Jump to content

Restaurering av Sabb 2G og Sabb 2J


hengefjes

Recommended Posts

Vanskelig å si hva det er, du er helt sikker at ventilene er justert riktig?, kan høres som om dem er for stramt (ikke klaring) i det heletatt.

Jonn

Kan prøve å justere dem litt opp. Dersom du leser innlegg 147, som jeg endret, på ny, finner du da noen ledetråder??? Dersom det er skjørtebank - kan det skade foringa??? - kan jeg starte den opp igjen uten å være forferdelig bekymret??

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ærlig talt ikke helt hvor mye en 2G skal banke. Min G motor "banker" endel på forskjellige turtall og på andre turtall kan den svive mye "lettere". Derimot ville jeg prøvd å la den svive litt med å kanskje pumpe litt olje inn i sylinderene så de går seg til. Alt er jo honet opp å må gå seg til.

 

Men, det er folk inne her som har mye mer peiling enn meg.. Men av å følge med her har jeg lært endel! Og det er det som er så genialt med Baatplassen.no ! :flag:

Link to post
Share on other sites

Hehe, jeg kjenner den følelsen av at man bare må ut i garasjen igjenn! :wink:

 

Ta å skru opp dekompresjonen helt slik at du er sikker på at du får full komp. Det tror jeg kan være et forsøk. Evt når du tar av ventildekselet for å stille ventilene kan du starte uten dekselet på. Lykke til, og som Bastard sier ta gjerne opp film visst du har mulighet!

Link to post
Share on other sites

Ta av toppdekselet, og sjekk ventiljusteringen. Hvis du er usikker på om dine merker på svinghjulet stemmer: Sveiv rundt motoren til du ser at ventilene på den ene sylinderen veksler, dvs når dene ene ventilen er på vei opp og den andre ned. Nå kan du stille begge ventilene på den andre sylinderen. Gjenta samme prosedyre på den andre sylinderen. Da skal i alle fall ventilene stemme. Start opp uten deksel, for å utelukke evt feiljustert dekompresjon.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I går natt tok jeg til fornuft når jeg kom i garasjen, - av hensyn til naboer men skal prøve å starte uten hetta, samt sjekke ventiljusteringa. I dag MÅ jeg imidlertid ta meg tid til litt julegaveshopping og forberedelser, så blir det kanskje tid til noe morsomt i kveld...

 

Dette er ikke en ny oppstart, - bare en repetisjon fra gårdagen:

Link to post
Share on other sites

I dag var jeg og kona innom hos et vennepar av oss. Han har jobbet som mekaniker på anleggsmaskiner i masse år. Jeg spurte han om han kunne titte på videoen. Han tok fram laptoppen og et par lukkede hodetelefoner, og så på videoen mens lyden var skikkelig høy. Etter en stund ropte han ut: "TENNINGSBANK . . . KLASSISK TENNINGSBANK" - hele familien så på ham og lo.

 

Etter å ha snakket om temaet en stund skjønte jeg at det ikke er særlig lurt å vaske ALLE sotete deler i såpevann. Må innrømme at dysene også fikk seg en omgang. Så når kona slipper meg til garasjen skal jeg snu dysene og se hvordan de fungerer. Håper jeg kan vaske dem slik som beskrevet i manualen og at de skikker seg, - ellers får jeg vel skaffe nye. Etter hva jeg fortstår kan jeg ha ødelagt dysespissene...

Link to post
Share on other sites

Akkurat! Typisk banking forårsaket av at hele mengden drivstoff blir sprøytet inn i sylinderen før dette antennes.Da blir det detonering istf. forbrenning. Vær obs. på at litt banking ikke er uvanlig ved oppstart av diesel.

 

Håper det var kjølevann på motoren da du startet opp. Starte opp en motor uten at denne er fyllt med kjølevann er en dødssynd.Man får lokal oppvarming som lett kan utløse spenninger i godset og skader på motoren.

Link to post
Share on other sites

Håper det var kjølevann på motoren da du startet opp. Starte opp en motor uten at denne er fyllt med kjølevann er en dødssynd.Man får lokal oppvarming som lett kan utløse spenninger i godset og skader på motoren.

:blush: :blush: :blush:

ehh . . javel, hadde ikke tenkt å kjøre motoren i mere enn ti sekunder allikevel

 

Vel - jeg lærer!

Link to post
Share on other sites

Hei.

den lyden på videoen høres jo ikke så veldig alvorlig ut. hadde en lignende lyg på en yanmar tidligere, den klakket endel akkurat når den var startet opp, men dette ga seg etter noen sekunder. vile startet opp med kjøling og latt den gå i noen minutter for så å se om det er noen ulyder. det er ofte det kommer noen ulyder etter overhaling men det kan være slikt som går seg til.

Link to post
Share on other sites

Jeg er heller ikke overbevist om at det er noe galt med motoren. Når de startes på land uten kjøleveske i kappa vill de knakkle litt så lenge når de er kalde. Jeg har litt dårlig lyd på PC`n. En fin måte undersøke om ventilløfteren treffer dekompresjonsknotten er å legge fingen på tappen som hendeln går igjennom under gange. Da kjenner du dette i fingertuppen ved minste kontakt mellom v.løfter og dekomp.knotten. Lyden kan eller minne litt om dysebank. Skjørtebank har jeg aldri hørt på noen av de gamle motorene jeg har vært borti og veit ikke hvordan dette høres ut. I motoren fra 64 var rådelager og rammelager slitt godt utover slitasjemålene og oljetrykket var lavt, men det var ingen rådebank å høre så det kan neppe være det som er feil.

 

Hvordan var oljetrykket ?

Redigert av arnbr0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan vel ikke ha gjordt noe for de få sekundene? Tar vel endel stund å få varma opp alt det godset vel? Men er jo bare å koble på en hageslange Hengefjes! :wink:
Ja, jeg får vel lage et slags kjølesystem da. Tror kanskje det at ikke ALT godset blir varmet opp er det som er faren. Det vil jo være en fordel om godset blir jevnt varmt. Metallet vokser jo litt når det varmes, - da kan det vel være svært uheldig om noen lokale punkt blir veldig varme mens godset rundt fremdeles er kaldt. - Det er vel gjerne da ting sprekker.

 

Jeg er heller ikke overbevist om at det er noe galt med motoren. Når de startes på land uten kjøleveske i kappa vill de knakkle litt så lenge når de er kalde. Jeg har litt dårlig lyd på PC`n. En fin måte undersøke om ventilløfteren treffer dekompresjonsknotten er å legge fingen på tappen som hendeln går igjennom under gange. Da kjenner du dette i fingertuppen ved minste kontakt mellom v.løfter og dekomp.knotten.
Det var slik jeg justerte dem, men vel og merke mens jeg sveivet motoren for hånd, - altså ikke mens jeg brukte starteren eller når den gikk. Det var kanskje ikke reelt nok.. Ellers er det godt å høre at dere er optimistiske, - jeg har roet meg litt angående det stempelet nå :smiley:

 

Skjørtebank har jeg aldri hørt på noen av de gamle motorene jeg har vært borti og veit ikke hvordan dette høres ut.
Han som mente dette var tenningsbank sa at skjørtebank mere artet seg som en bilyd. En annen lyd som man hører i tillegg til den normale gangen, - som en slags lyd som får deg til å spisse ørene og tenke; "hva er det der for en lyd?"

 

Hvordan var oljetrykket ?
Jeg har dessverre ikke noe måler oppkoblet, - men så har jeg jo heller ikke gjort noe som skulle endre dette nevneverdig annet enn å vaske ned inni motoren å fylle på ny 10W-40 olje, mineralsk sådan. Når motoren stod i båten lå trykket vanligvis på 2,5 (bar?) under gange.
Link to post
Share on other sites

Neste økt, når nå det måtte bli i disse juletider, blir kontroll av dysene. Da skal jeg snu dem på hodet i setene og se hvordan de arter seg når jeg sveiver. Tror nok det må være disse som er årsaken. Jeg har forstått det slik at dersom dysene hadde virket som de skulle, ville jeg fått forstøvet "dieseltåke" ut av hullene til starsigarettene når jeg hadde boltene ute. Hos meg var det bare en flau liten bekk. Kan ikke dette være et sikkert tegn på at dysene ikke virker som de skal?

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres ut som om dysene er litt tvilsomme ja! Prøv først med å snu dem opp ned, og hold et hvitt papir et par centimeter over når du sveiver rundt. Dysene skal forstøve fint og jevnt, og lage en fin liten sky på papiret. Du vil normalt også høre en knatrelyd når de åpner, som kommer av at nåla "klipper" strålen. Hvis de ikke de forstøver skikkelig, må du nok til med nye dyser samt at de må shimses inn til korrekt åpningstrykk. Fort gjort, hvis man har utstyret til det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lag til noe kjøling til neste oppstart så den kan svive litt lenger ihvertfall. Når jeg holdt på med en Sleipner motor i hagen kobla jeg hageslangen rett på. Var litt heldig da slike "koblinger" for hageslangen passa rett på vannpumpa. Men det er sikkert mulig å få til noe enkelt på Sabben også! :wink:

 

Men pass på så du ikke besvimer av eksos da! :wink: Min motor stod i et drivhus så jeg hadde bare en bøyelig eksoslange utav døra. Vet ikke hvor langt det er til døra på din garasje så det er ikke sikkert det lønner seg..

Link to post
Share on other sites

...skjønte jeg at det ikke er særlig lurt å vaske ALLE sotete deler i såpevann. Må innrømme at dysene også fikk seg en omgang. Etter hva jeg fortstår kan jeg ha ødelagt dysespissene...
...Da skal jeg snu dem på hodet i setene og se hvordan de arter seg når jeg sveiver. Tror nok det må være disse som er årsaken. ...

 

Tror nok du er inne på noe hvis du har vasket dysene i såpevann, ja. De er visstnok så empfintlige for rust / korrosjon at man ikke må ta på de med fingerne en gang, ikke selve spissen ihvertfall. Det skønner man også når man forstår hvor fin mekanikken og toleransene på klaringen, samt form på selve nålen er i forhold til setet:

Dysenaal_03.JPG

 

Men helt gåen kan de ikke være, da hadde du ikke fått start på'n tror jeg. Jeg kan ikke helt fri meg - i mine ører hørtes det mere ut som ventil-klakking. Minner meg litt om lyden når jeg bruker start-gass i kulda. Da tenner vel motoren litt feil (før den skal - gassen tennes for tidlig) i forhold til hva som er riktig i forhold til ventilstyringen.

 

Fra 2H'en min. Skaff deg noen mindre skiver til å legge under festeboltene for å utligne anlegg, fordi den lille kanten som stikker opp på dyseholderen, rett under boltehodet gjør at bolten får skjev / feil angrepsvinkel når du teiter opp.

dysene_oppned.jpg

 

Omtrent slik vil forstøvingen på en god dyse se ut. Fin-fin dieselsky, nesten bare tåke-dis...

dyseroppned_800x600_2.jpg

 

Jeg husker at jeg måtte bruke maske når jeg sveivet, fordi skyen flyr rett i ansiktet på deg, når du bøyer deg over motoren for å sveive. Det å ha brille på seg gjorde det heller ikke særlig bedre - et sveiv og jeg så ingenting....

 

For å studere forstøvingen er det lurt å ha mørk bakgrunn og et sterkt, konsentrert lys på skrått mot deg på selve strålen, da syns kjeglen godt!

 

Lykke til, hengefjes - dette er rene spennings-føljetongen!

:santcheers:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...