Jump to content

Restaurering av Sabb 2G og Sabb 2J


hengefjes

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Hengefjes, jeg har glødet toppakningen idag (tror jeg :winkl: ) Har ikke lik gassbrenner som deg har en med litt mer ukontrollert flamme. La først pakningen oppå et sagblad (sirkelsag). Så begynte jeg å varme. Men jeg kunne jo ikke få den rødglødende over hele greia på en gang. Måtte ta litt å litt, gjorde du også det?

 

Etter det kasta jeg den i en bøtte med vann så den ble nedkjølt. Men hvordan vet jeg at pakningen er glødet ??

 

Her er gassbrenneren :

 

gassbrenner.jpg

 

Og her er pakningen etter gløding og kjølingen. :

 

toppakning_sabb.jpg

 

Fikk også et til strøk med grunning på topp og manifold :wink: !

Link to post
Share on other sites

Hengefjes, jeg har glødet toppakningen idag (tror jeg :winkl: ) Har ikke lik gassbrenner som deg har en med litt mer ukontrollert flamme. La først pakningen oppå et sagblad (sirkelsag). Så begynte jeg å varme. Men jeg kunne jo ikke få den rødglødende over hele greia på en gang. Måtte ta litt å litt, gjorde du også det?

 

Etter det kasta jeg den i en bøtte med vann så den ble nedkjølt. Men hvordan vet jeg at pakningen er glødet ??

Jeg hadde ei slik jernrist som vi brukte i naturfag på skolen når vi skulle varme opp kolbene. Det fine med denne rista er at det er minimalt med kontakt mellom det objektet du skal varme opp og underlaget, - altså lite varmetap for objektet. Jeg merket dette veldig godt da prøvde å gløde noen kobberpakninger på skrustikka i garasjen - det tok ei evighet, og de ville ikke gløde. Jeg vet ikke om det er meningen at hele objektet skal lyse heller - på fartøyvernsenteret sa de at det var nok med ei mørk glød - du hadde sikkert sett den om du hadde skrudd av lyset når du holdte på. Når jeg kastet mine i vann fikk jeg den karakteristiske "fssstt-lyden" og noen av pakningene avga litt "slagg" til vannet. Noen ble friske i fargen/glansen, mens noen forble mørke selv om de glødet godt når de gikk i vannet. Jeg forstår det slik at du har glødet hele pakninga stegvis, men at hele pakninga har gjødet i løpet av prosessen - tror du kan si deg førnøyd med det.

 

Ellers må jeg bare ha sagt at det har vært ganske tøffe tider på jobb med følgende mangel på energi om ettermiddagene, - "Elias" og Sabben har nok måttet smøre seg litt med tålmodighet. Nå venter jeg på litt bedre vær slik at jeg får slipsatt "Elias" og motoren ombord.

Link to post
Share on other sites

:diving:

Hvis du leser dette Arnbr0 - hvordan fikk du til den målingen? Tok du ner motoren i alle deler eller?

Ja. jeg plukka ned hele motoren. Jeg hadde på forhånd lånt måleverktøy med måleur for hullmål. Hengefjes har tidligere vist bilde av slikt verktøy. I tillegg hadde jeg skyvelære og mikrometer. For å kunne måle veiv og rammelagere må veiva ut. Jeg plundra fælt med dette inntil jeg fant en settskrue ( i boka kalt dogskrue) som satt inne i en kanal i pumpekassa. Settskruen låste fast forre lagerflens til pumpekassa i rett possisjon. I lagerflensen var det borret ut et kon som passet til settskruen. I delekatalogen tror jeg denne skruen har nr. 19. og på min gamle motor var det tommemål på denne. Jeg ble rådet til å måle lagrene mens de satt i rammen eller i råden med noenlunde rett moment. Alle veivlagrene var slitt ut over slitasjemålene. Rammelagerene foran og bak ble slått ut med en passende dor av eik. Midtre lager er delt og maken til radelagerene. Det nye rammelageret akter ble drevet inn med samme eikedor. Vær forsiktig så lagret entrer rett og deretter må det til en tung hammer eller liten slegge for å få lagret drevet inn. Smør godt før du setter inn lageret. Husk å tape rundt ei fille på tannhjulet bakerst på veiva så ikke dette ødelegger lagret når du setter inn veiva i lageret. For å å ta ut veiva må du ta av gearkassen. I følge Sabb var det viktig at gearkassen ble satt tilbake i rett oppretting i forhold til motor. På mange motorer er det pinner som sørger for at dette blir rett. For å være sikker på at det blir rett kan du slå noen overettmerker på motor og gearkasse før du tar den løs. Sylinderene ble målt med måleverktøyet. Mål flere steder rundt sylinderen slik at du også kan undersøke om sylinderen er slitt oval eller om den er rundt. Stempler og ringspor ble målt. Bare øverte ringspor på fremre sylinder var slitt til grensen, men dette lot jeg være som det var. Jeg ble rådet til å skifte kryssboltforinger da en ev. slitasje i disse vill kunne føre til raskere slitasje av de nye rådelagrene. De nye kryssboltforingene måtte tilpasses kryssboltene på et verksted. Nokkene på nokkeaksl ble ikke målt men aksel og lager ble målt . Trenger du svinghjulsavtager eller sylindertrekker så kan du låne av meg.

Link to post
Share on other sites

Tusen hjertlig takk for dette arnbr0!

Mange besluttninger at gjöre her!

Har stoppet jobben en periode nå, blant annet grunnet at jeg ikke har en svinghjulsavtager - så jeg kunde godt tenke meg at låne din (meget generöst av deg!) - men jeg trur det er litt lang vei? Jeg bor öst i Sverige (nor fra Stockholm) men besöker bekjente i Tönsbergsregionen av og til)

Har du i övrigt noen gode råd at gi om hvordan man får loss reversering, pumpekasse og startstativ? Kann man ta det loss i ett stykke? Eller begynner man bakifra og går fremover?

Har et annet problem og: av de åtte umbrakoskruene til cylinderhuset er en helt rund - skjönner ikke hvordan jeg ska kunne få den loss. Veldig litt stikker jo op av den og den sitter tätt mot cylinderblokket. Har vurdert at få hjelp med at sveise en hylse på den og pröve.

Har brukt masse rustlösende olje, har varmet osv men har ikke varit heldig med dette.

Alle synspunkter er velkomne!

Og igjen: takk for langt og intressant svar! :smash:

Link to post
Share on other sites

:seeya:

Klintan

Prova att använda TORX istället för umbrako gärna en modell med hylsa så att du han använda spärrhandtag istället

och kanske en modell större så du knackar ner den. :smash:

TORX brukar bita bättre ute i hörnen.

Mvh Johan

 

Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga...

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg tror også at du greier umbrakoen med en liit for stor torx som du driver ned i umbrakoen. Hele gearkassen med startstativ og reversering kan løses fra motoren med bare å løsne fire muttere som sitter skrudd inn på pinneskruer festet til motor. Du må ha mange forlengere på pipa for å få skralla klar av bakkanten på gearkassen. Løsne disse muttrene og dra gearkassen bakover. Mulig du må løsne noe vannrør ,diesel rør etc. Motoren bør stå stødig i en bukk slik at ikke delene velter. Avtageren min er utstyrt med tommegjenger ; men den kan lett gjøres om ved å benytte 16 m.m.gjengestenger hvis du har mm gjenger. Avtageren er meget solid og veier mange kilo. Den kan sendes som pakke til deg eller jeg kan levere den i Tønsberg når jeg har et ærend dit.

Link to post
Share on other sites

Takk Locksmith og Arnbr0 for flere tips!

Ska pröve dette med torx på hylse/pipe. Trodde det var noe inne i pumpekassen som måtte losses men hvis det er bare de fire mutterene så er allt OK.

Og, Arnr0: jeg jobber med en 65 model nå, så det passer godt med tömmergjenger!

Hvor ofte er du i Tönsberg da? Jeg har akkurat kommet hjem til Norrtelje etter flere uker der, men har en adresse ute på Nötteröy hvis du kan tenke deg at levere den dit. Jeg betaler gjerne for reise og bompenger og annet hvis du leverer den dit vid tilfelle. Kann vi ta dette over e-mail? :seeya:

Link to post
Share on other sites

Kan ikke avholde meg fra en kort rapport: Nå er sylinderhuset av! Prövde med torx men ikke ens det hjalp. Gav opp og gav meg på reversering mm i steden - og det gikk jo bra. Innen jeg gav opp for dagen prövde jeg en siste utvei med sylinderhuset innen det var dags at slå på trån til noen med sveis. Jeg tok min lille Dremel og skar av kantene på umbrakoskruen, slik at jeg kunde slå på en utenpåliggende pipe. Og det gikk! Nå må jeg ha meg noe for at feire dette og jeg takker dere som hjelpet meg med dette. Det er akkurat sån, at når det tar stopp, da går man in på ÅF og får noen uppmuntrende ord på veien og så orker man ta et tag igjen... :cheers::seeya::smash:

Nå blir det et finne en måte at forflytte den tunge klumpen med pumpekasse og reversering....

Link to post
Share on other sites

p1010012.jpg

p1010018.jpg

 

Takk for stimulansen Sleipner - du fikk meg at endelig ta meg sammen og få in et par bilde. Umbrakoskruen före og efter.

Jeg blev forbauset når jeg fikk den opp - ikke noe rust på gjengen som jeg hade trott. Men på skiven (som kanskje burde ha varit to for det var på de andre skruene) hade rustet oppat og nedat. At det kunde sitte så hart!

 

Håper bildene fungerer, skulle vart tre men jeg greide ikke den tredje :seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hallo sabbfolkens - hvor er dere? Tok en god stund at finne frem til denne tråden, det er visst ikke noen som jobber med sabben sin?

Selv er jeg og i en mellomperiode -venter på en avdrager som jeg ska få låne av Arnbr0 (det finns virkelig gode gutter!) Og to topper er levert til en mekaniker som ska plane dem.

Og så er det jo andre ting som stjeler tid fra sabbene: hus- leting for exempel.

Men jeg kommer i vert fall tilbake med meldinger når det blir dags at sette sammen min 71 2G. Og da blir det litt bilder og.

Ha det! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hallo sabbfolkens - hvor er dere? Tok en god stund at finne frem til denne tråden, det er visst ikke noen som jobber med sabben sin?

Jeg står for tiden med huet under panseret på min kjære Skoda Felicia. Ellers har jeg et utall unnskyldninger for ikke å ha fått Sabben ombord enda, men så snart jeg har fått bilen i orden skal det bli video av jomfruturen. Ellers stikker denne av med all overskuddsenergi:

dsc00289.jpg

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...