Jump to content

Fisker du? Hva slags redskap?


Marwin

Recommended Posts

Fisker gjør jeg selvsagt, Torskeruser, hummer/krabbe teiner, juksahjul, haspelstang etter laks, fluestenger etter ørret og sjøørret eller aure som vi sier da.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fiske i år har vært dårlig for min del.

Lite fisk og mindre krabbe og hummer enn i fjor. Silda kom seint og jeg fikk ikke ei :giggle: Men fikk tak i så det ble ei bøtte med spekesild lell. Men dette med teinefiske etter krabbe er litt håplaust når folk tømmer de for meg, atpåtil stjeler teiner :headbang: Til å med biltema teiner blir stjålet, både fra meg og ungdommen i huset. En så jeg fra land, men før jeg fikk tatt bilde var båten for langt ute til bilde.... To teiner kom tilbake etter nesten to uker :clap: . Kanskje noen som fryktet de hadde blitt sett.... En hytteeier har fulgt med teinene mine litt og jeg har fått en beskrivelse av en båt. Tru hva jeg kommer til å gjøre den gangen jeg tar de på fersken :saint:

Ellers mener jeg å ha hatt kveite på tre ganger i år: En gang røk 30mm snøret og alle krokene forsvant, etter en times kamp. En gang etter flere ganger nesten opp, røk/bøyde "feste" til svenskpilken. og siste gang røk øye på sjøstanga og fisken slapp. Alle tre på samme plass noen hundre meter utenfor Vågen.

 

Men nå er det tide for å tørke vester og annet i båten. Sjekke over koblinger og skifte lensepumpa.

https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29989/dsc_0076.jpg

 

Håper på en tidlig vår :yesnod:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

For de som ikke spiser fisk er det ikke håp ................

for de som ikke får fangst har jeg noen gode tips som vil føre frem .....

 

1 - du må først komme deg ut å fiske ( dette er vanskeligst )

 

2 - det må være fisk der du prøver ( egentlig en selvfølge )

 

3 - fisken må være på bettet ( det er den ikke alltid )

 

4 - dersom de 3 første er OK - er det til og med mulig å få fisk på blanke kroker.

 

5 - Hvor og når skal du fiske ? - det sier jeg ikke bort !! litt bør man pinadø klare selv.

 

nemlig

Link to post
Share on other sites

har vert ok fiske sesong i år. bruker hovedsakelig juksa med 500gr svenskepilk fra BT og 2 gummimakk. kobberdorg med ekstra 125gr søkke er også mye brukt. møresild og rapala mye brukt etter sjø auren og laksen.verre med krabben,..bare skittvann i den. i vinter blir båten tatt på land.. jeg har kjøpt ny motor og denne må monteres, etter 3år på sjøen så er det på tide med en real båtpuss uansett !!

Link to post
Share on other sites

Som vanligt när året närmarsig slutet är dwt lätt att säga att fisket varit dåligt. Vid närmare eftertanke så har det varit som vanligt.

Hummerfisket börlade i moll och slutade i

dur. Samma med mackrillen. Torsken lyser med sin frånvaro men vi kan se ljusglimtar och samma med havsöringen där fisket är hårt reglerat

Link to post
Share on other sites

Til Littmild.

Da kom jeg til å tenke på en hendelse!

For noen år siden lå jeg på nudisten og dro makrell på setten.Bra makrellplass og bra bett. La så vidt merke til lysluggen i jolla som dorga att og fram foran sklia på nudistbrygga der det var lang kø og høy beinføring!!!.

Vi dro tett med fisk mens luggen fikk ingenting. Til slutt kunne jeg ikke dy meg og ropte over neste gang han paserte, sitat: Dårlig med bett eller? Svaret kom brått, Bruker ikke krok jeg, har jo laksen i handa. :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Alene på Fisketur...

Satte opp dypdorgen med stenger og wobblere. Her skulle det fiskes! Blank-fisk??

(Vurderte å sette en paravan også, men var glad jeg lot være, viste det seg!)

Autopilot og sluregear på, kaffen og maten på bordet og klar til å hive innpå, på en stille og klar søndags firmiddag.

Hylet fra den ene snella fikk meg på dekk. Så begynte den andre snella å bråke også.

Lang historie kort: Storseien var kommet inn i Trondheimsfjorden! Laget herlig vase av snørene og da jeg endelig fikk opp redskapen, lå det 1 - en 7 kg sei på dekk! Jeg ble 50 meter fattigere på kostbar multifilament ( vase) rigget ned hele utstyret, og tok frem gammeldags fiskehjul fra Abj. Hørgårds fiskeredskspsfabrikk! Blystein og gummimakk viste seg å være tingen. Og scene nr. 120! Seien var så glubsk at den faktisk sleit gummien av anglene!!

Aldri sett maken. Da det var blitt haug på fiskekassen med 7 kilos sei, orket jeg ikke mere! Akterdekket var "noe blodig". Under etterfølgenede måltid, slo det meg at natta ville bli strevsom med filetering osv.

Noen raske telefoner til nærmeste naboer, ga meg enda bedre naboskap :-) Og sparte meg jobben. En 2-kilos torsk behodt jeg sjøl. Den blir middag i morgen :-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Bra tråd!

 

Fisker mest i fjellvatn og i sørnamsen/løgnin her æ bur og rundt Mindlandet oppi hælgeland når det må ferieres.

 

Får mest på svenskpilk fra båt og slukfiske fra land, fått noen gode sjørretmiddager... har tenkt å sette snik når fjorden blir isfri evt ta båten på henger ut te Flatanger eller Utvorda i vinter å slite litt mer på svenskpilken, det er det fisket jeg trives best med. Og kun mulig på vinter, sommerstid er det svart av tyskere uti der.

 

Løgnin er visst en av landets mest artsrike fjorder ifølge de som driv isfiske, ser de har hatt NM i sånn i januar utafor her siste åra (bortsett fra når det har vert isfritt, da arrangerte de i Beitstad istede)

Link to post
Share on other sites

Er krepsefiske lov her?

 

Satte 14 krepseteiner og 2 medium havteiner på onsdag. Nytt uprøvd agn denne gang, saltet laksehoder.

Satt på 100 til 120 meter i bunn av en skrent som starter på ca 40 meter. Ikkje prøvd med teiner der før, så er nytt agn og nytt sted?

Blir spennende på lørdag/søndag når det skal trekkes☺

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Ettter å ha prøvd forskjellige former for "moderne" dorgeutstyr har jeg kommet til at makrelldorging på gamlemåten med slepedorg med dorgestein foran blinken er mest effektivt, men med et makrelltakkel i tillegg foran blinken. Tok 43 makrell og pir utenfor Sandvika på et par ettemiddagstimer i går med to dorgesnører. Mest på blinkene og på det ene takkelet med svarte kroker . . . .

 

Var uheldig og mistet den ene dorgesteinen i går. Jeg prøvde alle tilgjengelige sportsbutikker i Oslo sentrum for å kjøpe en ny. Til min store overraskelese var det ingen som førte slikt, selv om butukken ellers var overfyllt av de merkeligste fiskesaker. Det mest forbausende var likevel at ingen av ekspeditørene jeg traff en gang visste hva en dorgestein er . . !

 

I morgen drar jeg til Lillestrøm og prøver Gero Fiskeutstyr. De bør ha dorgestein. Ellers vil jeg støpe dem selv . . .!  Ellers tror jeg jeg må få rigget til et par dorgestenger på Saowanee. Det burge være sammenleggbart utstyr. Noen forslag?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

På denne tiden er sjøen svært grå og ugjennomsiktelig nær elvene (Gaula og Orkla), samt mye rask flyter over alt. Dorging er derfor ‘litt’ vanskelig. Har kjørt endel med ekkoloddet og funnet stimer på 30 - 50 meter, hvor sniken er effektiv. Henta opp noen torskemiddager i dag.

Brukte stingsild og et par gummimarker. (Har bløytet både overflateparavan og Schottyrigg med magert resultat...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...