Jump to content

Båter til salgs og hva vi mener om dem


Astor

Recommended Posts

Fant denne, Skarpnes 35 på Finn. Ikke at jeg vurderer den selv, men dette må da kunne betegnes som GIGANTSNEKKE. Relativt heftig motor også. Mange mener nok mye om denne båten, men selv vil jeg betegne den som "Facinerende" :smiley:

Skikkelig "Hytte på vannet" er vel også passende karakterestikk....

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å ikke være ufin, men HER fikk jeg samme følelse som den første gangen jeg så Ford Sierra.... :puke:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er den generelle kvaliteten på motorer lik den som står i denne? Legger ikke opp til at denne spesifikke båten skal diskuteres.

BMW, og Mercruiser hadde vel en del problemer med kjølesystemet på de tidligere maskinene, men det skal være utbedret på de fleste som sviver i dag. Med strak aksling, så har man vel maskinen hekta opp til en ZF girkasse som tåler en del juling, så overalt bør denne fungere bra.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hva er likheten, eller kanskje forskjellen mellom en Rodman og en Ford Sierra Sundberg?

 

Forøvrig godt at ikke flere trekker denne tråden tilside slik Worse gjør, og legger det rettslige anvaret for alle posteringene på Ingar.......eller bifaller dette. Bare det å trekke frem en ærekrenkelse fra et gjesteinnlegg som en episode fra Tyskland til sammenligning sier sitt.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant denne, Skarpnes 35 på Finn. Ikke at jeg vurderer den selv, men dette må da kunne betegnes som GIGANTSNEKKE. Relativt heftig motor også. Mange mener nok mye om denne båten, men selv vil jeg betegne den som "Facinerende" :smiley:

Skikkelig "Hytte på vannet" er vel også passende karakterestikk....

Sjekk skarpnes 30'en ved siden av...

Link to post
Share on other sites

Hva er likheten, eller kanskje forskjellen mellom en Rodman og en Ford Sierra Sundberg?

Likheten er at nå Ford introduserte Sierra så brøt den med alle designelementer. Husk den kom på samme tid som Volvo fremdeles produserte 240. Jeg synes også Rodman bryter fulstendig med vanlige proposjoner. Tror dette er en båt man enten elsker eller hater. Jeg reagerer spesielt på flybridgen, den er så høy og smal at jeg hadde fått høydeskrekk sporenstreks.

Nå skal det selvfølgelig tilføyes at Sierra ble en bestselger, men jeg kjøpte den aldri........

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Min mening, løsrevet fra rettsregler men tett knyttet til almindelig folkeskikk og moral er at man bør avholde seg fra å kommentere konkrete båter som er avertert til salgs. Det er det samme som å snakke om andre personer, som ikke er til stede. Annonsøren er jo ikke her til å svare "på tiltale", ikke sant? Og uansett er det ufint.

 

Men å diskutere båtTYPER, det er en helt annen sak. Eller å diskutere SIN EGEN båt.

 

Bare mine 0,02 NOK.

 

 

Hva når vi diskuterer ulykker på sjøen?

Konkrete ulykker hvor vi mener det ene og det andre. Ingen parter kan være tilstede å fortelle sin historie.

Er vi kommet til en punkt der vi blir fratatt alle muligheter til å legge fram enkeltsaker for hverandre her på BP?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkt å lete litt etter rettspraksis på dette området siden det har vært skrevet noe om at eieren av forumet kan bli gjenstand for søksmål. Jeg har enda ikke klart å finne noen slik rettspraksis. Jeg vil nødig bidra verken til at Ingar ender opp i et søksmål eller at BP stenges. Er det noen som kan vise til rettspraksis på dette området?

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv vært inne her tidligere, men ved nærmere ettertanke er jeg nok enig med Skipper Worse når dette blir sett i et "folkeskikksperspektiv". Her er det folk som legger ut båtene sin for salg så sitter vi å kommenterer disse salgsobjektene offentlig. Det er nå så dersom vi bare har positive meldinger, men når diskusjonen dreier seg om pris, kvalitet osv. virker det vel ikke helt ok ?

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan gjerne si at vi kommenterer båtene deres, men samtidig så spør vi om råd. Når vi er usikre på et eller annet, så spør vi våre båtkolleger om råd. Det er det vi gjør her.

 

Vanskelig å definere hva som er rett og galt. Og setter vi oss i selgers situasjon så hadde vel selger gjerne sluppet og sett at nettopp hans båt ble "plukket fra hverandre" av båteksperter på BP.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv vært inne her tidligere, men ved nærmere ettertanke er jeg nok enig med Skipper Worse når dette blir sett i et "folkeskikksperspektiv". Her er det folk som legger ut båtene sin for salg så sitter vi å kommenterer disse salgsobjektene offentlig. Det er nå så dersom vi bare har positive meldinger, men når diskusjonen dreier seg om pris, kvalitet osv. virker det vel ikke helt ok ?

 

Mulig jeg er fryktelig dum, men jeg skjønner fortsatt ikke problemet. Det er altså helt greit å snakke positivt om en båt man mener eller vet har svakheter med et eller annet, men det er altså ikke OK å mene at en båt f.eks. er overpriset (selvfølgeglig med argumenter). Vi er jo ikke dommere, andre kan jo mene at prisen er grei, noe som kan vel være vel så overbevisende, men det handler jo om argumentasjonen.

 

Var f.eks. en Viksund 31, 2004 modell som ble diskutert her forleden som var priset til like under 1,2 mill. Jeg mente det måtte være et godt kjøp pga. prisen (selvfølgelig avhengig av ting ellers var i orden), andre mente at den var undermotorisert og derfor ikke SÅ rimelig - dette må da være helt OK? Kort sagt, jeg forstår ikke pettersands ensidige omsorg for selgerne, hva med kjøperne?

 

Selgere som har rent mel i posen har uansett ingenting å frykte! Jo mer fri flyt av informasjon (god og mindre god), jo mer effektive markeder, fordi manipulerende eller direkte gal informasjon, eller dårlige argumenter og skjulte agendaer da med høyere sannsynlighet blir imøtegått.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel disse ord som er stridens kjerne :

 

Konklusjonen ble at selv om prisen på kr 650.000,- er fristende, så er det for mange usikkerhetsfaktorer knyttet til båten, spesielt m.h.t. glassfiberen på barbord side. Dette er et prosjekt som vil medføre mye arbeid hvis man vil ha alt på strekk.

 

hvis man legger ut noe for salg og slike ting som dette dukker om så får man bare tåle det mener nå jeg .

Redigert av power (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var f.eks. en Viksund 31, 2004 modell som ble diskutert her forleden som var priset til like under 1,2 mill. Jeg mente det måtte være et godt kjøp pga. prisen (selvfølgelig avhengig av ting ellers var i orden), andre mente at den var undermotorisert og derfor ikke SÅ rimelig - dette må da være helt OK? Kort sagt, jeg forstår ikke pettersands ensidige omsorg for selgerne, hva med kjøperne?

En kan f.eks. sette seg inn i selgers situasjon. Vil du eller andre synes det var ok at anonyme personer gir en nærmest offentlig vurdering av båten din? Du aner ikke noe om deres faglige kvalifikasjoner, men vet at grunnlaget for deres vurdering er kun en annonese på Finn.no.

Link to post
Share on other sites

En kan f.eks. sette seg inn i selgers situasjon. Vil du eller andre synes det var ok at anonyme personer gir en nærmest offentlig vurdering av båten din? Du aner ikke noe om deres faglige kvalifikasjoner, men vet at grunnlaget for deres vurdering er kun en annonese på Finn.no.

Hva er galt med å stille spørsmål til att det er lagt glassfiberen på barbord side når dette er en trebåt ?

 

Dette er jo bare en konklusjon ingen dom :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...