Jump to content

Båter til salgs og hva vi mener om dem


Astor

Recommended Posts

Dette er en litt spennende båtype for spesielt interreserte.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=4&tot=217

64_-1131419208.jpg

Dette er en liten, men skikkelig sjark for hobbyfiske. På denne kunne riggingen for snurrevad taes bort, og sjarken fikset opp i fin stand. Synes viksund 31 sjark er en fin liten "heavy-duty" sjark. Og de blir stadig sjeldnere å se tilsalgs.

Link to post
Share on other sites

Jeg søker av og til med "trawler for sale" og får enormt antall treff. Jeg er ikke oppdatert på import av båt fra USA, men jeg har fått noen opplysninger som tyder på at dette blir stadig mer attraktivt. Det er visstnok utviklet et system med dyktige besiktelsesmenn i USA som ivaretar kjøpers interesser på en god måte. Videre er det fraktsystemer som ordner med alt fra den fysiske frakten til Europa (eksempelvis Gøteborg) og all dokumentasjon. Flere firma i Sverige foretar både CE-godkjenning og nødvendig skriftlig dokumewntasjon atskillig billigere enn hva som tilbys i Norge. Med dagens dollar-kurs ser det ut til at man kan få seg en god trawler for under 1 mill.

 

Her er en GB til i underkant av $ 45.000 http://www.iboats.com/boats/marine--1/boat...060/304942.html

Link to post
Share on other sites

Ville aldri kjøpt dette merkelige fartøyet. Minner stygt om ett selvbygg. Skroget var fint men ikke overbygget!!.

 

Spørsmål??. Er det nå slik at jeg skal poste mine innlegg om bruktbåter som er interesange for meg under denne poistingen til Astor??.

 

Skal hver enkelt lage slike generelle temaer er det jo snart ingen som kan lage sine egne poster. Jeg kan godt lage en haug av generelle postinger som er interesange for de fleste. Men er det riktig at en enkelt person skal sitte å bestemme hvor alle skal poste??.

 

Grunnen til at jeg skriver dette: Om jeg lager en ny post der jeg beskriver den båten jeg er interesrt i og legger den ut for dere for å få meninger, og eventuelt erfaringer fra dere så for vel jeg beskjed om at det allerede er laget en posting for dette som ligger under Astor!!!.

 

Skal det være et Åpent forum så må vi slutte med å lage slike generelle poster. Dette ender bare med at det blir masse svar, og en drøss med sider opp og ned som ingen gidder å lese.

 

Hvor mange sider kan det bli ut av denne postingen Astor??. Vis jeg vil ha en "ny" bruktbåt Astor som ligger til salgs, mener du da at jeg skal tråle denne posten din for å få meninger og erfaringer fra denne båten??.

 

Lag din egen post for den spesifikke båten, vis det ikke begynner å bli dårlig plass på serveren da, så det er det som ligger bak.

 

Jeg må nok si meg enig i at det begynner å bli litt gutteklubben grei her inne.

Link to post
Share on other sites

Mye sant der, dette vil vel og gjøre søking på emne umulig hvis du leter etter diskusjoner om en besstemt båttype

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Folk får gjøre som de vil når det gjelder posting i denne tråden. Tanken var å avlaste tråden om kjøp og salg av ting man hadde liggende som ble en diskusjonstråd om båter til slags.

 

Det ligger til stadighet båter til salgs og da er det kjekt å høre BP-medlemmenes mening. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Folk får gjøre som de vil når det gjelder posting i denne tråden. Tanken var å avlaste tråden om kjøp og salg av ting man hadde liggende som ble en diskusjonstråd om båter til slags.

 

Det ligger til stadighet båter til salgs og da er det kjekt å høre BP-medlemmenes mening. :wink:

 

Hva skal du avlaste??.

 

Mener du Astor at jeg skal gå inn på på din tråd for å finne ut av bruktbåter???.

 

Dette blir tullete Astor.

 

Det er en grunn til at det er katogorisert motorbåter/seilbåter og andre båt typer på Finn.no.

 

 

Slutt med å være små sjef her inne.

 

Merk: Dette er kun en kritikk av hvordan måten ting blir gjort av Avataren "Astor" på dette forumet enkelte ganger. Det er ingen person kritikk. Astor er helt sikkert en hyggelig person som også har mange ineresange innlegg her, jeg syntes bare det at han gir litt lite rom for andre her inne noen ganger.

 

Vær vennlig å missforstå meg rett

Link to post
Share on other sites

Her er jeg enig med princess 32. Kanskje mulig å legge "trawler" inn i tråd tittel, slik at det er letere å søke på den senere. Det er jo stort sett trawlere du er interessert i er det ikke slik da Astor?

 

Jeg har ingenting imot denne tråden overhodet, men det er nok mange her som er på utkikk etter ny båt, og da blir søke mulighetene vannskelig om overskriften er såpass vag som denne her.

Link to post
Share on other sites

Jeg skriver jo "gjør som dere vil". Da er vi vel ferdig med det.

Beklager!

Ikke meningen å være "sjef". Legger meg langflat og ber om unnskyldning. Gjorde en feil. :headbang:

 

Lagt til:

Tråden burde heller het: En trawler til salgs og hva dere mener om denne? Den burde sopm dere skriver blitt opstet i "Trawler"-tråden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg søker av og til med "trawler for sale" og får enormt antall treff. Jeg er ikke oppdatert på import av båt fra USA, men jeg har fått noen opplysninger som tyder på at dette blir stadig mer attraktivt. Det er visstnok utviklet et system med dyktige besiktelsesmenn i USA som ivaretar kjøpers interesser på en god måte. Videre er det fraktsystemer som ordner med alt fra den fysiske frakten til Europa (eksempelvis Gøteborg) og all dokumentasjon. Flere firma i Sverige foretar både CE-godkjenning og nødvendig skriftlig dokumewntasjon atskillig billigere enn hva som tilbys i Norge. Med dagens dollar-kurs ser det ut til at man kan få seg en god trawler for under 1 mill.

 

Her er en GB til i underkant av $ 45.000 http://www.iboats.com/boats/marine--1/boat...060/304942.html

 

Vedlegger ett svar jeg fikk fra CEproof om CE godkjenning av eldre båter fra USA.

 

"Hej Per,

Tack för din förfrågan om våra tjänster!

Det går alldeles utmärkt att CE-märka alla dessa båtar, men man får räkna med en del arbete på dessa lita äldre modeller. Det som brukar vara det svåraste med dessa båtar är motorerna. Norska myndigheterna är hårdast av alla, vilket i praktiken resulterat i att det är svårt att få in en motor som är äldre än tio år eller som har gått mer än 480 timmar. Det går visserligen att prova om motorerna till en extra kostnad, men det är fortfarande ingen garanti att motorerna blir godkända, så det kan vara en bra idé att fokusera på båtar med relativt nya motorer ombord. Detta gäller dock endast huvudmotorn/motorerna. Generator och hjälpmotor har inte dessa krav.

Ytterligare en svårighet kan vara att få båten godkänd i en hög designkategori. De flesta trålare brukar vara konstruerade för designkategori A eller B (A = Ocean, B = öppet hav). Men för dessa kategorier krävs det att det finns teoretiska stabilitetsberäkningar över båten, och det kan vara svårt att få tag på ju äldre båten är. I värsta fall resulterar detta i att vi får mäta och rita upp båten samt göra egna stabilitetsberäkningar till en extra kostnad av ca 10 000 – 20 000 SEK. Eller så väljer man att sätta båten i kategori C (kustnära vatten), men detta gör att båten kan förlora en del av sitt försäljningsvärde.

I övrigt brukar det vara en del mindre modifieringar som behöver göras. Dessa kan bland annat inkludera installationer som brandsläckare, gasolutrustning, septik, skrovgenomföringar m.m, men kan oftast göras till ett överkomligt pris.

Vi kan hjälpa dig genom hela CE-märkningsprocessen. Vårt pris för en trålare i 40-45 fotsklassen ligger på ca 70 000 – 80 000 SEK beroende på mängden tillgänglig information och installationer ombord. I priset ingår:

 

 

Ett besök ombord då vi går igenom båten samt gör de praktiska tester som krävs för Din båtmodell (stabilitet-, gir-, ljudprov el.dyl.).

Sammanställning av en åtgärdslista på eventuella justeringar eller kompletteringar som behöver göras för att båten ska uppfylla CE-kraven. Åtgärdslistan inkluderar även tips på hur man lättast utför justeringarna/kompletteringarna.

Sammanställning av den tekniska dokumentationen, instruktionsbok på svenska (även accepterat i Norge) samt försäkran om överensstämmelse (sammanlagt ca 80-120 sidor beroende på båtmodell)

Genomgång och underskrift av den tekniska dokumentationen av ett anmält organ.

Skrovidentifieringskod (CIN-kod) att märka båtskrovet med samt en rostfri lasergraverad CE-skylt att fästa ombord på båten

 

Hör gärna av dig om du har fler frågor eller vill ha en exaktare prisuppgift.

 

Vänliga hälsningar

Jakob "

 

 

Men hvis noen i senere tid har fått CE merket eldre (ikke EU bygde) båter M/motorer importert fra USA, så vil jeg gjerne ha fremgangsmåten fra a-å.

Må innrømme at svaret fra Jacob tok endel av piffen fra meg.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Her er en GB til i underkant av $ 45.000 http://www.iboats.com/boats/marine--1/boat...060/304942.html

 

Hvis det finnes en trawler som er liten og "snerten" synes jeg det må være 32 foteren fra GB. Den har flott akterdekk også.

 

Holder det ikke å få denne importert med hk avgift og moms etc uten å CE sertifisere den hvis man har tenkt å beholde den noen år for privat bruk?

Link to post
Share on other sites

Har aldri seilt noen Luffe, men alltid hatt sans for dem. Rene, vakre og raske linjer, praktisk og uten noe dill.

 

Virker flott utstyrt og optimalisert i fast og løpende rigg, men masthead er ikke mitt førstevalg på en så stor båt.

 

Har sett noen blå Luffer som har blitt matte og skjoldete. Men det kan vel rettes opp.

 

Luffe har et godt rykte og burde absolutt være interessant for de som ikke først og fremst prioriterer plass under dekk. (Maks bredde 3,30)

Link to post
Share on other sites

Holder det ikke å få denne importert med hk avgift og moms etc uten å CE sertifisere den hvis man har tenkt å beholde den noen år for privat bruk?

 

Dessverre. Privat eller komersiell drift spiller ingen rolle. Skal båten tas i bruk innenfor EU området så kreves det CE godgjenning før tollklarering (mva og HK avgift).

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Bård K!!!

Du er visst litt "på fjorden".

De fleste Trawlerne er IKKE Amerikanske!! (Selv om se fleste tror det)

De er lager i Kina eller Taiwan, og er helt fri for plysj og tepper. Her er det bare Teak som gjelder. Og det er bokstavelig for til og med alt "usynlig" treverk er teak, helved.

For eksempel er dørkene laget av ekte teakparkett, 20 mm. tykt.

Men "Amerikanske" båter som regel er teppebelagt over alt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...