjølevann, kanskje? Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Gabba III Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Skal ta en titt neste gang jeg er i båten, rart om ikke jeg også har de skruene der... Det kan se ut som om de går inn til kjølevannet ja, men en merkelig plassering for avtapping?! Morsomt å se en 2J, er ikke så mange av dem har jeg inntrykk av Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 (redigert) Hei! Dette skal bli spennende og følge med på! Jeg skal selv av med toppen på min 1 sylindra G motor for sliping av ventilene i vinter/vår så å få se noen Sabber innvendig er nok ingen dum ting! Angående umbraco skruene kan det se ut til å være avtapping for kjølevannet i toppen, men jeg tror ikke det er det. Grunnen til at jeg ikke tror det er at disse skruene er montert fremme på toppene, og når motoren står montert i båt heller den altid litt og da vil ikke alt vannet renne ut Va de er til aner jeg ikke, siden det ikke vises i boka kan det være noe som bare er på denne motoren, men Gabba sjekker jo så det finner du fort ut sikkert! Redigert 18.November.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Klintan Svart 19.November.2007 Link til dette innlegget Svart 19.November.2007 Hei! ja dette blir intressant. Er selv igang med ett par 2G - den andre nylig kjöpt men ikke skruet på ennå. Har ikke noe deler til 2J men kan nok vare interessert i noen deler. Kanskje jeg får noen deler som er desamme mellom 2G og 2J.Må bare se etter på den gamla 65-ern så jeg vet vad jeg har. Og kan noen fortelle meg hvordan man kan laste op bilder. Skjönner ikke helt dette... Og det blir jo bilder herifra og, etter hvert. Takk for alle intressante bilder så langt Hengefjes! Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 19.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2007 (redigert) Hei Klintan! Dersom du har en god ekspansjonstank/lydpotte/manifoil til overs er jeg veldig interessert i den! Hyggelig å se deg her! Redigert 20.November.2007 av hengefjes (see edit history) Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Gabba III Svart 19.November.2007 Link til dette innlegget Svart 19.November.2007 Har fått tatt noen bilder i dag, og det ser ikke ut til at motoren min har de umbrakoskruene. Skiltet på motoren sier det er nr. 100 fra 1976, har du nummeret på din? (Ja, jeg vet at motoren desperat trenger lakk ) - Og ny pakning på innsuget ser jeg nå, det var nyttig med et nærbilde! Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 20.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 (redigert) (Ja, jeg vet at motoren desperat trenger lakk ) min er spesiallakkert - brukte enormt mye tid på å få til den, etter min mening, rette looken Redigert 20.November.2007 av hengefjes (see edit history) Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Sleipner93 Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Brukte du Sabb lakk hengefjes? Har du i tilfelle noen fargekode? Jeg tenker å bruke Benga lakk eller noe slikt å bare få blandet til meg en blå farge som jeg syns passer? Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 20.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Beklager sleipner, det kom kanskje ikke klart nok frem at det var 2J'en jeg siktet til, jeg har redigert innlegget og satt inn bilde. Var en spøk... Jeg antar at du siktet til 2G'en fra -79. Den ble malt av forrige eier, men jeg vet ikke hva han har brukt. Sikkert bengallakk eller noe sånt. Ikke vet jeg fargenavn/kode heller men jeg synes å huske at jeg så en lakkboks som det stod "himmelblå" på som lignet ganske mye. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Sleipner93 Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Oisann.. Det var jo tidlig på morgenen :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Klintan Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Takk for det Hengefjes! Det kan gott tenkes at det blir en ekspansjonstank/manifoil her når jeg har begynt at skrue på den "nye" gamlingen. Vi får da se om det er en OK sak som kommer loss. Og kanskje kunne vi da gjöre noen byttesaffär? Jeg har litt annet at gjöre akkurat nå, men jeg kommer tilbake med beskjed. Og om det passer med bytteshandel så ska jeg over mot Tönsberghållet runt 1 desember. Hvor i landet finnes du? Hvordan får du ut foringene fra 2Gn? Bruker du et redskap som det som finnes i instruksjonsboken? Eller tar du av hele cylinderblokka? Det er godt at ha noen foran seg som kan jobbe med en motor... På min side er det en nyvoknet kjärlighet - som fra motorenes side kanskje ikke er besvart. Men jeg strever og håper på det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.