Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

I dag kappet jeg ledningen fra 220v omformeren til Grundigboksen. Og koblet rett mot 12 volt. Glassklart bilde helt til jeg satte på en lampe på samme kursen. Dermed ble boksen svart. For lav volt opp til Grundigboksen grunnet for små ledninger i systemet. Dermed må jeg finne på en løsning med en plugg som jeg kan koble til å fra 12 volt - 220 volt.

Hva slags plugg egner seg til dette som er smått og nett? Og som ikke snur polariteten slik at minus blir til pluss?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvorfor surrer du med dette i det hele tatt ?

Du sa jo selv at du kun bruke TV'n når du hadde landstrøm.

 

 

Fruen ser endel på tekst-TV når vi går over lange strekk. Her er det viktig å ta og gi, vet du. :wink:

Nå er ledningen kappet og klar for 12 volt. Jeg trenger nå en kjekk plugg, han og hun, så jeg kan svitsje mellom 12 og 220 volt. Det skulle vel ikke være så vanskelig?

 

Mix: Jeg skrev: Har ikke behov for 220 til Grundigboksen da jeg kun kan bruke TVen når vi ligger til landstrøm.

 

 

Nå kan jeg bruke den hele tiden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du skal begynne å rote med slike Amphenol/Canon(?) audioplugger. Riktignok er det kostbare plugger i proffklassen, og de ville funke OK ved små strømstyrker, men audio er audio og strømforsyning er strømforsyning. Artig å se et bilde av en slik plugg igjen forresten, jeg vasset i kabler med slike plugger i løpet av mine 17 år i NRK TV.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Boksene ble kjøpt på forskjellig tid og sted. Jeg informerte ikke om at jeg hadde noe boks fra før når jeg kjøpte den siste. Det var på det tidspunktet ingen rabatt for to abonnement.

 

Det er jo mulig at det blir registrert automatisk. Alle boksene og kortene til samme eier.

 

Til Mix: Jeg har 2 Grundig bokser hjemme med hvert sitt kort, bytter jeg om på kortene virker det ikke, kortet blir låst til en dekoder.

 

Det er mulig du må ha kotet i boksen lenge nok til at den mottar info fra RiksTV om at kortet er parret med denne boksen (Bare første gangen en setter inn kortet).

Link to post
Share on other sites

Ny og mer avansert (og dyrere, 2198 kr) dekoderboks DTR-8740 MHP fra Grundig godkjent fra RiksTV. Den har bl.a. pausefunksjon og tekst-TV funksjoner.

 

grundig_dtr8740.jpg

 

PVR-boks med harddisk fra Grundig er ventet godkjent om 2 - 3 måneder.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...