roaldbj Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 Det blir spennende å følge med på hva som skjer med mottagersiden på Digital-TV ombord. Det vil ikke forundre med om det fremover blir utviklet PCMCIA kort eller overganger til USB for PCer som kan kobles til TV antenner og kunne gi digital TV på Laptopen ombord. Håper at de teknisk velinformerte holder oss ajour her på BP. Systemet Lars H. omtaler er for stort rent fysisk. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 Takk for info Lars H. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 Tror vel også at dette blir grei skuring før våren kommer. På den annen side synes jeg RKT er treige på hardware-siden. De har f.eks. ennå ikke godkjent en PVR (mottager med harddisk). Er det noen som vet hvordan en PC-løsning håndterer lesing av ab.kort? Når jeg først abonnerer på en pakke skulle jeg gjerne hatt muligheten til å med meg kortet på lengre turer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 Systemet Lars H. omtaler er for stort rent fysisk. Helt enig. Når en tenker på hvor mye elektronik og mekanik som kan presses inn i en mobiltelefon eller et kompakt digitalkamera, er det flaut å bygge så digre dekoderbokser. Selv "svenskeboksen" min oppå TV'n er for stor, selv om den er halvparten av Grundig boksen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marwin Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 "Antenne i tillegg" ja... HMmmm.... Lars H. har hatt flere gode innlegg om TV-antenne i båt.... Sjøl holder jeg på med å snekre sammen en "SlimJim" for VHF-en... (Antenne med 6 dB gain over en 5/8-dels antenne, i følge "skriften" fra tidligere strenger)... Hva med å snekre en "SlimJim" for UHF-nettet TV går på?? :rolleyes: Rundtstrålende ok.... Noe å tenke på? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
battello Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 Du kan sikker bruke en "SlimJim" antenne for UHF nettet. Men senderne bruker horisontal polarisasjon, så da må du ha antennen horisontalt. Dvs. ikke noen rundstrålende antenne, men virker som en vanlig horisontal dipol. Sitér dette innlegget -battello Link to post
OT-flyktning Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 Har flyttet sterk parabol-relaterte innlegg over til denne tråden i OT-forumet. Har selv en del spørsmål så det ville kanskje bli mye OT her ettersom parabol i båt tydeligvis IKKE er kjernen. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 Du kan sikker bruke en "SlimJim" antenne for UHF nettet. Men senderne bruker horisontal polarisasjon, så da må du ha antennen horisontalt. Dvs. ikke noen rundstrålende antenne, men virker som en vanlig horisontal dipol. F... DET glemte jeg Horisontal polarisasjon selvsagt. Ikke noe for vertikale antenner nei! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Trinn II Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Mener jeg leste et sted at Grundig hadde digitalmottakere som gikk på 12v. noen som kjenner til hvor slike kan skaffes??? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Har sett d-mottaker på 12V, men husker ikke om det er Grundig. Må det være Grundig? Men går utfra at de må være godkjent. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Vent heller til det kommer TV med innebygget dekoder. Regner med det kommer små TV'er snart. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 (redigert) Vent heller til det kommer TV med innebygget dekoder. Regner med det kommer små TV'er snart. Blir det noe billigere å kjøpe ny tv med innebygget dekoder da enn å kjøpe dekoder til gammel tv'en? Tenker på de av oss som har en relatvit moderne flatskjerm ombord Redigert 10.Januar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
MajorAndy Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Hjertmans.se har et 15 tommer 12V TV med DVD og digitalmodtager på tilbud lige nu: TV TFT - LTC - katalog sid 166 (rubnr 869) För 12 eller 230V. Inbyggd DVD-spelare, digitalmottagare, text-tv och högtalare. Antenn-, Scart-, Audio/video-ingångar och monitoringång för PC. Inkl fjärrkontroll, bordsstativ, ciggkabel för 12V och transformator för 230V Andy Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Vent heller til det kommer TV med innebygget dekoder. Regner med det kommer små TV'er snart. Har du hørt noe kanskje om de er på vei. Det kan være aktuelt å skifte, har en gammel modell nå. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Blir det noe billigere å kjøpe ny tv med innebygget dekoder da enn å kjøpe dekoder til gammel tv'en? Tenker på de av oss som har en relatvit moderne flatskjerm ombord Nei billigere blir det ikke (det var heller ikke grunnen til forslaget). Men det er veldig hensiksmessig å slippe en ekstra boks. Sitér dette innlegget Link to post
Nor_west Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Jeg har hørt at alle digitalboksene er 12 v,det var en som hadde vert på nette å sjekka det. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Hjertmans.se har et 15 tommer 12V TV med DVD og digitalmodtager på tilbud lige nu Denne virker nok desverre ikke i Norge. Danmark bruger vel også mpeg4 etter det jeg kjenner til. Bilka har vel noen TV'er med innegygget mpeg4 dekodere. Kortsystemet til Norgestelevisjon er vel også ganske spesielt med et avansert krypteringssystem (hvis man vil se mere enn NRK). Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 (redigert) Satser på en slik boks jeg da, så kan jeg ha den hjemme også når båten ikke er i bruk.... blir nok for dyrt for en fattig kar som meg å skifte ut alt av tv'er nå... Redigert 10.Januar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Nemo Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Ja, det er vel mer fleksibelt å ha en løs boks. Har jo ikke bruk for en hjemme nå vi er i båten. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Skal dette fungere med de gamle vanlige antennene også ? Altså at det bare er en dekoder som trengs ? Eller må man ha en ny antenne også tilsvarende Maritim digital antenne ? Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Nemo Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Hvis du har en UHF antenne går det bra, eller en bredbåndsantanne som dekker UHF. Det er antenne som du tar inn TV2 på. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Til opplysning så selger nå både Lefdal og Elkjøp Grundig dekoderen for kr. 995/999 uten abonnement (om det er kun via internett eller også i butikk, har jeg ikke sjekket). Vanlig pris ellers rundt omkring er 1499. Og glem Sagem boksen, den har elendig følsomhet etter som tilbakemeldinger fra brukerne sier. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Haba Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Hei. Grundig digitalbox kan brukes på 12V. Mulig at den må ombygges noe. Vet at det er et firma som har avtale om dette med Grundig, men husker ikke navnet p.t. Kan ikke være store operasjonen. mvh haba Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Dette med ombygging tror jeg en misforståelse. Det du trenger er en spesialkabel som selges separat, se annonsen fra Elkjøp: Basismottaker fra Grundig med støtte for standard og høy definisjons (HDTV) TV, 7 dagers programguide, radio, foreldrekontroll, teletext og utfyllende hjelpemenyer. Optisk S/PDIF kontakt til surround anlegget. 12 volt strømtilførsel for bruk på hytte, båt eller campingvogn (krever spesialkabel som selges separat). 1 HDMI og 1 SCART kontakt. Men det er selvfølgelig mulig å gå inn i boksen og sette på et eller annet overspenningsvern slik at en kan bruke "lampetledning" til 12volt tilkobling. Har man inverter i båten som gir 230volt, går det utmerket å bruke boksen på en slik, - det har jeg selv testet. (300w modifisert sinus). Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Danmark bruger vel også mpeg4 etter det jeg kjenner til Nei, de bruker som resten av Europa MPEG2. Norge er det første landet i Europa som har valgt det nyere systemet MPEG4. (som alle før eller siden må gå over til dersom det skal være mulig å motta HD-sendinger en gang i fremtiden) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.