Jump to content

Restaurering av Sabb 2G og Sabb 2J


hengefjes

Recommended Posts

Tror nok du er inne på noe hvis du har vasket dysene i såpevann, ja. De er visstnok så empfintlige for rust / korrosjon at man ikke må ta på de med fingerne en gang, ikke selve spissen ihvertfall. Det skønner man også når man forstår hvor fin mekanikken og toleransene på klaringen, samt form på selve nålen er i forhold til setet:
Får håpe noen lærer av feilene jeg gjør :cheers: Jeg trodde det med å ta på "spissene" var om man demonterte dysa - at man da ikke skulle tukle med dysenåla/stempelet, - men der tok jeg nok feil skjønner jeg...

 

Jeg husker at jeg måtte bruke maske når jeg sveivet, fordi skyen flyr rett i ansiktet på deg, når du bøyer deg over motoren for å sveive. Det å ha brille på seg gjorde det heller ikke særlig bedre - et sveiv og jeg så ingenting....

:santcheers:

Takker for gode tips - jeg klarte selv å få en diesel i ene tårekanalen - ene kinnbeinet var sårt og ømt i mange dager

 

Enig, dette er førjulskrim på sitt aller beste!!

 

:santcheers:

Eller julekalender - kanskje neste oppstartsforsøk burde være på morgenen, julaften.
Link to post
Share on other sites

...Jeg trodde det med å ta på "spissene" var om man demonterte dysa - at man da ikke skulle tukle med dysenåla/stempelet, - men der tok jeg nok feil skjønner jeg......

Neida du har nok rett, hengefjes!

Det er dysespissen man ikke skal ta i - når man demonterer dysen. Og grunnen er jo opplagt. Hvis svette på fingeren kan fremkalle korrosjon (antageligvis så liten at det ikke går an å se med det blotte øye) som er nok til å forstyrre det fine samspillet mellom dysenåla og dysesetet - da skønner man også at her er det små marginer ute og går. Dysenåla skal jo sitte perfekt nedi setet og stenge for diesel - helt til trykket er stort nok (100kp?) til at den åpner - og etterpå skal den tette dønn!

Ikke mye som skal til for å forstyrre denne tetningen med det trykket! Tar du fra hverandre en slik dyse og kjenner etter bevegelser i stempelet, så kan kan jo kjenne hvor nøyaktig tilpasning der er. Jeg blir like imponert hver gang!

 

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

]

 

Dysene ser ikke så hestgal ut, men der er en tendens til drypp/etterheng. Skal teste forstøvinga på disse i dag.

 

Som andre også har vært inne på kan det muligens være feil ved dysene. Jeg satte bort justeringa av dysene til et motorverksted. Jeg husker at han prøvde med trykk nær opp mot utløsningstrykket og holdt den der en stund. Han sa at dysen da ikke måtte dryppe. Jeg så i instruksjonsboka om innsprøytningstidspunkt. Det fremgikk det at forskjell på 0.1 mm på skims under pumpa utgjordet 1 grad på tenningen. Hvis du bytta veivhuslokket kan det være grunn til undersøke/justere innsprøytningstidspunktet.

Redigert av arnbr0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du bytta veivhuslokket kan det være grunn til undersøke/justere innsprøytningstidspunktet.
Jeg byttet ikke veivhuslokket, men - jeg skiftet pakning der... kan det ha hatt betydning???

 

Vel arnbr0 - du arresterte meg der, med det sitatet... jeg hadde jo planlagt å teste dysene før jeg monterte, men så tenkte jeg at; "disse funket da utmerket når jeg tok ut motoren", så jeg lot det være. Var jo ganske ivrig etter å få motoren ferdig til jul, men det løpet er nok kjørt. Sjarken venter tålmodig, og kanskje jeg attpåtil klarer å dyrke noen blåskjell der før jeg setter inn motoren - det har jo vært gode forhold i år såvidt jeg har forstått. Nå har jeg litt mere ro over det hele, og økonomien tillater meg faktisk å bestille nytt stempel hvis jeg vil.

 

Liker ikke følelsen av at ikke alt er tipp topp, - stempelet som bekymrer meg funket jo fint før, men var ganske slitt opp langs siden. Ringsporene var ikke så slitt, men skjørtekanten var veldig filt og tilpasset ved en tidligere stempelsjau fordi den ikke var helt rund - det virket som om stempelet hadde hatt en svak bulk helt nede ved kanten. Tanken min er at jeg like godt kunne gjort noe med dette før disse stempelringene er innkjørt, og jeg ennå har motoren i garasjen.

Link to post
Share on other sites

Trodde jeg skulle få gjort noe i dag med motoren, men så var det jo denne jula da. Å kjøre rundt med julegaver tar tid, - alle skal jo by på kaffe og alt mulig. På grunn værvarslet tok jeg en tur ombord og så over fortøyningene, og fant det best å skifte en del. Nå føler jeg meg ganske trygg mht. drittværet som alltid kommer på denne årstiden.

 

Har nok ikke vann innlagt i garasjen, og hageslangen rekker ikke dit, så den kjølinga blir nok via en balje med vann - så får jeg heller stoppe motoren når vannet i baljen begynner å bli lunkent... Ellers har jeg sendt en mail til "Fyksen" om tilbud på dysespisser - regner med å få en bedre pris der enn hos Sabb. Nå har jeg riktignok ikke sjekket forstøvinga på de jeg har, men var nå litt nysgjerrig mht. pris.

 

Og så vil jeg bare ønske alle ei RIKTIG GOD JUL!

Link to post
Share on other sites

Dysetest

 

Så har jeg altså omsider fått kjørt den dysetesten. Jeg prøvde i går kveld, men kunne ikke skjønne hva jeg skulle gjøre med dieselreturen - det flommet ganske kraftig når jeg begynte å sveive. Det var ganske sent, så jeg orket ikke å begynne å plundre noe mer med det. I dag tidlig kom jeg imidlertid på at returrøret på 2J'en ser ganske annerledes ut, og fant ut at jeg skulle prøve dette.

 

Her er dysene koblet opp med returrøret fra 2J'en

dysetest1.jpg

 

Her er testen med papir over dysene - en skytter ville kanskje sagt "fin samling" :cryin:

dysetest2.jpg

 

Her ser dere dysene i aksjon - strålen står rett til værs, ikke mye forstøving her i gården. :sad:

 

I kveld skal jeg prøve å vaske de dysene som stod på 2G'en fra -73, og teste disse etterpå. Skal prøve å følge manualen denne gangen :wink:

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikker på at du trenge å vaske? :smiley:
Nei, men er usannsynlig nysgjerrig på hvordan det ser ut inni. Har alt begynnt, - og tror nok det trengtes - blir spennende å se hvordan disse funker :santcheers: Kan jo like godt lære meg dette med en gang, - det står jo i manualen at disse bør ettersees hver 300 time. Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel - det ble ingen bilder. Jeg hadde ikke lyst å begynne å dalke med kameraet når jeg hadde hendene fulle av diesel. Jeg har nå vasket alle dysene. I ei av de dysene som jeg hadde vasket i såpevann satt nålestempelet fast når jeg prøvde å ta det ut. Jeg måtte faktisk dra det ut med tang. Når jeg hadde fått det ut viste det seg at det var en bitteliten korrosjon på stempelsiden, - jeg antar denne var et resultat av såpevasken min. Dette nålestempelet gnikket jeg lenge med ei fyrstikk, og til slutt gikk det fint og ledig i sylinderen. Jeg vasket dysene i et kar med diesel og brukte fystikker og q-tips til å fjerne sot med.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg gjordt litt av hvert :yesnod:

 

Først testet jeg dysene som jeg ikke har vasket i såpe, men diesel. Disse plukket jeg av 2G'en fra -73. Her ser dere at forstøvinga er ei helt annen enn under den forrige testen, - hvor strålen gikk rett i taket.

 

Så testet jeg dysene fra -79'en som jeg testet forrige gang. Disse hadde blitt en smule bedre av vaskinga, - en kan se tendens til forstøving

 

Jeg valgte å bruke dysene fra -73'en - som dere sikkert forstår ut fra videoene. Jeg monterte dysene og vippearmene, trakk alt til rett moment og fylte vann på kjølinga. Jeg brukte bare en slangestuss mellom der kjølesløyfa skal være, og fylte på en tredjedel frostvæske. Det klukket ei god stund og jeg primet pumpa i håp om å bli kvitt all luft - tørnet motoren og det virket som der var sirkulasjon.

 

Jeg koblet også opp glødinga litt provisorisk - surret en 2.5 kvadrats ledning om skruene på glødepluggene og strippet den andre enden. Jeg tok på meg at par gummihansker og holdt denne enden godt inntil + polen på batteriet for å gløde....

 

SÅ STARTET JEG SABBEN :flag:

 

 

Det var litt rabalder av bukken jeg hadde snekret, men mesteparten av den ulyden forsvinner i løpet av neste klipp. Jeg fant ut at ulyden forsvant når jeg la litt vekt bakpå giret.

 

Ser ut som den forbrenner ganske rent også

 

På dette klippet ser jeg jo nå at den ikke er skikkelig fastspent :nono:

 

 

NÅ er jeg en lykkelig mann, synes den hadde en mykere gange enn før. Dysene skal allikevel skiftes, men det kan jeg gjøre ombord Nå gjenstår det bare å justere koblinga og tomgangen - så er det rett i sjarken me'an :santcheer1:

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, ja der er denn rettte lyden, sier nesten "klonkk-klonkk", og det er riktig

Jeg har overhalt 3 slike, motorene er noe av det solidste som finnest.

Det som har vært kjekt er å restaurere en eldre utgave, heter den 5-9 eller 6-12 tro??? med oppfyring, smørapparat etc.

Bare for å ha, og starte opp en gang iblant, tro hva kona vill sagt da, har ikke plass.. men....

Du har gjort en kjempe jobb!

Til mange intereserte, kjempegreier!

Jonn

Link to post
Share on other sites

Stora gratulationer.

Det är bara att konstatera, vill man så går det. :santcheer1:

Själv skall jag snart ta upp min båt för den här säsongen och då har jag en del att pyssla med till våren när det har torkat ur en del.

Önskar alla övriga en riktigt god fortsättning. :flag_sw::santcheers:

Mvh Johan

 

Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga...

Link to post
Share on other sites

Gratulere. Kjempefin pressentasjon. Det er ikke alltid at det enkle er lett å se.

Hadde en 21 fots livbåt bygget i eik for «Norsels» Antarktisk ekspedisjon i 1948, med en 5-9 Sabb

Sommeren 1973 var jeg, kona, 8 åringen og 4 åringen på vei fra Bergen til Tromsø med båten.

I Brønnøysund ble det stopp. Jeg jobbet et døgn og fant ikke feilen. Satt missmodig på kaia og tenkte på store utgifter

da en gubbe kom bort og spurte om det var jeg som kom fra Bergen og skulle til Tromsø. Jeg svarte at jo,

men akkurat nå var ikke farta så stor. Ja han hadde en sønn som var flink med slike motorer,

så hvis jeg hadde tid å vente litt så skulle han slepe meg ut til Toft.

Da vi kom ut startet sønnen Sabben, lyttet litt og så spurte han om jeg hadde ei stor stoppskive.

Alle med gammel Sabb har ei stor eske med «kjekt å ha» .Han fant ei høvelig skive, løsnet oljepumpa og la skiva under

og livet var igjen lyst og trivelig.

Vi kom til Tromsø. 3 uker tok turen. Farta var 5 knop.

Snadd

Link to post
Share on other sites

Gratulerer hengefjes!! :flag: :flag:

 

Dette var kjempe, og lyden var heller ikke noe å klage over! :yesnod: :yesnod:

 

Tydelig at det var dysene som var feilen da og det var jo bra at det var en så lett feil. Ellers var jeg litt redd for lyden på de første klippa, men det va jo bare motoren som hoppa på bukken å lagte en liten ulyd. Klippene etter det var det bare å spille flerne ganger å nyte!

 

Regner med vi får en oppdatering når du har fått montert i sjarken evt bilder av monteringen! :drink: (Cola :lol: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...