Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Sjekket den "heimlaga TV-en" før jeg dro hjemmefra. Funket bra.

MEN: Da jeg koblet opp mot antenna i bobilen i Lillestrøm, funket det ikke. Den gamle antenna på bilen funket ikke. (Av talerken-typen)

Kjøpte den nest største bakkenettantenna Biltema har, koblet opp og alt ser bra ut! :cheers:

 

Angående bortstuing underveis, er ikke det noe problem med denne lille TV-en. :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 bokser,en på fjellet og en i båten. Hver boks har et kort som gir tilgang til NRK sine kanaler. Helårsabonnement faller for dyrt for oss, men vi kjøper gjerne månedskort ifm med ferier for å glede ungene med litt flere kanaler. I fjor sommer ble dette kortet benyttet i begge boksene. Det fungerte helt fint. Som flere her allerede har vært inne på, tror jeg ikke Rikstv har innvendinger mot at kortet flyttes mellom ens egne bokser. Personen jeg snakket med hos Rikstv ifm bestillingen bekreftet at det var kurant å bruke kortet på denne måten.

Hyttefolk i båt

Link to post
Share on other sites

Tror dere meg dersom jeg sender en e-postforespørsel til RiksTv hvor jeg spør om jeg kan ha to dekodere (en i båten og en hjemme) og betale for ett abonnement (f.eks. RiksPakken og TV2 Sport) og får full tilgang begge steder (men ikke samtidig) - og jeg får negativt svar?

Nei vi tror deg neppe, da du ikke tror på alle oss andre som har dette i orden. :tongue:

Men du kan jo ordlegge deg på en litt annen måte overfor RiksTV hvis du virkelig er interessert i at dette skal gå ok.

Noe det jo ikke virker som du er interessert i. :lipseal:

Gjør som jeg.

Si at du har abonnement hos XXX, og vil gå over til RiksTV, men forutsetningen er at du kan bruke kortet ditt i 2 dekodere.

1 i båten og en hjemme f.eks.

Jeg har 2 dekodere hvorav den ene er en PVR med 2 mottagere + en CAM, altså 3 til sammen. Kortet virker i alle.

CAM kan flyttes til hvilken som helst TV, pairing følger CAM Id, ikke TV.

Nå gleder jeg meg til full fotballrunde på TV2 Sport i båten i helgen. :yesnod:

 

Ps. Vi prøver ikke å lyve til kverulanten

Det er kun et forsøk på å hjelpe deg, din... din... :giggle:

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Kjøpte den nest største bakkenettantenna Biltema har, koblet opp og alt ser bra ut! :cheers:

Hei.

 

Er det denne antennen, art.nr. 24122 du har kjøpt?

 

24-122_m.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har en Grundig 19" TV uten CAM enhet, og normalt klarer jeg meg med gratiskanalene fra NRK. Men dersom jeg skulle kjøpe meg en CAM-enhet for kort betalkanaler, - er det noen som har et tips hvor en slik kjøpes billigst, butikk eller på nettet?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som det kan være billigst å kjøpe den på lefdal, via internett med collect store. Dvs. bestille den på nett og hente den i butikken 2 timer senere.(ingen frakt). http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-lefdal-Site/nb_NO/-/NOK/CC_ViewSearch-Start?queryFromSuggest=&searchtext=Technicrypt+RiksTV+CA-modul&queryFromSuggest=true .

Link to post
Share on other sites

Tror dere meg dersom jeg sender en e-postforespørsel til RiksTv hvor jeg spør om jeg kan ha to dekodere (en i båten og en hjemme) og betale for ett abonnement (f.eks. RiksPakken og TV2 Sport) og får full tilgang begge steder (men ikke samtidig) - og jeg får negativt svar?

Jeg har spurt :Jeg har i dag abonnement på enkeltkanaler på 4 forskjellige mottakere. Jeg har planer om å kjøpe en ny TV til å bruke i båten. Kan jeg ta med meg et av disse kortene og bruke det i båten uten at det påløper ekstra kostnader ?

 

 

og fikk følgende svar:

Takk for din henvendelse.

Alt av mottaker utstyr som står registrert på deg skal kunne brukes om hverandre, er mottakeren som står i båten registrert på deg skal dette ikke være et problem.

 

Ha en god dag.

Med vennlig hilsen

 

xx

RiksTV AS

Link to post
Share on other sites

Fikk svar i dag jeg også:

 

"Du kan kjøpe en mottaker med tolv måneders abonnement og en mottaker uten abonnement og bytte programkortet mellom mottakerene. Fra kundensenteret selger vi f.eks Grundig 8820 og Samsung H380Z til kr 1,- med tolv måneders avtaletid. Uten avtaletid koster mottakerene kr 990,- og kr 890,-

 

Velger du to programkort med abonnement vil hovedabonnementet koste kr 280,- for Rikspakken og kr 169,- for TV2 Sport. Det rabatterte abonnementet vil ha en tilleggspris på kr 85,- for Rikspakken og kr 50,- for TV2 Sport. En tilleggsmottaker vil da koste kr 690,- eller kr 490,- med tolv måneders abonnement."

 

De gir meg altså bedre tilbud (første avsnitt) her enn det som fremkommer av hjemmesiden, som jeg tok utgangspunkt i. Jeg trenger imidlertid to abonnementer hjemme (et til hjemmekinoen og et til stua siden begge av og til brukes samtidig), men så kan jeg tydeligvis få gratis TV i båten (har mottaker der). Nå gjenstår det å se om de har HD-PVR-dekodere.

Link to post
Share on other sites

Tok med en ledig dekoder, et kort, og en HDMI-kabel ombord nå i helga. Det gikk helt fint, når både dekoder og TV fikk strøm fra en ren-sinus-inverter. Ihvertfall TVen trengte dette; klarte seg ikke med 12V fra båt-anlegget (da fylte bildet ikke skjermen, og høyre del av bildet forsvant); det ble bedre med 220V. Kortet hadde aldri vært i den dekoderen før, men jeg fikk alle kanaler som inngår i rikstv-pakka.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Merkelig at du fikk problem med TV'n med spenning fra båtens 12volt. Hadde du veldig lav/høy spenning eller tynne ledninger? Har selv aldri hatt problemer med hverken TV eller dekoder. Før hadde jeg Nokia CRT TV og Grundig dekoder, og nå Grundig TV med innebygget dekoder. Og om motoren går og jeg lader med 14,4volt eller etter flere døgn i uthavn med spenning helt ned mot 12,2volt har alt fungert 100%.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøkte meg meg Sagem mellom tv'en min og Triax Ufo i mastetoppen; ingen suksess. Får feilmelding om at signalet er for svakt. Midt på Søreide i Bergen --- er det noe sagem-boksen bedriver som ikke passer inn med hva Triax-boksen gjør?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har Triax nå og hadde tdligere den lille Glomexen. Begge har fungert fint for meg, men så sitter de 14 m o h. Sagem dekoderen derimot er vel ikke søppel, men ikke så langt unna. Min nye philips tv med innebygget dekoder er mye bedre, dvs. hakker ikke og faller ikke ut så langt i områder hvor sagemen var ustabil.

Link to post
Share on other sites

Den tuneren/dekoderen du har til salgs er vel ingen Tandberg-dekoder som du sier i annonsen, men en utmerket Grundig tuner/dekoder? :giggle:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest igjennom alle 59 sidene, men....

 

.... lurer på om det er normalt å måtte søke inn kanalene fra RIks TV hver gang jeg forflytter meg ? Surrer stort sett rundt i Vestfold: Østre Bolærne, Verdens Ende, Lindholmen v/Stauper, Stavern.

 

Opplever ofte at jeg må søke inn alle kanaler etter en forflytning. Har en 19" Grundig Vision 2 m/CAM modul (Godkjent). Kan det ha noe med at jeg innimellom kutter strømmen til TVen å gjøre ?

 

:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

.... lurer på om det er normalt å måtte søke inn kanalene fra RIks TV hver gang jeg forflytter meg ?:-)

Hei. Det er normalt at du må søke inn kanalene hvis du beveger deg så mye at du tar inn signalene fra en annen sender som sender på andre frekvenser. I ditt område så kan du vel få inn Halden eller Skien, og de sender på forskjellige frekvenser. Dekoderene husker i hvert fall kanalene, jeg det gjør også min TV.

Redigert av nab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jornit:

Det er riktig som nab sier. I tillegg til Halden og Skien er det også lokale sendere både i Sandefjord og Tønsberg, med sine egne frekvenser. Det har ingen betydning at du av og til tar strømmen på dekoder/TV. Vanligvis er det best å gjenopprette fabrikkinstillinger på dekoder/mottager. Hvis man "bare" gjennomfører et nytt kanalsøk er det ofte det blir "krøll"...

 

Riks-TV: "Noen har det enklere"... LOL!!

 

 

Jeppe

Redigert av Jeppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...