Jump to content

Restaurering av Sabb 2G og Sabb 2J


hengefjes

Recommended Posts

 

...NÅ er jeg en lykkelig mann...

 

Det har du fortjent, hengefjes!!!

Gratulerer med vel gjennomført - og meget godt dokumentert!!! - føljetong! Det er en fryd å se slikt. Flott lyd i denne Sabben din!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det kommer til å komme masse bilder i min "Oppussing av trebåt" tråd når jeg skal av med toppen på min Sabb! :wink: Så bare følg med der arnbr0 utover høsten! :smiley:

 

Ja det gleder jeg meg til sleipner93. Jeg har stor interesse for trebåter og norsk/nordisk båtbyggertradisjon, og har altid hatt trebåt sjøl. Kvaliteten på 1G motoren overgås ikke av noe som finnes i dag og det er all grunn til å ta vare på motoren.

Link to post
Share on other sites

Regner med vi får en oppdatering når du har fått montert i sjarken evt bilder av monteringen! :drink: (Cola :lol: )
Selvfølgelig, innrettinga er jo viktig, og skal dokumenteres :wink:

 

 

man er ked af det, når den er slut.

Det må blive en herlig oplevelse at komme ud og sejle med den motor.

Tillykke med et godt, og for alle os som har fulgt med, et utrolig spændende job.

:flag_da:

Det er ikke over, - slik jeg ser det er jeg knapt halvveis. Jeg har jo ennå 2J'en som skal få en enda grundigere gjennomgang, - men den blir nok å koste meg litt penger, - så jeg får ta noen "sparepauser" underveis. 2J'en skal få hurtigomstyringsgir i første omgang, den skal ribbes for lakk og rust og overhales så langt økonomien rekker. Jeg trenger fortsatt dieseltrykkpumpene og mest sannsynlig også lydpotta + begge pakningssettene da planen er å demontere motoren helt.

 

Ang. den herlige opplevelsen er der nok noen småting som taler imot , - motoren skal jo stå i et såkalt "yoghurtbeger" (plastbåt) montert uten vibrasjonsdempere av noe slag - så det blir en del risting. Men, for all del, den er jo som noen sier, tryggheten selv - og det er alt som teller for meg!!!

 

Ja det gleder jeg meg til sleipner93. Jeg har stor interesse for trebåter og norsk/nordisk båtbyggertradisjon, og har altid hatt trebåt sjøl. Kvaliteten på 1G motoren overgås ikke av noe som finnes i dag og det er all grunn til å ta vare på motoren.
Norsk båtbyggertradisjon har også jeg et nært forhold til, og har vært høvedsmann på Nordlandsfembøringen "Grytir" (se avataren min) i seks år nå. Det er et klinkbygget planende seilskrog på 44 fot - Ja, den planer faktisk!!! Utrolig fartspotensiale i en slik båt. Volvopentaen på 23? hester som står i "Grytir" driver skroget + ballast på 2,5-3 tonn med ei marsjfart på 6,5 knop. "Grytir" er jo en stor båt, og trenger mye stell - det ble litt i overkant og i 2007 tok jeg meg et friår fra den, men nå ser det ut til at friske krefter skal hjelpe til med stellet, - da blir det straks mere morsomt. Jeg kommer nok tilbake med tråder i forbindelse med "Grytir". På videoen under kan dere se litt film av "Grytir". Vi er den eneste båten i videoen med hvit mastetopp.

 

I morgen blir jeg sannsynligvis å justere koblinga på 2G'en samt børste/avfette diverse rustflekker og male litt penetrerende owatrololje på disse, jeg skal også prøve å få sjarken opp på slippen + at jeg har spillejobber i kveld og i morgenkveld - så dette blir hektisk.

 

Ellers kan jeg opplyse om en annen potensiell opppussingstråd fra min side, - en noenogtyvehesters Rapp semidiesel fra tredvetallet en gang. Motoren er tiltenkt en nydelig kutter på noenogtredve fot som en gang i tiden hette "Brødrene". Dette prosjektet skal ledes av en kompis som heter Jon Åge som har vært avbildet tidlig i denne tråden mens han holdte på å skrape/dreie lager til en 120 hesters Brunvoll

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jøye det meg, har du fått fatt på en Semi-diesel også? Hvor fikk du fatt på den og hva måtte du ut med? (Er nemlig litt intressert i å skaffe meg en semi selv..).

 

Angående Nordlandsfembøringen, den er kanskje å finne i den ene episoden av Der fartøy Flyte kan?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jøye det meg, har du fått fatt på en Semi-diesel også? Hvor fikk du fatt på den og hva måtte du ut med? (Er nemlig litt intressert i å skaffe meg en semi selv..).
Motoren eies av Stiftelsen NNFA, men de har ingen midler til motoren eller båten. Vi er neon stykker som er interessert i å sysle med dette på fritiden som ei slags motorgruppe under Gratangen-kystlag, og har fått tillatelse hos NNFA til å iverksette opppussing. :smiley:

 

Angående Nordlandsfembøringen, den er kanskje å finne i den ene episoden av Der fartøy Flyte kan?
Ja - jeg er han som ser skikkelig sur ut når "Hildringstimen" ankommer Hamarøy, - Jeg står ombord i "Grytir" og vinker til dem at de må bakke. Var egentlig ikke sur, menmen..
Link to post
Share on other sites

Har tatt det veeeldig lugnt i jula. Jeg er jo avhengig av hjelp til å få motoren om bord i båten. Har ennå ikke justert frikoblinga eller flekket over rust som jeg skulle pga. en Skoda Felicia som trengte en del oppmerksomhet. Vel - får meldinger om at torsken begynner å nærme seg, men det er fortsatt dårlig i fjordene heromkring, så det haster nå ikke så fryktelig. Jeg har vært i kontakt med Fyksen ang. dyser, - de kommer på 183,- pr stk + moms og frakt - Ikke ille! Jeg har jo to sett dyseholdere , så motoren går ombord med de nåveærende dysene. I mellomtidene kan jeg få de nye shimset på fartøyvernsenteret, så monterer jeg dem når jeg skal ettertrekke toppene.

Link to post
Share on other sites

 

NÅ er jeg en lykkelig mann.....................

 

Takk för ett fint reportage om renoveringen.......Kjfint lyd!! :smiley:

 

Norsk båtbyggertradisjon har også jeg et nært forhold til, og har vært høvedsmann på Nordlandsfembøringen "Grytir" (se avataren min) i seks år nå. Det er et klinkbygget planende seilskrog på 44 fot - Ja, den planer faktisk!!! Utrolig fartspotensiale i en slik båt. Volvopentaen på 23? hester som står i "Grytir" driver skroget + ballast på 2,5-3 tonn med ei marsjfart på 6,5 knop. "Grytir" er jo en stor båt, og trenger mye stell - det ble litt i overkant og i 2007 tok jeg meg et friår fra den, men nå ser det ut til at friske krefter skal hjelpe til med stellet, - da blir det straks mere morsomt. Jeg kommer nok tilbake med tråder i forbindelse med "Grytir". På videoen under kan dere se litt film av "Grytir". Vi er den eneste båten i videoen med hvit mastetopp.

denne var kul o se :smiley: .....ser att du skriver att hun planer, vet att desse er snabbe på åpne bogar....

vad loggar ni normalt för seil i en säg 7-8 m/s?

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk för ett fint reportage om renoveringen.......Kjfint lyd!! :smiley:

 

 

denne var kul o se :smiley: .....ser att du skriver att hun planer, vet att desse er snabbe på åpne bogar....

vad loggar ni normalt för seil i en säg 7-8 m/s?

Vi har aldri hatt for vane å dra med vindmålere eller fartsmålere av noe slag på "Grytir", men på halv-vind og mere bakfra vil jeg tro 7-8 knop, og litt til. Vi gjorde et forsøk på å sette opp ei vindrose for et par år siden, men det ble mye tull pga. ujavn vind. Jeg skal se om jeg klarer å få tak i resultatet.
Link to post
Share on other sites

Vi har aldri hatt for vane å dra med vindmålere eller fartsmålere av noe slag på "Grytir",

 

har en kompis som håller på med gamle treseglare........all elektronik/motorer er bannlyst ombord,

det skulle vara som det alltid har varit !

han er inbiten trebåtfantast...var førresten ett flersidigt reportage om honom i Båtnytt hæromåret!

 

men til hans 50-årsdag gav vi honom en handholdt GPS, som han kunde gømma undan i båten :wink:

 

efter den sæsongen kom han tilbake........du den der GPS'n var veldi kjekk du! :smiley::lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

... vært i kontakt med Fyksen ang. dyser, - de kommer på 183,- pr stk + moms og frakt - Ikke ille!...

Hallo hengefjes! :o)

 

Når vi snakket om priser på deler hos Sabb-forhandler og andre forhandlere / verksteder som kan ha samme ting til en rimeligere pris - jeg kjøpte mine 2 nye dyse(spisser)r hos min lokale Sabb-forhandler. D.v.s. jeg leverte de gamle til trykktesting med beskjed om å skifte til nye hvis det var nødvendig - og det var de (fikk tilbake de gamle utslitte dysespissene). Nå skal du høre hva jeg betalte (det er akkurat de samme dysene i G-modellen, 2H og 2G) for alt sammen:

 

- Testing og skifte av dyser = 300,- (selve jobben)

- 2 stk Bosch dysespisser ( à 158,-) = 316,- (deleprisen)

.....................................................................

.............................................................616,-

..................................................+ MVA 154,-

- .................................................Total: 770,-

 

Altså faktisk rimeligere enn hos Fyksen, for selve delen ihvertfall....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hengefjes; jeg spør deg siden du driver med gamle motorer og slikt.

Du vet ikke om ett rorbeslag for sleperor vel?

 

Jeg mangler det øverste beslaget til roret mitt, har dog det som sitter på roret.

Men ett komplett ett ville vært ok.

 

Bilde av roret

 

roroljet.jpg

Nå kjenner jeg ikke til hvordan roret ditt skal låses av for ikke å falle av om det får seg en kakk fra undersiden. Det ser ut for meg som du har to bolter på roret, og at dette bare skal tres i\henges på båten din - er ikke dette ei litt usikker løsning? På de beslagene jeg er vant med tres den nedre bolten i et hull på beslaget som sitter fast i båten, mens det øvre beslaget på roret har et hull der hvor du har en bolt. Dette hullet tres inn i beslaget som sitter på stevn, - dette beslaget har en bolt som tres gjennom hullet på rorbeslaget for å låse roret fast, - og danner således en slags hengsel. - Uansett løsning - en smed burde kunne hjelpe deg med det du trenger. Ditt nærmeste kystlag vet sikkert av en.

 

 

- Testing og skifte av dyser = 300,- (selve jobben)

- 2 stk Bosch dysespisser ( à 158,-) = 316,- (deleprisen)

.....................................................................

.............................................................616,-

..................................................+ MVA 154,-

- .................................................Total: 770,-

 

Altså faktisk rimeligere enn hos Fyksen, for selve delen ihvertfall....

Originalt trenger med andre ord ikke være dyrt...

Da skal jeg definitivt ringe mitt Sabb i Harstad å høre hva de skal ha, så får jeg dem kanskje shimset der i samme slengen. Det der var jo iallefall ikke originale Sabb-delepriser :wink: jfr. nettbutikken.

Link to post
Share on other sites

Hengefjes; jeg spør deg siden du driver med gamle motorer og slikt.

Du vet ikke om ett rorbeslag for sleperor vel?

 

Jeg mangler det øverste beslaget til roret mitt, har dog det som sitter på roret.

Men ett komplett ett ville vært ok.

 

 

Hei!

Jeg har et komplet rorbeslag som jeg reddet fra en snekke som skulle kondemneres . Snekka var ca. 26 fot. Legger ved foto av beslaget. Ta kontakt hvis du kan bruke dette.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13383/bilde_001.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13383/bilde_002.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13383/bilde_003.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13383/bilde_005.jpg

Redigert av arnbr0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer på er hvilken type sjark du har?
Sjarken min er et "yoghurtbeger" av typen "Myra 22" fra -79 med mesan, 400 kgs Lorenzen kraftblokk med linskive, hydraulisk styring, garnbakke i aluminium, Raymarine V850 ekkolodd, Wallas safeflame 1000 med varmelokk. Ei lita jente jeg er gudfar til ropte ut: "Det e jo han Elias!" første gang hun så den, - og da hadde jo båten fått et navn. - Den heter altså "Elias", og ser slik ut:

sjarken.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...