Jump to content

Fisker du? Hva slags redskap?


Marwin

Recommended Posts

  • 6 måneder senere...

Kveite på 13 kg er nydelig matfisk, er forøvrig et kjempebra ut i naturen program om kveite på nrk, gikk forrige uke, anbefales.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Billigsjappene har noe å starte med.

Men det beste jeg kjøpte av remedier siste jeg var "over there", var et fiske-belte til å stikke stanga i, for ikke å overbelaste lysken når fisken ble litt stor!! :smash:

Billig der og dyrt her (hvis du finner noen som har det!

 

Samme gjelder for downtiggere og overflateparavaner. Halve prisen der borte, levert på døra her!

 

Bare så synd at ikke flere her i Norge har begynt med slikt utstyr! Tenk deg å kunne dorge på 40+ meter i 3 knop... Eller kunne levere voblere 30+ meter ut fra siden av båten...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

ang billig fiskeutstyr så bruker jeg biltema kombistang art no 26-305. svakheten er ringer som korroderer hvis du ikke skyller den avogtil. når ringene ryker så kjøper jeg ny stang til 169,-. har dyre stenger fra fladen og shimano også men syns mange av dem ikke er verdt prisen. ang sneller så har jeg prøvet biltema sine haspel og en multiplikator som het bt100 tr jeg den het. dei er bare dritten helt enkelt! rusta istykker,og elendig brems. så billig stang,og medium snelle på mitt fiskeutstyr.

Link to post
Share on other sites

Samme gjelder for downtiggere og overflateparavaner. Halve prisen der borte, levert på døra her!

 

Bare så synd at ikke flere her i Norge har begynt med slikt utstyr! Tenk deg å kunne dorge på 40+ meter i 3 knop... Eller kunne levere voblere 30+ meter ut fra siden av båten...

 

Er en del som kjører med rigg og paravaner her kjemme også, men helst i ferskvann virker det som. er nok mere utbredt i Sverige.

 

Betalte forøvrig 1500 for den elektriske downriggern min hos den lokale sjappa :)

 

Er ikke bestandig sluttsummen blir liten "der borte" heller :blush:

115576_s.jpg

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

115599_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46770/115599.jpg

 

Fungerer fint som f :thumbsup:

 

ikke værst å få den til halv pris av hva den koster i USA :lol:

 

http://www.bigjon.com/store/list.asp?SubTypeID=18&ProductID=38

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Wiren på den elektriske Scootty-riggen min begynner å flises opp. Hvor får man kjøpt ny wire av GOD kvalitet? :wflag:

 

Dorget lørdag på 30 meters dyp i 2 knop, skje-sluker og store wobblere og fikk ca 20 middager med fiskekake (sei-hyse-torsk)

Dorget søndag på 4-5 meters dyp i samme fart og område med bitte små silde-wobblere og fikk 4 stk 8 kilos sei. :giggle:

Trondheimsfjorden har mye fisk akkurat nå :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Guttungen tok en kveite på vel 10kg på en vanlig fiskestang med stingslid mens faren med downrigg og egen kveitesluk kun fikk torsk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det er mye dyrere å fiske selv! Jeg bruker vel en 10-15 liter diesel på hver fisketur, og jeg får kanskje fisk hver tredje tur eller så. Så selvfisket er langt fra billig... :lol::lol::lol:

Men tenk på GLEDEN da mann!! :fishing:

 

Monterte båtstang i går. Det første som skjedde var et napp som nesten knekte den stanga (Blue sea reel), og som sleit sene nr. 120!! Bremsen var satt for stramt.

Etter å ha montert nytt kroksett, fikk jeg fisk. Den største seien på over 6 kg.

Hva slags udyr som tok bruket i første napp, har jeg ikke peiling på!

(Kveite?)

Brukte stingsild på 500 gr, gummimark og blanke skjeier

Trondheimsfjorden er full av stor sei for tiden :fishing:

 

Siste 14 dager har jeg tatt mye sei fra 4 til 15 kilo, men da på dypdorg og stor sildewobbler

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Men tenk på GLEDEN da mann!!

 

 

Trondheimsfjorden er full av stor sei for tiden :fishing:

 

Siste 14 dager har jeg tatt mye sei fra 4 til 15 kilo, men da på dypdorg og stor sildewobbler

Trondheimsfjorden full av stor sei. Vel, rundt Frosta er det begge deler. :confused:

 

De gangene jeg har vært ut i siste har jeg i snitt fått en sei og det på ca 1 kg ! :thumbsdown::headbang:

 

Men hører om noen som bare kan dra inn med de orker, handler vel om å treffe på stimmene. Forresten så ser vi mye nise, så noen plass må det være fisk :yesnod:

Men GLEDEN av å være på sjøen er der :sailing::flag_bp:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Hobbyfisker i båthavna dro inn ca 200 kg stor sei forrige uke.... :fishing:

Gøy!!

 

Må bare ut på fjorden til helga og prøve igjen. Tenkte egentlig å vente til litt senere utpå høsten, men sånne innlegg og historier hjelper på :thumbsup::fishing::yesnod:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei.

Her kanskje den kveita som i august tok min Stingsild-pilk på 1 kg, neste brakk den båtmonterte stanga og sleit av sene # 120!!

Sjøl brukte han flabb-garn på 2-300 meter... Men måtte sette på ekstra løkke på sporen for å få den opp

 

Se:

http://www.avisa-st.no/jakt/article252297.ece#.TtafN1Mnt3Y.facebook'>http://www.avisa-st.no/jakt/article252297.ece#.TtafN1Mnt3Y.facebook

 

http://www.avisa-st.no/jakt/article252297.ece

 

God Førjulstid te dåkker alle!! :flag_bp:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Litt dårlig geografikunnskaper på journalistene da... :nonod:

Korrekt sted er utenfor Geita i innløpet til Trondheimsfjorden :yesnod: Temmelig brådypt langs bergene der, og til tider mye fisk av ymse slag! :fishing:

 

...Wiren på den elektriske Scootty-riggen min begynner å flises opp. Hvor får man kjøpt ny wire av GOD kvalitet? :wflag:

Kjøpte høykvalitet direkte fra Scootty i USA. Tok litt tid før den dukket opp, noe som ikke betyr noe på denne årstiden. Skal bli intr. å se hvor lenge denne holder. :rolleyes:

Og den var under halve prisen sammenlignet med Norge. :thumbsup:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Sommeren 2012 kom jeg ikke ut med båten pga sykdom. :puke:

I år kom jeg ut, men bare et par små turer, pga renovering av hus... :smash::smash:

 

Har begynt å overhale redskapene, så de er klare til neste sessong. :yesnod:

Har fått kjøpe fersk fisk fra kamerater i båthavna. Fin kvalitet, men det blir liksom litt ekstra spiss på det når du har fiska den sjøl :saint:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...