Jump to content

"nick" historien bak ? ! ?


giver

Recommended Posts

M/Y Ellen Marie :  Båtens navn, som igjen er oppkalt etter vår lille datter. Gummibåten er oppkalt etter guttungen som heter Lars, derav "Gummilars" :crazy:

 

("M/Y" brukes ikke i navnet på båten, men har liksom blitt hengende med etter en diskusjon tidligere som handlet om disse forstavelsenes betydning.  Det er dessuten lett å se at det ikke dreier seg om en person, men en båt)

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Pjolter er en omskriving av Pjotr som betyr Peter på Russisk...  Min far kalte meg bestandig for Pjotr ( han er ikke russisk altså  :crazy:)noe min venner plukket fort opp, og da var vegen kort fra Pjotr til Pjolter,,,  :crazy::lol: :lol:

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Gunga Din

 

er navnet på min båt !  (alla mine båtar har tidigare burit detta navnet!)

 

har förövrigt ett eget emne; med bakgrund osv

 

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...4180338;start=4

 

 

 

 

O sist til Jada;

 

Det er jag som registrerade mig med  'Joda' första gången    3 okt 2002  kl 1847

eftersom jag haft en Joda Tur 24 !

Du får gärna överta navnet 'mot skälig ersättning', kansje en  :smash:

nej skojjade med dig, då får gärna överta navnet om du vill og om det går?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Enkelt og greit, Lars H. er fornavnet mitt. Valgte det allerede i -97 da jeg hadde mine første innlegg på BM forumet (dvs. da hadde jeg med etternavn også). Jeg hadde også tidlig alltid med e-post adressen min. Jeg ønsket ikke å være anonym, - nemlig. En får stå for det en skriver.

 

Ellers er jeg selv oppkalt etter begge mine besteforeldre (rettferdig), farfar Lars og morfar Harald. Båten heter Trudelutt, og er oppkalt etter kona Trude. Hun er av dem som tok mannens etternavn, - godt hun ikke giftet seg med Finn Ludt!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mitt nick kommer fra da jeg satte opp mitt første datanett midt på 80-tallet. Alle brukere fikk brukernavn som fornavn + 2 første bokstaver av etternavn og det har stort sett blitt hengende med meg siden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei alle båtvenner.

Min nick er nesten korrekt. Det skal være AMORØSA. Navnet kom til i Roma hvor jeg og en kompis hadde en guttetur. Puben hjemme skulle ha et navn. Da snudde vi Roma og la til en A.

Puben ble da AMORA pub, og heter det fortsatt.

Så kom båten og synes at jeg kunne dra med dette navnet videre. Hva er mere naturlig i båt en ØSE. Da ble det AMORØSA.

Min nabo som er pensjonert kaptein sier at et båtnavn skal bestå av syv bokstaver og hvorav tre skal være A. Og ende på A. Så det ble nesten uten å vite om dette.

Min nåværende båt har også "etternavnet" 2.

Link to post
Share on other sites

O sist til Jada;

 

Det er jag som registrerade mig med  'Joda' första gången  Du får gärna överta navnet 'mot skälig ersättning', kansje en  :cool:

Jaså, det var du.....  :cool:    :lol:  Men nå kommer jeg til å beholde 'jada', men det er jo en god idè med en  :smash:   Da må du imidlertid først bevege deg nedover sørlandskysten.
Link to post
Share on other sites

:smash:

Artig å se historiene bak "nick"et. Første del av mitt nick skyldes rett og slett "sjølingan".

Gygra er navnet på båten, og vi fikk beskjed av forrige eier om at navnet hadde fulgt henne fra starten. Hun skal være ganske godt kjent her på kysten.Dessuten skal det bety ulykke å skifte navn på båter. Og det er da noe traust og heilnorsk over navnet?

mvh

JanS m/y Gygra

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Mitt nick er av familiær art. Min oldefar hette Bertinius Otto Børufsen, født på Svinør ved Lindesnes. Var skips/båtbygger, og hadde sine 13 turer til Amerika i den tiden "alle" fra den kanten var der.

Hadde foresten en flott båt en gang med samme navn, en gavlbåt, som nå ligger på utstilling på makrellfisker museet på Bragdøya utenfor Kr.sand. Jeg vil benytte anledningen til å anbefale alle som er i området å ta turen innom. Dette er en flott plass som sammen med Grønningen fyr blir drevet og vedlikeholdt av Bragdøya Kystlag, lokallag av Kysten, kjempe tiltak.

Vel, Bertinius er altså min oldefar, som forøvrig spøker i det hus vi har arvet etter han. :smash:

Og som dere ser har jeg ivaretatt den mustasj de hadde i den tid de emigrerte

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...