Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Det er meget mulig det vil komme(er kommet) Mpeg4 tv'er i løpet av kort tid, men hvordan prisen bli sammenlignet med dagens flatskjerm tv'er som en får "kastet" etter seg for et par tusenlapper rundt forbi... og en dekoder til tusenlappen gjenstår å se...

Nå har alle TV-er i salg en innebygget tuner - du nevner selv noen som har MPEG2 tuner.

 

Å levere med en MPEG4 tuner i stedet, behøver ikke koste noe ekstra i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

I denne tekniske debatten våger jeg meg frampå med forslag om TV-fri...

Om apparatet går i svart kan jo dette bli sommeren med de virkelig gode båtminnene, hvor kortstokken ble blåst støv av og nøyer seg seg med viktige nyhter og værvarsel på internett på 3g-telefonen.

 

Livet på familiehytta på fjellet ble aldri det samme etter at en tv for mange år siden "midlertidig" havnet der...heldigvis er hytta i teorien utenfor det digitale nettets dekningsområdet....

 

Jeg vurderer også å satse på tv-fri hytte sommer når det analoge nettet slukkes ved sjøen og erstattes av digitalt.

 

Hvorfor ikke prøve en tv-fri båtsommer ???...og om et år er alt det digtiale utstyret bedre og billigere hvis man likevel må ha med seg hotel Cæsar på båttur..

Link to post
Share on other sites

IHvorfor ikke prøve en tv-fri båtsommer ???...

Jeg ser ikke selv å tv, men har vanligvis tre barn i alderen 6, 11 og 13 år og de synes dette er et must for 3-5 uker båtferie, så det handler om å sørge for at alle er er fornøyd og trives ombord. At ikke alle deler denne tanken er vel ikke forventet fra min side

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I denne tekniske debatten våger jeg meg frampå med forslag om TV-fri...

 

Kikket på et TVapparat i dag beregnet på båtbruk, 12v og gode greier. Vurderer å kjøpe dette, men kommer til å vente til det nærmer seg sesongstart. Det var forresten av/på knapp på apparatet, det sjekket jeg. Tar du hintet..... :wink:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og venter du kan det jo tenkes at det kommer TV'er med innebygget digitaldekoder for de norske digitale sendingene på markedet slik at du slipper ekstra dekoderboks.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og venter du kan det jo tenkes at det kommer TV'er med innebygget digitaldekoder for de norske digitale sendingene på markedet slik at du slipper ekstra dekoderboks.

Tida går fort - snart forsvinner det analoge TV-signalsystemet i Oslofjorden så produsentene må vel få opp farta? Jeg er ikke lysten på å ha en ekstra black box i båten som i prinsippet kan være inkludert i TVen.

Link to post
Share on other sites

Det var forresten av/på knapp på apparatet, det sjekket jeg. Tar du hintet..... :wink:

Desverre er det store og små familiemedlemmer som nødig bruker avknappen på TV og når først aparatet står på blir i praksis alle i hytta aktive eller passive tv seere.

I båter er det enda trangere så hvis mor vil se frokost-tv, far vil se tour de France og barna tegnefilmer på DVD så blir det ikke mye tid til å nyte havets sanseintrykk.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en sjark og ble lei av 12 v problematikken alt var mye dyrere og dårligere, kjøpte en omformer fra 12v til 220v på 1kw på Klas Olson som jeg bruker på microvnen ,tv,og vannkokeren, barbermaskina osv . det er og veldig greit å varme opp en pitsa bit eller noen pølser under fart og når motoren er avslått er det ofte lansdtrømm tilgjengelig .

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har nå vært noen dager i båten på påsketur og med ny instalert sagem box og rikstv i båten har det sålangt vært en dårlig erfaring med dette nye bakkenettet da det stort sett det eneste bildet jeg har fått opp på skjermen er att signalet er for dårlig sjekk anntennen denne meldingen har jeg fått opp selv i havner hvor jeg før fikk inn tv med analoge signaler .Har nå fått ett tilbud omm og bytte sagem boxen med en som har grundig box kun til hjemmebruk da jeg har hørt att grundig sine boxer skal hvære bedre på svake signaler .i forbindelse med dette bytte er det en ting jeg lurer på og det er om det er om ett kort som står i en grundig box fungerer i en sagem box. grunnen til att jeg lurer på dette er fordi vi ikke kan bytte kort for han jeg skal bytte box med abonerer på mange kanaler mens jeg har bare 4 kanaler

Link to post
Share on other sites

Dette høres veldig enkelt, vet noen om et nettsted der jeg kan se hvilke plasser som riksTv dekker. Vet at det er noen plasser rikstv ikke strekker til men hvor?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Et noe vanskelig sted å få inn gode signaler, er Skjærhalden. Har forsøkt å montere hos flere kunder som bor rundt havna, men sliter.... Det virker som om den gamle reglen gjelder: Godt signal inn, er godt signal ut. De som har "store" uhf antenner får det beste resultatet.

Link to post
Share on other sites

Som mange har kommentert før meg syntes jeg boksene er unødvendig store! Egentlig burde jo denne boksen kunne monteres bortgjemt, men selvfølgelig så har de jo egen fjernkontroll - så da går jo ikke det! Eller - jo - kanskje??? Det burde vel være mulig å lodde av sensoren til fjernkontrollmottakeren (vanligvis bare en form for fotocelle) og forlenge denne (gjerne via en kontakt). Da kan man bare borre et lite hull på et strategisk sted - så kan dekoderen plasseres bak noen dertil egnede vegger....

 

Så - om det er noen av dere som har en dekoder og er like nysgjerrige som meg: kan dere være så snille å åpne boksen og avlegge en kortfattet situasjonsrapport :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg låner svigers sin Grundig dekoder, kan denne da koples til 12V i båten, eller må jeg ha en inverter?

Må jeg ha forsterker på antennen? - Hvilken type antenne anbefales?

Er på jakt etter en liten flatskjerm til båten. (15"-20"). Hva bør jeg kjøpe?

 

Hilsen fiha.

Redigert av fiha (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min erfaring er etter noenmnd fastboende i båten som så:

Utstyr ble til slutt:

Grundig dekoder, Triax aktiv antenne og Samsung 22" flatskjerm.

 

Triaxen ble valgt for at den har 5v innebygget forsterker som samsungen sender ut i antenneledningen. Så slipper jeg enda et strekk opp til antenna. Grundeig ble valgt bare fordi jeg har lest her inne at den er bedre på svake signaler. Og Samsungen fordi den var pen.. :-)

 

Etter en stund har jeg vel kommet til en konklusjon at jeg ikke er helt fornøyd. Når det er blide er alt kjempebra!! Men hvis det blir litt svake signaler, hakker og forsvinner bilde. Ville vært berdre å bare fått dårligere forhold, men slik verker vel ikke det digitale!?.

 

Det som er rart, er at selv om jeg har en rundtstrålene antenne, virker det som om at hvis jeg vrir litt på den og innstalerer kanaler på nytt, blir det en forandring på mottaket???

 

Skal bli spennede å sen hvordan det oppfører seg vad gange!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hva koster 12volt kabelen hos Expert? Hva slags kontakt har den, for sigarettenner uttak?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...