Jump to content

Ombygging av dynamo Hitachi 80 A


roaldbj

Recommended Posts

På alle tekniske data som jeg kan lese står det "Maxxima = 14,1 - 14,4V".

 

Det betyr innstilling til lokkete bly-syre & AGM = begge brytere to på "tall" (ikke på "ON")

 

Dette gjelder fra min side så lenge det motsatte ikke er bevist.

 

Ønsker en fin kveld.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Exide selv oppgir 14,6V ladespenning for Maxxima batterier som ikke særlig ofte utlades mye. Jeg antar at Roaldbj's startbatteribank ikke utlades veldig mye veldig ofte, så da skulle de anbefalte 14,6V passe bra.

 

Referanse: http://www.exide.com/pdf/exide_orbital_bat...information.pdf

 

Samtidig sier Exide at disse batteriene er tilnærmet nøyaktig like Optimas batterier. Optima angir opp til 15,0V ved 25 grader for sine batterier.

 

Siden PDAR ikke har en setting for 14,6V, ville jeg ha valgt 14,8V som felles ladespenning for batteribanken. 14,8V er anbefalingen fra Sterling for åpne bly-syre batterier som roaldbj har i forbruksbanken. Roaldbj velger det han føler passer best til hans bruk av båten. Kanskje 14,4 er et bedre valg, men mitt valg ville være 14,8V. Spesielt når ladingen skal temeraturkorrigeres med 0,3V pr. 10 grader omgivelsestemperatur og PDAR har temperatursensing på batteriene.

Link to post
Share on other sites

Jo, da deler seg informasjonene.

På tyske sider står det 14,1 til 14,4V ved 20 til 25°C.

Kompensasjon 0,3V per 10°C.

Om likheter med Optima kan ikke leses noe om, men siden det ikke finnes så mange produsenter :rolleyes: kan det godt være.

 

Så ville ikke jeg provosere noe men stille på AGM & lokkete bly-syre.

Hvis man ikke er nødt til noe annet, som man jo skjelden er.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg løfter frem denne tråden da den er av interesse for meg for tiden.

 

Ser at reimslitasje er et tema når man tyner dynamoen litt ekstra.

 

I fjor stoppet jeg på en bensinstasjon for å kjøpe med en reservereim. Jeg spurte den frem til da hyggelige damen bak disken om de hadde kilereimer. Det hadde de ikke. Jeg føyde til at de ofte blir kalt viftereimer og det hadde de. Jeg nevnte kort at det er det samme greiene, men at vifta i de bilene ikke blir dreve av reim lenger og at denne typen reimer kalles kilereimer. Enden på visa var at jeg forlot stasjonen uten reim.

 

I en bilrekvisitabutikk i nærheten hadde de reimer, men bare 9.5mm, ikke 12,5. De hadde selvsagt også kun det merke de forhandlet.

 

Noen som vet hvor man kjøper best og billigst kilereimer i Fredrikstad området, eller må jeg bestille det fra et hemmelig sted?

Link to post
Share on other sites

Tess har godt utvalg i kileremmer, og etter hva jeg kan se i telefonkatalogen har de butikk i Fredrikstad.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg lommekjent i Fredrikstad.

Men etter søke på Gulesider kommer det opp en firma Oven Båt & Bil AS.

Da står det også noe om Bilextra, Hellanor og det finnes sikekrt en rekke deleselgere i nærheten.

Ville i hvert fall undre meget hvis ikke.

 

:seeya:

Jørg

 

obs: da vær LarsH raskere med et godt tipps til.

:seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei karer, og takk for svar!

 

Joda, Tess har forhandlere i distriktet. Vi har også Industrihydraulikk som er proffe på transmisjon og overføringer og Proffpartner og Tools. Oven bil og båt var rekvisitaforretnignen jeg siktet til i innelgget over.

 

Det mangler altså ikke på muligheten for å få kjøpt seg en rem, men det jeg var usikker på var hvilke produsenter som er anbefalt og hvem som distribuerer disse merkene. Jeg ordla meg nok litt klønete i forrige innlegg. Jeg har forstått det av noen av de tidligere innleggene her at det er stor forskjell på de ulike merkene.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at Tess som vel hovedsakelig henvender seg til proffmarkedet kan skaffe deg en ordentlig kvalitetsreim. Blar litt i katalogen (fra 1997!), og ser at det er 24 sider med kileremmer! Hovedleverandøren ser ut til å være Mitsuboshi reimer. Og de reklamerer med reimer til industri, landbruk og offshore. Har selv reim fra Tess, og den ser ut til å være "evigvarende".

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk Lars, da prøver jeg på Tess. Å handle slikt på en bensinstasjon anser jeg ihvertfall som gambling. De har nok mer greie på pølsemenyer enn kilereimer. Var innom en stasjon med en defekt lyspære for en tid tilbake, men slike sikringer hadde de ikke fikk jeg beskjed om :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hørt om han som kom inn på butikken og skulle ha toalettpapir? "Toalettpapir, - nei det har vi ikke, men kan du bruke sandpapir?"

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

temperatu28juni2009b.jpg

 

Et annet alternativ er at disse målingene er delvis brukbare. De to øverste verdiene er fra dynamoene og og de to nedre er inn på startbatteriene.

Bildet tatt for et par dager siden da temperaturen var lavere.

Godt at Lotus følger med i noen av innleggene og ikke i innlegg # 513.

Link to post
Share on other sites

Ikke kjeft på meg fordi du oppgir 13,2V ladespenning. Det er ikke min skyld at du ikke klarer å få dette rett. Jeg prøvde bare å svare på spørsmålet. Jeg t.o.m spurte en gang til, men alt du kunne klare var å slenge dritt.

Litt lenger opp i strengen prøvde jeg å hjelpe deg, men da hadde du ikke engang kontroll på hva slags batterier du hadde.

Og hele starten på strengen har du fått meget god hjelp av meg.

Hva i alle dager mener du jeg gikk glipp av i innlegg #513? Ikke min feil at du roter og er gretten. Hvilket svar vil du ha med 10 voltmetere tilgjengelig som du ikke for lengst har fått svar på?

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Hej

 

Jag tar upp den här gamla tråden igen för jag har svårt att förstå hur man ska koppla så att bara en av regulatorerna "bestämmer" åt gången. Jag vill gärna ha PDAR:s alla funktioner och är inte rädd att dra en kabel men jag har svårt att förstå texten.

 

Jörg skriver " Ønsker man firetrinns-lading perfekt, og er ikke redd for å trekke et kabel til, da kan originalregulatoren deaktiveres / aktiveres vekselvis med PDAR. Og derfor finnes det PDAR-kontaktene med betegnelsen "L3" som er ikke mye annet enn et relé."

Är L3 samma som A3 enligt punkt D nedan?

 

"Beskrivelse av innvendige elementer

A Temperatursensor på dynamo

C Temperatursensor på batteri

D "A3" Isolert relé (maks 1A), opprinnelig tenkt for problem med ladelampe / varsellys.

E Tilkobling til kontrollpanelet PDARRC

F "Jumper" for valg av 12/24 Volt – uten jumper er det 12V systemspenning .

H Bryter, Batteritype velger

I Sikring (FUSE) for felt/F , også for å velge Negative/Positiv felt (N eller P type)"

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13734/1464706266.jpg

 

Ska jag då klippa kabeln som går in på "L" på generatorn och föränga dessa ändar till "A3 =L3"?

Ska brun kabel från PDAR fortfarande kopplas till "L" på generatorn?

 

Vidare skriver han "PDAR skal få spenning (på gullfargete kablen av PDAR) via IG-kablen.

Klipp av IG-kablen mellom strømtilførselen til PDAR og stikkontakt IG av dynamoet."

och

"Gulfarget kablen av PDAR kobles til D+ kabelen som kommer fra ladelampen. (!)Kabelen blir skøtet til den ene L3 kontakt."

Min förvirring är stor...

 

Gäller inte beskrivningen att gul kabel till PDAR kan få spänning från tändningskontakten? Ska "IG" inte vara kopplad till generatorn?

 

Om jag vill att bara originalregulatorn ska jobba kan jag då bara bryta spänningen till den gula kabeln?

 

Finns det någon som kan göra ett schema över en sån här koppling?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei Joshua.
Hvis din PDAR har original-software da har den softstart.
Har du større batterier eller AGM da blir dynamoen din varm og jeg regner med at PDAR gjør som den skal,
dvs. går i dvale og venter til dynamoen er kjøligere igjen.
I så fall er det uheldig å skifte -mellom- regulatorene siden du da får alarm når PDAR reaktiveres (f.eks. ved overtemperatur-trip på dynamoen).

Programmet PDAR-AGM (finnes bare her) har ikke softstart, dvs. at PDAR kan arbeide rask.

Med softstart er det ofte bedre hvis man nøyer seg med spenningsfall over skillediode (ca. 0,6V) og parallell drift av begge regulatorer.
Bedre enn ingenting, i så fall.

:seeya:
Jørg

 

NB:
Styring via IG-kabel funker ikke på Hitachi LR180LC (1 - 3) men kan brukes på LR160-741
På LR180LC måtte N på originalregulatoren kuttes og føres via et NC-relé til minus.
Reléet styres via kontakt L3/A3.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hej Jörg

 

Jag förstår vad du skriver men det var inte svar på någon av mina frågor. Min original regulator ger mer än 14 volt och det kan bli många timmar med för hög laddning ibland. Därför vill jag använda den lägre floatspänningen som PDAR ger.

Ditt tillägg förstår jag inte, gäller inte det du skrivit förut eller har jag missförstått den tidigare texten. Om du vill svara på mina frågor ovan skulle jag bli tacksam.

Redigert av joshua (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Joshua.
Jeg prøver å gi deg en rask pekepinn..
Bare at det er sesong, vet du,
nå har jeg mange kunder til å forsyne og ofte bare lite tid for å beskjeftige meg med forumet.
Beklager dette, men det finnes jo en del folk her som kan hjelpe til.

 

Litt til det jeg skrev.
============================
L3 og A3 er dobbelt-kontakt "d" på tegningen.

-------------------------------------------------

Å koble ut originalregulatoren krever å koble N til et relé og vider til D-/minus.
Dette relé kan så styres ved hjelp av L3/A3.

---------------------------------------------------------
Har du ikke -min- software (ikke fra Sterling, men fra Becker) da må du finne ut om du i det hele tatt kan bruke forsinkelse ved aktiv inn-/utkobling av regulatorene.

Men hvis din PDAR fortsatt har softstart da anbefaler jeg -ikke- å gjøre dette.

Jeg anbefaler da ofte å bruke skillediode med spenningsfall for å redusere original-spenningen fra dynamoen.
I så fall kan PDAR overstyre og da gjelder både tider, spenninger, og floatspenninger som beskrevet i original-manualen.

 

Sterling har ikke noe med dette å gjøre hvordan -vi- bruker PDAR.
Sterling = det gjelder software og brukerveiledning fra Sterling.
Becker = det gjelder software fra Sterling eller Becker + flere muligheter for å bruke denne regulatoren.

-----------------------------------------------------------
Har du Hitachi LR180LC 1-3 da kan du bruke koblingsmåten som beskrevet på tråden her.
Tilkoblingen er da parallell og originalregulatoren vill overstyre når PDAR skifter til float.
 

==================================
Har du en annen dynamo da kan du ikke tilkoble som beskrevet her på tråden.
Du må da følge reglene som gjelder for din.
------------------------------------------------------------

 

Håper at det meste ble forståelig for deg nå.

:seeya:
Jørg


 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Joshua.

Jeg prøver å gi deg en rask pekepinn..

Bare at det er sesong, vet du,

nå har jeg mange kunder til å forsyne og ofte bare lite tid for å beskjeftige meg med forumet.

Beklager dette, men det finnes jo en del folk her som kan hjelpe til.

 

Inget att beklaga, bra att du har kunder och jag är glad att du har tagit dig tid att hjälpa mig.

 

Litt til det jeg skrev.

============================

L3 og A3 er dobbelt-kontakt "d" på tegningen.

 

Detta tolkar jag som att L3 är en annan beteckning för A3 och detta är en reläkontakt som kan användas för att styra ett kraftigare relä, som du skriver nedan.

-------------------------------------------------

Å koble ut originalregulatoren krever å koble N til et relé og vider til D-/minus.

 

Går det inte lika bra att göra denna koppling före originalregulatorn på F?

Dette relé kan så styres ved hjelp av L3/A3.

---------------------------------------------------------

Har du ikke -min- software (ikke fra Sterling, men fra Becker) da må du finne ut om du i det hele tatt kan bruke forsinkelse ved aktiv inn-/utkobling av regulatorene.

 

Min är köpt direkt från England tror jag, (det är en gave) så då har den väl inte någon software från dig tror jag. Det med försinkelse (fördröjning på svenska) förstår jag inte.

 

Men hvis din PDAR fortsatt har softstart da anbefaler jeg -ikke- å gjøre dette.

 

Varför icke? Den blinkar med grön diod överst vid start så jag antar att den har softstart.

 

Jeg anbefaler da ofte å bruke skillediode med spenningsfall for å redusere original-spenningen fra dynamoen.

I så fall kan PDAR overstyre og da gjelder både tider, spenninger, og floatspenninger som beskrevet i original-manualen.

 

Jag förstår vad du säger men det verkar konstigt att behöva ta till en sådan lösning. Då är det väl bättre att helt koppla bort original regulatorn genom att klippa kabeln som går in på F och bara använda PDAR.

 

Sterling har ikke noe med dette å gjøre hvordan -vi- bruker PDAR.

Sterling = det gjelder software og brukerveiledning fra Sterling.

Becker = det gjelder software fra Sterling eller Becker + flere muligheter for å bruke denne regulatoren.

 

Här förstår jag inte vad du menar, men det spelar kanske ingen roll.

-----------------------------------------------------------

Har du Hitachi LR180LC 1-3 da kan du bruke koblingsmåten som beskrevet på tråden her.

Tilkoblingen er da parallell og originalregulatoren vill overstyre når PDAR skifter til float.

 

Jag har en LR180LC 03 men vill fortfarande inte att originalregulatorn ska overstyre PDAR vid float.

 

==================================

Har du en annen dynamo da kan du ikke tilkoble som beskrevet her på tråden.

Du må da følge reglene som gjelder for din.

------------------------------------------------------------

 

Håper at det meste ble forståelig for deg nå.

 

Ja nu förstår jag det mesta men har som du ser en del spörsmål kvar. Stort tack för ditt engagemang.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...