Jump to content

"nick" historien bak ? ! ?


giver

Recommended Posts

Var "medlem" i flere båtforumer før jeg testet BP. Med halvhjertet forsøk i et enda idiotisk forum valgte jeg alfa, men det var opptatt så jeg bare la på et tall i i tillegg.

 

Underveis og etter nick-valget var gjort, innså jeg seriøsiteten i forumet og kunne egentlig tenkt å ha et annet nick. Helt fra starten av ble jeg ønsket velkommen av garvede medlemmer. Pussig nok var mitt andre eller tredje innlegg tydeligvis godt tema og tråden ble kilometerlang.

 

Underveis er BP også blitt min hjemmehavn.

 

Har en drøm om en stor stålbåt. Den skal hete hete Krisida Magni.

 

Hva synes dere? Skal jeg ta skrittet ut å realisere drømmen? Kan jo begynne med båtnavnet ihvertfall som nytt nick.

 

Ingar sier at man kan skifte nicket og beholde stripene. :flag:

 

 

P:S. Handling følger ord. Nytt nick f.o.m. dette innlegget.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

o.b.lix er en omskrivning på tegneseriefiguren obelix. Er blitt kalla det av en høvding på en kjent tomatsuppefabrikk, han mente jeg måtte ha falt i suppegryta som liten (dvs tomatsuppegryta altså). Siden har dette blitt hengende ved meg, og nicket brukes ved alle forum jeg bruker...

Link to post
Share on other sites

Har vel alltid hatt en hang til køntri, og med et utseende til forveksling lik en av Dalton-brødrene i Lucky Luke(!!!??), så har det navnet vært med meg i mange år. Litt gærn, altså... køntri og gamle trebåter :cheers:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Havbris er navnet på båten. Båten ble imidlertid nesten hetende Grace II, da Grace var navnet på vår første båt.

Grace kom fra at jeg hadde siklet på båter og lest bunkevis med blader om båt en del år før vi kjøpte båt. Når vi så omsider ble "velsignet" med båt, ble den hetende Grace = velsignelse, også fordi vi syntes navnet gjenspeilet båtens uttrykk. Dessuten syntes vi det var et pent navn med kun positive assosiasjoner.

Nåvel, båten vi har nå ble altså hetende Havbris og det er fordi vi syntes den var for robust og maskulin i uttrykket til å hete Grace II. Havbris gjenspeiler det robuste synes vi.

Link to post
Share on other sites

Og jeg er veldig fantasifull :lol:

Da jeg registrerte meg hadde jeg en Flipper Flash.

 

 

Edit:

Ja så har jeg fått endret mitt Nick nå da :smiley:

Årsaken til dette er at båten jeg har nå (With 2000) heter Daffy.

Bakgrunnen til det vet jeg ikke men synes det er litt morsomt. for den har en 75 hk motor nå og er således ingen racer. Men jeg skal ha på 140 hk på den og da håper jeg navnet ihvertfall blir litt ironisk :lol:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg så ingen grunn til å ha et annet nick enn navnet mitt. Jeg står for det jeg skriver, og ferdig med det.

 

Jeg er vel heller ikke den typen som kommer til å ha båten jeg har i dag over mange år. (Drømmen er en trawler)

Som gammel x-journalist har jeg vel litt lett for å slenge meg på med en kommentar her og der.

 

Ting forandrer seg etter hvert som tiden går. Byttet ganske tidlig ut "Inge" til "Astor".

 

marexen jeg hadde het Astor. Trolig et opphav etter Astrid og Tore? Ikke vet jeg.

Det har etter hvert blitt slik at Randi sier: Han er nede i Astor. Når noen spør etter meg. Dermed er Astor fallt for våre lepper. Og nye båter som er kjøpt har fått navnet Astor.

 

Det har faktisk hent at jeg har hentet pakker på Posten og kvittert Astor uten å tenke hva jeg skrev. :lol::headbang:

Når folk bruker kallenavnet i stedet for døpenavnet i dagligtale, er det lett å ta feil.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Trulte er egentlig helt tilfeldig valgt. Da jeg registrerte meg her på forumet, ante jeg ikke at jeg skulle bruke såpass mye tid her, så jeg tenkte: "Får vel bare finne på et navn i farten da...". Siden jeg heter Truls, falt "Trulte" kjapt og greit ned i hodet mitt.

Link to post
Share on other sites

Navnet beskriver farkosten der jeg har bedrevet de fleste seilasene de siste årene. (båten på land, uten tid til å bli ferdig med renoveringen.... :headbang: ) Sofa er forøvrig en utmerket farkost å krysse åpent hav med. Med noen hyllemetre med god maritim litteratur, har jeg rundet kapp horn flere ganger (i begge retninger, og til alle årstider) uten å engang bli våt på beina, seilt skandinavia og de europeiske kanalene rundt. Havarert i stillehavet og seilt gjennom beringsstredet. Sofaen kan beskrives som relativt stiv, kursstabil og komfortabel, tiltross for en lengde på kun 7 fot. Når alt kommer til alt: best egnet til vinterseilas. :sailing:

 

(har valgt å ikke ta med sofaens typebetegnelse, for å kunne beholde Nickén ved fremtidig bytte av sofa)

Link to post
Share on other sites

Vi liker oss i skjærgården, og det er spesielt flott der svabergene går over i terreng dekket av RØSSLYNG. Nettopp her kom båtnavnet Caluna fra, som er en liten omskriving og forkortelse av det latinske navnet for røsslyng: Calluna Vulgaris.

 

Bilde

 

Droppet "Vulgaris" (kan fort misforstås :lol:, og fjernet en L i navnet for at ikke uttalelsen skulle oppfattes som Callllllllluna (jeg er jo tross alt ikke fra Hedmarken :nono: )

 

Røsslyng er forøvrig kåret til norges nasjonalblomst, sammen med Bergblomst. Hvem av disse som er "mest" nasjonalblomst strides de lærde om :confused:

Se http://no.wikipedia.org/wiki/Norges_nasjonalblomst for spesielt interesserte!

Link to post
Share on other sites

Tuffff er navnet på gamlebåten som jeg solgte her på baatplassen.no i fjor. Båten var en Wiksten halvdekker med rigg som jeg syntes så ganske tøff ut. En liten omskriving ga navnet Tuff. Men da jeg skulle lage lanternekasse og plass til reg.nummer og navn i ett, ble plassen til navnet så lang og smal at jeg la på et par f-er så det ikke så så stusselig ut.

Fikk mange artige kommentarer om alle f-ene.

Den nye båten heter Vår fordi det er det den er, men nicket skifter jeg ikke ut.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...kan beskrives som relativt stiv, kursstabil og komfortabel

Jeg ser for meg at fartøyet kanskje er noe rank i oppførsel - stemmer det? Og dorullholder er vel en kjent svakhet ved denne modellen igjennom mange år?

(har valgt å ikke ta med sofaens typebetegnelse, for å kunne beholde Nickén ved fremtidig bytte av sofa)

:lol: Det du skriver her er forøvrig viktig å tenke på. Jeg har postet noe om dette flere ganger før. Når man velger et nick, bør man velge noe man kan beholde uavhengig av om man bytter båt slik at man ikke blir nødt til å bytte nick ved hvert båtbytte. Nicket er jo tross alt det eneste vi kjenner igjen hverandre på. Bytter man nick og andre ikke er klar over byttet, er man i prinsippet helt ukjent for mange. Bare etter at denne tråden ble livet opp igjen nå, har jeg "funnet igjen" flere gamle forum-medlemmer som det viser seg har byttet nick. De tidligere nickene hadde jeg et forhold til og kjente igjen. De nye sier meg ingenting - ikke før jeg nå vet hvem de var tidligere. Ønsker man å være mest mulig anonym, er det selvsagt bare å bytte i vei - da er metoden velegnet. Hvis man ser seg nødt til å bytte nick, kan det være smart å ta med en setning om byttet i signaturen og opplyse om tidligere nick der.
Link to post
Share on other sites

Vi liker oss i skjærgården, og det er spesielt flott der svabergene går over i terreng dekket av RØSSLYNG. Nettopp her kom båtnavnet Caluna fra, som er en liten omskriving og forkortelse av det latinske navnet for røsslyng: Calluna Vulgaris.

 

Bilde

 

Droppet "Vulgaris" (kan fort misforstås :lol:, og fjernet en L i navnet for at ikke uttalelsen skulle oppfattes som Callllllllluna (jeg er jo tross alt ikke fra Hedmarken :nono: )

 

Røsslyng er forøvrig kåret til norges nasjonalblomst, sammen med Bergblomst. Hvem av disse som er "mest" nasjonalblomst strides de lærde om :confused:

Se http://no.wikipedia.org/wiki/Norges_nasjonalblomst for spesielt interesserte!

Fantastisk bilde av røsslyng du hadde der, Caluna. Det skulle jeg gjerne hatt i større format. Som deg så liker jeg meg i skjærgården men har ikke funnet drømmebåten enda.

 

Derav "nick"et Shore som i all hast ble funnet på da jeg skulle inn på baatplassen første gang.

 

Shore er jo "på bredden av" eller "strand" og det er der jeg foreløpig befinner meg, på utkikk etter

båten min. Senere blir det kanskje off-shore?

 

Men apropos, Caluna, du skriver at du tross alt ikke er fra Hedmarken, jeg ser jo du er fra vestsiden som du skriver selv. Jeg har hørt at de eneste a-ending ordene dere har er VISA og villa

men da burde det jo ikke stå Caluna men Calunen. :wink:

 

Tipset er gratis men jeg skulle gjerne hatt røsslyngbildet ditt, det synes jeg som sagt er flott, med kjempefin dybde. Mvh. Shore. :fishing: P.s. heller ikke fra Hedmarken men fra "østsia".D.s. :wink:

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Så Hulda (egentlig min gammle tante!!) er en modifisert Ansø 39? Den hadde jeg lenge i nattbordskuffa. Traff foresten Kai Øvre i Svolvær for mange år siden. Da seilte han en Ansø ...muligens 42? Fin båt.

Ang. nick ..en navnforkortelse, i det lengste husker en navnet sitt selv over 60.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...