Jump to content

"nick" historien bak ? ! ?


giver

Recommended Posts

Somrene da jeg var 16 og 17 år var jeg med mors onkel på hans frakteskøyte. Ved siden av alle hans andre positive sider, var han en glitrende pedagog. Jeg lærte svært mye om båt og båtliv, ble vist tillit og fikk prøvd meg på det meste. Skøyta holdt 7 knop, mye tid til navigering og kartlesning, som jeg har hatt glede av alltid siden. Et av hans poeng var at jeg like godt først som sist kunne lære meg å lese kartet med nord opp uansett retning vi gikk i, slik at jeg ikke ville være avhengig av roterbart kartbord..

 

En annen bemerkning var "Da e'kje faorleg ao ve' på sjøen, da e naor me treffe land da vette faorleg"  Fra Eidfjord og ut Hardangerfjorden var parolen at vi skulle ligge, om ikke midt i fjorden, så i alle fall langt fra land. (Bemerkningen sto klart for meg da jeg for noen somre siden fant en grunne jeg ikke visste om på svenskekysten)

 

Han bodde da i Bergen, men hjemstedet han kom fra, og som hans sønn eier og driver, kan man lese mer om på http://www.herandsholmen.com/

 

En holme utenfor Herandsholmen heter Laholm, og denne hadde gitt navn til båten hans. Da jeg en god del år senere kjøpte min første båt, var frakteskøyten historie, og navnet ikke i bruk. Fikk tillatelse til å kalle båten min Laholm, og det har alle båtene siden hett. Dermed ligger det både tradisjon og en viss stolthet i navnet, som dermed var det helt opplagte nick for båtplassregistrering.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Mange gode (og logiske) forklaringer.

 

Da jeg ville bli medlem i det gode selskap så jeg at mange brukte båtnavn eller båttype som nick. Båten hadde ikke fått noe navn, og noen andre hadde tatt "Askeladden" så det ble ikke aktuelt.

 

Etter en kort og kreativ prosess fant jeg ut at jeg måtte "markedsføre meg" med noe som ga gode vibrasjoner, - og noen av de beste stundene i/på/ved sjøen har jeg når det er - nettopp- solgangsbris. Så da så...... :smiley:

 

(Det kan jo bli litt friskt på ettermiddagen, men da trenger en bare en lun vik (les koselig hytte) og en god kokk, så kan det blåse så friskt det bare vil  :lol:)

Link to post
Share on other sites

Mitt nick ble tildelt av en kamerat, på hjemveien fra en pale-rik fisketur.  Jeg har glemt den konkrete foranledningen men det var ett eller annet spissfindig med båt som ble forklart eller demonstrert.  Og kameraten min kvitterte med noe i retning av at «ja Skipper Worse, du kan dine ting, du».  Dermed var det gjort.

 

Samme mann satte navn på skuta -- det får bli til en annen tråd en annen gang.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ikke så orginalt kansje,men det var båten jag hadde da jeg meldte meg inn.

"historien" min er 14 fot sunwind med 50 hk evinrude da jeg var 16

etter dette en 23`trekogg av ukjent merke med 5-7 sleipner.

24`aanesen kogg med 8-12 fm

14`sunwind med 35hk mercury.

20`Draco ht med AQ 140A

14`Cavaler jolle med 9,9 evinrude

2.40 quicksilver gummibåt

26`Grimsøy snekke

2 stk GH 10 med henholdsvis 5 og 15 hk til barna

26``HUWA med 75 hk toyota diesel (kjekk båt forresten)

og til slutt prosjektet 37`stålbåt med 180 hk td nissan.

De siste 8 har jeg hatt inneværende år :crazy:.

Har nå funnet båten jeg skal satse på tror jeg;)

Link to post
Share on other sites

Steve Cooling (les: Stiv kuling)

 

Var på ferie i Florida for endel år tilbake, og traff da en Norsk-Amerikaner som hadde en seilbåt som het Steve Cooling.

Han fortalte at han hadde fått mange morsomme kommentarer til navnet både i Norge og USA.

Så her tok jeg sjangsen og "plagierte" dette navnet fordi jeg syntes det var et morsomt navn.

Link to post
Share on other sites

.......har jeg funnet ut at det kanskje er på tide å bytte nick.......

 :eek: Dette var nærmest en "sjokkopplevelse" å plutselig måtte forbinde Sebaldus med det godt innarbeida "Baat-Guru"-navn!  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte å kalle meg maskingutt, for det var jeg i tre uker som 16-åring, men så ble jeg kokk i fem måneder, og derfor syntes jeg det nicket passet bedre. Men så ble jeg forfremmet til maskinassistent og fikk lov å bli skitten på fingrene (hoppet over smører, og motormann og sparte derved 2-3 år på karrierestigen) og på grunn av det var et annet nick mer naturlig. MEN etter 18 måneder som UM og UKVM i Marinen, sparte jeg ytterligere 4-5 år eller noe sånt på en annen karrierestige og ble plutselig flaggkvartermester som 21-åring (Chief Petty Officer het det egentlig, for dette var borte hos Oncle Sam) og da var det naturlig at jeg valgte CPO som nick. Når jeg allikevel ikke gjorde det, skyldes det at jeg gjennomlevde karrieren 3. maskinist, 2. maskinist, 1. maskinist og maskinsjef (annethvert år på motor- og turbindrevne skip). Chiefen var selvfølgelig det rette nicket! MEN så forlot jeg blåmyra og ble student på mine gamle dager (ca. 10 år etter at folk normalt blir det) og etter sivilingeniøreksamen tok jeg en doktorgrad på forbrenningsmotorer. Da sa min humoristiske sans at Motordoktoren passet bra. Story of my life. QED.

 

Ellers en liten kommentar til Marwin. Jeg husker godt da elektronikkmannen som kommende reder, holdt på å teste sin flerogtyve fot dyvinicellbåt borte i Skipsmodelltanken på kveldstid. Hvem andre her på Baatplassen kan briljere med at de har testet sin egen konstruksjon i Norges Tekniske Høyskoles Skipsmodelltank/Havmiljølaboratoriet og at resultatet ble en trailbar båt?

Link to post
Share on other sites

 :eek: Dette var nærmest en "sjokkopplevelse" å plutselig måtte forbinde Sebaldus med det godt innarbeida "Baat-Guru"-navn!  :wink:

hehe....

 

Har egentlig tenkt på å bytte nick lenge ettersom den gamle kanskje var litt "barnslig". Så så jeg at Jibb hadde tatt sjansen. Spørsmålet er bare om jeg får beholde nicket ved bytte til ny software. Ellers gjelder det jo bare å bli Baat-Guru igjen så raskt som mulig!

Link to post
Share on other sites

Historien bak mitt nick er nok såre enkel, det er en en smak av ramsalt sjø og en hyllest til det praktiske hodeplagget Sydvesten  :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei!

Namnet seier vel seg sjølv. Tanken bak ligg vel i at dei båtane eg har hatt hittil har gjeve mykje vind i håret: 15 fots Øyen open båt og no Askeladden 475 rett nok med vindskjerm og kalesje. Men har nettopp for tre dagar sidan gjort avtale om kjøp av ny båt!  :flag: :flag: :flag:

Denne vil nok også gje ein del vind i håret på fine dagar: Skibsplast 655 m 115 hk Suzuki bakpå. Skal hente båten om ei veke eller to. :sailing:

mvh

VindiHaaret

Link to post
Share on other sites

.... så kjøpte jeg oppussingsobjekt i tillegg,det var da jeg virkelig begynte benytte baatplassen.Så da ble det

OPUS etter "oppussingsobjektet".

Å.  Trodde du var spesielt glad i katten din.  Opus = lovsang til huslig rovdyr. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nicke mitt er jo veldig enkelt da . Ettersom jeg er avholdmann og er veldig glad i melk falt jo navnet på plass helt av seg selv .Tine II .

Neida uffameg sånt tull da . Minste dattra på snart 17 heter Christine , men har blitt kalt Tine i alle år .Da blei båten Tine II etter hun derfor nicke mitt her på plassen . Den nest siste båten hette Maya etter den andre dattra som heter Marianne . Så neste båt nå blir litt lei da jeg ikke har flere unger og ikke skal ha noen flere heller  .Men kommer drømmebåten  kan den kansje få navnet endelig  :lol:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Så neste båt nå blir litt lei da jeg ikke har flere unger og ikke skal ha noen flere heller

Siden du nå nevner avhold og melk, var det ikke en Cherry eller Madeira som het noe slikt som "Tina Maria" på polet en gang? Men du har vel ikke vært der selv? :lol: :lol:

 

Da kunne du jo kalle båten det og samtidig ble den oppkalt etter begge jentene! :yesnod: :yesnod:

 

Lars H.

 

Tillegg: Nå fant jeg den, kaffelikør til kr.255,- og den heter Tia Maria

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men jeg er over 1,90 og veier mer en 100kg. Mer tror jeg ikke jeg vil si om den saken... :diving

Er det derfor båten din på avataren ligger litt "dypt" i vannet?  :headbang:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Siden du nå nevner avhold og melk, var det ikke en Cherry eller Madeira som het noe slikt som "Tina Maria" på polet en gang? Men du har vel ikke vært der selv? :lol: :lol:

 

Da kunne du jo kalle båten det og samtidig ble den oppkalt etter begge jentene! :yesnod: :yesnod:

 

Lars H.

Sklir vel litt ut her nå Lars men . Polet hva er det , er det noe spiselig  :wink:

 

Neida , skulle jeg få drømmebåten en gang , så skal jeg få til et navn også . Drømte jo om Sandvik 28/ac for sånn ca 8 år sia da vi satt i en 21" arendalsnekke med 2 unger og en hund . Så hvorfor ikke få en 945 nå som ungane har fløyet og hunden er på di evige jaktmarker . Koster lite og drømme i værtfall og uten drømmer blir livet kjedelig vel ............

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

:eek:

Du verden, synes ikke jeg har gjort annet enn å dykke i maaange år, men loggen viser så vidt over 1k....

Begynte som 17 åring (nå 41), med egen båt + en del kurs og kjempe ivrig... ble lett dykking 3 - 4 dager i uken + helgedykking. Samt hadde en god del kurs som Divemaster, hvor 3 - 4 dykk per dag ikke var helt uvanlig.... da ruller de fort på... :diving

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...