Jump to content

Båter til salgs og hva vi mener om dem


Astor

Recommended Posts

Som Skipper Worse sier kan det neste gang være en helt annen person med en helt annen agenda som uttaler seg. Jeg foreslår at diskusjoner om tilstanden til indentifiserbare salgsobjekter holdes per e-post.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Når vi da så lite kan si om gjenstander eiet av identifiserbare personer, hvor mye, eller lite, kan vi da si om personer? Jeg tenker ikke da på hvermansen, men f.eks Carl I., eller en selger hos en navngitt båtforhandler, eller Petter Stordalen eller stortingsgruppen til SV, eller.........?

 

Eller kanskje vi bare kan uttale oss hvis vi har noe udelt positivt å si om personer eller ting som eies av identifiserbare personer? Da kan jeg f.eks om Carl I. si følgende:

 

 

Han har pene sko!

 

:rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis "jeg" har lagt ut "min" båt for salg og "min" båt/annonse blir gjenstand for diskusjon som fører til problemer med å selge eller redusert pris. Vil "jeg" like dette?

 

Dersom omdiskutert bår/annonse tilhører famile eller god venn, ville "jeg" da bidra i diskusjonen med opplysninger som fører til problemer med å selge eller redusert pris? Ville "jeg", om tilstanden tilsa det, fraråde noen å kjøpe denne?

 

Dersom "jeg" ikke kan svare ja på disse enkle spørsmålene, har jeg da rett til å kreve at andre skal finne seg i det?

 

 

Bare noen tanker rundt det som privatperson å bli gjenstand for "offentlig diskusjon".

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis "jeg" har lagt ut "min" båt for salg og "min" båt/annonse blir gjenstand for diskusjon som fører til problemer med å selge eller redusert pris. Vil "jeg" like dette?

 

Dersom omdiskutert bår/annonse tilhører famile eller god venn, ville "jeg" da bidra i diskusjonen med opplysninger som fører til problemer med å selge eller redusert pris? Ville "jeg", om tilstanden tilsa det, fraråde noen å kjøpe denne?

 

Dersom "jeg" ikke kan svare ja på disse enkle spørsmålene, har jeg da rett til å kreve at andre skal finne seg i det?

 

 

Bare noen tanker rundt det som privatperson å bli gjenstand for "offentlig diskusjon".

 

Nei, jeg ville ikke likt det. Men det er nå mye jeg ikke liker som jeg må finne meg i.

 

Når en båt er lagt ut for salg har eier valgt å presentere båten i det offentlige rom.

Da mener jeg at det også må være greit å kommentere opplysningene som er lagt ut eller vesentlige opplysninger som er utelatt.

En objektiv beskrivelse av objektet må være lov.

Noe annet er det dersom det ensidig skrives om negative ting slik at båten ikke er til å kjenne igjen, skriver feilaktig eller drar feilaktige konklusjoner.

Det er etter mitt syn altså lett å trå feil her og Ingar/moderatorteamet har ingen mulighet til å vurdere innleggene opp i mot salgsobjektet. For dem vil det sikkert greiest, i alle fall sikrest å unngå slike innlegg, men det ville vært synd.

Link to post
Share on other sites

Når en båt er lagt ut for salg har eier valgt å presentere båten i det offentlige rom.

Da mener jeg at det også må være greit å kommentere opplysningene som er lagt ut eller vesentlige opplysninger som er utelatt.

Syntes nok det var litt uventet med så sterke negative reaksjoner på en besiktigelse av en båt som allerede var diskutert en del her. Dette har skjedd tidligere på BP uten at noen har reagert, snarere tvert i mot. En såpass nøktern/saklig kommentar som kah kom med her bør jo selger sette pris på med mindre han ønsker å lure eventuelle kjøpere...

 

Når jeg selger båt prøver jeg så godt jeg kan å fortelle hvordan båten virkelig er, både positivt og negativt. Filosofien min er da slik at når jeg har fortalt hvordan båten er og folk kommer for å se på den og ser at det jeg har sagt stemmer så kjøper de den. Jeg kan jo ha et annet syn på min båt enn andre men likevel mener jeg det er helt forkastelig å bevisst lyge i annonsen (kanskje Ajax og en del andre burde tenke seg litt om før de lager TV-reklamer).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Skjønner egentlig ikke hva som er galt med å diskutere annonserte båter. De er lagt ut i det offentlige rom - og en må være forberedt på at objektet vil bli diskutert. Så lenge kommentarene er saklige og reelle, og ikke feilaktige opplysninger eller ren "synsing" - må selger være glad for at flest mulig får opplysninger om salgsobjektet.

 

BP er jo også nettopp et forum der en kan utveksle kunnskap og erfaringer, og så lenge selger ikke forsøker å skjule noe, ser jeg ikke problemet. Har selv en Fjord880 til salgs

http://www.finn.no./finn/boat/object?finnk...pos=1&tot=3

 

og mottar gjerne kommentarer, både på selve annonsen, bilder, pris mm - positive og negative. :smiley:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Så lenge kommentarene er saklige og reelle, og ikke feilaktige opplysninger eller ren "synsing"

 

Dette er vel litt av kjernen i problemet. Hvem av oss som leser kommentarene kan avgjøre om de er saklige, reelle, rette og ikke synsing?

 

Og båt og vurdering av båt er ofte ikke en eksakt vitenskap. To eller tre som befarer samme båt kan ha divergerende syn på mange forhold - selv om de er framstilte som objektive.

 

Men så lenge en omtaler båten på en slik måte at den er til å kjenne igjen både på godt og vondt og ikke bevisst farer med svartmaling bør det være greit.

Ingar og resten av moderatorene har vel ikke annet å gjøre enn å stole på nick'ene eller slette slike tråder.

Link to post
Share on other sites

Når en båt er lagt ut for salg har eier valgt å presentere båten i det offentlige rom.

Da mener jeg at det også må være greit å kommentere opplysningene som er lagt ut eller vesentlige opplysninger som er utelatt.

En objektiv beskrivelse av objektet må være lov.

Er tildels enig i dette. Men man beveger seg i grenseland her og skal trå varsomt.

Erfaringene her inne er til tider at når noen begynner med uttale seg om et konkret tilfelle så kan det "ta av". Til tider kan dette arte seg som noe i retning av massesuggesjon eller konkuranse i overgå hverandre i spektakulære uttalelser (positive så vel som negative).

 

baatplassen.no er et kraftig medium med sine drøyt 13.000 medlemmer og et ukjent antall gjester.

Det som postes her når like mange lesere som en mindre norsk lokalavis. På godt og vondt!

 

Med bakgrunn i dette var (er) mine ord er ment å mane til ettertanke før man poster.

 

Innlegget #75 fra Skipper Worse treffer etter mitt syn spiker'n mitt på hodet! :cheers:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis man har forståelse eller kunnskap om noen her på båtplassen er i ferd med å kjøpe et "sjølsøkk"

må det i det minste kunne sendes en IM om dette til vedkommende hvis man har kjennskap til objektet!

Sånn sett går det jo an å spørre om noen kjenner til salgsobjektet også om det er annonsert på finn.no eller andre plasser!

F.ø mener jeg man bør omtale salgsobjekter med varsomhet i det offentlige rom! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Helt hypotetisk:

 

Om koh hadde hatt en tilsvarende båt tilsalgs, så ville jo dette innlegget (tilstandsrapporten hans) være gull verd i eget salgsarbeide.

 

Nå tror jeg ikke det, men den muligheten vil jo være tilstede i denne type tråder.

 

En ryddig måte ville jo vært om koh sendte Astor en IM hvor han fortalte dette, eventuelt tilby denne info om det var aktuelt for Astor.

"Rapporten" var ryddig den, men klart negativt for selger, og jeg vil anta at mange i kjøpers marked på Trawlere har funnet frem til BP, og blir påvirket av info her.

De aller fleste ganger er info her inne flott, men noen ganger kan det gjøre mye galt.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

og jeg vil anta at mange i kjøpers marked på Trawlere har funnet frem til BP, og blir påvirket av info her.

 

Ja, og er det egentlig noe galt i det dersom en går ut i fra at "rapporten" stemmer med virkeligheten?

Skjønner at selger ikke vil være begeistret, men hva så?

 

Redigert: Problemet er at vi ikke kan vite om ulike rapporter stemmer med virkeligheten og det er først når den ikke gjør det at det blir problematisk.

Redigert av NRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt ærlig, vis jeg hadde lyst på en spesifikk type båt, og ser en på nettet. Den omtales her på BP som "ikke verdt pengene",

ville det stoppet en for å se på den.

 

Jeg ville selv vurdert den med egne øyne, ikke tatt hensyn til kommentarene her. Det viktige er at en selv kan ta en avgjørelse, kan en ikke det, bruk en oppnevnt(ikke selvoppnevnt fagmann). Dette avhengig av prisklasse.

 

Hvis jeg skulle selge båten min og den hadde blitt omtalt i en tråd. Javel, og så. For det første velger jeg å legge den selv

ut på nett, Mener selv det er mer romslig på nett, en f eks å scanne en salgsbrosjyre å formidle den på nett.

 

Men selvfølgelig fint at det belyses.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke den voldsomme omtanken (i enkelte innlegg) for selgere som taper på at annonsen blir diskutert. Det er jo tegn på mulig lureri. Hva med kjøperen? Og til det som vedrører skikkelighet og saklighet og nettikette forøvrig er jo dette et generelt mål som gjelder alle trådene på dette forumet. Dessuten løser man ikke problemet med å henvise til båttyper - negative omtaler av båttyper, motorer, spesielle årsmodeller osv. er selvfølgelig også egnet til å redusere en potensiell kjøpers ønske om en båt, på samme måte som tilsvarende positiv omtale vil kunne ha motsatt effekt. Jeg har f.eks. unngått å slå til båt med VP42-motor på grunn av negativ ("riktig/urikitg"?) omtale her på BP.

 

Hvis nettikette handler om å unngå å at noen blir påvirket (inkludert lærer av andres erfaring og kunnskaper. men også ren synsing) kan vi jo like godt legge ned. Hvis en luring (privatperson eller firma) forsøker å selge en båt og bevisst eller ubevisst utelater relevant informasjon i annonsen, og jeg tilfeldigvis kjenner noe av denne informasjonen, vil det fra mitt ståsted være dårlig nettikette IKKE å opplyse om det dersom jeg ble spurt.

Link to post
Share on other sites

Ser denne tråden har blitt diskutert endel, men jeg prøver meg på noen spørsmål:

 

Ikke på båten i annonsen men motor og drivverk på tilsvarende båter :smiley:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=11207416

 

Viksund 360 er jo en kjempe båt i seg selv, men jeg lurer litt på dette med 2x200 VP fra 2001???

 

Dette må vel være AD41P og da lurte jeg på om noen hadde erfaringer med desse motorene? Er vel drev på denne båten her? Har hørt dette er veldig gode motorer, men "gammel" teknologi. Hvordan slår dette ut på f.eks drivstoff forbruk, osv.

 

Er det samme motorer som på denne?

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=11434051

 

En annen ting jeg lurer på er om de første 360'ene i 2001 hadde samme dusj løsning som på dagens 360'er? Noen som har innrednings tegninger av 2001 mod?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne diskusjonen for så vidt er moralsk riktig å ta, for man bør vel være litt forsiktig med å uttale noe som feilaktig kan få negative konsekvenser for andre. Videre tror jeg mye av det useriøse man kan lese på forumet rett og slett gjør innholdet dårlig, og at en bedre holdning ville ført til en kvalitetsheving.

For å nevne noe, så føler jeg at enkelte ikke ønsker at korrekt teknisk informasjon skal legges til i enkelte tråder, for man verdsetter rett og slett ukorrekt informasjon, synsing, meninger og kverulering mer.

Tråden for CO2 utslipp er vel et klassisk eksempel på at et godt innhold i en tråd bevisst saboteres.

Faren er vel at anonser og lignende feilaktig kan bli sabotert på samme måte.

Link to post
Share on other sites

Ikke på båten i annonsen men motor og drivverk på tilsvarende båter :smiley:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=11207416

 

Viksund 360 er jo en kjempe båt i seg selv, men jeg lurer litt på dette med 2x200 VP fra 2001???

 

Kan dessverre ikke svare deg vedr. motorer eller innredning, men synes etter å undersøkt markedet for brukte FB-båter opptil denne størrelsen i sommer og i høst at den ser fornuftig priset ut. Forhandleren gir kanskje noen månederes bruktbåtgaranti i tillegg?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...