Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Ja, Leemaxx er nok bedre og stødigere om den skal stå på benken. Hos meg skal den bygges inn i skap, og da var tykkelsen viktigst så valgte den andre 19" LED fra Grundig. Har aldri hatt TV i båt før så er en smule skeptisk til hvordan det vil endre båtlivet. Kanskje jeg ikke får sette kursen for favorittuthavnen mer pga manglende dekning? :cryin:

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Bak på TV,n står det at strømforbruket er 30W ved 220v. men ikke hvor mye det trekker på 12v.En telefon til Grundig Norge produktavd. kunne fortelle at strømforbruket ved 12v. er 16w. Lurer på om det kan stemme? Har noen erfaring med dette?

TV'en trekker like mye effekt om det er 220vac eller 12vdc, dvs. at i begge tilfeller forbrukes det 30W.

Når man benytter lavere spenning som f.eks. 12vdc, så vil forbruket være det samme, mens strømmen vil måtte øke når spenningen reduseres.

Her er formelen P=U*I ( P=effekt, U=spenning, I=strøm). 30W=220*0.136 eller 30W=12*2.5

Dvs. ved 220vac er strømmen 0.136A og ved 12vdc er strømmen 2.5A.

Ved 220vac så trenger man bare 0,75mm2 ledning. Men ved 12vdc så er strømmen såpass stor at man trenger 4mm2 ledning, dette for å unngå spenningstap.

Mange TV'er begynner å fuske med spenningsfall på noen få volt.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

TV'en trekker like mye effekt om det er 220vac eller 12vdc, dvs. at i begge tilfeller forbrukes det 30W.

Når man benytter lavere spenning som f.eks. 12vdc, så vil forbruket være det samme, mens strømmen vil måtte øke når spenningen reduseres.

 

Skeptisk det kommer vel an på om det er en 12V TV eller ikke, en Adapter 220V til 12V har også forbruk.....

 

Min 12V TV trekker ”dobbelt” så mye på 220V som på 12V

 

Først skal OMFORMER 12 V - 230 V ha sitt, så skal 220V to 12V Adapter ha sitt :crazy:

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Min 12V TV trekker ”dobbelt” så mye på 220V som på 12V

 

Først skal OMFORMER 12 V - 230 V ha sitt, så skal 220V to 12V Adapter ha sitt :crazy:

 

hvorfor kjører du den ikke bare direkte på 12volt??? er jo ikke noe poeng å gjøre om speningen flere ganger(som du sier så trekker omformeren litt også,den blir jo varm så da er det jo efekt der)

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg nettopp en Saga Led tv på elkjøp. Den har innebygget DVD og mottager for Rikstv. Dvs kun Nrk den har ikke slot for cam modul. Den går på bade 12 og eller 220. Uten omformer. Forbruk på 30w er jo ikke mye da.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

er det noen som vet om man kan få TV ut signal fra disse Grundig TVene. Jeg har kartplotter i cockpit jeg ofte ser nyhetene på (har dekoder boks nå) som trenger signaler. Ønsker ikke å beholde boksen da det er en sagem med dårlig mottak. Trenger et AV signal enten via en av utgang eller scart/s-video.

 

T

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Eg kjøpte denne sommeren 2009: http://www.p4c.philips.com/files/2/22pfl3404h_12/22pfl3404h_12_pss_aen.pdf

Det var lite utvalg i rimelige led tv er den gangen. Bildene er ihvertfall upåklagelige (har ikke cam modul innstallert)

Denne er oppgitt til 40w og den trekker 4.07A via inverter. (nordic power 300w ren sinus)

Har vurdert å degradere den til stasjonær pc skjerm hjemme (har fortsatt crt skjerm) og kjøpe en 22/24" strømgjerrig

led tv med innebygget cam. Har ikke hatt tid å lese tråden nå men det er vel noen som har dette i hodet som kan oppdatere meg?

Eg bruker composit skjermutgangen til å vise film/tv på plotter i cockpit så dette må være med på en ev. ny TV.

Noen som vet om E 80 kommer med noen oppdatering så man får undertekster på E 80 i de tilfellene det ikke er innbakt i bildet/sending. På dvd/film er dette ikke noe problem.

Link to post
Share on other sites

Pokker.

Var Innom Coop Vinterbro nå og alt var utsolgt og de trodde ikke de fikk inn noen flere.

Noen som vet om noen butikker de kan ha i gjenn noen? Skulle hatt 2 stk

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Det spurte jeg ikke om.

Det stod ca en pallplass ved inngangsdøreen som var tom

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med OBS i kr.sand (Sørlandssenteret) i kveld. De hadde ikke fått de inn enda pga dårlige kjøreforhold, men de håpet på å få de inn i morgen. De skulle få inn nå og en forsendelse litt senere, muligens neste uke.

Jeg skal hvertfall ut å kjøpe i morgen hvis de har fått de inn :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...