hengefjes Svart 17.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 Ååja - - jeg trodde Rubb var en egen produsent. Tøft! Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Sleipner93 Svart 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 (redigert) Wichmann blir ofte kalt Rubb ja Mest på en syl.. Men nå skal dere få høre godlyd ihvertfall på videoen av eksosen! Oppstarten (Ble ikke så veldig bra lyd men det får gå!) : Eksos (Dette er godlyd!!) : Redigert 17.Januar.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 Skikkelig godlåt det der! Men jeg er ikke sikker på om motoren er helt frisk. Den skal blåse ordentlige røykringer ut av eksosen, og det kan jeg ikke se at den gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 18.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2008 Vel, den skal jo ikke røyke da Men du ser det kanskje ikke gått på filmen men den lager røykringer! Sitér dette innlegget Link to post
Klintan Svart 18.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2008 Visst er det røykringer! og for en nyyyydelig lyd. Takk for dette Sleipner, håper du fortsetter i samme gode stil! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Hengefjes, jeg har glødet toppakningen idag (tror jeg :winkl: ) Har ikke lik gassbrenner som deg har en med litt mer ukontrollert flamme. La først pakningen oppå et sagblad (sirkelsag). Så begynte jeg å varme. Men jeg kunne jo ikke få den rødglødende over hele greia på en gang. Måtte ta litt å litt, gjorde du også det? Etter det kasta jeg den i en bøtte med vann så den ble nedkjølt. Men hvordan vet jeg at pakningen er glødet ?? Her er gassbrenneren : Og her er pakningen etter gløding og kjølingen. : Fikk også et til strøk med grunning på topp og manifold ! Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 29.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Hengefjes, jeg har glødet toppakningen idag (tror jeg :winkl: ) Har ikke lik gassbrenner som deg har en med litt mer ukontrollert flamme. La først pakningen oppå et sagblad (sirkelsag). Så begynte jeg å varme. Men jeg kunne jo ikke få den rødglødende over hele greia på en gang. Måtte ta litt å litt, gjorde du også det? Etter det kasta jeg den i en bøtte med vann så den ble nedkjølt. Men hvordan vet jeg at pakningen er glødet ?? Jeg hadde ei slik jernrist som vi brukte i naturfag på skolen når vi skulle varme opp kolbene. Det fine med denne rista er at det er minimalt med kontakt mellom det objektet du skal varme opp og underlaget, - altså lite varmetap for objektet. Jeg merket dette veldig godt da prøvde å gløde noen kobberpakninger på skrustikka i garasjen - det tok ei evighet, og de ville ikke gløde. Jeg vet ikke om det er meningen at hele objektet skal lyse heller - på fartøyvernsenteret sa de at det var nok med ei mørk glød - du hadde sikkert sett den om du hadde skrudd av lyset når du holdte på. Når jeg kastet mine i vann fikk jeg den karakteristiske "fssstt-lyden" og noen av pakningene avga litt "slagg" til vannet. Noen ble friske i fargen/glansen, mens noen forble mørke selv om de glødet godt når de gikk i vannet. Jeg forstår det slik at du har glødet hele pakninga stegvis, men at hele pakninga har gjødet i løpet av prosessen - tror du kan si deg førnøyd med det. Ellers må jeg bare ha sagt at det har vært ganske tøffe tider på jobb med følgende mangel på energi om ettermiddagene, - "Elias" og Sabben har nok måttet smøre seg litt med tålmodighet. Nå venter jeg på litt bedre vær slik at jeg får slipsatt "Elias" og motoren ombord. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Sleipner93 Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Flott! Da er det bare å få laget 2 vannpakninger før jeg setter det sammen igjenn! Eller kan jeg evt bruke de gamle om igjenn? Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Hvis du leser dette Arnbr0 - hvordan fikk du til den målingen? Tok du ner motoren i alle deler eller? Ja. jeg plukka ned hele motoren. Jeg hadde på forhånd lånt måleverktøy med måleur for hullmål. Hengefjes har tidligere vist bilde av slikt verktøy. I tillegg hadde jeg skyvelære og mikrometer. For å kunne måle veiv og rammelagere må veiva ut. Jeg plundra fælt med dette inntil jeg fant en settskrue ( i boka kalt dogskrue) som satt inne i en kanal i pumpekassa. Settskruen låste fast forre lagerflens til pumpekassa i rett possisjon. I lagerflensen var det borret ut et kon som passet til settskruen. I delekatalogen tror jeg denne skruen har nr. 19. og på min gamle motor var det tommemål på denne. Jeg ble rådet til å måle lagrene mens de satt i rammen eller i råden med noenlunde rett moment. Alle veivlagrene var slitt ut over slitasjemålene. Rammelagerene foran og bak ble slått ut med en passende dor av eik. Midtre lager er delt og maken til radelagerene. Det nye rammelageret akter ble drevet inn med samme eikedor. Vær forsiktig så lagret entrer rett og deretter må det til en tung hammer eller liten slegge for å få lagret drevet inn. Smør godt før du setter inn lageret. Husk å tape rundt ei fille på tannhjulet bakerst på veiva så ikke dette ødelegger lagret når du setter inn veiva i lageret. For å å ta ut veiva må du ta av gearkassen. I følge Sabb var det viktig at gearkassen ble satt tilbake i rett oppretting i forhold til motor. På mange motorer er det pinner som sørger for at dette blir rett. For å være sikker på at det blir rett kan du slå noen overettmerker på motor og gearkasse før du tar den løs. Sylinderene ble målt med måleverktøyet. Mål flere steder rundt sylinderen slik at du også kan undersøke om sylinderen er slitt oval eller om den er rundt. Stempler og ringspor ble målt. Bare øverte ringspor på fremre sylinder var slitt til grensen, men dette lot jeg være som det var. Jeg ble rådet til å skifte kryssboltforinger da en ev. slitasje i disse vill kunne føre til raskere slitasje av de nye rådelagrene. De nye kryssboltforingene måtte tilpasses kryssboltene på et verksted. Nokkene på nokkeaksl ble ikke målt men aksel og lager ble målt . Trenger du svinghjulsavtager eller sylindertrekker så kan du låne av meg. Sitér dette innlegget Link to post
Klintan Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Tusen hjertlig takk for dette arnbr0! Mange besluttninger at gjöre her! Har stoppet jobben en periode nå, blant annet grunnet at jeg ikke har en svinghjulsavtager - så jeg kunde godt tenke meg at låne din (meget generöst av deg!) - men jeg trur det er litt lang vei? Jeg bor öst i Sverige (nor fra Stockholm) men besöker bekjente i Tönsbergsregionen av og til) Har du i övrigt noen gode råd at gi om hvordan man får loss reversering, pumpekasse og startstativ? Kann man ta det loss i ett stykke? Eller begynner man bakifra og går fremover? Har et annet problem og: av de åtte umbrakoskruene til cylinderhuset er en helt rund - skjönner ikke hvordan jeg ska kunne få den loss. Veldig litt stikker jo op av den og den sitter tätt mot cylinderblokket. Har vurdert at få hjelp med at sveise en hylse på den og pröve. Har brukt masse rustlösende olje, har varmet osv men har ikke varit heldig med dette. Alle synspunkter er velkomne! Og igjen: takk for langt og intressant svar! Sitér dette innlegget Link to post
locksmith_500 Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Klintan Prova att använda TORX istället för umbrako gärna en modell med hylsa så att du han använda spärrhandtag istället och kanske en modell större så du knackar ner den. TORX brukar bita bättre ute i hörnen. Sitér dette innlegget Mvh Johan Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga... Link to post
arnbr0 Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Hei Jeg tror også at du greier umbrakoen med en liit for stor torx som du driver ned i umbrakoen. Hele gearkassen med startstativ og reversering kan løses fra motoren med bare å løsne fire muttere som sitter skrudd inn på pinneskruer festet til motor. Du må ha mange forlengere på pipa for å få skralla klar av bakkanten på gearkassen. Løsne disse muttrene og dra gearkassen bakover. Mulig du må løsne noe vannrør ,diesel rør etc. Motoren bør stå stødig i en bukk slik at ikke delene velter. Avtageren min er utstyrt med tommegjenger ; men den kan lett gjøres om ved å benytte 16 m.m.gjengestenger hvis du har mm gjenger. Avtageren er meget solid og veier mange kilo. Den kan sendes som pakke til deg eller jeg kan levere den i Tønsberg når jeg har et ærend dit. Sitér dette innlegget Link to post
Klintan Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Takk Locksmith og Arnbr0 for flere tips! Ska pröve dette med torx på hylse/pipe. Trodde det var noe inne i pumpekassen som måtte losses men hvis det er bare de fire mutterene så er allt OK. Og, Arnr0: jeg jobber med en 65 model nå, så det passer godt med tömmergjenger! Hvor ofte er du i Tönsberg da? Jeg har akkurat kommet hjem til Norrtelje etter flere uker der, men har en adresse ute på Nötteröy hvis du kan tenke deg at levere den dit. Jeg betaler gjerne for reise og bompenger og annet hvis du leverer den dit vid tilfelle. Kann vi ta dette over e-mail? Sitér dette innlegget Link to post
Klintan Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Kan ikke avholde meg fra en kort rapport: Nå er sylinderhuset av! Prövde med torx men ikke ens det hjalp. Gav opp og gav meg på reversering mm i steden - og det gikk jo bra. Innen jeg gav opp for dagen prövde jeg en siste utvei med sylinderhuset innen det var dags at slå på trån til noen med sveis. Jeg tok min lille Dremel og skar av kantene på umbrakoskruen, slik at jeg kunde slå på en utenpåliggende pipe. Og det gikk! Nå må jeg ha meg noe for at feire dette og jeg takker dere som hjelpet meg med dette. Det er akkurat sån, at når det tar stopp, da går man in på ÅF og får noen uppmuntrende ord på veien og så orker man ta et tag igjen... Nå blir det et finne en måte at forflytte den tunge klumpen med pumpekasse og reversering.... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Flott at du fikk det til Klintan, det må å kutte kantene hørtes smart ut! Ellers har du bare glemt en ting : Bilder! :wink: Sitér dette innlegget Link to post
Klintan Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 imghttps://baatplassen.no/bildearkiv/16/16940/p1010012.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Der kan det ikke ha vært lett å få tak nei! Når du legger inn bilde, trykker du på for også skrive linken til bildet der. Trykk så ok. Sitér dette innlegget Link to post
Klintan Svart 2.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2008 Takk for stimulansen Sleipner - du fikk meg at endelig ta meg sammen og få in et par bilde. Umbrakoskruen före og efter. Jeg blev forbauset når jeg fikk den opp - ikke noe rust på gjengen som jeg hade trott. Men på skiven (som kanskje burde ha varit to for det var på de andre skruene) hade rustet oppat og nedat. At det kunde sitte så hart! Håper bildene fungerer, skulle vart tre men jeg greide ikke den tredje Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Bildene fungerer de, når du først kan det så er det jo kjempelett! Så nå har du ingen unnskyldning for å ikke legge inn bilder Klintan! Sitér dette innlegget Link to post
Klintan Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Nej da, Sleipner, når noe skjer som kan vaere av intresse at formidle - da ska det bli bilder herifra! Sitér dette innlegget Link to post
Klintan Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Hallo sabbfolkens - hvor er dere? Tok en god stund at finne frem til denne tråden, det er visst ikke noen som jobber med sabben sin? Selv er jeg og i en mellomperiode -venter på en avdrager som jeg ska få låne av Arnbr0 (det finns virkelig gode gutter!) Og to topper er levert til en mekaniker som ska plane dem. Og så er det jo andre ting som stjeler tid fra sabbene: hus- leting for exempel. Men jeg kommer i vert fall tilbake med meldinger når det blir dags at sette sammen min 71 2G. Og da blir det litt bilder og. Ha det! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Har du sett i tråden min da? "Oppussing av trebåt". Har jo drevet med Sabben litt jeg da... Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Skal fortsette på 2H'en i morgen ettermiddag (se tråden med alt om sabb) men kan desverre ikke love oppdatering før søndag/mandag da jeg er uten nett i helga Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
hengefjes Svart 26.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 (redigert) Hallo sabbfolkens - hvor er dere? Tok en god stund at finne frem til denne tråden, det er visst ikke noen som jobber med sabben sin? Jeg står for tiden med huet under panseret på min kjære Skoda Felicia. Ellers har jeg et utall unnskyldninger for ikke å ha fått Sabben ombord enda, men så snart jeg har fått bilen i orden skal det bli video av jomfruturen. Ellers stikker denne av med all overskuddsenergi: Redigert 26.Februar.2008 av hengefjes (see edit history) Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
M/S Bastard Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Ser ut som det har vært tidkrevende arbeid der ja. Det bildet øker ikke lysten på treskøyte akkurat Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.