Jump to content

Ombygging av dynamo Hitachi 80 A


roaldbj

Recommended Posts

Er det ingen som vil fortelle noe om hvordan regulatorene virker, eller venter dere på meg?

 

Da kan jeg begynne med et spørsmål.

Hvis det ikke er noen som heter for mye ladestrøm i båt, hva skal vi da med de intelligente regulatorene?

En del funksjoner som temperaturkompensering og dynamo overvåkning er jo selvsakt et par eksempler.

Link to post
Share on other sites

Er det ingen som vil fortelle noe om hvordan regulatorene virker, eller venter dere på meg?

Jeg har allerede fortalt hvordan regulatoren virker. Les en gang til.

 

Da kan jeg begynne med et spørsmål.

Hvis det ikke er noen som heter for mye ladestrøm i båt, hva skal vi da med de intelligente regulatorene?

Nå regulerer jo regulatorene spenningen, ikke strømmen. Derav navnet spenningsregulator.

De intelligente regulatorene regulerer ned spenningen når batteriet er fullt fordi batterier som er fulle skal ha en lavere ladespenning.

 

Men for all del. Du kan godt gjenta hvordan SPENNINGS-regulatoren virker.

Link to post
Share on other sites

Men for all del. Du kan godt gjenta hvordan SPENNINGS-regulatoren virker.

Jeg tengte da mer på hvorfor noen har tatt seg bryet med å utvikle "intelligente regulatorer" for det er jo det vi kaller dem.

Hva er det som gjør dem intelligente, hvilke oppgaver skal regulatorene da løse og hvordan gjør de dette i praksis?

Det må jo være enkelt å forklare dette for en som kan det.

Link to post
Share on other sites

Det blir god tid for andre å svare på dette, for først har jeg et oppdrag med å assistere denne båtbyggeren http://www.jboats.com/ med hvordan man setter opp ladeanlegg i ragattabåter. (Det tar litt ekstra tid når jeg må skrive det på Engelsk).

Synd disse folkene ikke kan Norsk, for da hadde de sikkert lest inleggene på båtplassen og valgt en annen enn meg. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil bare orientere om at på seilasen fra Björkö til Anholt i går, så fungerte ladesystemet ombord hos meg tilfredsstillende ut fra min begrep. Jeg hadde brukt ca 75 Ah under landligge og dynamoene hadde i løpet av 3 timer kommet på vedlikeholdsladningsnivå. Jeg forstår det slik av innleggene til Lotus at jeg burde ha oppnådd denne tilstanden langt under en time, men jeg er tilfreds med forhodene ombord nå. Med de nye laderegulatorene lades batteriene atskillig bedre enn tidligere.

Link to post
Share on other sites

Synd du ikke fant noe av nytteverdi, men andre lærte kanskje ett og annet.

........... har noe som bør med og som ikke hverken Balmar eller Sterling har med, er det bare å fortelle.

Vel Lotus. Alle regulatorer med et snev av intelligens har elementer av dette, men det rare er at svært få tilsynelatende vet noe om verken formål eller hvordan det gjøres i praksis.

Jeg har jo fortalt hva som utvikler feilmekanismer i batterier før, og spørsmålet er vel kanskje hvordan man oppnår hurtig ladning av batterier med minimal risiko for feil med det individuelle behovet båteierne har.

Som et tips så bruker Sterling og andre fabrikanter uttrykket "real time". Hva kan du fortelle om dette uttrykket?

Jørg kan kanskje svare på dette med tillatelse av "sjefen".

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil bare orientere om at på seilasen fra Björkö til Anholt i går, så fungerte ladesystemet ombord hos meg tilfredsstillende ut fra min begrep. Jeg hadde brukt ca 75 Ah under landligge og dynamoene hadde i løpet av 3 timer kommet på vedlikeholdsladningsnivå. Jeg forstår det slik av innleggene til Lotus at jeg burde ha oppnådd denne tilstanden langt under en time, men jeg er tilfreds med forhodene ombord nå.

Nei, du burde ikke ha oppnådd denne tilstanden på under en time. Det jeg sa var at dine Maxxima batterier kan lades fra 0 til 80% på en time. Men også det er en sannhet med visse modifikasjoner, for det går jo ikke hvis dynamoene ikke kan produsere så mye strøm som batteriene vil ha.

 

Når du brukte 75Ah under landligge, antar jeg at du brukte disse amperetimene fra forbruksbanken. Den består av åpne bly-syre batterier og er på 560Ah. Da har du jo brukt under 15% av kapasiteten og å lade batterier disse siste prosentene tar nødvendigvis noe tid. Uansett batteriteknologi er batteriene mye mindre sultne i siste del av ladeforløpet. Da går det tregt.

Link to post
Share on other sites

Jørg kan kanskje svare på dette med tillatelse av "sjefen".

Takk, men Jørg kan også svare uten tillatelse. :yesnod: (men skjønnter den.)

 

Men den tråden ble startet under premisse "Ombygging av Hitachi 80A".

Om dette tema ble nesten sagt alt allerede, og mye ble gjentatt minst 3 ganger og.

 

Nå ha tråden blitt mer enn 500 (!) innlegg lang, mens minst de siste 200 innlegg gikk over til alt mulige

men dreier seg ikke lengre om Hitachi i det hele tatt.

 

En som leter etter informasjoner om Hitachien sin slutter helt sikkert å lese denne tråden senest etter innlegg 200 til 300.

Forutsatt at personen er tålmodig.

Jeg ville ha sluttet senest etter innlegg "60" allerede og hadde startet en egen tråd heller for

å ikke må lese "800" innlegg som inneholder alt men ikke det jeg ønsker å vite.

Eller synes Dere at den tråden blir lest videre av flere enn disse "10" personer som likevel vet hva det dreier seg om?

 

Derfor synes jeg at vi nå bør la det være -på den tråden her- med å snakke detaljert om forskjellige regulatorer, batterier og

annet som ikke passer til det opprinnelige.

 

I hvert fall gjør jeg det nå, fordi jeg synes at det bare blir bortkasting av verdifull tid & informasjon ellers.

 

---------------------------------------------------

Hvis ønsket da kan direkte spørsmål om modifisering av Hitachi, spesiellt til bruk med Sterling PDAR, sendes direkte til meg.

Bruk gjerne IM, Epost, eller start en ny tråd samtidig du sender meg en henvisning om den.

---------------------------------------------------

 

Ønsker en fin sommer så lenge :flag::flag_da::flag_sw:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Jeg ser at Jørg anmoder om besinnelse i denne tråden.

Jeg tenkte likevel jeg skulle komme med en oppsummering av tilstanden ombord når det gjelder ladingen.

 

amperemeterjuni5.jpg

Her er jeg nede i motorrommet og kan observere diodeindikasjonene på SB og BB laderegulator samt på skillereleet.

Motorene har hele tiden gått på tomgang uten noe gasspådrag.

 

amperemeterjuni6.jpg

I dette tilfellet viser begge laderugulatorene lik status som fremkommer av forstørret del av bildet over.

 

 

amperemeterjuni4.jpg

Dette er tilstanden på spenningen fra BB og SB dynamo (øvre voltmetre) og spenningen inn på BB og SB startbatterier (tilsammen 6 batterier).

Jeg har brukt ankervinsjen endel. Antar at dette er årsaken til forskjellig spenning inn på de to bankene.

 

 

amperemeterjuni1.jpg

Dette er tilstanden på BB dynamo. Jeg har snudd kablene slik at det skal vær pluss 33.7 A ladning fra dynamoen.

 

amperemeterjuni2.jpg

Dette er tilstanden på SB dynamo.

 

 

amperemeterjuni3.jpg

Dette er tilstanden for ladningen av forbruksbanken som er på 4 x 140 Ah (Tudor batterier).

Bildet viser at det dyttes inn 27.8 A på forbruksbatteriene.

Det forhold at banken viser å være i "null" skyldes at forbruket er tappet ned av flere forbrukere som er montert direkte på forbruksbatteriene utenom shunten

(AIS, trådløst nettverk, 2 alarmsystemer, voltmetre).

Dette skal jeg ordne i morgen sdlik at det meste går via shunten på forbrukssiden.

Link to post
Share on other sites

stroemforbruk14juni2009.jpg

 

Jeg har i dag koblet de faste forbrukerne til shunten på forbruksbatteriene.

Dette dreier seg om følgende enheter:

- AIS klasse B sender

- CO alarmenhet koblet til Telenor

- Alarmkamera koblet til Telenor

 

Jeg ble overrasket over å se at forbruket er over 1 A. Dette innebærer at disse tre enhetene belaster forbruksbanken med omlag 24 Ah i døgnet og ca 175 Ah i løpet av ei uke, noe avhengig av status til overvåkningssystemene.

 

Dette var en tankevekker for meg.

 

Videre har jeg diskutert med Jørg hvordan jeg skal stille inn bryterne på PDAR for batteriene ombord.

Jeg har 4 blybatterier på forbrukssiden og 6 lukkede gel batterier på startsiden.

 

pdarbatteriinnsilling.jpg

 

Jeg antar at Jørg vil kommentere hva som er den mest hensikitsmessige innstillingen av bryterne på dette bildet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 4 blybatterier på forbrukssiden og 6 lukkede gel batterier på startsiden.

 

pdarbatteriinnsilling.jpg

 

Jeg antar at Jørg vil kommentere hva som er den mest hensikitsmessige innstillingen av bryterne på dette bildet.

PDAR skulle da stilles på lokkete bly-syre = 3. bryterstilling på bildet her.

 

Det er det samme ladeslutspenning som med Gel (maks 14,4V ved 20°C) = 100% lading,

men kompensasjonstiden er kortere (4-8t i motsetning til 12 -24t av Gel) og

vedlikeholdspenningen er en terskel lavere (13,6 i motsetning til 13,8V av innstilling Gel) = bedre for batteriene sett over lengre tid.

 

:seeya:

Jörg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Videre har jeg diskutert med Jørg hvordan jeg skal stille inn bryterne på PDAR for batteriene ombord.

Jeg har 4 blybatterier på forbrukssiden og 6 lukkede gel batterier på startsiden.

 

 

Jeg antar at Jørg vil kommentere hva som er den mest hensikitsmessige innstillingen av bryterne på dette bildet.

Har du allerede byttet ut dine 6 Exide Maxxima batterier som du hadde til startbatterier med 6 gel-batterier? Gel-batterier er jo ikke et veldig lurt valg til startbatterier. Hva skjedde med batteriene siden de er blitt erstattet med GEL-batterier?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå roter jeg mye.

 

Jeg har hatt de samme startbatteriene siden båten var ny.

 

startbat.jpg

 

Det er 6 stk Maxxima Exide - eller hvordan det nå skrives.

Tilstanden til disse oppfatter jeg er bra.

Beklager at det tidvis kan forekomme ukorrekte detaljinformasjon i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Siden spiralcellteknologi AGM-batterier som Maxxima og Optima klarer meget høye ladespenninger, bør du stille inn PDAR opp mot den spenningen som leverandøren av forbruksbatteribanken anbefaler som øvre spenningsområde. Og siden du har en intelligent PDAR som etter en viss tid går ned til vedlikeholdsladespenning, bør du etter mitt syn ligge opp mot denne grensen. Det er for øvrig nøyaktig det samme som Sterling anbefaler.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men du har vel rett når du sier dette er et Gel batteri, for syren er absorbert og imobilisert som det heter i en Celica gel.

 

Det er ikke riktig, Ole Petter. Elektrolytten i spiralcell er sugd opp i glassmattene med 5% restsugeevne. Altså 95% mettet. Intet spor av silica gel i denne batterisyra nei!

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mulig du har rett i at dette er et AGM batteri Lotus. Jeg bare tenkte Gel for jeg mener det står på klisterlappen at de skal lades med max 14,4 volt. ????

De andre cellene til Exide som er spiralcelle og som heter 5-6-700 osv. er Gel batterier. Jeg kan ha blandet litt i farten.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De andre cellene til Exide som er spiralcelle og som heter 5-6-700 osv. er Gel batterier. Jeg kan ha blandet litt i farten.

nei, heller ingen av de andre cellene fra Exide, eller en hvilken som helst annen produsent av spiralcell for den del er gel-batterier. gel og AGM er to helt forskjellige teknologier.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...