Jump to content

Ombygging av dynamo Hitachi 80 A


roaldbj

Recommended Posts

Jeg monterte i vinter en Pro Slit R for dobbel motorinstalasjon.... Det viste seg at det var feil med programmeringen av enheten -

Dette kan stemme, det traff (50% bekreftet) et PSRT-modell (for to dynamoer).

Sterling ha skyldet det på programlinier som gjelder en reset-prosess av den enheten.

Men det er ikke avgjort enda.

 

Resultat ha vært hos Roald at begge to dynamoer ble stengt, og PSRT viste overspenningsvarsel.

Det fantes ingen fare for dynamoene, siden det finnes en intern krets som tilatter redusert strøm og spenning til startbatteriene,

men så fantes det ikke noe lading men bare forsyning til motorkretsen.

 

Til Roald, du leser det sikkert.

Jeg sitter siden to timer med ditt PSRT og prøver å simulere forskjellige situasjoner.

Men til nå viste den ingen feilfunksjon.

Nå lurer jeg allerede om vi kanskje skulle ha brukt 4-kanal-Oscilloskopen min, som ha datalogger.

 

Nå, etter vi har rettet på dynamoene dine, tenker jeg på den ene knekte broen (erstatning for kompensasjonsdioden, husker du?).

Det er godt mulig at den ene originalregulatoren, med knekkt D+ koblingen, ha utløst det hele.

 

Bruker man litt fantasi da kan den tråd, som ha vært løst, ha vært i svinging pga. motorvibrasjon.

Med det kan det ha skjed at D+ kretsen fikk et ekte stakkato av både stømtilføring og strømbrudd, som kan resultere overspenning av dynamoen.

Med det igjen kan jeg tenke meg at PSRT kan ha blitt irritert, siden den jo prøver å måle på både inngående og utgående spenninger og strøm,

og prøver å synchronisere hele systemet.

 

Hvis den nå ha fått av/på/av/på/av/på signal osv. i et strøk, da kan den jo ikke jobbe som den skal.

 

Dette ville også gå konform med at ditt PSRT først ha virket på båten din i flere uker, både perfekt og som den skal.

Også ville dette forklare at ingen av begge to PDAR viste overspenning på dynamoene, fordi ang. overspenning finnes det forskjell mellom PSR og PDAR.

PDAR reagerer på 18V dynamospenning, mens PSR reagerer ved 16Volt allerede.

 

Uansett, et PSRT med mulig feil holder for Sterling til å gå i "alarmposisjon" allerede, som jeg synes er både bra og riktig.

Men teknikere til Sterling har ikke noe riktige forklaring for det fordi det ha bare vært to stykke per i dag som ble reklamert pga. fenomenet.

Man har antatt at det er et produksjonsfeil av fabrikken og undersøker det hele.

I tillegg ha programmet av PSRT blitt forandret nå, sånt at en slik mulig feilfunksjon er utelokket fremtidig uansett.

 

Men, selv om ikke jeg er programmerer, spørr jeg meg omvent -om- det kan ha vært en programfeil i det hele tatt.

En slik feil, hvis den skulle basere på programmlinier som ha manglet, skulle jo ha vist virkning allerede fra dag 1.

Derfor er det for meg ikke meget sansynlig i den tilfelle fordi PSRT av Roald ha virket som den skal før.

 

Vi får se, men til nå fikk jo ikke jeg fortalt noe tull av Sterlings teknikere siden dette folk står til saken.

I hvert fall sjekker jeg selv dette PSRT en gang til (med belastning) og snakker med teknikere på mandag.

Skulle det være ikke noe feil på releet, da kan vi jo kanskje møtes på turen din i Tyskland.

 

Levering til sjøs kanskje, dette har heller ikke jeg gjort før og kunne være ganske spennende. :lol:

 

God tur så lenge.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

14,3V er jo like dårlig som før. 14,7V er den spenningen en PDAR spenningsregulator skal gi på batteripolene med Roalds vanlig åpne bly-syre batterier.

 

Så mange duppeditter og fortsatt like dårlig ladespenning som før. Det skjønner jeg ikke.

 

Den bra biten er at det neppe kommer til å slites særlig mye kilereim med slik slapp ladespenning.

Link to post
Share on other sites

Hvis regulatoren mener regulator setpunkt skal være 14,3 volt, så betyr dette at det spenningsstyrte ladeforløpet skal foregå med 14,3 volt. Dette må ikke forveksles med det strømstyrte ladeforløpet.

 

Det er under absorberingsladningen batteriet skal toppes opp og det er på mange måter denne fasen av ladningen som bestemmer hvor lenge batteriene kommer til å vare. I det store og det hele så er det lite å hente her ved å kjøre batteriene for hardt, for hvis elektrolytten varmes opp så dropper lade effektivitetsfaktoren og batteriene får permanente skader.

 

Det er stor forskjell på batterier og hvor mye overladning de tåler, men utviklingen av positiv gitterkorrosjon er en negativ konsekvens av å bomme på batteriets gassespenning.

 

Hvis man logger et ladeforløp i den fasen hvor batteriene er i absorbering med forskjellige ladespenninger og måler reservekapasiteten etterpå, så vil man fort se at det er lite å hente men mye å tape.

 

Jeg har sitert Geir sine innlegg for å gi et eksempel. Forutsatt at målene han oppgir er riktige så har vi en mulig konsekvens av for høy ladespenning i den spenningsstyrte fasen.

Er det noen som kan tenke seg til hva som er en mulig feil hos Geir?

 

(Regulator setpunkt på 14,9 volt og så detter ladespenningen til 13 volt etter hvert).

 

 

Min PDAR leverer 14,9-15 V ?

PMP1 monitoren viser at den lader med alt fra 25-63 A. (70A dynamo)

 

 

Mvh

Geir

 

 

Ja den detter til 13V etter hvert

 

Geir

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med respekt å melde, Ole Petter. Dette innlegget ditt er bare masse fine ord om helt uvesentlige saker i denne sammenhengen.

 

Alle slike regulatorer som dette er spenningsstyrte - derav navnet spenningsregulator. Uten unntak. Det finnes ikke noe som heter strømstyrt ladeforløp i denne sammenhengen. Regulatoren vil til enhver tid prøve å oppnå den ladespenningen den er innstilt til å gi. Dette klarer den i alle tilfeller der strømtrekket er lavere enn det dynamoen klarer å levere. Er strømtrekket høyere, dannes det et nytt likevektspunkt mellom strøm og spenning, men bare til strømtrekket blir lavere enn dynamoens leveringsevne. Reguleringen er fortsatt spenningsstyrt. Og noe slikt som overlading finnes fortsatt ikke i båt. Det er ikke særlig mange som her særlig mer enn C/4 ladestrømskapasitet. Tror du forresten aqt Sterling har laget en overladingsregulator når de programmerte inn de forskjellige reguleringsspenningene i regulatoren sin?

 

HÅP derimot har funnet svaret. Siden dioden lyser i angitt farge betyr det at Roald har gjort en tabbe og innstilt regulatoren for batterier der regulatoren regulerer til 14,4V i følge manualen. Still dipswitchene slik at dioden lyser gult og reguleringsspenningen blir da 14,8V i følge den samme manualen. (ikke 14,7 som jeg trodde)

 

Så hvis Roald klarer å stille inn ting riktig, ja så blir det bare velstand.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker feil har Roald noen åpne syre bly batterier som skal lades med regulator setpunkt på 14,4 volt temperaturkompnsert med 0,3 volt pr. 10 grader C. Batteriene står i motorrommet, og om ladespenningen er riktig i forhold til batteritemperaturen vet ikke jeg.

Hvis batteriene er 10 grader så stemmer det bra med 14,7 volt.

Må ha mer informasjon for å gi noen uttalelse ut over dette.

Kjenner heller ikke så godt til Sterling regulatorens programvare, men et setpunkt på 14,8 volt ved 20 grader C. virker litt høyt for denne typen batterier?

Jeg hadde ikke gått for en så høy spenning uten å testet ladeforløpet først.

 

Om Sterling bruker settinger for Europeiske eller Amerikanske batterier i de fire programmene som er lagt inn vet jeg ikke, men jeg har tolket det slik at programmene ikke kan modifiseres slik at man er litt låst til fabrikantens meninger.

Om sterling har lagt inn 14,8 volt som setpunkt for åpne syre bly batterier, så stemmer dette for noen traksjonsbatterier men blir litt for drøyt for mange andre typer / fabrikater.

Link to post
Share on other sites

Her er oppsettet for Sterlings PDAR spenningsregulator.

14,8V funker glimrende for åpne bly-syre batterier med dagens legeringer.

Min Mascot 20A landstrømslader har f.eks. 14,7V og denne spenningen begynte de med for over 10 år siden.

Det er lenge siden 14,4V var maks ladespenning for åpne bly-syre batterier.

 

pdar_voltages.gif

 

Faktisk synes jeg ladespenningen for AGM er i slappeste laget. Optima angir jo ladespenning 14,4 til 15,0V samt 15,6V for hurtiglading.

For egen del ville jeg da valgt 14,8V også for AGM. Hvem er det vel som lader AGM med 14,1V når produsenten angir at 15V er helt greit?

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvorfor du nekter å følge batterifabrikantenes retningslinjer for hvordan batteriene skal lades. Jeg har tidligere nevnt at man skal være forsiktig med å generalisere GEL og AGM batterier på lik linje som for åpne syre bly batterier for det finnes flere typer selv fra samme fabrikant.

 

Noe av problemet er at salgsavdelingene bare forteller om de positive sidene og tar ikke med det som kan oppfattes som negativt for kunden. Mange har en holdning som tilsier at man ikke lyver med å ikke fortelle alt, og dette virker bra spesielt i salgssammenheng.

 

Under har jeg et par eksempler på advarsler fra en produsent som aldri offentliggjøres i en butikk men som er ganske viktig for batteriets levetid.

 

Så til regulator. Enten så kjøper man batterier som passer til regulatoren, eller så kjøper man en regulator som passer til batteriet. Noen velger en regulator som kan tilpasses noen batterityper slik som for eks. Sterling regulatoren kan, og noen kjøper en regulator som kan tilpasses alle batterier inklusiv Optima som har et ganske så spesielt behov.

 

Så til det praktiske. Hvis man har en regulator som ikke treffer helt på ladningen så er konsekvensene ofte mindre i en overdimensjonert batteribank enn en liten batteribank som allerede sliter med en til de grader kravstor båteier.

 

Mitt råd er å lade batteriene fra utladet tilstand til ca 80 % på 3,5 time og absorbere til 100 % på ca 3 timer + hvis man trenger hurtig ladning.

Noen batterier kan enkelt lades fra utladet tilstand til 90 % på ca 3,5 time, men bulkladningen bør uansett ligge på 3 timer +.

Noen få batterier kan lades enda fortere, men disse koster foreløpig skjorta. Man må ikke forveksle disse batteriene med andre batterier.

Concorde, Hawker og et annet batteri som jeg ikke husker navnet på, er tre batterier jeg har testet og har tro på at den korte ladetiden de reklamerer med kan stemme i praksis.

 

Så en liten kommentar til slutt angående innstillingen på Sterling regulatoren. Dette er noe alle produsenter sliter med, for noe må man nødvendigvis skrive på instruksjonen uten å skremme kundene.

Denne innstillingen GEL og AGM (USA spesification) 14,1 volt @ 20 grader / 13,5 volt @ 20 grader var veldig vanlig for en del år siden. Men så har mange produsenter gjort endringer på enkelte batterityper som benyttes til marinebruk. Tendensen er at ladningen for Gel batterier er uendret (14,1 volt) mens AGM batteriene nå skal ha høyere spenning.

 

Eksempelet under er hentet fra en produsent som tidligere produserte AGM batterier som ikke skulle lades med mer enn 14,1 volt, men som nå lager AGM batterier som skal lades med maks 14,6 volt @ 20 grader.

 

Så vidt jeg kan se, så har ikke Sterling regulatoren noe optimalt alternativ for dette batteriet, og derfor bør man velge en annen type batteri eller en annen type regulator.

 

adk1.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvorfor du nekter å følge batterifabrikantenes retningslinjer for hvordan batteriene skal lades.

Nå er det jo du som ikke følger produsentens retningslinjer. Jeg gjør faktisk det og jeg dokumenterer med referanser.

 

Så eksemplet nederst i innlegget er hentet fra en produsent? Men hvilken produsent og fra når? Du er jo ikke særlig flink til å gi referanser, men slenger jo bare ut påstander i hytt og pine, innpakket i en drøss vanskelige ord og mye ull.

 

Så hvis du mener Sterlings ladespenninger er feil, vel så dokumenter det!

Link to post
Share on other sites

PS: Om du ikke er klar over det, så kan jeg fortelle deg at batterier ikke har en bestemt ladespenning de må ha. De har et ladespenningsområde anbefalt av produsenten. Det kan variere med så mye som en halv volt. For Optima AGM varierer det f.eks med hele 0,6V. Da blir det rent tull når du sier at f.eks Sterlingregulatoren ikke har ladespenninger tilpasset det og det batteriet. Rent tull fra din side!

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er stor forskjell på batterier og hvor mye overladning de tåler, men utviklingen av positiv gitterkorrosjon er en negativ konsekvens av å bomme på batteriets gassespenning.

 

Hvis man logger et ladeforløp i den fasen hvor batteriene er i absorbering med forskjellige ladespenninger og måler reservekapasiteten etterpå, så vil man fort se at det er lite å hente men mye å tape.

Jeg måtte bare sitere denne greia her. Så positiv gitterkorrosjon er en konsekvens av å bomme på batteriets gassespenning? Sier du det? Gassespenning og ladespenning er da to helt forskjellige ting? Man kan f.eks ha en gassespenning på 14,4V på en type batterier men likevel lade de med f.eks 14,7V. Er det da skivebom? neppe. I såfall har produsenter flest skikkelige skivebom.

 

Tror ikke helt du forstår hva reservekapasitet er heller. Du bruker det i alle fall helt feil. Reservekapasiet er en betegnelse på hvor lenge man kan utlade et fulladet batteri med et fast definert strømtrekk før polspenningen synker under en definert verdi.

 

Uansett hvilke ladespenninger man har ladet batteriet opp med; når man utlader batteriet igjen og måler reservekapasitet, er ladespenningen for lengst et tilbakelagt stadium.

Link to post
Share on other sites

Mitt råd er å lade batteriene fra utladet tilstand til ca 80 % på 3,5 time og absorbere til 100 % på ca 3 timer + hvis man trenger hurtig ladning.

Ole Petter. Vi som har båt vet at det ikke fungerer på denne måten. Vi vet også et det ikke er noe som heter for mye ladestrøm i båt. Vi er takknemlig for den lille strømmen vi til enhver tid klarer å få inn i batteribanken. Den ligger milevis unna enhver maksimalgrense for de fleste batterier. Overlading? Det ordet eksisterer ikke for de av oss som faktisk har båt. Ordet eksisterer nok i din teoretiske verden, men i vår virkelighet er problemet for lite strøm og tanken man tenker om igjen og om igjen er: Hvorfor kunne ikke denne dynamoen hatt litt større muskler.

 

De siste årene har dette behovet også sklidd inn hos motorfabrikantene. De nye båtmotorene utstyres nå med mye kraftigere dynamoer. Selv lille Volvo D3 har nå en kraftig dynamo. Dette er vår verden og i denne verdenen er det ikke noe som heter for mye strøm i båt. Punktum.

Link to post
Share on other sites

Hei dere.

Sorry, jeg er veldig opptatt for tiden.

 

Men jeg skjønner ikke helt, hva er problemet?

PDAR kan innstilles på USA-AGM, med -maks- 14,2 Volt

Gel og AGM på -maks- 14,4V

Lokkete bly-syre med -maks- 14,4V

Åpne bly-syre kan lades med opp til 15V.

 

Og så om ladningen.

Husk: Først kommer bulkladningen, først deretter følger det som er mest viktig: Kompensasjonsladningen.

Og heller først da begynner vi å snakke om forskjellige batterityper,

som -må- få forskjellige kompensasjonsladnings-TIDER.

Men det vet dere jo. :smiley:

 

Ang. spenninger:

Alle verdier er -maks-, som ikke betyr -fast-.

Prossesoren beregner en hver ladningsbehov separat, så likner en ladningsforløp ikke ubetinget neste ladningsforløpet.

Alt blir bestemmt av batteriets tilstands, nåværende og forandelig, mens ladningen foregår.

Og husk: Også den beste AGM ha en optimal linie, som ikke betyr at den ubetinget ligger på -maksimalt mulig-

 

Så er også 14,3V (selv om batteriet skulle være beregnet for 14,4V) ikke automatisk feil.

Det samme gjelder også for Geir.

14,9V kan passe hvis batteriene hans tilatter det, PDAR reagerer på "ønsker" og.

 

Eller vet dere om et ladesystem og forhold som likner forholdene på neste systemet?

PDAR tilpasser ladningen som det skal, ferdig er det.

Det samme gjelder også 230V-laderne, det er den samme prosessor som sitter inni der.

 

Altså: Alt er i orden.

 

Ønsker en fortsatt trivelig diskusjon.

 

:seeya:

Jørg

 

ps:

Alle som har tilsvarend utstyr og lyst å teste litt.

Hvorfor bestiller ikke dere en PDAR for å teste den på egen benk?

Alt teori hjelper lite hvis man ikke har sjekkt det praktisk.

Og hvis dere er ikke fornøyde, da sender dere PDAR bare retur. :smiley:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Vi har vel en tendens til å lese bruksanvisninger etter at det har gått noe galt, og hvis noen er av den typen mennesker så foreslår jeg at man minst gjør det. (Leser bruksanvisningen) Forstår man ikke bruksanvisningen så søk hjelp.

 

Reservekapasitet er som du sier en metode man bruker for å finne ut hvor mye energi det er i batteriet ned til en gitt spenning med en gitt belastning i ampere, og jeg vet svært godt hva det går ut på.

Det finnes da noen standarder for å måle reservekapasiteten, og sluttspenningen ligger ofte rundt 7,5 eller 7,2 volt.

I en båt har det meste sluttet å virke når spenningen er så lav, så det kan være en fordel å teste ned til 10,5 volt hvis installasjonen har noen større forbrukere som drar en del strøm eller man er overbevist om at en liten batteribank er......til tross for batterifabrikantenes "Anbefalinger".

Det man egentlig ønsker å finne ut er hvor mange watt man har til rådighet, og en reservekapasitetsmåler bør derfor også kunne vise hvor mange watt som er brukt til enhver tid slik at man enklere kan finne noen svar på hvorfor "spenningen plutselig faller som en stein" :lol:

 

Metoden som benyttes er uansett at man belaster batteriet med en konstant strøm, og denne belastningen i ampere må hele tiden konstant mens spenningen endrer seg. I tillegg skal batteriet holdet temperaturstabilt i et temperaturregulert vannkar hvis det er en lab test som skal benyttes for å sammenligne resultater.

 

Bruker man innsiden, (hodet) så vil man også kunne tenke seg til at en slik tester (Med de rette egenskapene) også kan teste en rekke andre ting som har stor nytteverdi. Det store spørsmålet er kanskje hvor mye strøm man får inn på batteriet innenfor et gitt tidsrom med et ladesystem, og ikke minst som også Jørg har vært inne på, hvor godt virker batteriet etter noen år?

En god ide er derfor å fjerne temperaturstabilisatoren og heller logge batteriets temperaturutvikling.

 

Her blandes hummer og kanari til de grader i denne diskusjonen. Det er noe som heter levetidsbergning av batterier hvor man bruker informasjon fra batteriet under utvikling av blant annet regulatorer.

 

Mange forhandlere i båtbransjen forbanner rørcellebatterier fordi de rett og slett tar kvelden. Kjører man en fullskala levetidsberegning med et klonet ladesystem som er vanlig i båt så finner man fort ut hvorfor disse batteriene ofte ryker.

 

Jeg har ingen problemer med å få disse batteriene til å vare, og det rare er: Batterifabrikantens ”anbefalte” ladeforløp stemmer 100%.

 

Er det noen som vet hvor mye en heving av batteritemperaturen korter ned levetiden på et batteri og hvorfor batterier ofte blir varme?

 

 

Så eksemplet nederst i innlegget er hentet fra en produsent? Men hvilken produsent og fra når? Du er jo ikke særlig flink til å gi referanser, men slenger jo bare ut påstander i hytt og pine, innpakket i en drøss vanskelige ord og mye ull.

Det ville jo bare ødelegge underholdningen. :lol: (Dataene fra denne batteriprodusenten er fra 2008)

Men nå er det i grunnen ganske mye informasjon omladning her på forumet. Tross alt så er underladning det største problemet på grunn av dårlige ladesystemer og feil dimmensjonerte batteribanker. Om man da velger å begrense dette problemet i en ende og driter i overladning så blir uansett resultatet bedre i de fleste tilfellene.

Noen ganger går det dog litt galt, som noen da allerede har erfart. :wink:

Hvor høy ladeeffektivitetsfaktor og reservekapasitet viser monitoren din Lotus. Unnskyld, kom ikke på a monitoren din ikke kan fortelle deg det.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da tar du feil igjen. Selvfølgelig kan battemeteret vise ladeeffektivitetsfaktoren. Det er jo en grunnstein i hvordan battemeteret virker. Den beregner dette automatisk og justerer automatisk for hver ladesyklus etter hvert som batteriet blir eldre. I tillegg kan jeg selvfølgelig sette dette manuelt. Ikke bare har du feil, du har appå til sporet av igjen.Det er ikke battmeteret mitt vi diskuterer.

 

Og du. Battmeteret kan måle reservekapasitet også. For vet du hva? Dette er jo veldig enkle greier. Det er bare å trekke 25A av et hvilket som helst størrelse batteri, stort som lite, og deretter se hvor mange minutter det tar før spenningen er 1,75V pr celle. 1,75V betyr 10,5V batterispenning, ikke de 7,2 eller 7,5V spenningene du opererer med. Nok en feil.

 

Og reservekapasitet? Mer eller mindre uintressant for oss båtfolk. Vi lader batteribanken ut i et helt annet tempo enn 25A pr. batteri. Hvis du legger merke til det, så er faktisk du den eneste som bruker begrepet her på baatplassen.no. Det blir et temmelig uinteressant begrep når man ser forbruksbanken under ett. Det blir faktisk da tilnærmet lik Ah-kapasitet. Derfor bruker vi Ah-kapasitet til vanlig.

 

Foreslår at du leser mine innlegg i denne strengen en gang til. Og så gjentar du etter meg: Det er ikke noe som heter for mye lading i båt!! Vi er milevis unna de fleste av oss. Og resten av båtfolket? Et par kilometer unna eller så. :smiley:

Og korrekt ladespenning? Ja den kan variere med mange tidels volt på samme batteri og likevel være korrekt.

 

Og du. Selv om du mener at det ødelegger underholdningsverdien å oppgi referanser, så tror jeg likevel mange ville sette pris på at du gjør det. Og du igjen... Batterispenninger detter ikke plutselig som en stein slik du påstår. De holder seg temmelig lineære ned til batteriet er 80-90% tomt - selv med belastning! Hvis du vil, kan vi godt ta en diskusjon på det også, men ta da en titt på diagrammet under før du sier noe mer.

 

.

Utladingskurve.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har idag montert Sterlings Power Management Panel (PMP1) og 3 200A shunter. Dette har tatt mange timer. Nå er alt koblet sammen og jeg har startet opp motorene. Det var ikke så mye jeg hadde brukt av forbruksbanken (ca 20 A), men det var interessant6 å observere at SB dynamo leverte ca 42 A og BB dynamo ca 43 A. Av dette gikk 20 A inn på forbruksbatteriene. Det vil si at 65 A gikk til "å holde båten i live". Spenningen på begge dynamoene målt etter ladefordeler var 14.3 volt på begge dynamoene. Nå ser jeg frem til langtidstesting av dette. Jeg har også mulighet for å måle lading av startbatteri til generator med en fjerde shunt, men jeg avventer dette noen dager. Nå er jeg godt fornøyd med overvåking av det elektriskle anlegget ombord.

Link to post
Share on other sites

Men Roald, du har enda ikke svart på hvorfor du har lagt ned så mye arbeide og kjøpt så mange duppeditter når du allikevel stiller inn systemet til å lade med 14,3V. Det er jo like dårlig som før, ja kanskje dårligere, og du kunne da spart deg alle jobben og alle pengene.

 

Hva slags båt har du egentlig som trenger 65A bare for å "holde båten i live" som du sier? Det er jo nesten 1000W.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i flere innlegg tidligere fortalt at grunnen til modifiseringen er at orginal lading i båten har vært omlag 13.8 volt. Så får du krangle videre med båtprodusenten om hvor dårlige de er til å lage båter. Jeg har i mange andre innlegg fortalt om hvilken båt jeg har. Din respekt for andres arbeid har jeg notert meg.

Link to post
Share on other sites

Det har rett og slett vært en for stor fristelse for meg til å holde denne diskusjonen med lotus gående, men nå er det kanskje på tide å gjøre slutt på den.

 

Denne tråden er for verdifull til å forsøple resultatene som Roald sannsynligvis vil oppdatere oss med i tiden fremover.

 

Jeg er dog litt forundret over at jeg ikke har klart å provosere frem noen reelle fakta om reguleringsteknikken som benyttes i noen regulatorer, for det er tross alt på dette som skiller en god regulator fra en dårlig regulator.

 

Det er også her svaret på misforståelsene vedrørende maksimal eller ideell optimal ladestrøm og ladespenning ligger.

Hvis ingen kommer meg i forkjøpet skal jeg forklare litt om dette litt senere. Ikke alt men noe. :wink:

 

Det er et bra tegn at du har så jevnt fordelt ladestrøm fra begge dynamoene Roald. Dette lover bra og går helt sikket fint.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok et bilde av PMP etter at landstrømmen har stått på en stund. Jeg er så langt fornøyd med forholdene. Forøvrig synes jeg innleggene til Ole Petter beriker både denne tråden og forumet. Jeg har lest endel av det Calder skriver, og innleggene til Ole Petter er klart på samme nivå.

 

pmp1.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...