Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Jeg er redd du har rett JRK. At det står: Digitalt Videoformat MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, DVB, DivX betyr ikke det samme som at enheten kan ta imot digitale TV-sendinger som er MPEG4 dekodet. mail er sendt til Komplett for oppklaring. Var borti en liten TV som også var spesifisert på samme måtet, og ved henvendelse til Komplett fikk jeg dessverre negativt svar på om den kunne brukes til å ta inn norske digitale sendinger.

 

Jeg kommer tilbake når jeg har svar fra komplett.no.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

DVB-T betyr vel ikke noe annet enn Digital Video Brodcating - Terrestrial (http://en.wikipedia.org/wiki/DVB-T), videre betyr vel hybrid i denne sammenheng at den takler både digital og analoge signaler. I beskrivelsen står det videre ting som; "Pinnacle PCTV Hybrid Pro Stick is an ultra-compact USB 2.0 Tuner for digital terrestrial and analogue TV" og "Analog/DVB-T tuner". Den tar jo også inn de digitale prøvebildene, så jegoppfatter denne helt klart som en mottaker for digitale signaler.

 

se også http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/uk/P...oducts+List.htm så ser dere at produktet står listed under "analog and digital terrestrial TV"

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min stikk før dette med MPEG2 og 4 ble klart. Også min spekk sier det samme som Ktpriv, men det som er fakta er at den virker på Mpeg2 og ikke på mpeg4. Jeg fikk inn digitale prøvesendinger i Bergen Høsten 2006 og lurer derfor på om de da benyttet mpeg2. stikken virker også i sverige

Link to post
Share on other sites

Prøvesendingene gikk i MPEG2. Nå sendes det i MPEG4.

 

Jeg forstår meget godt at Lars H. gir opp. Det er riktig at DVB-T står for Digital Video Brodcating - Terrestrial. Men i tillegg må man vite om det kodes i MPEG2 eller MPEG4. I Norge er det MPEG4 som gjelder. Alle MPEG4 mottakere tar også inn MPEG2.

-battello

Link to post
Share on other sites

Prøvesendingene gikk i MPEG2. Nå sendes det i MPEG4.

 

Jeg forstår meget godt at Lars H. gir opp. Det er riktig at DVB-T står for Digital Video Brodcating - Terrestrial. Men i tillegg må man vite om det kodes i MPEG2 eller MPEG4. I Norge er det MPEG4 som gjelder. Alle MPEG4 mottakere tar også inn MPEG2.

 

Dette har vi avklart, for min del dreier diskusjonen seg mest om å forstå hvorfor produktet jeg har kjøpt ikke koder mpeg4 til tross for at produktbeskrivelsen indikerer (?) at dette er tilfelle. Lars H har sendt en henvendelse til komplett, så vi får avvente den.

 

pinnacleprostick.jpg

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Lars H har sendt en henvendelse til komplett, så vi får avvente den.

Har fått et svar som tydeligvis var skrevet av en i salgsavdelingen. Har sendt nytt spørsmål rettet til teknisk avdeling for å få et klarere svar. Det første svaret var imidlertid at enheten ikke kan brukes på digitale sendinger i Norge. Men begrunnelsen var i beste fall uklar, og jeg vil heller si feilaktig.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

MPEG 4

 

MPEG 4 er så vidt jeg vet ikke bakoverkompatibelt med MPEG2, men jeg tror at alle mottakere som kan dekode MPEG 4 også har software som kan dekode MPEG 2.

 

Det som gjør at mange mottakere ikke vil virke i Norge er at sendingene også er kryptert. Da hjelper det ikke at de har riktig utgave av MPEG kodingen.

 

Men salgsfolk er salgsfolk de selger det de kan, tror vi at noe er for godt til å være sant så er det kanskje det.

Link to post
Share on other sites

Jo, MPEG4 ER bakoverkompatibelt med MPEG2!

Når det gjelder kryptering, så er kun betalkanalene og TV2 kryptert og krever innstikkskort.

NRK1, NRK2 og NRK3 er IKKE kryptert.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tilbake til Pinacle duppeditten som er i salg fra komplett.no.

 

Konklusjonen etter å ha vekslet mail med komplett.no er at duppeditten skal kunne brukes til å ta imot de frie

ukrypterte (NRK1, NRK2 og NRK3) bakkesendte digitale TV-sendingene her i landet.

 

Dersom komplett.no har rett, må det være en annen årsak til at ktpriv ikke får inn bilde på disse sendingene.

Kanskje noe ikke er satt opp korrekt ved installeringen av SW på PC'n? kanskje det er for svakt signal på stedet?

 

 

 

Her er min korrespondanse med komplett.no:

 

Min første mail:

Hei.

Jeg kunne tenke meg digital-TV på PC'n når jeg er ute med min fritidsbåt, så mitt spørsmål er om Pinnacle PCTV

Hybrid Pro Stick USB, varenummer 323306 er klar for de digitale bakkenettsendingene her i landet med MPEG4 dekoding?

MVH.

Lars H. Helgesen

 

Det første uklare svaret fra komplett.no:

Hei.

Denne støtter mpeg-4 signaler, men NRK som da eier de nye riksTV kanalene og signalene har gjort det slik at de eneste

tunerene du kan bruke er NRK sine.

Med vennlig hilsen

BCE

Komplett.no Kundesender

 

Min andre og krassere mail:

Hei.

 

Dette var et heller uklart svar. Så jeg får gjenta spørsmålet, og håpe på at noen i deres tekniske avdeling kan svare på

mine spørsmål.

 

Støtter denne enheten sendinger via det bakkesendte digitalnettet der det pr. idag sendet med MPEG4?

Dere sier at dette kun er mulig med NRK sine tunere. NRK har ikke egne tunere. Men RiksTV hvor NRK er medeier kan

godkjenne tunere. Det betyr ikke at det ikke også kan produseres og selges tunere som RiksTV (ikke NRK altså) ikke

har godkjent. Disse vil en imidlertid ikke få kjøpt programkort til for å ta inn de krypterte sendingene. Men har enheten

dekoder for MPEG4, skal det ikke være noen problemer med å få inn "gratiskanalene" NRK1, NRK2 og NRK3 som

sendes ukryptert. Men at NRK har "gjort det slik at de eneste tunerene du kan bruke er NRK sine", har jeg aldri hørt om,

og jeg har fulgt godt med det som skjer på dette feltet.

 

Så vidt jeg vet har de enhetene fra Pinacle som hittill har vært produsert kun vært for resten av Europa som sender

DVB-T og MPEG2. Pinacle har nå en betaversjon for MPEG4 som snart er klar for salg.

Se Din Side http://www.dinside.no/php/art.php?id=506980

 

Så igjen, har den enheten dere selger dekoder for MPEG4 slik at den har mulighet til å ta inn bakkesendinger med

MPEG4 dekoding? (og da selvfølgelig også MPEG2 da MPEG4 er bakoverkompatibel) Og da snakker vi om de ukrypterte

kanalene NRK1, NRK2 og NRK3.

 

MVH

Lars H. Helgesen

 

Og det endelige mutte svaret fra komplett.no:

Hei.

 

Som svart i tidligere mail...

"Denne støtter mpeg-4 signaler", så ja. Denne har MPEG4 støtte for gratiskanlene.

 

Med vennlig hilsen

BCE

Komplett.no Kundesender

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bra jobba Lars, da vet jeg det og det blir spennende å se om jeg klarer å få det til å virke på min nye PC. Uansett ser jeg så lite på TV i båten at dette strengt tatt er et "ikke problem" (men har en først kjøpt en duppeditt så er det jo en viss prestisje i å få den til å virke).

 

Kjetil

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Konklusjonen etter å ha vekslet mail med komplett.no er at duppeditten skal kunne brukes til å ta imot de frie

ukrypterte (NRK1, NRK2 og NRK3) bakkesendte digitale TV-sendingene her i landet.

Dette ville jeg på ingen måte ta for "god fisk".

 

Spesifikasjonene både hos Komplett og på Pinnacle sine produkt sider inkluderer MPEG-4 kompatibilitet, men at "MPEG-4" forekommer som tekst i spesifikasjonen er ingen garanti for kompatibilitet med RiksTV. Pinnacle skriver på sin produkt link at MPEG-4 er et støttet opptaks format. Det vil si at man kan lagre opptak ned i MPEG-4 format (som ofte benyttes på små medie spillere). At duppeditten kan dekode MPEG-4 fra DVB-T sendiger derimot er det ingen fakta som tilsier.

 

Mange (meg inklusive) ønsker seg en liten hending PC "duppeditt" som kan gi oss NRK sine "gratis" kanaler i båten, men jeg tror vi gjør lurt i å vente til leverandørene garanterer kompatibilitet.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke bare å kjøpe denne dingsen fra Komplett da og teste, kan den ikke ta inn kanalene så er det bare å returnere dingsen til Komplett siden de da har solgt et produkt som ikke er i henhold til spesifikasjonene

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg kan avklare dette. Selv er jeg svært skeptisk til komplett.no sitt svar, spesielt satt i

sammenheng med Din Side Data sin artikkel der det snakkes om en betaversjon som snart er klar,

mens det her er snakk om et produkt som har vært på markedet i lengre tid.

 

Les også litt på Teknofil.no sine sider der de siterer Forbrukerombudet:

 

TV-bransjen villeder:

- Skjerp dere, sier Forbrukerombudet

Av: Bjørn B. Brøndbo Publisert: 4.2-2008 08:00

Forbrukerombudet vil ha slutt på at TV-leverandører reklamerer for

TV-er med innebygde bakkenettmottakere som er ubrukelige i Norge.

 

Dette tror jeg gjelder like mye for duppetiter for tilkobling til PC. Men vi får se hva Pinnacle svarer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kanksje det ikke er så langt frem til "duppeditten" vi ønsker er i markedet.

 

Under er det en link til siste bidrag fra Pinnacle som har de rette basis spesifikasjonene. Denne har en DVB-T tuner som støtter MPEG-4 AVC/H.264 som er det video formatet de norske kanalene distribueres i. Da burde bildet være på plass. Så spørs det da hvilke standarder som støttes for lyd, undertekster og tekst tv som også må stemme overens med RiksTv/NTV sine sendinger. Dekoding av betal kanaler er også et åpent spørsmål.

 

Jeg ser også at dekoding av AVC/H.264 krever som minimum en dual-core 2.2 GHz prosessor. Min lille Dell laptop med 1.7 GHz single-core vil nok da måtte nøye seg med å spille av DVD plater om den fortsatt skal være med på tur.

 

Pinnacle PCTV™ nanoStick

Link to post
Share on other sites

En helt vanlig tv og en boks til tusenlappen fra Grundig så er det på plass, og nyhetene kommer som perler på en snor...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne boksen fra Grundig er alt for stor og passer best i en bolig.

Hvor i all verden skal man montere den?

Mulig det går an å plukke den frahverandre og gjemme bort innmaten, men det blir litt av en jobb.

Vil ikke ha flere ledninger og duppeditter som må drasses fram og kobles opp for å se nyhetene.

Link to post
Share on other sites

Denne boksen fra Grundig er alt for stor og passer best i en bolig.

Hvor i all verden skal man montere den?

Mulig det går an å plukke den frahverandre og gjemme bort innmaten, men det blir litt av en jobb.

Vil ikke ha flere ledninger og duppeditter som må drasses fram og kobles opp for å se nyhetene.

Helt enig. Utrolig at de ikke har lagd en mindre utgave beregnet på båt/campingvogn.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

med tiden kommer det vel inbyggt direkt i TV'n.........det var ju likadant ner TV2 infördes på 60-talet---noen box man skulle ha på utsiden för o ta in UHF

tror TV1 låg/ligger på VHF

 

nej, en liten fin satellitmotagare skulle man haft istellet ! :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har IKKE TV i stua, og heller ikke ørten bokser i skapet samt ørten fjernkontroller til boksene og TV-en på stuebordet. Jeg har - som stadig flere - en PC med stor skjerm samt 2 TV-kort i den (analog-terr og satellitt). Og derfor er Grundig-boksen pluss fjernkontrollen til Grundig-boksen ikke noe til meg.

 

Jeg venter på en USB-sak som jeg kan sette inn i stue-PCen når jeg er hjemme og stikke i lomma når jeg forlater huset for å dra til båten. :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...