Jump to content

Ombygging av dynamo Hitachi 80 A


roaldbj

Recommended Posts

Jeg formulerte meg uklart. Lading inn på batteribankene er 14.3 volt. Spenningen fra dynamo er omlag 0.9 volt høyere inn på min "gamle" skillediode, dvs 15.2 volt fra dynamoene. Jeg måler spenning både fra dynamoene og inn på skilledioden, ut fra skilledioden og på batteribankene. Uten PDAR hadde jeg maks 13.9 volt ut fra skilledioden (så vidt jeg husker).

Link to post
Share on other sites

Kanskje man snakker om hverandre med spenning, strøm og reimslitasje.

 

Når det gjelder reimslitasje så er det den mekaniske belastningen som er avgjørende, og følgelig er dynamoens ytelse avgjørende i kombinasjon med mekanikken på motoren. 14,3 volt x 80 ampere blir en effekt på 1144 watt og 14,65 volt x 80 ampere blir en effekt på 1172 watt.

 

Forskjellen er altså ikke mer enn 28 watt, som ikke utgjør all verdens forskjell på reimbelasningen gitt at systemet har samme effektivitetsgrad.

 

Men så har jeg et spørsmål: Er det normalt at en dynamo på 80 ampere lader 80 ampere 14,65 volt eller henholdsvis 80 ampere 14,3 volt?

 

Jeg bare lurer, for normalt er ladespenningen lavere i bulkladningen og stiger etter hvert som batteriene fylles opp. Avhengig av batteritype så har man normalt med friske batterier et fall i ladestrømmen før regulatoren når regulator setpunkt. (Det er også normalt at ladestrømmen faller litt i den fasen hvor dynamoen går fra kald til driftsvarm).

 

Jeg har vel kjørt et hundretall tester i benk og i båt for å se ladeforløpene, og jeg har aldri registrert at man oppnår regulator setpunkt uten at strømmen har falt noe når alt er i orden. Det jeg har registrert er at når ladestrømmen ikke faller i denne fasen av ladningen, så er batteriet defekt og ofte da som følge av overladning. (Ladningen har vært for aggressiv i forhold til hva batteriet har maktet å motta av strøm i dyputladet tilstand, og dør i nærmeste fremtid).

 

Hvis ladespenningen kommer opp til regulator setpunkt med det samme motoren startes og batteriene er utladet, eller ladestrømmen ikke avtar når spenningen nærmer seg regulator setpunkt, så vil jeg si at man trolig har en feil i systemet.

 

Jeg sitter her og ser på et skjema fra en slik datalogging. Dynamoen starter med en ladestrøm på 110 ampere og en ladespenning på 13,2 volt. I løpet av et par minutter har ladestrømmen sunket til 100 ampere og ladestrømmen steget til 13,75 volt. (Dynamoen har blitt varm).

 

I løpet av 50 minutter har ladespenningen steget til 13,9 volt og ladestrømmen falt til 96 ampere. I dette skjæringspunktet stiger ladespenningen fortere enn ellers og i løpet av 10 minutter har ladespenningen nådd regulator setpunkt på 14,25 volt. (Dette er en test gjort på GEL batterier og jeg bruker da 14,25 volt for denne batteritypen for å ikke tørke ut batteriene).

 

Ladestrømmen har i løpet av denne perioden sunket ytterligere med 5 ampere, altså til 91 ampere.

 

Ladestrømmen faller så med ca 1 ampere pr. minutt til ladestrømmen når 40 ampere, og så flater ladestrømmen ytterligere ut. Dette ladeforløpet regner jeg som usedvanlig bra og normalt når systemet virker.

Link to post
Share on other sites

Men så har jeg et spørsmål: Er det normalt at en dynamo på 80 ampere lader 80 ampere 14,65 volt eller henholdsvis 80 ampere 14,3 volt?

Hei Ole Petter.

Resumentet ditt er riktig, men kanskje litt forvirrende for noen pga. spørsmålet som du stiller samtidig.

Noe konstantering er da bedre, i hvert fall for folk som bare flyr over innleggene synes jeg.

 

Som du vet er det avhengig type batteri.

14,65V er vel heller ikke noe diskusjonsgrunnlag så lenge vi ikke snakker om verken åpne bly-syre batterier eller regulatorer

som styrer med både flertrinns og temperaturkompensert.

 

Men heller med bly-syre er jo forholdet som du sier.

Ved mer enn ca. 14,2 Volt er det slutt med -hovedlading- av nesten alle type batterier.

Så hvis det finnes en slik stor ladestrøm, mens batteriene ha oppnært 80% (og mer) allerede, da er helt sikkert noe galt.

Og dette uavhengig type batteri siden absorbsjonsprinsipet gjelder for for alle batterier.

 

Forklar nå gjerne til "elevene" hvordan det forholder seg med det.

Det kan du skikkelig god og dermed blir "ballen rundt" igjen, fordi det er batterigrunnlag som forklarer mye annet automatisk

men overfylles dette "fat" ikke for mye.

 

Hilsen fra Tyskland (tilbake på mandag).

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Reimslitasjen er jo også avhengig av belastningen. Hvis ikke dynamoen din tynes skikkelig, tynes heller ikke kilereima skikkelig.
Jeg tar det poenget. Jeg klarer foreløbig ikke å måle hvor mye dynamoene lader. Jeg har endel kraftige vifter ombord som hele tida trekker endel. Jeg har på forbruksbatteribanken aldri sett større ladning enn 40-50 A, som da fordeles på to dynamoer. Dette skulle ikke gi så stor reimslitasje. Men nå har jeg 12 reimer i reserve - så det skulle vel holde for sesongen. Mekanikeren her i havna bygger om de gamle 6 LYA motorene med ekstra dynamo som har separat reim. Han har også kontaktet Yanmar Norge som forteller at det ikke er noe ombyggingssett med doble reimer. Så da slår jeg meg med ro i den saken - for en periode. Snakket nettopp med noen av "gutta" fra Goldfish som setter ut en båt hvor det er tatt ut ekstra mye kraft fra en Yanmar 6LYA. De har egen mekaniker som utelukkende jobber med motorene. Veivakselen poleres og nye komponenter monteres i fødepumpa. Motorytelsen er visstnok i området 400 HK på disse "lette" ribbene. Interessant å se hvor mye Goldfish jobber med båtene de leverer. Men nå er jeg langt unna Hitachi dynamoene.
Link to post
Share on other sites

Hei Jørg.

Det er ikke meningen å gjøre det komplisert, men heller enkelt. Jeg tror de fleste vil identifisere sin egen ladning med det ladeforløpet jeg beskriver, for det er normalt at ladespenningen er lav når batteriene er tomme eller halvfulle.

 

Likeledes er det normalt å bruke ladestrømmen som en indikator når batteriene nærmer seg fulle. Det er her man finner de største forskjellene i regulatorene, og jeg har testet maaange regulatorer. En god regulator klarer å holde batteriene i bulk og absorbering lenger og bedre enn en dårlig regulator, men vil allikevel ikke klare å opprettholde dynamoens maksimale ladestrøm og regulator setpunkt samtidig.

Og som du nevner er det mye opp til batterienes indre motstand med hensyn til hvor mye strøm de absorberer ved forskjellig grad av utladning.

 

Man kan fort ta knekken på en for liten batteribank av enkelte typer batterier som dyputlades og lades med en for stor og kraftig dynamo. (Noen mener det er bedre å ha en liten batteribank og hardkjøre denne enn å benytte en større batteribank, og her er jeg ikke enig. Vi må ta hensyn til hva batteriet er laget for å kunne takle).

 

Ha en fortsatt fin dag i Tyskland :drink:

Link to post
Share on other sites

Man kan fort ta knekken på en for liten batteribank av enkelte typer batterier som dyputlades og lades med en for stor og kraftig dynamo. (Noen mener det er bedre å ha en liten batteribank og hardkjøre denne enn å benytte en større batteribank, og her er jeg ikke enig. Vi må ta hensyn til hva batteriet er laget for å kunne takle).

 

Ha en fortsatt fin dag i Tyskland :drink:

Det kan du gjerne skrive STOR.

Den gamle tommelfingerreglen "Maks 25% utladning + bra toppladning" er fortsatt tingen for et laaaang batteriliv.

 

Forresten kan "den" :drink: også være ganske slitsomt og går kraftig på "egen batteri" . :crazy:

 

Snakkes

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Min PDAR leverer 14,9-15 V ?

PMP1 monitoren viser at den lader med alt fra 25-63 A. (70A dynamo)

Helt o.k. for åpne bly-syre mens kompensasjonsfasen, spenningen går jo ned på vedlikehold etter hvert. (?)

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Min PDAR leverer 14,9-15 V ?

..... den detter til 13V etter hvert

Det er både bra nok og innenfor limit,

men ikke helt så perfekt som jeg ønsker å se det fordi begge to slutverdier ligger relativt nærme til ønsket grensen.

 

Nå og over helgen har jeg dårlig tid.

Men ring meg gjerne etter mandag for at vi kan snakke detaljert om det.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kanskje man snakker om hverandre med spenning, strøm og reimslitasje.

 

Når det gjelder reimslitasje så er det den mekaniske belastningen som er avgjørende, og følgelig er dynamoens ytelse avgjørende i kombinasjon med mekanikken på motoren. 14,3 volt x 80 ampere blir en effekt på 1144 watt og 14,65 volt x 80 ampere blir en effekt på 1172 watt.

 

Forskjellen er altså ikke mer enn 28 watt, som ikke utgjør all verdens forskjell på reimbelasningen gitt at systemet har samme effektivitetsgrad.

Det er bare et lite problem med utregningen din. Når ladespenningen er disse tidelene lavere, blir batteribanken plutselig veldig mett og har ikke lyst til å spise særlig mye strøm. Effekten blir da plutselig kanskje bare halvparten. Disse tidelene spenning er jo utgangspunket for å gidde å montere på en ny regulator. Og med 30, 40, 50, 60A er ikke reimslitasjeproblemet så voldsomt stort.

Link to post
Share on other sites

Men så har jeg et spørsmål: Er det normalt at en dynamo på 80 ampere lader 80 ampere 14,65 volt eller henholdsvis 80 ampere 14,3 volt?

 

Jeg bare lurer, for normalt er ladespenningen lavere i bulkladningen og stiger etter hvert som batteriene fylles opp. Avhengig av batteritype så har man normalt med friske batterier et fall i ladestrømmen før regulatoren når regulator setpunkt. (Det er også normalt at ladestrømmen faller litt i den fasen hvor dynamoen går fra kald til driftsvarm).

 

Jeg har vel kjørt et hundretall tester i benk og i båt for å se ladeforløpene, og jeg har aldri registrert at man oppnår regulator setpunkt uten at strømmen har falt noe når alt er i orden. Det jeg har registrert er at når ladestrømmen ikke faller i denne fasen av ladningen, så er batteriet defekt og ofte da som følge av overladning. (Ladningen har vært for aggressiv i forhold til hva batteriet har maktet å motta av strøm i dyputladet tilstand, og dør i nærmeste fremtid).

 

Hvis ladespenningen kommer opp til regulator setpunkt med det samme motoren startes og batteriene er utladet, eller ladestrømmen ikke avtar når spenningen nærmer seg regulator setpunkt, så vil jeg si at man trolig har en feil i systemet.

Slett ikke feil. Ladespenningen kan utmerket godt komme opp i settpunktet for regulatoren, det er bare et spørsmål om ladekapasiet kontra batteristørrelse. Lite batteri, stor dynamo. null problem.

Det er heller ikke feil hvis ladestrømmen ikke avtar når spenningen nærmer seg settpunktet. Faktisk er det feil hvis den gjør det. Ladestrømmen skal kun avta i det øyeblikket settpunktet for regulatoren er nådd. Ikke et sekund før!!

 

Hvis du har kjørt så mange tester i benk, burde du jo vite hvordan dette fungerer. Det magiske ordet heter likevektspunkt.

Dynamoen kan levere 80A. Hvis batteribanken klarer å sluke 80A allerede ved f.eks. 13,5V, ja da blir likevektspunktet 80A 13,5V. Skulle regulatoren ha øket spenningen utover disse 13,5V, ville batteribanken bli enda mere sulten og kreve mer enn 80A. Siden 80A er maks fra dynamoen, blir spenningen det den blir for å tilpasse batteribankens sult til å balansere 80A. Så lades det med 80A helt til settpunktspenningen nås. Deretter avtar ladestrømmen.

Link to post
Share on other sites

Det finnes ikke noe som heter for mye ladestrøm i båt.

Husker dere at jeg viste til 50Ah SMF AGM-batteriet fra Optima som ble ladet med 50A ladestrøm og doblet levetiden? Og over 15V ladespenning?

Resultatet var en dobling av levetiden.

 

For høy ladestrøm er intet problem i båtsammenheng, selv om Ole Petter sier noe annet.

 

Jeg har et praktisk eksempel fra nøyaktig den samme Hitachi 80A dynamoen som vi diskuterer her.

 

Jeg kan lade mine 3 x 115Ah Exide Nautilus Freeline med 82A. Det lader den konstant

82A er ikke mye å sluke for batteribanken. Når spenningen passerer 14V, avtar strømmen noe, men ved 14,7V er strømmen fortsatt 78A. Det er jo veldig bra for en dynamo som er spekket til 80A, 14,5V.

 

Denne testen er gjort uten regulator, men det spiller mindre rolle. En regulator som ikke klarer å oppnå reguleringsspenningen vil uansett være pip åpen 100% av tiden og la det gå full strøm gjennom rotorspolen. Forskjellen er bare at med en regulator innkoblet, vil man få et visst spenningsfall i selve regulatoren og derav også en mindre strøm gjennom rotoren. Ohms lov: I= U/R

Siden akkurat denne dynamoen er minusregulert er alt jeg behøver å gjøre å jorde rotorens utbørste. Innbørsten har den spenningen dynamoen klarer å oppnå. her er intet tap.

 

Hvor full er batteribanken når ladestrømmen begynner å avta?

Siden 27A ladestrøm på et 115Ah batteri ikke er spesielt mye, er batteriene opp mot 80% fulle når ladestrømmen avtar. Et 50Ah gul Optima AGM sluker faktisk det dobbelte uten problemer med hverken varmgang eller gassing, men det er ikke poenget. Poenget er at på samme måte som en landstrømslader lader med full spiker til reguleringsspenningen er oppnådd, lader en dynamo med full spiker til reguleringsspenningen er oppnådd. Så fremt man har en regulator som åpner for full rotorstrøm og regulatoren gidder da ikke å løfte en finger før den når reguleringsspenningen. Først da slår den hurtig av og på feltet mange ganger i sekundet for å opprettholde en konstant reguleringsspenning. Først i det øyeblikket så skjer begynner ladestrømmen å synke.

 

Og som jeg sa i innlegget over: Dette er slik det skal være. Det er ingen feil!

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes ikke noe som heter for mye ladestrøm i båt.

I henhold til min Exide tekniske håndbok fra 2007 står det oversatt til Norsk:

 

Ladestrømmen er ikke begrenset under parallelldrift.

Ladestrømmen under syklisk drift skal ikke overstige verdiene i tabell 5.

Link to post
Share on other sites

Nå brukte jeg ordet paralelldrift delvis fordi Exide også bruker dette uttrykket i sine norske batterimanualer.

Hvis du ikke forstår uttrykket, så betyr det enkelt forklart et batteri som ikke er i syklisk drift (i denne sammenhengen).

Du burde skaffe deg noen tekniske designhåndbøker fra de forskjellige batterifabrikantene. Det er nesten utrolig hvor lik konklusjonen til hver enkelt produsent er med hensyn til designkreterier.

Link to post
Share on other sites

Enkelt forklart. Det du sier er at hvis man ikke lader batteriet helt ut og helt opp igjen, så lader man det i parallell.

De fine ordene gir ingen mening.

 

Fint hvis du helle kan konsentrere deg om å imøtegå mine synspunkter i de forrige innleggene.

 

Syklisk parallelldrift. Steike fint uttrykk. :smiley:

 

Står i en tabell. Tabell 5 er opptatt, så det er nok tabell 6.

 

Ærlig talt Ole Petter. Har du hørt om noen som har for bra dynamo i båten og vil bytte til en med litt dårligere kapasitet?

 

Det finnes ikke noe som heter for mye ladestrøm i båt. :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ser ut til å bli enda flere innlegg i denne tråden. Først en melding fra Jørg: Det loddearbeidet jeg hadde gjort i dynamoene var det verste han hadde sett - og han har sett mye. Her er litt av overskuddsmaterialet i den ene dynamoen:

 

dynamooverskudd.jpg

 

 

Her er Jørg i arbeid. Jeg reiste ned til Larvik i morges, ble budt på kaffe både av Jørg og Mona (mester i filigransfaget), og fikk lov til å se hvordan han arbeidet. Her ble ingen ting overlatt til tilfeldighetene. En fantastisk fagmann.

 

joerg.jpg

 

 

Her er litt av arbeidet til Jørg:

 

joergs_reperasjon.jpg

 

 

Etter reperasjonene kjørte Jørg dynamoene i testbenk. De ga ca 85 A mens de er oppgitt til å gi 80 A, tilsvarende har også Lotus registrert.

I ettermiddag er dynamoene montert i båten og ladingen er omlag 14.3 volt på begge to.

Denne tråden blir videreført. Jeg kjøpte idag en batterimonitor PMP1 som er en 8-kanalmonitor for presis overvåkning av fire strømkretser med mulighet for måling av 4x Volt, 4x Ampere og 1x Amperetimer (Ah). I tillegg fikk jeg med 2 ekstra shunter (skal legge ut bilde av disse senere). Jeg skal nå montere en shunt på hver dynamo og en på forbruksbanken. Dermed kan jeg overvåke begge dynamoene og forbruksbanken. Jeg må igjen takke Jørg for fantastisk innsats. Historien er atskillig lengre enn det jeg har beskrevet her....

Link to post
Share on other sites

Hvorfor bare 14.3V? Regner det er målt på batteriene, men likevel.

Originalt lader dynamoen med ca 14.3V , men du har vel en del spenningsfall i komponentene mellom batteri og dynamo.

Prøv å tappe ned batteriene dine mye og sjekk ladespenning på batteriene dine da.

Det kan du vel lese av på PMP1.

Hvis regulator (PDAR) tyner dynamoen maks så vil du nok se remslitasjen kommer, men du har jo nok remmer har jeg skjønt :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra OLPI. Jeg har en tendens til å skrive for lite grundig. Jeg har i dag en skillediode av type SURE POWER Industries modell 3203, med spesifikasjon se: http://www.surepower.com/pdf/isolator1.pdf Jeg målte i 2007 et spenningsfall på omlag 1 volt gjennom skilledioden (eks 14.8 v inn på dioden og 13.8 v ut fra dioden). Etter å ha ligget landstille en stund og forbrukt omlag 100 Ah så jeg at ladingen ved oppstart ikke var noe særlig mer enn 20 - 30 A.

 

shorepower1.jpg

 

To røde kabler kommer inn på høyre side fra hhv SB og BB dynamo. Til venstre går det tre kabler til hhv startbatteri BB motor, startbatteri SB motor og forbruksbatteriene.

 

shorepower2.jpg

 

Jeg monterte i vinter en Pro Slit R for dobbel motorinstalasjon. Den trekker 0.1 volt ved full ladning av batteriene. Det fremgår at den kan brukes både for enkel og dobbelinstalasjon. Det viste seg at det var feil med programmeringen av enheten - kanskje Jørg kommer med ytterligere informasjon. Jeg måtte i alle fall remontere Shure Power enheten. Dette har ført til at situasjonen i dag er at begge dynamoene leverer omlag 15.3 volt inn på skilledioden og jeg måler omlag 14.3 volt ut fra skilledioden og inn på batteriene.

Jeg kommer tilbake med flere bilder.

Link to post
Share on other sites

Svaret ble for kort: jeg har med rimelig bra presisjoninstrument målt at spenningen fra dynamoen - målt på dynamoen - er den samme som den som går inn på skilledioden (i alle fall i forhold til hundredels volt). Jeg har 2 x 35 kvmm både på pluss 12 volt og minus 12 volt fra dynamo til skillediode, avstand ca 4 meter. I kveld virket alt helt bra. Så får jeg se hva 200 gangtimer i sommer gjør med V-remmen. Jeg har stor reserve å ta av når det gjelder remer. Kanskje jeg kan hjelpe andre med Yanmar i sommer. Jeg savner et godt råd for hvor stramt beltet bør være.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...