Jump to content

Finurlige strømproblemer - landstrøm


bliss X

Recommended Posts

Amen. Lotus.

Men jorden ble koplet til en dynaplate hos meg, og ikke til motoren, det byr meg imot.

Og via en vender for landjord ved landligge.

Ja, og vender. Bedre kan det ikke gjøres.

Og merkeskiltet under venderen eller kontakten eller der skiltet går an å se for den som plugger i landstrøm når båten er på land. da er vi 100% etter forskriftene. :cheers:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..montere ei metallplate eller en dynaplate under vannlinjen.

 

Har du isolert aksling fra motoren kan du fortsatt bruke propellen som jordingsplate. Alt avhenger av båttype og hvor en kan oppnå stort nok kvadrat (jord).

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Helt greit å gå utenom motoren, men da må du nok montere ei metallplate eller en dynaplate under vannlinjen.

 

Jeg skal bare få lov å pirke litt til: Båter som er av metall med våt metalloverflate, kjøler med våt metalloverflate vil også ha tilstrekkelig jordareal. Hulda har tilstrekkelig kvadrat gjennom anodene, propellen kommer som en tilleggsbonus. Vi slipper Dynaplaten. Hulda er også utstyrt med Aqua Drive, slik at motoren er ikke elektrisk isolert fra omverdenen. Det er en av grunnene til at berederen min aldri kommer til å bli koplet til landstrøm.

 

Og så får man ikke lov å ligge i anlegget til Herbern hvis man ikke har elektorlyse blocker (zink saver). Hvilket jo heller ikke er noe poeng å innstallere.

Link to post
Share on other sites

De som har skilletrafo begynner vel nå å komme i mål i denne tråden, så nå tenkte jeg vi kunne fortsette med de som ikke har skilletrafo , men som kutter landjord. Jeg tenkte for noen dager siden at jeg skulle bruke en del tid på forstå de fleste innlegg i denne tråden for her er det mye nyttig å lære , men nå innser jeg at det har jeg ikke tid til.

 

Det er tydeligvis v.v. tanken som er styggedommen i båten og som lager de fleste farer.

Ja absolutt, men i tillegg til denne finnes det noen få switchmode batteriladere som bør ha i bakhdet

Hvis vi da gjør gjør problemet litt enklere og tenker oss følgende variant.

 

1. Landjord er kuttet, ikke lov. (Joda, dette er lov om man etablerer lokal jord)

2. Stikkontakt til vv tanken er tatt ut.

3. minus 12 v er tilkoplet motor og propell, men har ikke dynaplate

4. Landstrøm er tilkoplet laderen.

 

Hvilke personfarer kan da oppstå, bading + ombordstiging + ombord i båten.

Sjansene er helt minimale

Men det finnes en liten mulighet for overslag gjennom batteriladere som har kontakt via -12 Volt til motor og propell. Har nabobåten jordledning koplet til sin motor, kan det gå strøm fra din båt til denne. et annet scenario, man kan tenke seg at en jordfeil i den andre fasen i varmtvanstanken til nabobåten og han har også kuttet jordledninegn. Da vil det også gå strøm mellom båtene. Dette kan være farlig for badende.Og noen vil si, dette er hypotetsik, og jeg vil svare ja, men muligheten er der.

Link to post
Share on other sites

Nå har vi diskutert skilletrafo, oppkobling av denne og alle mulige og umulige feil i den forbindelse. Selv om vi stort sett er enige i at det finnes en temmelig sikker måte å koble dette på og at mulighetene for feil og problemer synes små, er i alle fall jeg helt sikker på en ting: Skilletrafo vil aldri bli montert i min båt.

 

Før begrunnet jeg dette med bl.a. den dyre prisen, plassforbruket, varmeavgivelse og en relativt omfattende montering.

I tillegg kommer nå det faktum at selv med skilletrafo kan ting gå galt og konsekvensene blir ofte alvorlige. Samtidig blir løsningen mer kompleks og mindre oversiktlig jo flere komponenter man putter inn.

Hva mener du med at konsekvensene ofte blir alvorlige. Har du noen konkrete eksempler, eller er dette bare synsing

 

 

Så hva kan gjøres i stedet? Noen enkle skritt og de fleste på forumet som i dag har landstrøm med egen landstrømsentral ombord med sikring og jordfeilbryter er i mål:

 

1. Klipp av jordledningen til land og hiv den i land.

2. Koble den avklippede 230V jord i stedet til minus på batteriet eller motoren.

 

Ferdig. Det var vel ikke vanskelig?

Nei, koblingene er ikke vanskelig, men er det trygt Man må ihvertfall tenke over at i Telemarkskanalen eller andre ferskvann/elvelutløp kjører du uten jord, med fare for at jorfeilvernet ikke virker.

 

Hva har du nå? Lokalt jordplan. Ditt eget lille lokale jordplan som har erstattet det store jordplanet på land.

Minus på batteriet er forbundet med motor. Motor er forbundet med akslingen, akslingen er forbundet med propellen og propellen har vann på alle kanter. For min del har propellen et areal på omlag 0,25 m² x 2 sider, eller omlag det dobbelte av hva forskriftene krever.

 

Ja dette er helt riktig, men det alle må være klar over at strøm på aveie (jordfeil under 30 mA) som tidligere returnerte tilbake til landstrømsentralen via landstrømskabelen, forsvinner ut propellen og over til nabobåten om han har landstrømskabel med jordkabel, eller ned til havbunnen i marinaen, med de problemene dette medfører for badende.

 

Nå har jeg et elektrisk anlegg som er etter forskriftene. Garantert! Se kommentar over

Det er enkelt og oversiktlig og med få komponenter.

Uten landjord er det særdeles sikkert mot elektrolytisk tæring Se kommentar over

 

Ikke bare det. Etter det som er skrevet her så viser det seg antagelig at det er mer sikkert enn skilletrafo for personsikkerheten. Alle feilmuligheter tatt i betraktning.

Dette har jeg vanskelig for å ta alvorlig

 

Det aller beste? Du kan koble inn denne jordlederen selv uten montørsertifikat. Forskriftene sier vel noe om at så fremt man vet hva man gjør, kan man koble til en ledning, en kontakt, en bryter og lignende helt enkle ting. Og enklere enn dette kan det neppe bli.

Nei, det har du nok ikke

 

Billigere kan det vel heller ikke bli?

Her er vi helt enig, ihvertfall til å begynne med tror nok du må øke budsettet for sink og glemmer du å bytt disse er det fare for at propellen går

 

 

Så langt kan jeg faktisk bare se et problem: Du blir automatisk nektet medlemskap i klubben av skilletrafo-fantaster. Dessverre. Livet er tøft, men kan du holde deg unna denne klubben får du en fantastisk bra, enkel og oversiktlig landstrømsanlegg uten fare for hverken deg eller båten. Som i tillegg er godkjent av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

 

 

Dette er det siste jeg skriver om skilletrafoer i denne omgangen. Kobl gjerne opp en skilletrafo dersom det enkle og sikre ikke appellerer til deg. Kobl trafoen din opp i den varianten du ønsker, men sørg for at forskriftene følges og sikkerheten ivaretas. Og har du ikke montørsertifikat? La da noen som har montørsertifikat gjøre jobben.

Er det slik at uten skilletrado kan du montere selv, men ikke med?

 

Jeg trodde tråden nå var dreid over til å diskutere opplegg uten skilletrafo. Ser at i innlegget ditt referer du til skilletrafo hele 7 ganger gjerne med nedsettende bemerkninger.

Hva er det som ligger bak her?

Link to post
Share on other sites

Kjære JRK.

Du har selv vridd og vrengt i det vide og det breie for muligheten for feil i skilletrafooppkoblingen. Gjelder plutselig ikke dette lenger? Ole Petter nevte salt, fuktighet, ting som irrer, overslag. Deler du ikke disse synspunktene?

 

Med overslag, overgangsmotstand og alle de kjekke andre tingene som kan skje med trafoen, kan jo dette bli farlig? Hvorfor vil du ikke koble med fase til jord? Hvis du vil kan sikkert en eller annen samle sammen alle mulige og umulige problemstillinger og feilsituasjoner som er blitt nevnt. Konsekvensene kan bli alvorlige også med skilletrafo. Dette hersker det ingen tvil om over hode.

 

Telemarkskanalen? Om jordfeilvernet ikke virker pga dårlig ledningsevne i vannet, er jo det bare glimrende. Da går det heller ingen jordstrøm. Er det da et problem?

 

Jordfeil under 30mA forsvinner over til nabobåten? Tja. For det første er dette vekselstrøm som ikke skaper tæring. For det andre minsker strømmen med avstanden til neste båt og motstanden videre i kretsen. Kanskje ikke spesielt mye strøm som går likevel? Det er heller ikke slik at disse 30 mA går gjennom den badende. De fordeler seg over alt. Om ikke den badende dykker ned og putter handa på propellen eller dynaplata, får han antagelig ikke særlig strøm i seg i det hele tatt.

 

Om man ikke har lov til å koble jordledningen selv, så får man bruke en som har lov til det et minutts tid da. Intet stort problem.

 

 

Kritikken din til slutt: Er du hårsår fordi jeg ikke foretrekker skilletrafo? Vel, det må du få lov til å være.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjære JRK.

Du har selv vridd og vrengt i det vide og det breie for muligheten for feil i skilletrafooppkoblingen. Gjelder plutselig ikke dette lenger? Ole Petter nevte salt, fuktighet, ting som irrer, overslag. Deler du ikke disse synspunktene?

Ditt utsagn var at med skilletrafo kan ting gå galt og konsekvensene ofte blir alvorlig. Det du svarer med her gjelder jo helt generelt om du har skilletrafo eller ikke. Jeg lurte bare på om du hadde konkrete eksempler på din påstand

 

Med overslag, overgangsmotstand og alle de kjekke andre tingene som kan skje med trafoen, kan jo dette bli farlig? Hvorfor vil du ikke koble med fase til jord? Hvis du vil kan sikkert en eller annen samle sammen alle mulige og umulige problemstillinger og feilsituasjoner som er blitt nevnt. Konsekvensene kan bli alvorlige også med skilletrafo. Dette hersker det ingen tvil om over hode.

Igjen dette er jo helt generelt for alt utstyr. Jeg har ingen bastant påstand for at jeg ikke vil legge en av fasene eller midtuttak av trafo til jord, men som jeg har prøvd å forklare er det en hypotetisk mulighet for at badende i egen båt kan få strømstøt og jeg prøver å finne svar på om dette er mulig å unngå.

 

Telemarkskanalen? Om jordfeilvernet ikke virker pga dårlig ledningsevne i vannet, er jo det bare glimrende. Da går det heller ingen jordstrøm. Er det da et problem? Ja, problemet er ekstra farlig. Om en fase jordfeiler til motor og den andre hypotetisk til helgjern og du skal sjekke propellen, så kan det gå galt

 

Jordfeil under 30mA forsvinner over til nabobåten? Tja. For det første er dette vekselstrøm som ikke skaper tæring.

Av og til kan vekselstrøm inneholde likestrømskomponenter komponenter og det skaper tæring. Her er skilletrafoen genial da denne fjerner disse

For det andre minsker strømmen med avstanden til neste båt og motstanden videre i kretsen. Kanskje ikke spesielt mye strøm som går likevel? Det er heller ikke slik at disse 30 mA går gjennom den badende. De fordeler seg over alt. Om ikke den badende dykker ned og putter handa på propellen eller dynaplata, får han antagelig ikke særlig strøm i seg i det hele tatt.

Joda det er vi enige om, under noen forhold kan den badende få alt under andre forhold ingen ting, men det er jo nettop denne ukontrolerte situasjonen vi ønsker å unngå

 

Om man ikke har lov til å koble jordledningen selv, så får man bruke en som har lov til det et minutts tid da. Intet stort problem.

Enig

 

Kritikken din til slutt: Er du hårsår fordi jeg ikke foretrekker skilletrafo? Vel, det må du få lov til å være.

Joda kanskje litt, fordi jeg ikke klarer å overbevise deg. Hadde alle hatt skilletrafo, så hadde vi ungått mye tæring og farlige spenninger for badende i vannet.

 

Jeg forstår at du, og sikkert mange andre også kan reagere på mine innlegg her, som kan virke søkte når det gjelder å finne feil. Til mitt forsvar, i jobben min, gjør vi noe vi kaller en "Failure modes and effect analysis" (FMEA) på alle leveranser av et visst omfang. Da går vi inn i den tekniske dokumentasjonen forinstallasjonen, og prøver å tenke oss hva en eller flere gitte feil vil få slags konsekvenser for operasjon av utstyret.

Senere når installasjonen er ferdig, kommer et klasseselskap som DNV eller Loyds, som har gjort sine analyser i forkant og utfører praktiske tester. Man fysisk in og klipper av ledninger og kortslutter ledninger. Signalkabler som powerkabler. Da er det ingen som snakker om hypotetiske feil. Jeg og mange andre sitter og river oss i håret og sier. Nei dette er ikke relevant det kan ikke skje under normal drift. Men klasseselskapene har som regel rett, det skjer merkelige rekker av feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg og mange andre sitter og river oss i håret og sier. Nei dette er ikke relevant det kan ikke skje under normal drift. Men klasseselskapene har som regel rett, det skjer merkelige rekker av feil.

 

Personlig må jeg si at denne tråden har vært svært nyttig. De som har hevdet 'umulige forhold' har også stort sett ført tildels vettug argumentasjon om hvorfor. Og ikke minst: De teoriene som har surra rundt i hodet mitt vedr. Hulda, ser ut til å holde stikk. Både vedr. vagabonerende strømmer og el.installasjoner. Korrosjon fikser jeg uansett selv, men ting har en tendens til å henge sammen.

 

Story: En perifer bekjent kom med båten sin til Son for et par år siden. Det første han gjør er naturligvis å plugge inn landstrømmen. Deretter blir jeg vist rundt i den amerikanske praktbåten. Lukene til motorrommet kommer til slutt opp. Der står det to Mercruiser-diesler og et 220 volt aggeregat, flott opplegg. Jeg ljuger ikke hvis jeg sier at det plasker 70 liter oljeblandet sjøvann nedi der. Han har jo gjort sine 35 knop på vei til Son. Alt er vått, absolutt alt er plaskende vått. Landstøm, batterilader, slår aldri av batteristrømmen for da stopper kjøleskapet. Og kjøleskapet er av den flotte typen som bruker sjøvann for å kjøle kondensatoren. Han fortalte senere at han fikk kjempeproblemer med han som kjøpte båten da han solgte. Jeg gad ikke spørre hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det er jo noen som har vert inne på at en jordfeilbryter kan svikte. Når jeg jobbet på e-verk fikk vi inn meldinger om slike feil der nettet var årsaken til feilen. Noen ganger stemte dette, men det var like ofte at det var jordfeilbryter som sviktet. Så godt som alle disse koblet ut for tidlig og jeg har derfor gått ut fra at personsikkeheten var svært god likevel.

 

Siden har jeg sett at de er registrert en del jordfeilbrytere som ikke har koblet ut og det er jo ikke så bra. Ved en stor kontroll av ca 40000 jordfeilbrytere var det 2 til 9% som ikke koblet ut. Det var for det meste mekaniske feil.

 

Ved en annen test ble en del av jordfeilbryterne funksjonstestet og den andre delen av de ble ikke funksjonstestet på forhånd. Resultatet av testen viste at for de som var "brukt", var det bare 2,3% som sviktet, mens det for de som ikke var fuksjonstestet på forhånd var det 8,9% som ikke koblet ut.

 

DLE har anbefalt å teste jordfeilbryterne av og til. Dette har ikke vert noen suksess i boliger og de regner med at årsaken er alle det apparater som må resettes etter en test. Det er svært få som gjær dette.

 

I båt har vi ikke samme problem med resetting og da er det en ganske stor økning av sikkeheten å trykke på testknappen en gang iblandt.

Link to post
Share on other sites

Lotus, ett spörsmål: Om man inte riskerar noen täring från växelström, behöver man väl inte heller koppla bort landjorden?

Det er vel ikke så sikkert at det ikke er tæring fra vekselstrøm. Det er registrert slik tæring både på alumenium og rustfritt, kjenner ikke til at bronse blir angrepet. Det er uenighet om årsaken. Teorien er som du sier, men er man sikker på at denne lekkasjen ikke inneholder mer minus enn pluss?

Link to post
Share on other sites

Lotus, ett spörsmål: Om man inte riskerar noen täring från växelström, behöver man väl inte heller koppla bort landjorden?

Växelström klarar inte att göra elektrolys. Då måste man ha likström. Det finns det ofta massor av i jordledaren. Då vill man inte ha jordledaren från land ombord.

 

I fasledaren finns det inte särskilt ofta likström. Och i dom sällsynta tillfällen det finns, kan den bara skapa problem om man har en jordfel så att växelströmmen med likströmskomponent kan få kontakt med landjorden. Och om det finns en sådan kontakt har jordfelbrytaren i dom flesta fallen redan brutit strömmen.

 

I praktiken blir det här inte något problem alls. I teorin däremot..... där går det mesta. :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo noen som har vert inne på at en jordfeilbryter kan svikte. Når jeg jobbet på e-verk fikk vi inn meldinger om slike feil der nettet var årsaken til feilen. Noen ganger stemte dette, men det var like ofte at det var jordfeilbryter som sviktet. Så godt som alle disse koblet ut for tidlig og jeg har derfor gått ut fra at personsikkeheten var svært god likevel.

 

Siden har jeg sett at de er registrert en del jordfeilbrytere som ikke har koblet ut og det er jo ikke så bra. Ved en stor kontroll av ca 40000 jordfeilbrytere var det 2 til 9% som ikke koblet ut. Det var for det meste mekaniske feil.

 

Ved en annen test ble en del av jordfeilbryterne funksjonstestet og den andre delen av de ble ikke funksjonstestet på forhånd. Resultatet av testen viste at for de som var "brukt", var det bare 2,3% som sviktet, mens det for de som ikke var fuksjonstestet på forhånd var det 8,9% som ikke koblet ut.

 

DLE har anbefalt å teste jordfeilbryterne av og til. Dette har ikke vert noen suksess i boliger og de regner med at årsaken er alle det apparater som må resettes etter en test. Det er svært få som gjær dette.

 

I båt har vi ikke samme problem med resetting og da er det en ganske stor økning av sikkeheten å trykke på testknappen en gang iblandt.

 

Det du sier her Nemo er jo, når man leser det, ganske innlysende! Likevel er det få som tenker på det til daglig. Å teste jordfeilbryterne for mekanisk funksjonalitet kan jo alle gjøre, og det burde hvert innarbeidet i sikkerhetsinstruksene for alle havner med el-anlegg.

 

For eksempel med denne teksten: TEST JORDFEILBRYTEREN DIN! Ved feil gi beskjed til anleggseier umiddelbart.

 

Lager man en kortfattet instruks klarer hvemsomhelst å gjøre dette.

 

Under er instruksen som gjelder for vår havn. Der står det ingenting om test av jordfeilbryter, og den har utgangspunkt i NEK 400

 

 

SIKKERHETSinstruks FOR tilknytning

til strømforsyning PÅ FLYTEBRYGGER OG KAIER.

Generelt:

 

a) Strømforsyningen er jordet. Forsyningsspenningen er normalt 230 V 50Hz enfase. Øvre grense for kontinuerlig uttak er 0,5 kwh.

b) Skjøteledningen skal ha følgende minimumskvalitet: HO7RN-F 750V 3x2,5 mm2, den skal være i èn lengde, uten skjøter og maksimalt 25 meter lang. Den skal ikke være skadet eller svekket av elde eller annet.

c) Stikkontakter/støpsel skal være i overensstemmelse med EN 60309-2, klokkestilling 6h. Det er IKKE tillatt med overgangskjøter!

d) Man skal ta forholdsregler for å hindre at skjøteledningen faller i vannet. Ledningen skal fjernes når den ikke er i bruk. Den skal IKKE legges igjen på brygga eller opplagsplassen, verken frakoblet eller tilkoblet!

e) Fuktighet, støv eller salt i inntaket på båten eller på brygga kan utgjøre en fare. Undersøk inntaket, gjør det rent og tørk det hvis nødvendig, før det forbindes til havnens strømforsyning.

f) Det er farlig for legmenn å forsøke å reparere eller endre på det elektriske utstyret. Hvis vanskeligheter skulle oppstå, ta kontakt med havnekontoret.

Ved tilkobling:

 

a) Koble fra alt strømforbrukende utstyr om bord.

b) Koble skjøteledningen først til inntaket om bord og deretter til stikkontakten på land.

c) LÅS ALLTID STØPSELET I KONTAKTEN!

d) Apparater (eks. kappsag, vinkelslipere etc.) må ikke være tigjengelig for uvedkommende.

Ved frakobling:

 

a) Koble fra alt strømforbrukende utstyr om bord.

b) Trekk ut pluggen av stikkontakten på land først og deretter skjøtekontakten fra inntaket om bord.

c) LÅS ALLTID LOKKET TIL KONTAKTEN NÅR STØPSEL ER FJERNET!

d) Sett på lokket på inntaket om bord for å forhindre inntrenging av vann.

e) Kveil opp skjøteledningen og forviss deg om at plugg og skjøtekontakt er rene og tørre, og plasser skjøteledningen på et tørt sted hvor den ikke kan bli ødelagt.

f) Ulåste stikkontakter vil bli låst og kan bare låses opp igjen ved henvendelse til havnekontoret..

g) STRØM KAN TA LIV. Ved gjentatte brudd på sikkerhetsinstruksen vil det kunne medføre at man blir nektet tilgang til foreningens strømnett for en kortere periode. Ytterligere gjentakelser eller ved særdeles grove brudd kan medføre at medlemmet får en lengre inndragelse av rett til strøm, I slike tilfeller vil eventuell gjenstående tilknytings avgift ikke bli refundert.

Link to post
Share on other sites

Hei Håp.

Vi har en instruks der mange av punktene er like det dere har. Jeg er en av dem som tar kontroller i samsvar med internkontrollen og oppdager derfor en del feil. Noen litt "morsomme". Vi har hatt samme kravet at ledningen skal oppbevares på et tørt sted når den ikke er i bruk, likevel ser vi at den ligger igjen på kaien. Når vi da påpeker det svares det med at "det var jo tørt på kaien da vi dro". :crazy: l

 

Det blir nok til at jordfeilbryterne blir testet som en del av kontrollen.

 

Det meste som lager jordfeil hos oss der dette problemet med kablene, selv om vi nå har sagt at de skal oppbevares på et tørt sted i båten... Nå blir det bedre og bedre etter hvert. Det hjelper med kontroller, derfor tar vi de noe oftere enn det sim er beskrevet i internkontrollen.

Link to post
Share on other sites

I fra "bliss X" sin bart og hit har det vært mange vettuge innlegg med begrunnelser på hva, hvor, hvorfor strømmen utvikler seg slik den nå en gang gjør. Noen er for, noen er mot, og slik utvikler det seg som oftest tilhengere og motstandere av ideer og løsninger.

 

Et område som de aller fleste av oss kan identifisere oss med er vårt eget hjem. Sitter i ro i godstolen og lyset går. Det blir som de fleste har oppdaget, mørkt. TV-ruta forsvant. Fotballkampen går føyken. Hva gjør de fleste i dag. De famler seg fram til sikringsskapet, åpner opp, og oppdager at kurs nummer 7 har utløst seg selv. Mange trykker inn knappen og vips så er problemet løst. Tilbake til godstolen og resten av fotballkampen er berget. Skulle bare mangle - en så viktig sak må en ha med seg. Timene går og dagene går. Kurs nummer 7 er glemt. Hva var årsaken til at dette skjedde. Se det. Det får bli en annen historie. Hjemmelaget vant jo kampen.

 

Hadde et tilsvarende tilfelle skjedd i båten, hadde vi vel vrengt den på vrangen for å finne årsaken. Vi hadde hevet oss på BP og ropt på hjelp i lange baner. Og det hadde ikke gått mange minuttene, timene eller dagene før vi hadde funnet ut av fenomenet. Og godt er det for vi er jo båtfolk med stolthet til våre farkoster.

 

Hvor vil jawik med dette vrøvlet da. Jo han vil etterlyse en mulighet til å måle elektroner på jordingen (ikke nødvendigvis IT) - enten de kommer fra kaia eller via sjøen - slik at en eventuell feil (elektronstrøm) på micro/milli nivå kan spores og alarm utløses i båten.

 

Jeg er tilhenger av isolert terra og lever godt med dette systemet. Men etter å ha lest mange av forannevnte innlegg ser jo også jeg at muligheten for at uvillige elektroner kan ta seg en tur ut i periferien, men det kan også komme noen utenfra som ikke er invitert til en bedre middag hos meg. Jeg er klar over at løsninger finnes, men de er dyre etter hva jeg har hørt. Kan vi ikke sammen sette sammen noe enkelt som funker i båt.

 

Er jeg langt ute på blåmyra nå, så bær over med meg. Jeg åpner dette i et nytt tema så følg med.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Nei målesystem er ikke vanskelig å lage, men å få til enpraktisk gjennomføring av det er ikke så enkelt. Tidlig på 80 tallet kom det en fin elktronisk komponent kalt operasjonsforsterker, eller populært opamp, Denne kan forsterke opp et signal mange hundre ganger. Om du bar vet hvilken leder du skal måle på (typisk kabel fra motor eller batteri til hylse) er det bare å lage to elektroder på denne kople til opampen og begynne å måle. Men dette er Lars Helgesen's fagfelt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...