Jump to content

Ombygging av dynamo Hitachi 80 A


roaldbj

Recommended Posts

Jeg er dog litt forundret over at jeg ikke har klart å provosere frem noen reelle fakta om reguleringsteknikken som benyttes i noen regulatorer, for det er tross alt på dette som skiller en god regulator fra en dårlig regulator.

 

Det er også her svaret på misforståelsene vedrørende maksimal eller ideell optimal ladestrøm og ladespenning ligger.

Hvis ingen kommer meg i forkjøpet skal jeg forklare litt om dette litt senere. Ikke alt men noe. :wink:

Det ser jeg frem til. I tillegg vil jeg rette hvis du igjen skriver feil faktaopplysninger. Selvsagt vil jeg også dokumentere med linker til passende referanser.

Link to post
Share on other sites

Denne strengen har blitt lang. Fortsatt er det en del ting jeg ikke fatter. Hvorfor være fornøyd med en ladespenning på 14,3 volt når Sterling sier 14,8V for åpne bly-syre batterier? Det var liksom hele vitsen med denne strengen: Bygge om dynamoen og montere Sterling regulatoren. Slik det er nå går jo hele greia på hvilehjem. Og på Power Management displayet står det vitterlig 14,1V. Ikke spesielt imponerende.

 

HÅP påpekte at Sterling regulatoren var innstilt for feil type batterier. Hvorfor da ikke stille om regulatoren til riktig batteritype? Hensikten har jo vært å få en god ladespenning? Det skjønner jeg ikke, og om Roald ikke ønsker å svare, vil jeg heller aldri skjønne det.

 

Så skjønner jeg ikke hvordan Roalds båt kan bruke 65A bare for å "holde båten i live" som han sier. Det er jo bare formidabelt mye. Det holder jo til 10 kjøleskap, 5 frysere, flombelysning ute og inne, noen varmeapparater, tv, video og pc i hver lugar og fortsatt ha mye strøm til overs.

Link to post
Share on other sites

Det ser jeg frem til. I tillegg vil jeg rette hvis du igjen skriver feil faktaopplysninger. Selvsagt vil jeg også dokumentere med linker til passende referanser.

Når den tid kommer ser jeg helst at du verken kommenterer eller henviser til referanser. Profesjonelle aktører skyr forumet nettopp på grunn av slike kommentarer som du ofte kommer med og derfor uteblir også masse nyttig informasjon.

Du har selv sagt du er elektro svakstrøm ingeniør, og hadde du hatt kunnskap om batterier i tillegg hadde du forstått dette for lenge siden.

Når vi utvikler regulatorer forteller vi ikke alt til de som lager elektronikken, for noen hemmeligheter har vi lov til å ha.

Link to post
Share on other sites

Når den tid kommer ser jeg helst at du verken kommenterer eller henviser til referanser. Profesjonelle aktører skyr forumet nettopp på grunn av slike kommentarer som du ofte kommer med og derfor uteblir også masse nyttig informasjon.

Du har selv sagt du er elektro svakstrøm ingeniør, og hadde du hatt kunnskap om batterier i tillegg hadde du forstått dette for lenge siden.

Når vi utvikler regulatorer forteller vi ikke alt til de som lager elektronikken, for noen hemmeligheter har vi lov til å ha.

 

 

STØTTES! Det er synd at så mange profesjonelle aktører skyr dette forumet, men fullt forståelig. Synes det er imponerende at Ole Petter orker å holde på, og setter stor pris på infoem han kommer med da jeg vet at han er høyt annerkjent i bransjen når det gjelder strøm i båt.

Link to post
Share on other sites

Denne strengen har blitt lang. Fortsatt er det en del ting jeg ikke fatter. Hvorfor være fornøyd med en ladespenning på 14,3 volt når Sterling sier 14,8V for åpne bly-syre batterier? Det var liksom hele vitsen med denne strengen: Bygge om dynamoen og montere Sterling regulatoren. Slik det er nå går jo hele greia på hvilehjem. Og på Power Management displayet står det vitterlig 14,1V. Ikke spesielt imponerende.

Raske konklusjoner kan være et problem noen ganger. Før man kommenterer kan man med fordel lese alt som står i displayet og spør hvis man lurer på noe.

Kanskje regulatoren er i "ramp to float"?

Link to post
Share on other sites

Støtter kommentaren fra Kaftein ØL. I tillegg til Ole Petter er Jørg de som for tiden beriker forumet med positive kommentarer om ladning av batteriere ombord - samt endel andre tema om strøm ombord. Jeg har lest mye i noen amerikanske båtfora - ifølge min vurdering har de ikke samme diskusjonsnivå.

Link to post
Share on other sites

Har den ideelle leverandør funnet frem til sin ideelle kunde her eller ??? :lol::lol::lol:

Antakeligvis, Miks, men sånt er det bare.

Man sjekker, diskuterer og finner frem til noen man ønsker å stole på.

Og hvis man klarer å ordne ting slik at det passer for begge sider, da er dette ideellt forhold.

Gjør jeg også på den måten. :smiley:

 

HÅP påpekte at Sterling regulatoren var innstilt for feil type batterier. Hvorfor da ikke stille om regulatoren til riktig batteritype? Hensikten har jo vært å få en god ladespenning? Det skjønner jeg ikke, og om Roald ikke ønsker å svare, vil jeg heller aldri skjønne det.

Du må da skjønne Roald og.

Han liker gjerne å eksperimentere, prøve, sjekke og å forandre igjen.

Det er hobbien hans og til slutten blir det bra, som i hvert fall jeg fikk som oppfattning av Roald.

 

Så skjønner jeg ikke hvordan Roalds båt kan bruke 65A bare for å "holde båten i live" som han sier. Det er jo bare formidabelt mye. Det holder jo til 10 kjøleskap, 5 frysere, flombelysning ute og inne, noen varmeapparater, tv, video og pc i hver lugar og fortsatt ha mye strøm til overs.

Også det ville du skjønne hvis du først hadde sett dette båt.

Jeg lurer om det finnes mye mer som kan installeres og dette krever strøm, 65A er da ikke særlig mye.

I går f.eks. har jeg montert på en båt som ikke hadde en tidels innrettning i forhold til Roalds båt,

men heller den trakk 19A allerede selv om det ikke ha vært slått på alt.

Verdier som 60A er vel mer spissebelastninger, men 18 til 25A kan anses som normalt flest.

 

Denne diskusjonen er på høyeste nivå som eksisterer her på kloden. Heldigvis har vi forstatt produsenter av regulatorer som leverer ennå produkter som gir rigtig ladespenn men setter ikke alt på kokepunkt. :wink:

Stemmer.

Og heldigvis har vi også folk som har erfaring om både forskjellige produkter og det de snakker om.

 

Spar deg gjerne kommentaren som jeg forventer av deg nå.

Jeg har solgt utstyr av Mastervolt for mange år siden og,

men glapp over til Sterling fordi jeg synes at Mastervolt er bare for dyrt i forhold til resultatet man virkelig trenger.

Men dette angår ikke alt fordi noen løsninger av Mastervolt er bra, men er både allminnelig og fremdeles for dyrt => synes jeg <=.

Ellers er vi sikkert enige om at noe pris ikke skulle være avgjørende hvis man leter etter løsninger først og fremst.

Men tenker vi slik, da finnes det enda andre løsninger for en hver problem og.

 

Best han sover :sleep::sleep::sleep:

Hvorfor, er du redd for at dette nivå kan være alt for høyt for noen her på forumet?

Eller er det bedre for deg, som skjelden kommer med særlig mer enn 2-liniers kommentarer? :sleep:

Eller glemter du bare at ingen kan se ansikten eller bak pannen din mens du skriver innlegg?

--------

 

Men heller jeg er ikke interessert i å delta i alt for dypt diskusjon, siden hovedtemaet er enkelt nok og greit å løses for det meste.

Ellers, hva skal jeg bidra med når høykvalifisert folk ordner teoriens forklaring mye bedre enn jeg kan?

 

Jeg pleier forresten å lese "på tvers" først, for å sjekke om jeg finner nøkkelbegrep som er viktig for meg.

Ellers synes jeg at den dypere delen av den kontroversen er meget nivå- og lærrik for alle som gidder å medfølge på alle nuancer.

Har man lest alt, og skifter ned et trinns i hodet etter hvert, da er nesten alle innlegg knallgode og meget informative.

Virkningen er som på vanlig skole: Press inn mye og behold det som er viktig.

 

Men hva ellers er bedre enn å være kontrovers, selv om ikke alt passer pauschal til alle tenkelige situasjoner?

Sluttendelig er jo bare det bestemmende hva en hver båtsituasjon kreves individuellt, siden det ikke finnes noe som heter "allminnelig".

Hvor mange båteiere av 100% forandrer alt at det passer til 100% i skjema "F"? 0,001% ,,, kanskje?

 

Og helt til slutten.

Jeg gleder meg allerede hvis jeg klarer å overbevise kundene at de skal holde både tall og betydningen av 14,2 og 14,4 Volt i hodet.

Klarte jeg det, da er det som er mest viktig avgjort allerede.

Alle andre verdier, som gjelder muligheten for -maksimalt- ladningshastighet og -nødvendig- tid for kompensasjonsladningen,

kan diskuteres etter hvert.

Back to the roots, altså.

 

Ønsker mye gøy videre.

Spennende er det i hvert fall. :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det har rett og slett vært en for stor fristelse for meg til å holde denne diskusjonen med lotus gående, men nå er det kanskje på tide å gjøre slutt på den.

 

Denne tråden er for verdifull til å forsøple resultatene som Roald sannsynligvis vil oppdatere oss med i tiden fremover.

 

Jeg er dog litt forundret over at jeg ikke har klart å provosere frem noen reelle fakta om reguleringsteknikken som benyttes i noen regulatorer, for det er tross alt på dette som skiller en god regulator fra en dårlig regulator.

 

Det er også her svaret på misforståelsene vedrørende maksimal eller ideell optimal ladestrøm og ladespenning ligger.

Hvis ingen kommer meg i forkjøpet skal jeg forklare litt om dette litt senere. Ikke alt men noe. :wink:

Jeg sier takk i lige måde. Det har vært veldig fristende å rett og slett drite i feilinformasjonen du kommer med og la være å bry meg.

Vel, nå kommer jeg deg i forkjøpet om noen grunnleggende fakta om reguleringsteknikken som benyttes i regulatorer.

 

Og la meg si det først som sist: Nei, det er ikke reguleringsteknikken som skiller gode og dårlige regulatorer fra hverandre slik du påstår. Mulig du tror det er slik, men la meg forklare på en enkel måte hvorfor det ikke er slik.

 

Grunnleggende reguleringsteknikk består av å holde noe konstant, selv om verden for øvrig gjør alt for å gjøre oppgaven vanskeligst mulig.

På elektro svakstrøm på høyskolen er det to fag som går igjen som grunnmuren for videre kunnskap. Grunnleggende el-lære og reguleringsteknikk. Det tar vel noe slik som et halvt år før hver eneste student har vært gjennom diverse lab-øvelser for å sette disse kunnskapene i praktisk bruk. Dette inkluderer selvfølgelig å lage spenningsregulatorer.

 

Først lager man regulatorer med diskrete komponenter. Deretter lager man samme regulator med bruk av integrerte kretser som en del av oppgaven.

Dette er regulatorer som skal gi en konstant spenning ut med minst mulig ripple.

 

Regulatoren til en vekselstrømsgenerator er imidlertid enda lettere å lage. Ikke bare det. Den er laget på omtrent samme måte for alle slike spenningsregulatorer. Forskjellen i reguleringskvalitet er marginal og uansett mye, mye bedre enn det som kreves i en vanlig 12V bil eller båt.

En blyakkumulator er en alldeles glimrende enhet for sluking av ripple og transienter.

 

Legg merke til ordet spenningsregulator. Disse regulatorene regulerer - uten unntak - dynamoens utgangsspenning. Derav navnet. Kom ikke her og prat og strømreguleringsfaser og annet fint. Det er ikke slik det funker.

 

 

En vanlig regulator til dynamoer består ofte ikke av annet enn en håndfull motstander, en diode, en zenerdiode, en temperaturfølsom motstand og 2 transistorer, hvorav den ene gjerne er en darlington. Kanskje også et potmeter for justering av setpunkt. Det er en grunn til at man kan gå i nærmeste bilelektrosjappe og kjøpe en glimrende regulator for under en hundrelapp.

 

Reguleringen består i å kontrollere dynamoens spenning ved å hurtig slå av og på feltstrømmen til rotorspolen i dynamoen og på den måten regulere dynamoens utgangsspenning til en predefinert verdi. Dette skjer drøssevis av ganger i sekundet og er den aller enkleste formen for reguleringsteknikk. Dette er ikke en PID-regulator i bilens cruisekontroll som kan være plaget av jojo-tendenser eller slapphet i aksen.

 

Når det da ikke er reguleringsteknikken som skiller gode og dårlige regulatorer for dynamoer, hva er det da? Les og lær.

 

La oss begynne med en Ladac spenningsregulator. Det enkle er ofte det beste, sier Rema 1000. Antagelig gjelder denne filosofien også for Paul Roseqvist i Ladac.

 

En Ladac regulator er dum som et stykke brød. Den kan absolutt ingen ting unntatt å holde ladespenningen på 14,4V romtemperatur. Heldigvis krever vi heller ikke annet enn akkurat dette. Ladac'en bryr seg filla om hva den er koblet til av dynamo og hvilken type batteribank som finnes. Ikke bryr den seg om batteribankstørrelsen heller. Her får alle det samme, store som små, gel som AGM, åpne som lukkede batterier. Og hva får de? 14,4 volt temperaturkompensert. Den inneholder de oven nevnte komponenter innstøpt i epoxy og 4 fargede ledninger ut av plastboksen. Enklere blir det ikke, men dårlig? Nei ikke i det hele tatt. Den regulerer sin spenning akkurat like bra som sine dyrere brødre.

 

Så kommer vi til Sterlings regulator. Den kan gjøre akkurat det samme som Ladac'en, men den klarer ikke å regulere bedre. Reguleringsbiten er som sagt ikke det som skiller spenningsregulatorer til den jevne dynamo. I tillegg til reguleringen kan denne spenningsregulatoren en del andre triks.

 

Man kan instille flere forskjellige setpunkt. 4 for å være nøyaktig. Den kan da tilpasses flere typer batteriteknologi. Ikke bare det. Regulatoren har evne til å regulere i fler trinn. Den går ned til en lavere ladespenning når visse kriterier er satt. Dermed har den en stor fordel fremfor Ladac-regulatoren. Ladac må regulere på den gylne middelvei. Sterling kan da ha en høyere ladespenning for enkelte batterier fordi den har intelligens nok til å gå ned til en betydelig lavere ladespenning når kriteriene for dette er oppfylt. Alt tilpasset batteriets fastlåste kjemiske egenskaper. I tillegg kan den selvfølgelig overvåke spenninger og temperaturer og ta sine forholdsregler ut fra hva microprosessoren registrerer.

 

 

Så kommer f.eks en toppmodell spenningsregulator for dynamoer. Man kan sikkert diskutere hva som er toppmodell, men jeg har valgt meg Balmars beste regulator. Og hva kan denne som de andre ikke kan? De regulerer like godt alle sammen. Igjen, forskjellen ligger ikke her. Den kan gjøre alt Sterling kan, men her kan man også justere tiden på utgjevningsladingen for de forskjellige batteritypene. I tillegg har den mulighet for 7 og ikke bare 4 forskjellige batteriteknologier. Om den jevne bruker har bruk for dette, er en annen sak. Vel, kan den noe mer da? Nei ikke mye, men den kan et par ting til. Den kan regulere feltstrømmen pent og forsiktig når du starter båten slik at reimbelastningen ikke momentant blir maks, men at den blir maks i løpet av et par øyeblikk. I tillegg kan den ha en liten startforsinkelse på når den faktisk skal begynne å regulere. Hva annet glupt kan puttes inn? Jo om du føler at du har en alt for sterk dynamo, kan du programmere regulatoren slik at den tiden feltstrømmen er på begrenses. Det betyr at man får en dynamo som er litt slapp i begynnelsen av ladeforløpet og ikke pøser på hva remmer og tøy kan holde. Siden det i båtverdenen ikke er noe som heter for mye ladestrøm, ser jeg ingen grunn til å forkrøple dynamoen ved å kutte av en arm og et par føtter. Du har helt sikker en annen mening om dette, Ole Petter, men du har ikke båt.

 

 

Så alt i alt? Spenningsregulatorer er særdeles enkle greier. Tilleggsfunksjonaliteten er ikke fullt så enkel, men grei og oversiktlig.

Du har selv sagt du er elektro svakstrøm ingeniør, og hadde du hatt kunnskap om batterier i tillegg hadde du forstått dette for lenge siden.

Når vi utvikler regulatorer forteller vi ikke alt til de som lager elektronikken, for noen hemmeligheter har vi lov til å ha.

Jeg smilte litt når jeg leste dette, for spenningsregulatorer har ingen hemmeligheter. Reguleringsteknikken er kjent og den er enkel. Tilleggsfunksjoner? Hva er vitsen med å ha hemmelige funksjoner? Kunden må da få vite hva som denne regulatoren kan som ikke den andre kan?

 

 

Og batterier? Blybatterier har vi hatt i over 100 år. De har endret seg svært lite på disse årene. Det er enkle greier med fastlåste kjemiske egenskaper. Noen batterier har fått silica puttet på og vi kaller dem gel-batterier. Noen batterier har fått plater og separatorer rullet sammen som en dorull. Vi kaller dem AGM rørceller. Noen er akkurat som før og vi kaller dem åpne bly syre batterier. Noen har tykkere blyplater, noen har legeringer med tinn, antimon, kalsium, sølv osv. Noen plater har p.g.a spesielle kombinasjoner av legeringer så vanskelig for å korrodere at vi kan se bort fra muligheten som kilde til batteridød. Noen legeringer er så tidkrevende at man rett og slett lar være å bruke dem, da man ikke kan ta kostnaden med å vente på at ting skal bli klare. Dette selv om egenskapene er glimrende.

 

Så batterikunnskap? Det er ingen vanskelig heksekunst. Batterier er ikke krevende. De klarer det meste egentlig - men unntak av strømmangel, vannmangel og varme.

 

Så hvorfor gjøre ting så forbanna vanskelig? Koke suppe på en spiker? Spinne ull til krampa kommer snikende?

 

Batterier er ikke vanskelig. Spenningsregulatorer for dynamoer er ikke vanskelig. Spenningsregulatorer for andre ting kan være veldig vanskelig, men det er ikke tema her.

 

Jeg håper noen får en aha-opplevelse her og oppdager at batterier og lading ikke er et stort og komplekst univers, men enkle reguleringsgreier og 100 år gamle fastlåste kjemiske egenskaper. Hvorfor gjøre det så himla vanskelig?

 

Å klage til Sterling fordi man synes ladespenninga er for høy blir tull. Balmar har også høy ladespenning, dog ikke like høy, men så er jo den amerikanske filosofien om temperatur og syrevekt er ikke helt den samme. Og som tidligere sagt: Tendensen for ladespenning er at den blir høyere og høyere for hvert eneste år. tendensen for bateriene generelt? Bedre og bedre lademottagelighet for hvert år. Selv om det ikke har skjedd mye på batterifronten, skjer det nå i alle fall litt ettersom blybatteriene skal betjene mer og mer krevende applikasjoner for hvert eneste år.

 

Hvorfor gjøre et tema vanskelig når man kan gjøre det lett? Det burde man alltid spørre seg selv om.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å følge deg i alle innleggene om ladespenning. Jeg har registrert i denne tråden at du beskriver denne fra 14.3 volt til 16 volt. Kan du skrive et innlegg hvor du oppsummerer synspunktene dine på optimal ladespenning? Du trenger ikke å bruke adjektiver i beskrivelsen.

Link to post
Share on other sites

Kan sitere svaret mitt til Ole Petter fra forrige side i denne strengen:

PS: Om du ikke er klar over det, så kan jeg fortelle deg at batterier ikke har en bestemt ladespenning de må ha. De har et ladespenningsområde anbefalt av produsenten. Det kan variere med så mye som en halv volt. For Optima AGM varierer det f.eks med hele 0,6V. Da blir det rent tull når du sier at f.eks Sterlingregulatoren ikke har ladespenninger tilpasset det og det batteriet. Rent tull fra din side!

Det er ikke vanskelig er det vel? Alt er relativt, også ladespenning.

Men som du vet går ladingen mye kjappere hvis man har høyere ladespenning. Batteriene blir automatisk mer sultne. Det er derfor lurt å legge seg på så høy ladespenning som den aktuelle batteriprodusentens øvre anbefaling. Det er jo målet til både forbrukere og produsenter: Å la ladingen gå fort, men uten problemer.

 

Du ser jo selv at du har et problem? To forskjellige batteriteknologier med forskjellig krav til ladespenning.

560Ah åpen bly-syre fritidsbank. 7 stk Exide Maxxima for å starte 2 motorer og drive ankervinsj og baugpropell.

Du vet vel at hvert eneste av disse gir hele 900A kaldsterstrøm og at de kan lades fra null til 80% på under timen ihht produsentens anvisninger?

65A forbruk bare for å holde duppedittene dine med strøm.

For lav ladespenning på forbruksbanken.

For ditt behov kun 2 puslete 80A dynamoer. Max 160A fra dynamoene i aller beste fall.

Minus 65A til forbrukere. 95A tilgjengelig for batterilading.

 

Du bør passe på å ikke få et flytende strømproblem.

For mye ladestrøm er det ikke noe som heter i båt. For ditt tilfelle er det ekstra sant.

 

 

 

PS: Beklager bruk av adjektiver. Uten adjektiver dør språket og dødt språk vil vi jo ikke ha?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Herlig forfriskene, den tråden her. :smiley:

 

 

Så kommer f.eks en toppmodell spenningsregulator for dynamoer. Man kan sikkert diskutere hva som er toppmodell, men jeg har valgt meg Balmars beste regulator. Og hva kan denne som de andre ikke kan? De regulerer like godt alle sammen. Igjen, forskjellen ligger ikke her. Den kan gjøre alt Sterling kan, men her kan man også justere tiden på utgjevningsladingen for de forskjellige batteritypene. I tillegg har den mulighet for 7 og ikke bare 4 forskjellige batteriteknologier.

 

Men, øøm... :rolleyes: , PDAR har softstart og. Med to trinns faktisk.

 

Og om noe tid for utgjevningsladningen behøver man heller ikke å bekymre seg om.

Dette beregner PDAR både etter hvert start og mens ladeforløpet foregår på nytt.

Må jo, siden den tiden ikke er stiv.

 

Sååå bra, ...hehe, da mangler det jo ikke mye.

Bare greien med mulighet for innstilling på de andre 3 type batterier, hvis nødvendig,

da blir PDAR ikke bare Europas mest solgte regulator men rangerer også i avdelingen "toppmodell".

 

Tenkte bare at den ha vært der allerede, men noen ganger er toppless heller ikke verst. :smiley:

Forveksler jeg da noe ord, igjen?! :confused:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Spar deg gjerne kommentaren som jeg forventer av deg nå.

Jeg har solgt utstyr av Mastervolt for mange år siden og,

men glapp over til Sterling fordi jeg synes at Mastervolt er bare for dyrt i forhold til resultatet man virkelig trenger.

Men dette angår ikke alt fordi noen løsninger av Mastervolt er bra, men er både allminnelig og fremdeles for dyrt => synes jeg <=.

Ellers er vi sikkert enige om at noe pris ikke skulle være avgjørende hvis man leter etter løsninger først og fremst.

Men tenker vi slik, da finnes det enda andre løsninger for en hver problem og.

Hvorfor, er du redd for at dette nivå kan være alt for høyt for noen her på forumet?

Eller er det bedre for deg, som skjelden kommer med særlig mer enn 2-liniers kommentarer? :sleep:

Eller glemter du bare at ingen kan se ansikten eller bak pannen din mens du skriver innlegg?

 

 

Hei Jørg Becker!

Kommentar til den beskrivelsen lar jeg ikke ligge. Har ikke klart å svare deg tidligere på grunn at jeg var i Sverge i et verft der som kun første klasse produkter er brukt (Merkelig man finner ikke en eneste Sterlingprodukt i disse verftene der). Høykvalitet regulator har Mastervolt ikke men den er på vei. Vis dem oppgreiterer den dem produserer i dag bør den være betre en den som eksisterer på markaden. Prototypen av den kan man justere under gang inne på kartplotter fra Raymarine og flere av disse ledende merkene som er inne på markaden (disse som er sikkert for dyre til ditt bruk). I dag bruker jeg og dem som bygger toppkvalitets båter i Sverge og flere land regulator fra Balmar men resten er vanligvis fra Mastervolt. Du har slitt med salg av Sterling i Norge og prisen ble dumpet ned til å overleve. Mens Mastervolt har fast salg til anarkjente aktører er Baatplassen markaden hos deg. Jeg håper du holder deg våken over disse linjene fra meg!

Servicemannen. :boxing:

Link to post
Share on other sites

Når diskusjonene blir så friske og underholdende som i denne tråden, så sitter jeg faktisk igjen med en følelse av å ha lært noe om både det ene og det andre om lading/batterier og regulatorer faktisk. :smiley:

 

Dere må ha sneket dere inn bakveien, for jeg har ikke merket noe underveis :lol:

 

Lotus:Det nest siste innlegget ditt var for mitt vedkommende veldig oppsummerende, men det gjenstår å se om det går upåaktet hen da :discuss:

Redigert av M/Y LUCIELLE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for omtanken Lotus. Jeg har sett på motorbåtverkstedet i Son at enkelte Yanmarmotorer er bygget om med to dynamoer. Den ekstra dynamoen festes med en spesiell brakett. Det er også mulig å montere en egen vannpumpe som drives av V-beltet - sikkert laget for fiskere som har behov for sirkulasjon av vann. Jeg vurderte en stund å montere slike ekstra dynamoer men ser at med den bruken jeg har av båten så blir dette unødvendig. Når jeg ligger på svai er det kjøleskapet som trekker mest strøm. Jeg husker ikke verdiene, men tror at det trekker omlag 30 Ah i døgnet. Det som er mest strømkrevende er uten tvil varmtvann til jentene når de dusjer og støvsugeren. Ellers trekker kaffetrakteren ganske mye hver gang den brukes. For å holde jentene med varmt vann startes generatoren som gir 7.5 kW - og da får jeg i tillegg lading av batteriene. Men denne laderen er sikkert ikke brukbar for strømbrukere. Den lader med 40 A og aldri over 14.3 volt - slik den er installert fra båtprodusent. Foreløbig har jeg ikke et flytende strømproblem - slik jeg ser det. Men problemene kommer jo etterhvert. Jeg skal holde deg orientert.

Link to post
Share on other sites

Etter de siste innleggene sitter jeg igjen med følelsen av at det er vanskelig å få en fornuftig og lærerik diskusjon ut av dette med ladning i båt. Jeg må bare spør: Handler dette om hvem som er selvoppnevnt best eller hvem som selger hva og til hvilken nytteverdi osv?

 

Nei! Det handler om å oppnå individuelle mål etter behov, og da aller helst med en korrekt forståelse av hvordan og hvorfor det gikk så bra eller så dårlig.

 

Det er en regel på båtplassen som sier reklame ikke er tillatt, og dette synes jeg leverandører bør respektere. Hvis jeg har brutt noen regler så ber jeg om å få en tilbakemelding på dette, for jeg prøver så godt jeg kan å aldri nevne verken produsenter eller leverandører i innleggene. Jeg har drevet med komponenttesting og er vant med konfidensialitet, derfor har jeg også fokus på andre felt enn salg. Jeg har heller aldri solgt noe til Roald, men tilbød å hjelpe til med et felles innkjøp av skilletrafoer via mine kontakter en gang uten å være involvert i det økonomiske. Denne holdningen eller saken burde være avklarende.

 

Videre vil jeg si at noen er unødvendig opptatt av faguttrykk i diskusjonene og i stedet for å spør hva noen mener med et faguttrykk så påstås det heller at det er feil, løyn eller fanteri. Husk vi har forskjellig bakgrunn og faguttrykk brukes forskjellig for forskjellige yrkesgrupper.

 

Et eksempel. Det ”strømstyrte ladeforløpet”.

Jeg bryr meg ikke om hva fagfolk benyttes av uttrykk i andre bransjer, for det viktigste er tross alt at likesinnede forstår hverandre.

Hvis man kobler feltet direkte til batteriet i parallell med regulatoren vil man enten få en endring eller en status qua. Hvis man ikke ser noen endring så har spenningsregulatoren ikke begynt å regulere og man befinner seg derfor i den strømstyrte fasen av ladningen.

Vi sier det slik i min bransje og de som mener dette er feil kan fortsatt mene det uten at det øker forståelsen for hvordan det i praksis virker eller henger sammen.

 

Det er nå en gang slik at alle båteiere har ikke behov for avanserte spenningsregulatorer selv om noen av funksjonene i en intelligent regulator regnes for å være viktige for batteriet. Hvis man for eks. ikke bruker så mye strøm og har stabile termiske forhold, så kan batteriet få lang levetid selv med en enkel regulator som kun har et fast regulator setpunkt.

 

Den enkleste måten å gi en forklaring på hvorfor dette går bra er at batteriene trenger en minimum spenning for å kunne bli toppladet og en maksimal spenning for å unngå overladning. Maksimalspenningen avhenger av hvor lenge batteriet blir påtrykt en spenning etter at det er toppladet. (Batteriets temperatur vil i praksis også ha en vesentlig betydning noe jeg kommer til senere)

 

En batteritype kan for eks. Kanskje lades med 14,4 volt etter at det er toppladet i åtte timer mens det kan lades med 13,8 volt uendelig. Dette finnes det oppgifter på for de fleste batteriene forutsatt at man får tilgang på dette fra produsentene.

 

For å skjønne mer om hvordan behovet for eksterne regulatorer i båt har oppstått, så kan vi sammenligne en del med hvordan behovet har endret seg i bilene opp gjennom tiden.

For en del år siden så var levetiden på bilbatteriene ganske lang sett i forhold til teknologien og kvaliteten på både batteriene og regulatorene.

 

Man hadde relativt lite strømforbruk og batteriet var en mer passiv del av det elektriske anlegget. Det skulle da lite til for å holde batteriet toppladet selv med lav spenning for man hadde rett og slett ikke noe strømforbruk fra batteriet.

 

I en periode så ble det installert mer utstyr i bilene og startbatteriet begynte derfor å sykle under drift. (Det var en del motforestillinger når jeg nevnte parallelldrift tidligere, men dette uttrykket brukes gjerne i slike sammenhenger hvor man må gjøre regning med at batteriet er en aktiv del av det elektriske anlegget).

Når motoren gikk med lavt turtall for eks. i bytrafikk og strømforbruket ble stort, så tappet man batteriet litt for så å lade det opp igjen når dynamoen hadde kapasitet til dette.

 

Batteriet begynte nå å få en mer aktiv rolle i bilens elektriske anlegg og ikke alle skjønte de mulige konsekvensene av dette. (Fremdeles er det mange som ikke skjønner dette).

 

Problemet var da gjerne at ladespenningen var litt lav, og i og med at bilene ikke blir tilkoblet en landstrømlader, så fikk man ikke ladet opp batteriet igjen etter at det ble tappet litt ned. (Batteriene begynte å sulfatere).

 

I nyere tid har det oppstått problemer med enkelte bilkonstruksjoner på grunn av at ladesystemet ikke passer til bilens konstruksjon og plassering av batteriet. Hvis batteriet ble montert i bagasjerommet så opplevde mange at batteriet ikke varte mer enn et år.

 

Feilen i batteriet oppsto gjerne på vinteren og derfor konkluderte mange med at problemet var lav ladespenning. Så hevet noen ladespenningen og fikk batteriet til å vare litt lenger, men problemet ble allikevel ikke løst for alle.

 

I realiteten var problemet mer omfattende og hadde to sider, for om vinteren sto batteriet bak i bagasjerommet uten mulighet for å få litt varme fra motoren og ble ladet med 14 volt selv om batteriet var 0 grader. I tillegg så sank gjerne spenningen fordi varmeapparat og defrostere sto på. Spenningen ble gjerne til slutt 13,7 volt på grunn av at dynamoen ikke hadde mulighet for å levere det den skulle i tillegg til spenningsfall i lange kabler. I realiteten skulle kanskje batteriet ha en ladespenning på mellom 14,6 og 14,9 volt alt etter hvor mye batteriet var nedtappet.

 

På sommeren derimot så ble kanskje batteriet 50 grader på grunn av solvarmen, noe som tilsier en korrekt ladespenning på mellom 13,1 og 13,4 volt alt etter hvor mye det var utladet.

Dette problemet ble forsterket på grunn av at man om sommeren ikke brukte like mye strøm i bilene, og dynamoen hadde i motsetning til vinterstid ingen problemer med å opprettholde en spenning lik regulator setpunkt.

 

Dette var det jeg hadde tid til i dag og hvis det er stemning for det, kan jeg over litt tid forklare hvordan behovet har oppstått og hvordan utfordringene har blitt løst opp til i dag samt hvordan utfordringene kommer til å bli løst i fremtiden med ny filosofi i tilknytning til teknologien som blir tilgjengelig.

 

Roar sin båt er et typisk eksempel på at strømforbruket og ladning med fordel kan håndteres spesielt, og her har jeg mye å bidra med i filosofien rundt reguleringsteknikk, for husk at det er ikke elektronikkfolk som utvikler regulatorer, det er mennesker med kunnskap og erfaring på helt andre områder.

 

Elektronikkfolk sin jobb er å svare på om det er mulig å få det en optimal regulator i praksis, for putter man inn en dårlig hardware eller software i en regulator så får man ofte skitt ut igjen.

Kanskje noen har erfaring med slike ting og kommer meg i forkjøpet nok en gang?

Link to post
Share on other sites

Hei Jørg Becker!

Kommentar til den beskrivelsen lar jeg ikke ligge. ....... osv.

Fint, fordi jeg liker ikke noe angrep uten grunn,

og heller ikke når det kanskje mangler bakgrunn.

Husk at det er deg som gjerne er spyttig, ikke jeg.

 

Jeg må lage meg noe mat først, deretter kan vi gjerne fortsette hvis det er nødvendig.

Tiden inni mellom kan du jo bruke for å oppdatere din kunnskap om markedeter utenfor norden.

Og du kan tenke litt om forhandlere, verksteder og såkalte eksperter som ikke bekymrer seg om noe nytt/annet/noe som er ukjennt,

spesiellt når mentaliteten dems ikke tilatter å spise noe annet enn det de kjenner til allerede.

 

Jeg kan love deg at det går galt, fordi de som skal kjøpe det som er vanlig liker ikke alltid ertjesuppe,

Omvent er det ikke noe problem med å informere seg på andre steder og.

Det går enda raskere hvis det finnes noen som henviser på andre muligheter i tilleg.

Som forresten kan ses på alle andre land der såkalte etablerte merker ha fått konkuranse av andre som er både minst og regelmessig uavhengig bekreftet like bra allerede.

 

Og hvis du er ferdig med å tenke om det, da kan du begynne å tenke om "viktigheten" av noen verfter og andre såkalte store kunder,

som stortsett kun er orientert på innkjøps- og elendig høye salgspriser.

Bedre blir disse produkter som du snakker om derfor ikke.

Sikkert, en verftnavn som er kjent er bra reklame for et produkt og verftene kjøper forholdsvis mye ved en og det samme handelen.

Men at en slik verft også monterer et produkt er skjelden utelokket avhengig av nytteverdien og kvalitet,

men er til 100% avhengig av både prisen som verften må betale for det og salgsmuligheten som blir synlig.

Et produkt som ikke blir marketsført aggresiv av produsenten sin kommer da mer skjelden på tale,

selv om den påviselig er både bedre OG billigere.

 

I motsettning til det finnes det ca. 6.000.000 mennesker med båt, bobil, hytter og annet bare i Europa.

Den størrste delen av alle er uten verft-tilknytting men ønsker gode produkter til forsvarlige priser.

Finnes det slike produkter som holder mål lenge nok, da snu seg dette først gode blad som renommerte produsenter har på begynnelsen.

Med det ser du hvorfor at produsenter som f.eks. Sterling kan havne på første plass på markedet,

uansett om andre produsenter lager dyrt reklame (som blir slått på produktprisen) eller ikke.

Det er et levende eksempel, men skulle du tro noe annet da har sikkert du noe forklaring for det og.

 

Er du deretter fortsatt på gang med å kjede deg, da kan du prøve å komme bak hemmeligheten av høyglansbrosjurer.

Det virker nemelig ikke bare på sluttforbrukere, som antakeligvis kan ses allerede her og.

 

Som jeg sa før, jeg har ikke noe i mot verken Mastervolt eller andre.

Jeg spør bare meg hvorfor at du synes at produktene dems er bedre enn produktene av Sterling, eller andre?

Jeg f.eks. kjenner også til Balmar og Mastervolt, men vet også du noe om alle andre produsenter av regulatorer som finnes på kloden ellers?

Antakeligvis ikke, men det finnes vel heller ingen grunn for deg og det, siden du vel ikke er importeur av produktene du selger?

Eller, tar jeg feil?

 

Hvis du er på gang med å svare da kan du sikkert også svare på spørsmålet mitt om din detaljert kunnskap

til både produkter og erfaring -med- produkter fra Sterling.

Da må jeg dessverre spørre om, siden du som Servicemann samtidig spør så rare ting inni mellom, som igjen tyder på at du gjerne spiser og selger

det du leser og som for din skyld er både populært, lønn- og kledsom.

 

Siste spørsmålene jeg har, og det synes jeg er riktig morsomt fordi det vises noe om informasjonsevnen som du både har og gir fra deg.

 

Hvordan kommer du på ideen at -jeg- trenger prisendringer for å -overleve-?

Jeg synes at jeg selger ganske bra i Norge allerede, som også kan sees på tredobbling av alle salg og antall norske kunder

som ha funnet meg i løpet av de siste bare få år.

 

Og det klarte kundene mine selv uten høyglansreklame eller noe "TamTam-vi er de beste"-Show av meg.

Produkter fra Sterling selges selvstendig og med mange gode grunn som er logisk, da trengs det ikke mye til.

Hvis nå du også visste om hvor mye som i tillegg blir solgt av meg fra Tyskland (EU) til både Tyskland, Sverige, Danmark og Norske kunder på tur,

da kommer kanskje også du til Sterling.

...mmh nei, kanskje ikke.

 

Og hvordan kommer du på ideen at Sterling skulle ha senket prisene spesiellt for Norden?

Sterling ha senket prisene sine i hele Europa mens prisene man betaler her hos meg er det samme som i andre land,

bortsett av momsen selvfølgelig.

Jeg har ikke noe å gjøre med prisstillingen, bortsett av at jeg forhindrer noe "Norges-påslag" og "gebyrer".

Men det kan du jo sjekke selv, alle priser er øffentlig hos både meg og Sterling.

 

Så, da mener jeg at du skulle oppdatere deg litt mer før du prøver å diskreditere noen,

det går nemelig galt hvis man kanskje mangler noe grunnlag selv.

 

Skal vi nå heller være snill med hverandre igjen?

 

Snakkes

Jørg

 

Men ...det må jeg bare si.

Forresten bortsett av at ikke jeg tilbyr navigasjon:

 

Vær så god: Hva slags salgsargument er "Regulatoren kan justeres ut i fra kartplotteren"?

Ønsker du nå å fortelle at det er bra, selv om at de allerfleste brukere er opptatt nok med å holde styre på alt annet allerede?

Jeg tror man skulle heller holde på med å gjøre livet på båten enklere,

men synes ikke at man behøver å lage enda flere muligheter for feil bruk i tillegg til det som allerede finnes.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Man blir inn i mellem spyttig når man leser "best i verden reklame" fra deg dag etter dag her inne på Baatplassen.

 

En av konkurentene til Sterling er Quick. Dem er i samme prisklasse inne på samme kundemarked og har også gigant økning på sin markadsandel uten de berører markaden hos Mastervolt. Tror dette har med forbruksøkning i verden å gjøre.

 

Den "høyglansbrosjuren" du prater om er stor katalog med mange produkter og diverse oppsetninger. Samme katalogen er brukt til profmarkaden og fritidsmarkaden. Jeg tror at de kan være litt vanskjelig å levere opplysninger om disse produktene på billig kopypapir. Heldigvis er katalogen vanligvis i bruk mer en ett år av gangen.

 

Utvikling i vores verden er altid på gang og tror livet kan bli kjedelig vis vi har ikke muligheter til alt og de umulige også.

 

Jeg er ikke intresant med krig og krangling men vi bør hålde oss innenfor bestemt ramme her inne på Baatplassen.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke intresant med krig og krangling men vi bør hålde oss innenfor bestemt ramme her inne på Baatplassen.

:seeya:

Da er jeg enig i og ergrer meg allerede om at jeg skrev så mye her,

siden dette egentlig skulle være en tråd som skal behandle "Ombygging av dynamo Hitachi 80A" men ikke særlig noe annet.

 

Unnskylder meg herved for både det og mulig krenking/unødvendig provokasjon mot deg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...