Jump to content

Båter til salgs og hva vi mener om dem


Astor

Recommended Posts

En kan f.eks. sette seg inn i selgers situasjon. Vil du eller andre synes det var ok at anonyme personer gir en nærmest offentlig vurdering av båten din? Du aner ikke noe om deres faglige kvalifikasjoner, men vet at grunnlaget for deres vurdering er kun en annonese på Finn.no.

 

Dersom jeg legger båten min ut på Finn.no og andre steder, må jeg finne meg i det. Når det er sagt, mener jeg også at de diskusjonene vi har her på forumet i sum vil være fordelaktig for selgere som ikke ønsker å lure noen og for kjøpere med samme utgangspunkt. Jeg er nemlig av den typen som er mer fornøyd med et salg når både selger og kjøper opplever at det har vært en god handel. Har forøvrig solgt og kjøpt 4 båter de siste to årene og

tanken på hva andre måtte synes om mine annonser og båter har ikke plaget meg.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet blir jo når noen forteller noe om båten som ikke er korrekt...
Er det et større problem enn når selger oppgir ting som ikke er korrekt?
Selgerens beskrivelse pr telefon var at alt var strøkent. Da jeg sa at vi måtte få satt båten på land for å sjekke den under, sa han at det var helt unødvendig da alt var tipp topp, det kunne han garantere. Jeg holdt likevel fast ved at dette var nødvendig og det ble ordnet med landsetting.
Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker vel at kjøp og salg er et forhold mellom partene samt evnt. personer de ønske å ha med. Bare ut fra en annonse kan det vel også lett å dra feilaktige konklusjoner som Bård K skriver. Men for øvrig har jeg ikke så sterke meninger om dette, selv om litt refleksjon rundt temaet neppe vil skade.

Link to post
Share on other sites

denne tråden her gjør meg mildt sagt forbannet. at en gjeng synsere skal sitte og dele ut dommer i øst og vest basert på det som står i en annonse er bare til plage. både for selger og kjøper. det er sånn en negativitetskultur på alt som ikkje er gjort etter egne preferanser på dette forumet det er en gru. eg skjønna det det er mange som ikkje slipper til å få synse i heimen så de tar det ut her på yskyldige som prøver selge noe. snakk om å blande seg i andres affærer. :puke:

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del snakker ikke om en konkret sak eller et konkret innlegg. Jeg tenker på det prinsipielle og hva framtiden evt. kan bringe.

 

For å være helt ærlig har jeg lest så mange tråder her på forumet at erfaringsmessig er det ingen grunn til å tro at trådene om annonserte objekt kun vil inneholde objektiv beskrivelse eller holde seg innenfor rammen av god folkeskikk.

Det pleier ikke ta lange tiden før folk konkluderer på tynt grunnlag eller synsing. Tror heller ikke det vil ta så lang tid før selger får passet sitt påskrevet.

Men bevares, for meg er det ikke noe problem.

For min egen del ønsker jeg slike tråder, de har en tendens til å bli underholdene og det er ikke på min bekostning. I alle fall så lenge jeg ikke skal selge båt - og det blir evt. lenge til.

 

Men som sagt så tror jeg at den som til syvende og sist må stå ansvarlig for evt. feilinformasjon, beskrivelser av selger og hans handlinger osv vil være Ingvar.

Jeg mener Ingvar har et ansvar her og så lenge han ikke legger restriksjoner er det vel bare å kjøre på.

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke så lett. Jeg var i endel år på utkikk etter ny båt. Selve båtkonseptet var ut fra forhold i familien helt klart, vi skulle etter mange år på sjøen gå over til trawler. Jeg søkte etter informasjon på internett, og jeg var veldig takknemlig for å lese forskjellige brukeres synspunkter på ulike båter selv om dette var basert på subjektive vurderinger. Det var etter hvert noen brukeruttalelser som ble "tyngden på vektskåla". Jeg kan ikke se at de forskjellige uttalelsene jeg leste kunne skape grunnlag for rettsprosesser.

Link to post
Share on other sites

Nei, sikkert ikke og dette med rettsprosesser er sikkert et oppkonstruert problem som kun skjer hvert skuddårsdag med fullmåne, storm og 30 varmegrader.

Det får være opp til Ingar å sette reglene for dette og så lenge han ikke er på banen er det vel bare å kjøre på i god BP tradisjon med fakta, subjektiv oppfatning, konklusjoner på tynt grunnlag ispedd en del harselering. De med sunt bondevet klarer å skille innleggene fra hverandre og få noe nyttig ut av det.

Link to post
Share on other sites

Syns kanskje diskusjonen om emnet trekkes vel langt - og flere tema egentlig blandes sammen?

Til konkret å kommentere offentlig utlagte annonser, omtaler eller annet er det vel i Norge fritt å mene hva man vil - så lenge man omtaler dette i "normale fraser".

 

En selger vil selvsagt alltid fremstille et salgsobjektet mest mulig positivt - og tilsvarende ønsker evt. kjøper mest mulig korrekt informasjon, og ikke minst andres positive og negative opplevelser og erfaringer med tilsvarende objekt. Som kun annonse-lesere er vel det beste vi kan gi uttrykk for - subjektiv informasjon og synsing. Har vi KONKRETE annen informasjon å bidra med (som vel diskusjoen egentlig startet med) er det vel bare positivt for både kjøper og selger - fordi en handel til syvende og sist først er god når både selger og kjøper er fornøyd. :cheers:

 

Og er ikke det nettopp det BP-forumet er og skal være - hente og bidra med OBJEKTIV KUNNSKAP - og SUBJEKTIV SYNSING om fordeler og ulemper med diverse innen båt og sjøliv: Skulle ta seg ut alle som eks. selger hekkaggregat kontra fast aksling skulle kunne angripe Ingar fordi noen på BP ikke syns om hekkaggregat ???... :crazy:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Utgangspunktet for denne prinsippielle diskusjonen er vel denne konkrete velfunderte vurderingen.

 

Så kommer vår kjære Båtadvokat og skremmer "livskiten" av både debatanter og foruminnehaver om at man kan holdes rettslig ansvarlig for sine meninger....

 

Hva er dette for noe fjas?

 

Skal man ikke kunne mene noe om finn.no annonser på dette forum når man har gått såpass grundig til verks som man har gjort i dette innlegget? Vel. Jeg for min del hadde hyret inn båtadvokaten hvis jeg hadde blitt saksøkt for mine meninger i denne saken. Tror jeg hadde hatt en god sak også. :santcheer1:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Er du så sikker på att Ingar ikke har sett denne tråden ? eller er dette noe du tror og mener ?

Æhh... Kanskje du kan lese innlegget mitt en gang til og så ditt? Hvor har du lest noe som helst om hva jeg tror, mener eller er sikker på i forhold til hva Ingar har sett?

Med denne kvaliteten på lesing og innlegg blir jeg mer overbevist om at tråder om annonserte objekt kommer til å bli høydare her på BP.

Link to post
Share on other sites

Jeg undrer enda litt mer: Jeg fikk tilbud om å installere 2 stk Volvo D6 motorer i båten min. Jeg ba om synspunkter på nettet og fikk flere svar som endte med at jeg valgte 2 stk Yanmar 6 LYA-STE fremfor Volvo-motorene. Jeg kan ikke forestille meg at Volvo skal saksøke de fora hvor jeg fikk råd om å velge Yanmar. Videre kan jeg ikke forstå at BP skal bli saksøkt pga tråden om D-motorene?

Link to post
Share on other sites

Hva er dette for noe fjas?

Blir enda mer sikker på at underholdningsverdien blir stor. Stå på!

Neste gang er det vel inneholdet i båtannonser som er fjas, eller kanskje eieren som fjaser.

Hvorfor tror noen her på forumet at en skal klare å holde normal god folkeskikk standard på disse trådene når det igjen og igjen vises at en ikke klarer det i andre tråder?

Link to post
Share on other sites

Æhh... Kanskje du kan lese innlegget mitt en gang til og så ditt? Hvor har du lest noe som helst om hva jeg tror, mener eller er sikker på i forhold til hva Ingar har sett?

Med denne kvaliteten på lesing og innlegg blir jeg mer overbevist om at tråder om annonserte objekt kommer til å bli høydare her på BP.

 

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 også puster vi dypt alle sammen :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg undrer enda litt mer: Jeg fikk tilbud om å installere 2 stk Volvo D6 motorer i båten min. Jeg ba om synspunkter på nettet og fikk flere svar som endte med at jeg valgte 2 stk Yanmar 6 LYA-STE fremfor Volvo-motorene. Jeg kan ikke forestille meg at Volvo skal saksøke de fora hvor jeg fikk råd om å velge Yanmar. Videre kan jeg ikke forstå at BP skal bli saksøkt pga tråden om D-motorene?

 

Nettopp roaldbj. Denne diskusjonen er essensiell for å bli bevisst på at man kan diskutere denne type problemstillinger uavhengig om man har med en produsent (som i ditt tilfelle) eller en privat selger å gjøre....

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...