Jump to content

Lanber & Bjoris henter båt. Bavaria vs Hanse


Lanber

Recommended Posts

Om dieselvarmerer gikk døgnet på tamp på full effekt så går det med rundt 10-11 liter i døgnet, og det betyr vel at du har svidd av en 20-25 liter diesel fra mandag morgen til onsdag kveld. Da har vel motoren slurpet i seg rundt 70 liter... Ved rundt 2400 o/min så bruker D1-20, 2 liter i timen, hvilket skulle tilsi 35 motortimer...

d120.jpg

 

Vi får vel høre antall timer som er medgått senere...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Effektiv gangtid med belastning var 27-28 timer. Resten tomgang eller nesten det.

Varmer gikk over 2 døgn (fra kl 1000 mandag til kl 2200 onsdag), ikke på fullt så 20-25 liter gikk det nok. Altså ikkje så aller verst forbruk allikavel.

136 nm.

 

Tenker forbruket vil synke endel fremover, vil overraske om jeg må fylle igjen på denne siden av juni.

 

Husk også det er forskjell på belastning, jeg ligger over kurven med den propellen jeg har.

Redigert av Lanber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fin skildring Lanber, og en real innvielse av båten.

 

Skal dere gi karakterer på leverandørene i denne tråden?

 

Nja, det er jo vanskelig å gi en karakter da dette vil bli veldig individuelt og vi som er nybakte båteiere klarer ikke nødvendigvis å være objektive heller så derfor er det nok bedre at vi forteller hva som har vært å feil/dårlig/bra mv så objektivt som mulig så kan hver enkelt vurdere selv hva de syns om ting. Poenget er å fortelle om de tingene som måtte oppstå med båt, utstyr, leverandør, fabrikk etc.

 

Vel, Lanber når du har fått gått over båten etter hentingen, ser det bra ut er det ikke noe å sette fingeren på ved selve båten. Det er i såfall meget bra:) I dg har vi vært på fjellet, men må innrømmet at jeg har drømt meg bort i et par seil på fjorden... Nøyaktig 1 mnd igjen til det er vår tur nå! Vi har 550 nmil hjem så det blir en bra tur, satser på bedre vær og ikke minst høyere temp enn det dere fikk!

 

Lanber har du merket om riggen har slaknet på turen? Iflg Nelson så kan det ved svært dårlig vær vær nødvendig å etterstramme på henteturen, de anbefalte et tentionmeter i kofferten, men det er jo lettere sagt enn gjort å få tak i... Nelson sier også at de fleste gjør ingenting med riggen, men at det er meget anbefalt og stramme den ihht anbefalt riggspenning. Alle vaire strekker seg når de er nye, er usikker på om det er så mye at du merke det eller om du må ha måleinstrument for å sjekke...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Iflg Nelson så kan det ved svært dårlig vær vær nødvendig å etterstramme på henteturen, de anbefalte et tentionmeter i kofferten, men det er jo lettere sagt enn gjort å få tak i...

 

Hjertmans selger waiert som du kan bruke for å måle forspenning i waierne dine.

Link to post
Share on other sites

Når vi hentet so 35 etterstrammet vi riggen etter ca 300 mil. Du trenger egentlig ikke spenningsmåleren. Vi gjorde det kun på følelsen da riggen virket slakk ved seiling.

 

Ja, det er det som er planen, jeg har med folk som har peiling på slikt så dette går nok bra. Jeg har også gjort det før selv, men da på mye mindre båter der det hang og slang i le... Så ille skal det jo selvsagt ikke være før en strammer opp... Vel, da er det altså mindre enn 1 mnd til :flag:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja da har jeg mistet 50 liter (anslag) vann fra tanken, noe er lekk. Stusset over at pumpen sto å jobbet når jeg kom ned i båten etter snømåking. Ikke akkurat den avslutningen på påsken jeg ønsket meg.

Har fått opp 15-20 liter med vannstøvsuger, hvor resten er vites ikke. Har satt på godt med varme for sikkerhets skyld.

 

Sendte en epost til Lundebåt i går kveld om dette ca kl 2200, tror du jaggu ikke Sjur hadde svart meg samme kveld! Med kopi til et Arendalsfirma om de kunne løse saken.

Skjønner nå hva folk mener når de sier Lundebåt har god oppfølging! Dette var nå i overkant av det jeg forventet.

 

Videre har jeg bestilt 1 gangs service hos VP idag, de kommer torsdag denne uka. Ikkje verst det heller.

Med dagens produksjonsteknikker synes jeg det er rart disse motorene skal ha oljeskift etter 30-50 timer. Må jo følge opp dette med tanke på garantier.

Det var i gode gamle dager at innkjøring var en delikat afære og metalspon i filter en regel heller enn unntak på 1 oljeskift.

Link to post
Share on other sites

Sendte en epost til Lundebåt i går kveld om dette ca kl 2200, tror du jaggu ikke Sjur hadde svart meg samme kveld! Med kopi til et Arendalsfirma om de kunne løse saken. Skjønner nå hva folk mener når de sier Lundebåt har god oppfølging!

VEELDIG bra ! Gratulerer med ny båt forresten :smiley:

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Flott å se at Lundebåt fortsatt sørger for at kundene får den oppfølging man bør ha....

 

Nå hadde jeg samme morsomheten som du har opplved, og hos meg så var dette selvforskyldt... jeg hadde ikke stengt og drenert vannet til dusjen på badeplattformen.... Da mistet jeg 50 liter vann og alt sammet havnet i skottet ved lensepumpen ved den bakre kjølbolten... Oppdaget det på samme måte som du, med at pumpen gikk og forbruket skulle vært lik null.. Det ble oppdaget i påsken i fjor, da jeg sjøsatt og fylte opp vanntanken...

 

Jeg hadde nok tatt en titt på dusjhåndtaket og sett om det ikke er frosset i stykker, vi har jo hatt rundt minus 10 i allefall på Stathelle på lørdag og søndag morgen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja, det er muligheter...... men når hukommelsen alltid svikter før frosten har gjort sitt så hjelper det ikke om det var 1000 muligheter..... Har nå skiftet mitt andre håndtak til den nette sum av 119 kroner, fikk det siste til fjorordets pris hos Tolema....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du trenger egentlig ikke spenningsmåleren.

 

Jeg tillater meg å være uenig.

Det er ikke så dumt å kikke litt på tabellene til wireprodusenten og sjekke strammingen en gang i blant. Er det for slakt og man kommer ut i dårlig vær, så kan man risikere et mastehavari. Ombord hos meg ligger alltid Vajert i skuffen i kartbordet.

De aller fleste, meg inkludert, som kjøper en slik finner at de seiler med alltfor slakk rigg.

Link to post
Share on other sites

Ja ja, Lanber... du er ikke den første og helt sikkert ikke den siste.... men det er en enkel feil å rette, tar litt mere tid å bli kvitt vannet som har lekket inn... Jag hadde en rundt 50 liter og fikk ut det siste får ikke lenge siden.... mistet 1/4 tank på vannmåleren på en 210 liters tank

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det var rart du sa det. Slik har jeg det og. Bortsett fra de vanntette avdelingene selvfølgelig.

Jeg har jo ingen vanntett avdeling. Derimot er det tre skott under køya i forpiggen som går mye høyere enn vanlinjen. Det er nok meningen at disse skal forhindre vannet i å fylle båten hvis man får hull i skroget foran. Helt tett vil det nok ikke være men godt nok til at man har kontroll og ikke går ned. (?)...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg tillater meg å være uenig.

Det er ikke så dumt å kikke litt på tabellene til wireprodusenten og sjekke strammingen en gang i blant. Er det for slakt og man kommer ut i dårlig vær, så kan man risikere et mastehavari. Ombord hos meg ligger alltid Vajert i skuffen i kartbordet.

De aller fleste, meg inkludert, som kjøper en slik finner at de seiler med alltfor slakk rigg.

'

 

Hva koster så en slik sak? Har sett for meg ett ganske stort remedium til mange tunsenlapper... Mulig du har diger skuff i kartbordet ditt eller så er dette litt mindre enn jeg trodde :lol:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har selv en slik og selv om de kommer i litt forskjellige størrelser avhengig av dimensjonen på wirene så snakker vi ikke mange tusen, men mange hundre. Tror jeg betalte rundt fire/fem hundre. Har selv hatt stor glede av denne da jeg ikke stoler tilstrekkelig på bare "føle på strammingen metoden", men synes det er kjekt å ha litt objektiv måling. Fikk også hjelp av en meget erfaren trimmer til å sette riggen og målte da nøyaktig hvor stramme vantene er og notert det til senere bruk. Godt nok for meg og koseseilas!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...