Jump to content

Båter til salgs og hva vi mener om dem


Astor

Recommended Posts

Jeg har funnet en trawler som ligger i Leangbukta og med et avslag på 300.000 kroner er denne med i dansen igjen.

Kr. 650.000 kroner for en Island Gipsy er en god pris etter min mening. Det er en trebåt, det er vel derfor prisen er satt så lavt.

Island Gipsy for kr. 650.000.

 

Jeg fant også denne båten interessant. Båttypen er jo innbydende, annonsen nevner mye bra - inkludert fine bilder. Jeg reiste derfor for se på båten og var innstilt på å slå til hvis befaring og prøvetur samsvarte med inntrykket jeg fikk av annonsen og mine telefonsamtaler med selger.

 

Selgerens beskrivelse pr telefon var at alt var strøkent. Da jeg sa at vi måtte få satt båten på land for å sjekke den under, sa han at det var helt unødvendig da alt var tipp topp, det kunne han garantere. Jeg holdt likevel fast ved at dette var nødvendig og det ble ordnet med landsetting.

 

Det er utført mye bra arbeid på båten. Sidene over vann ser helt strøkne ut. Det er bl.a. nytt akterspeil og det er byttet ut en del av det som befinner seg under vann på styrbord side, fra baugen og 2-3 meter bakover. Det virket lovende! Så til barbord side, den er belagt med glassfiber fra like under vannlinjen og langt ned på kjølen. Glassfiberen sitter bra fast på skroget, men er løs flere steder på kjølen. Da jeg spurte eieren om hvorfor siden var belagt med glassfiber, kunne han ikke gi svar på det fordi det var utført av en tidligere eier. Det er m.a.o. usikkert hva som skjuler seg bak glassfiberen. Jeg tror ikke selgeren var klar over dette, han ga uttrykk for at han ikke hadde hatt den på land i det havlåret han har eiet den.

 

Det som ellers ble konstatert er at akselbrakettene har meget slakke lagre - de må skiftes - det er to på hver aksel, totalt 4 stk. Styrbord aksel er i tillegg løs og har slakk på over en centimeter i lengderetningen. Det er ikke thrustlageret som er defekt, men et eller annet er løst i festet av akslingen. Er usikker på hva det skyldes, det er sikkert ikke så stor jobb å fikse det, men i alle fall høyst nødvending før man legger ut på lengre tur.

 

Videre fantes det ikke sinkanoder på båten og eieren var ikke klar over det. Det ene bladet på den ene propellen hadde antydning til rødfarge når det ble skrapet i overflaten. Begge propellen var en del slitt. Det har nok vært anoder på båten tidligere, det så vi på noen eldre bilder som eieren hadde.

 

Inntrykket av båten over vann er at den er en del slitt, mer slitt enn jeg hadde forventet ut fra båtens alder. Det er mye bra, det meste er utført i teak og det er av bra kvalitet, men bør pusses og oljes eller lakkes. Lugarene var vel det jeg var mest skuffet over. De var sannsynligvis laget av kryssfiner og malt hvite, minnet mer om utførelse fra 1950-tallet enn 1979. Jeg ble også betenkt over at det ikke er laget tilstrekkelig lufting av skroget i garneringen i lugarene. Flere av vinduene har sprekker og bør skiftes. Dekket er av teak og ser ut til å være i god forfatning.

 

Motorene virket fine, den ene er fra 1978 og den andre er ca 10 år yngre. Garantien som er nevnt i annonsen er kun uttrykk for at selgeren er overbevist om at disse er bra. Tilstanden virket bra, men garantien er vel heller tvilsom.

 

Ellers var det en helt del ting som "virker, men det er noe tull med ledningene som gjør at vi ikke får prøvet det". Båten manglet alt av navigasjonsutstyr, bortsett fra kompass. Det finnes et eldre kjøleskap ombord, men det er ikke installert kokeapparat og ikke oppvarmingsmuligheter. For øvrig er det flotte nye dieseltanker og det ser fint ut i motorrommet, der det er god plass.

 

Konklusjonen ble at selv om prisen på kr 650.000,- er fristende, så er det for mange usikkerhetsfaktorer knyttet til båten, spesielt m.h.t. glassfiberen på barbord side. Dette er et prosjekt som vil medføre mye arbeid hvis man vil ha alt på strekk. Jeg ser at prisen nå er satt opp til kr 950.000,- og da frister det enda mindre. Om prisen var eller er for høy skal jeg ikke uttale meg om, det kan det være ulike oppfatninger om. Konklusjonen ble i alle fall at vi ikke kjøpte båten.

 

Håper dette kan være nyttig informasjon for andre som er interessert i båten eller prisingen av den.

Redigert av kah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det slo meg også. :nono:

Jeg glemte for øvrig å nevne at rapporten fra taksten som er utført på båten virker grei, men det er klart anmerket i den at båten ikke har vært sjekket på land og at båten ikke er funksjonsprøvet. Så da spørs det hva taksten hadde vært hvis takstmannen hadde sett det samme som jeg har beskrevet.

Redigert av kah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg var en grundig beskrivelse kah som jeg er glad for at vi på BP har fått andel i. Det mest kritiske må vel være glassfiberreperasjonen under vannlinjen, men det er også flere andre detaljer som gir grunnlag for oppfølgende spørsmål. Det er ellers noe spesiell prising av båten med å senke og heve prisen med 300.000, jeg tror ikke jeg har sett det tidligere i annonsesammenheng i forhold til det som er prisnivået.

Link to post
Share on other sites

Helt horribelt !

Å diskutere annonserte private båter offentlig på et forum er helt uhørt uansett motiver !

 

På generell basis kan jeg ha forståelse for at det kan være ulike oppfatninger av det. Årsaken til at jeg skrev innlegget var at det allerede var en debatt om prisen på denne båten. Jeg mener derfor at det var på sin plass å komme med det jeg hadde av utfyllende informasjon. Så får det være opp til hver enkelt å avgjøre om hva som er rett pris for båten. Det var det som var noe av utgangspunktet for denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Ser i enkelte tråder at bilder blir sensurert fordi de er lagt ut uten at bildeeieren ikke har gitt tillatelse om dette , avatarer blir sensurert men her legger man ut full kontaktinfo , bilder og link til annonse og diskuterer denne friskt , jeg er nok tilbyelig til å være enig med MIX her og skjønner ikke at ikke mod/admins har slettet denne tråden forlengst

Link to post
Share on other sites

Nå må vi ikke bli mere katolske enn paven!

 

Her diskuteres det, i mine øyne helt saklig, en båt som ligger ute på en annonse på Finn. Vi kan vel ikke helt glemme i "kampens hete" at dette er en annonse som selger har betalt for skal bli publisert og da helst til så mange som mulig.

 

Men gjentar at det er en forutsetning at diskusjonen er på et saklig og faktisk nivå.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ingenting galt i å diskutere båter som ligger til salgs som kan intressere meg eller andre her på BP. Annonsene er lagt ut offentlig og krever ikke passord og brukernavn for å komme inn til annonsen.

Hvorfor skulle dette være usmakelig? her på BP finnes mye ekpertise som vil hjelpe kjøper/intresserte med kommentarer før et kjøp kommer på tale.

 

Vis gjerne til en lov som forbyr dette.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk kjeft av moderator tidligere i år for at jeg hadde kommentert en annongse på finn.

Av de grunner så jeg jeg ikke skrevet i denne tråden tidligere, og regnet med at tråden kom til å bli slettet.

Det trodde jeg også den var, til jeg nå så den igjen.

 

Moderatorene må bli enige om det skal være lov å kommenter annongser eller ikke. Uansett om annongsene får posetiv eller negativ omtale av medlemmene.

Er det slik at moderatorene ikke tørr og slette denne tråden pga at trådstarter en i forumets indre kjerne?

Ingenting ondt ment hverken til astor eller moderatorene, men synes dere må bli enige om dette :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fått med meg at dette har vært diskutert tidligere, Seilaren! Jeg mener at dette ikke går på kant med noen lov jeg har hørt om. Men for sikkerhets skyld har jeg tatt dette opp med et medlem av Skipsraadet om å kontakte Skipper Worse som jo er advokat og få dette avklart av han.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen egeninteresse av å stenge denne tråden.

Men jeg mener Båtplassen.no som sådan har det.

Å diskutere produkter og båtmodeller generellt er intet problem.

Men her er det snakk om et identifiserbart privat salgsobjekt.

En må se saken også fra selgers side.

Negativ omtale, rettferdig eller urettferdig, ang. hans private salgsobjekt offenliggjort på dette forum

kan føre til manglende salg, og eller redusert pris på salgsobjektet.

Ser ikke bort fra at det kan komme søksmål mot eierne av forumet i saker som dette.

 

 

Link to post
Share on other sites

Denne tråden her for eksempel https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=26453&st=50 post nummer 60-63 , her diskuteres det og regnes med at bilde av huldas båt greit legges ut siden han selv har lagt ut bilde av den på forumet tidligere , denne motorbåten i denne tråden her har vel ikke eieren selv lagt ut på forumet tidligere med bilde , hva er forskjellen ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo sendt IM til deg Mix så jeg skal ikke gå inn på denne konkrete saken.

Men mener du at uttalelsene dine også har tilbakevirkende kraft?

Eksempelvis har jeg lagt ut flere bilder med uttalelser av en båt som i ettertid er lagt ut for salg.

Er det slik at eierne av forumet også kan bli juridisk ansvarlig for slike forhold?

Fint om du kan vise til internasjonale juridiske domsavgjørelser som viser at forumeier er ansvarlig for uttalelser skrevet av identifiserbare medlemmer.

I motsatt fall synes jeg du bør ta konsekvensen av det.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at dette ikke går på kant med noen lov jeg har hørt om.

 

Baatplassen.no har en rekke interne bestemmelser, etikette, som ikke er forankret i noen lov. Generelt ville jeg ha satt særdeles liten pris å få min egen båt, eller meg selv, negativt omtalt her inne.

Varsomhet fra moderatorer her inne må være sin plass, uansett lovverk.

 

Ellers er det en rekke tråder som rakker ned på lett identifiserbare personer, en uting etter min mening.

 

Noen eksempler på tråder som går langt over alle grenser:

 

Ikke en morsom tråd,

 

ikke denne heller.

 

Red: denne er heller ikke "god".

 

Det er egentlig en oppgave for de med "gull i lua" her inne å bestemme om dette er ønskelig; en offentlig gapestokk?

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Foreslår at vi tar notis av dette og ikke poster slike innlegg før Skipsraadet har avklart dette. Så kommer vi ikke i konflikt med de som legger båter ut for salg.

Dvs at vi avstår fra å gå inn i en grundig diskusjon om båten som ligger for salg. Men å opplyse om båter som skal selges og en generell diskusjon rundt båttypen er vel fortsatt på sin plass.

 

Hvis jeg reiser og ser på en båt og føler at jeg ikke har kometanse for å vurdere noe spesifikk ved båten så ville jeg satt pris på å fått litt mer underbygget med kommentarer fra medlemmer av forumet. Ser klart at dette fort kan komme en selger i disfavør.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Denne tråden er kanskje på kanten ja. Noen og en hver kan fort møte seg selv i døren fortsetter det slik. Å diskutere båttyper og modeller er helt ok. Å diskutere identifiserbare salgsobjekter må bli feil. Vil likevel si at kah sin vurdering var nøktern i vendigen.

 

Neste gang er det din eller min båt som er til salgs. Jeg vil nødig ha min vurdert her på forumet. En liten subjektiv uheldig uttallelse kan koste dyrt. Dette bør vi som forumbrukere ta inn over oss.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Interessant innlegg Oteren.

For tiden er jeg medlem av Skipsraadet og har allerede uttalt meg i denne tråden. Det gjør at jeg er inhabil i en av sakene vi diskuterer. Imidlertid antar jeg at jeg kan stille spørsmål til forhold som ikke er direkte knyttet til om vi kan kommentere egne erfaringer i forhold til annonser på finn.no.

Når det gjelder vurderingen om at det er en rekke tråder som rakker ned på lett identifiserbare personer, så er Skipsraadet avhengig av at det kommer klage på dette fra medlemmer før det er mulig å foreta noen vurdering.

Jeg vil derfor anmode om at medlemmene som registrerer brudd på etikette og regler sender melding om dette til Skipsraadet. Det er så og si umulig å følge et hvert innlegg i enhver tråd og å vurdere om reglene er brutt eller ei.

I tillegg er det greit å være klar over at man har mulighet for å justere/moderere sitt eget innlegg innen 24 timer dersom man mener at det er klokt å foreta selvjustis på hva man selv har skrevet.

Det kan kanskje være klokt å starte ny dag med å søke på hva man har skrevet det foregående døgn - og deretter modifisere det som er nødvendig.

Som moderator kan jeg i tillegg nevne at det periodevis er så pass mye å overvåke, at det sikkert er innlegg som ikke vurderes like nøye av meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg personlig driver også et nettforum og der legges det ut bilder i massevis hele tiden , bilder med copyright merke på også og i noen tilfeller så har rettighetshaver kontaktet oss og bedt oss fjerne innlegg og dette gjør vi da umiddelbart slik vi har gjort siden 1999.

Det har vært noen duskusjoner rundt dette hos oss og den uskrevne regelen er at sålenge man linker til et bilde som ligger på et annet nettsted så er det ikke så farlig , det er verre om det er lastet opp på selve forumet. Men bilder av medlemmer lagt ut uten deres samtykke blir slått hardt ned på , det er faktisk en grunn til at mange stiller på et forum under et nickname og ikke fult navn med adresse. Jeg skjønner at man skal være litt strikt med å be om tillatelse før man legger ut bilde av et annet medlem eller dets båt.

Og å linke til en annonse og skrive kommentarer kan vel også være rimelig greit men å laste opp bilder og lage en egen post for en båt det mener jeg er litt over grensen , da burde man tatt kontakt med eier først og hørt om det er i orden at man gjør dette.

Link to post
Share on other sites

Så løsningen er da å "anonymisere" båten som omtales som det f.eks gjøres i denne tråden:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=36616&st=30

 

Hvor lang tid det tar å finne ut at dette er en båt som er listet på Finn.no under Finn-kode; 119553**?

 

20 sekunder? 30 sekunder? 40 sekunder?

 

Og innleggget til trådstarter gir ikke så mye å gå på annet enn at det er en: Sollux 24 ac til pris under 90' (89000) og selger bosatt i Hedmark (2380 Brumundal) og med ny kalesje fra 2006.

 

Hallo folkens, man trenger ikke være astrofysiker heller da!

 

:smash:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er jo en annen side ved anonymiteten også, som kan være vel så skummel. Hva hvis en eller annen som er interessert i en båt, omtaler den anonymt her, i negative vendinger, for så å vise til hva "markedet" synes om selgerens båt, for å få priset den ned? Anonyme nettfora er jo en gullgruve for enhver som er interessert i å fyre av gårde en drittpakke eller to. Det skulle være nok å henvise til hva Skorgenes Norge ble utsatt for her og på Båtmagasinet for bare et års tid siden.

 

Ansvaret -- det rettslige i alle fall -- for hva som postes på baatplassen.no hviler på Ingar som eier. Anonymiteten som tilbys på forumet forutsetter en betingelsesløs tillit mellom Ingar og medlemmene, og streng og aktiv moderasjon. Det er ingen tvil om at Ingar kan risikere å måtte lide dersom et medlem (anonymt eller ei) ærekrenker noen pr. innlegg på forumet. Faktisk er det svjv bare kort tid siden et tilfelle av ærekrenkelser pr gjeste-posting i en blogg medførte ansavr for bloggens "eier" (Tyskland). Så det er langt fra upraktisk. Jeg minner om at det faktisk har vært truet med ansvar for utalelser på forumet her minst en gang tidligere (R***TRADE-saken).

 

Min mening, løsrevet fra rettsregler men tett knyttet til almindelig folkeskikk og moral er at man bør avholde seg fra å kommentere konkrete båter som er avertert til salgs. Det er det samme som å snakke om andre personer, som ikke er til stede. Annonsøren er jo ikke her til å svare "på tiltale", ikke sant? Og uansett er det ufint.

 

Men å diskutere båtTYPER, det er en helt annen sak. Eller å diskutere SIN EGEN båt.

 

Bare mine 0,02 NOK.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...