Jump to content

Bryggekrakken, fra dagliglivet ombord og ved båten


Astor

Recommended Posts

Fruen og jeg har vært i båten i ettermiddag og klargjort for helgtur. Litt vask og bytte av sengtøy må til. Jeg har siden vi overtok båten hatt TV og dekoder ombord men de har blitt lite benyttet. Jeg tok dekoderen hjem for å montere to vinkeljern på den slik at den kan monteres på vegg, hengende. Med 12 volts plugg og trådløs "scartplugg" forsvinner mye 220 v - ledninger og det hele blir mer anonymt tilstede. Den trådløse "scartpluggen" er en sender og mottaker fra dekoder til TV. M.a.o vi slipper antennekabelen opp til TV-apparatet. Det sitter en sender bak i Grundigboksen og en mottaker bak på TV-apparatet. Bildene blir selsvølgelig krystallklare etter overføringen. De trådløse "svartpluggene" hadde 220 v strømadapter satt ned til 7.5 volt. Den omstillbare sig.pluggen ble stillt på samme volt og det hele virket greit.

I morgen skal dekoderen få en anonym plass ombord, men allikevel hendig plassert for fjernkontrollen. I lange mørke vinterkvelder kan det være greit å ha TVen innen rekkevidde.

 

Kvelden går med til å samle alle brukerveiledningene og alt dokumentasjon tilhørende vår 34 år gamle dame i noen enkle samlepermer. Om noen sulle ha behov for brukerveiledningen til Standard Horizon MD 50 og Omni RP 50 (repeater) så har jeg disse liggende.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Siden tråden inviteter til aktiviteter i og ved båten, så har jeg akkurat fått satt båten på land...og attpåtil under tak, i vinter som i fjor vinter. Alt av sengetøy og puter ble tatt hjem, motor er gjennomkjørt med ferskvann, strøm ble tilkoblet og noe varme satt på. Syns det er veldig greit med å ha litt varme ombord om vinteren, spesielt ettersom jeg har planer om å gjøre noe ombord iblant.

Link to post
Share on other sites

Med 12 volts plugg og trådløs "scartplugg" forsvinner mye 220 v - ledninger og det hele blir mer anonymt tilstede. Den trådløse "scartpluggen" er en sender og mottaker fra dekoder til TV.

Hei.

 

Hva heter denne enheten, artikkelnummer, og hvor kan den skaffes fra? Hadde jo vært greit å slippe den fingertykke Scart-kabelen!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har hatt den en stund, men jeg vet at Serviceeksperten Vest ved Leangbukta har den i hylla. Den har modellbetegnelse VID-TRANS 150, går på 7.5 volt og sender på 2.4 GHz og trekker 300 mA. Mener den koster rundt 5-600 kroner. Rekkevidde gjennom vegger ca. 8-10 meter. Rekker fra akterlugaren og frem til styreposisjonen på Astor.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er mottakeren en modulator som kobles inn i antenneinntaket på TV'n, eller plugges den i Scart-kontakten på TV'n?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Fant det ut selv, det er Scart til Scart. I båten trenger jeg den ikke, men her hjemme hadde det vært praktisk. I stuen i 1.etg har jeg GET HD PVR box med HDMI-kabel, og i stuen i 2. etg har jeg en enklere Digitalboks koblet til en eldre CRT-TV som kun brukes når Trude og jeg vil se på hvert vårt program. Men så var det båt-TV'n som jeg har ved siden av PC'n på "datarommet" når båten er på land. Der får jeg kun inn de analoge kanalene via antennekabel. Så der hadde det vært greit med trådløs overføring fra digitalboksen i stuen ved siden av, litt langt å strekke Scart-kabel. Med disse trådløse boksene kunne jeg bare koblet tilbake Scartkabelen de få gangene noen ser på den gamle TV'n. (synd utstyret ikke leveres med en sender og to mottakere!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Litt Googling sier at "Teknik-Magasinet fører duppeditten og de har butikk både på Stovner, Lillestrøm Torv og Triaden. Prisen skal visst være 499,- Skal faktisk en tur til Lillestrøm en av de første dagene, så da får jeg se om jeg finner en butikk med det navnet (aldri hørt navnet før) og gjør de det og de har duppeditten, kjøper jeg en slik. Artig ting å teste ut i hvert fall.

 

Men dette må jo være en grei sak for de som har problem med å få plassert f.eks. en Grundig-boks nært TV'n i båt også!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

For meg hjemme, er ikke det noe problem. Jeg sitter alltid med åpen dør til stuen der jeg kan se GET-boksen som er 5 meter unna!

Har ikke kommet meg til butikken idag, men imorgen blir det en liten svipptur for å se om noen har duppeditten. Og så kommer jeg tilbake med erfaringer av bruken.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er boksene i hus, og de fungerer på et vis. Av de 4 overføringskanalene jeg kunne velge, var det kun en som fungerte uten forstyrrelser. Men kvaliteten på bildet er ikke 100%. Bildene på TV'n er litt difuse. Selv de analoge signalene gir skarpere bilde. Men for all del, jeg sitter og ser på en 14" TV på 1 meters avstand, så hadde dette vært i båten med vel 2m seeravstand, hadde det ikke vært et så stort problem.

 

Enhetene leveres også med mulighet for å sikte rett inn på TV'n med fjernbetjeningen for dekoderen slik at det skulle være mulig å styre dekoderen uten fri sikt til den. Dette fungerer ikke hos meg. Enten har ikke fjernkontrollen min IR, eller så foregår ikke IR sendingen min i området 35kHz - 41kHz som dette systemet kan ta imot og overføre til dekoderen.

 

Konklusjon? Skal jeg se på en TV-kanal som ligger i den analoge basispakken, foretrekker jeg dette. Men må jeg se på en annen kanal som kun distribueres digitalt, kan jeg få disse kanalene med "nesten god" kvalitet via disse boksene. Med RiksTV i båten har en jo ikke mulighet til analoge kanaler, så da er valget om en vil bruke Scart-kabel med 100% kvalitet, eller om en vil ha fordelen med å slippe denne klumpete kabelen og være fornøyd med en smule reduksjon i skarphet på bildet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nix, selve boksene står der de skal stå, og kablene for IR-overføringen er plugget korrekt (dessuten har de forskjellig pluggdiameter og kan ikke plugges feil)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mulig du skal få byttet de to du kjøpte, Lars! Mine "scartbokser" har liten eller ingen reduksjon på min 22" JVC flat-TV ombord. Jeg har brukt den hjemme på en mindre Phillips TV med samme kvalitet. Tror det kan være en feil som gir deg dårlige/reduserte bilder?

Ville bare gi deg denne tilbakemeldingen, slik at du ikke avfinner deg med de bildene du får.

Jeg får forstyrrelse i bildet dresom vi beveger oss mellom sender og mottaker. (Da sto senderen i akterlugaren med vegg mellom den og styrhuset hvor mottakeren var plassert.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg handlet hos Teknikmagasinet i Lillestrøm (de har butikker mange andre steder også). Enhetene heter Vid-Trans 150 og kostet 499,- De har også nettbutikk. Link direkte til enheten finner du her.

 

Jeg skal etter hvert teste boksene mot Grundig-boksen for digitalt bakkenett også. Må bare fikse strømforsyning til Grundig-boksen først. Nå har den sigarettennerplugg for bruk i båten. Men et eller annet sted har jeg batterieliminatoren (med avklippet ledning). Kanskje nivået ut fra GET-boksen er for høyt eller for lavt?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når vi er inne på ulike duppeditter, og mange kan mye mere en jeg om det - vi har gjerne Pc-en med oss i båten. Noen trådløse nett er åpen for bruk, og jeg lurer på om det går å få trådløskort/antenne med forsterker evnt. rettningsbestemt, slik at en tar bedre inn signaler en standard trådløskort ? Noen meniger om det?

Link to post
Share on other sites

Problemet med WLAN-kort i PC'n er gjerne at en sitter godt nede i båten med hele overbygget som skjermer for fri sikt til landstasjonen. Jeg har brukt flere forskjellige USB-løsninger der en kan sitte nede i båten med 3 - 5m kabel opp til USB-enheten ute og med fri sikt til landstasjonene.

 

Komplett.no har bla. annet denne enheten til kr.395,- som jeg har vært svært godt fornøyd med

 

338138.jpg

 

Men nå skulle vi vel egentlig forflyttet oss til en eller annen riktigere tråd en denne "Bryggekrakk" tråden?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I morgen har jeg invitert gode BP-medlemmer på båtur. Vi drar til Fagerstrand for å bivåne havaristen :diving: og hilse på Kingsea. :flag:

Kaffe og pepperkaker blir servert underveis. Jeg følte litt synd på disse "landkrabbene" som har båten sin under burkaen. Etter hva jeg skjønte så hadde de det ikke godt. :lol:

Vi hadde et håp å få bunkret litt ferskvann i tankene på samme turen. Ikke lett nå midtvinters. Vi håper det løser seg, slik at vi har fulle vanntanker til romjulsturen sydover.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ja, jeg har en slik selv og er fornøyd. Det jeg har å sammenligne med er en NetGear USB dongle til å stappe inn i USB-porten på PC'n. Når jeg sitter inne i båten med en av disse enhetene plugget inn, er det kun de aller nærmeste stasjonene jeg får inn. Men montert på styrhustaket, blir det noe annet. Og da er enheten på bildet mye bedre en dongelen. I enkelte havner med mange trådløse nett er den nesten for god i og med at jeg får inn mange nett på samme kanal.

 

Så, - svaret er at jeg har god erfaring med enheten. Den har mye lengre rekkevidde enn den andre enheten (og en annen tilsvarende jeg hadde før). Jeg har ligget mange steder hvor andre har bannet over dårlig dekning mens jeg har surfet på baatplassen.no uten problemer.

 

lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...