Jump to content

Båter til salgs og hva vi mener om dem


Astor

Recommended Posts

Lager en ny tråd hvor vi kan diskutere båter som ligger ute for salg.

 

Jeg har funnet en trawler som ligger i Leangbukta og med et avslag på 300.000 kroner er denne med i dansen igjen.

Kr. 650.000 kroner for en Island Gipsy er en god pris etter min mening. Det er en trebåt, det er vel derfor prisen er satt så lavt.

 

Island Gipsy for kr. 650.000.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nydelig, Astor... nydelig.. :yesnod:

Dette er BÅTEN etter mitt hjerte også.

 

Tatt prisen i betraktning, må dette være et godt kjøp for en trebåtentusiast som ser potensialet i et slikt utgangspunkt.

Båten har kjent historikk (registrert), leveres oppgradert og renovert, garanti på motorer, -

det er sjelden utgangspunktet kan bli bedre enn dette.

 

Ut fra bildene ser Ford-motorene ut til være basert på 2715-blokka som vel er på 6 sylindret rekke på 6,22 liter,

og med et uttak på 120 hk. Dette kan gi en levetid på et 10.000-talls timer med godt vedlikeholdt, noe som absolutt synes å være tilstede her. Forbruk ca. 10 liter pr time/ motor er også å leve med.

Har hatt tilsvarende pakke for endel år siden :yesnod:

 

Dette er en båt med potensiale!

Båten er tilsynelatende ribbet for teknisk utrustning og interiørdetaljer, men hva gjør vel det?

Da slipper du å leve med forrige eiers etterlatenskaper og kan forme den selv.

Mye gammel elektronikk har liten verdi uansett, og høyst sannsynlig ville du byttet dette ut pga alder.

 

Interiøret synes å trenge en ansiktsløftning; Gi rederinnen 20 lapper, fri fantasi samt telefonnummeret til en dyktig møbeltrekker, så får du neppe mer hjemmekoselig båt.

Det verste er å overta noe halvgammelt som ikke blir gjort noe med,

da er det mer realt å ta jobben selv med en gang.

 

Med 300`i avslag ville jeg umiddelbart spandert 150` av disse i nye tekstiler og interiør + full navpakke inkludert radar.

Med dette gjort, synes den nye prisen på 650` + ca. 150`= ca. 800` nesten enda billigere :wink:

 

Da gjenstår kun spørsmålet;

Hva venter du på?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med den båten blir fort båtlivet en jobb i tillegg til hobby. Den ser fin ut nå, men vil nok kreve omfattende vedlikehold i årene fremover. Har heller ikke sans for alle de rette vinklene på alt av innredning i denne båten. Den virker trang, og "tung" i overbygget.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Rar greie: Er den 36 eller 39 fot? I annonsen står de 36 både i overskrift og i infofelt til høyre, men er beskrevet som 12 meter i teksten... Fargebildet fra verftet viser en 39-foter.

Merkelig at selger ikke kjenner båten sin bedre?

Uansett: for de som kan tenke seg trebåt må dette være svært mye båt for pengene.......

Link to post
Share on other sites

OK ... mye for pengene ...

 

Mangler vel den litt mer moderne dobbelt sengen fremme (slik at den på innsiden ikke må hoppe over den andre).

 

Treskrog .... ville ønsket å fått en profesjonell inspeksjon på dette

 

Innvendig treverk kan puses opp, samme kan puter mm.

 

Maskinene vil sikkert vare evig, men hvordan er resten av mekanikken?

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Den båten er glatt bygd i skroget og uten synlge nagler. Med andre ord lett å vedlikeholde. Garantert mindre arbeid å shine opp det skroget for vinteren en å polere et glassfiberskrog. Bare sørg får at skader i overflaten blir "tettet" med engang slik at ikke vann får trenge bak overflatebehandlingen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

 

Jeg forstår ikke helt prisantydningen på denne.

423.000,- Sek (?) med henvisning til lav dollarkurs... betyr det at 423`er en flytende,

valutaavhengig prisantydning ?

 

Import til Norge ( denne ligger tydeligvis i USA) fordrer antagelig ny motor pga CE-godkjenning, ++,

mva = minst 100` , osv, så sluttsummen på denne kan bli noe diffus ?

 

Er man villig til å importere fra USA og ta CE-jobben, så er det nok å velge i av denne typen båter.

Det sikreste er i så fall å kombinere en ferie med båtkjøpet, noe som kan gi gode muligheter for

å besiktige og prøve de mest intressante objektene.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå erter jeg vel på meg hele trebåtmenigheten, men.....

Det er en trebåt. I denne størrelsen blir det nesten som å kjøpe ei skøyte.

Jeg kjenner mange som har hatt skøyte. Ingen har de lenger. Og årsaken er MYE arbeid.

Tre er et materiale i kontinuerlig forfall, selv om vedlikehold kan bremse opp mye. Men du må se i øynene at du må være i båten så godt som hver dag.

Men det er kanskje hensikten. :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja det er litt rart dette med trebåteiere, jeg tror de finnes i 2 kategorier før og etter. Det dukker alltid opp noen som fremdeles tror at det ikke er noe mere arbeide med tre båt en plast båt, det er vist så mye enklere og "shine" opp skroget på høsten med en tre båt. :rolleyes: Men la de nå leve i den troen så lenge de tror selv dette.

Link to post
Share on other sites

Nå erter jeg vel på meg hele trebåtmenigheten, men.....

Noen av oss må vel forsvare trebåtene her, men det er egentlig en ganske nytteløs diskusjon da begge parter er like sikre på at eget svar er "rett" i slike diskusjoner :wink:

 

Tre er et materiale i kontinuerlig forfall, selv om vedlikehold kan bremse opp mye. Men du må se i øynene at du må være i båten så godt som hver dag.

 

OI :eek: Jeg er redd det går gale med skøyta vår da. Den ligger alene under presenningen hele vintersesongen uten at vi gjør noe, nå når de "verste" reparasjonene er tatt. Hm, de gamle spantene og materialene fra 1924, har vi ikke gjort noe med etter vi kjøpte den. Ikke er de råtne heller...rart...

 

..og når våren kommer tar vi den på land, får unna bunnsmøring på en helg. Neste helg er det å gå over med lakk på nødvendige plasser så er jobben gjort.

 

Ikke meningen å være vemmelig spydig her Mulligan, bare svar på oppfordring :wflag:

 

Ps Skage: Vi befinner oss tydeligvis i kategori før ennå vi, nå etter tre år med skøyta :wink:

 

(Jeg regner her utfra en vedlikeholdt båt! Legger ikke skjul på at vi har utført mye arbeid på den i form av reparasjoner pga dårlig vedlikehold. Reparasjoner/grunnarbeid gjøres skikkelig, ellers kommer en i den situasjon som nevnt over her. :wink: )

Link to post
Share on other sites

Jepp, det var det jeg også mente, men hvor er akterkabinen?

Så tenkte jeg den kanskje lå under salongen, men:

Dette motorrommet er stort, og gir neppe plass til cabin under salongen?

Jeg så ikke på bildene ... sorry ... men nå ser det ut som om det er en sidekabin....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...