Jump to content

Fisker du? Hva slags redskap?


Marwin

Recommended Posts

Som jeg skrev over er Cannon Uni Troll 10 det jeg anbefaler som manuell rigg. På en liten båt og for mindre dyp kan også Easi Troll II gjøre jobben.

 

Scotty sine manuelle rigger er solide og bra, men jeg liker ikke den liggende snella, jeg vil ha den vertikalt. Cannon har også en suveren clutchløsning ved at det bare er å dra sveiva bakover for å stoppe og låse riggen.

 

Uansett hvilken rigg du går for sørg for å kjøpe ei pakke som inneholder rotasjonsplate, denne er helt nødvendig og kan løst koste opp til halvparten av selve riggen.

Link to post
Share on other sites

Du vil ikke angre :smiley: Sørg for å kjøpe med noen Scotty utløsere, de er de eneste som funker. Det følger med en til å feste i riggloddet og en stackertype med riggen, men det er kjekt å ha litt reserve.

 

I tilegg trenger du en weight retreiver og en snubber. reteiveren gjør det mye enklere å få riggwiren intil båtsida når du skal feste utløserene, snubberen virker som fjæring mellom loddet og riggwiren. Hvis du har tenkt å ha riggen stående montert mesteparten av tida er beskyttelseshetta også smart å ha.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Med din Propack 1116 fulgte det med 2 forskjellige utløsere. En med et stort sluklås som du fester i finna på loddet. Den andre utløseren er ei stackingklemme, det er bare å huke den inn på riggwiren. Klem den delen av metallklemma som fjærer mot riggwiren og dra klemma mot deg og den sitter fast.

 

Scotty utløsere

 

På den linkede siden kalles stackingutløseren, Power Grip Plus Cable Release.

Link to post
Share on other sites

Flott tur på sjøen.

Returnerte med en SØ på kiloen og en sei på 6,5...

Når jeg blir mere dreven, kommer jeg til å kjøre overflateparavan samtidig med dypdorgen. :yesnod:

Problemet blir å sveive opp flere stenger samtidig, hvis det er stoor fisk som går på!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Satte garn igår kveld på rundt 30m. Fangsten var 2 rødspetter og 8 krabber. Rødspettene ble sløyd, filetert og stekt nå netopp og selvfølgelig spist! :wink: Derimot var filetkniven veldig sløv og jeg lurer på om jeg skal kjøpe en ny. Er det stor forskjell på kvalitet eller er det like greit og kjøpe en på biltema eller lignende??

Link to post
Share on other sites

Er det stor forskjell på kvalitet eller er det like greit og kjøpe en på biltema eller lignende??

Ja, generelt er det forskjell, du får hva du betaler for. Like viktig som hvor skarp den er også balanse og utforming.

 

Men når det er sagt; i en test av forbrukerrådet ble en nyslipt kokkekniv til 49,- fra ikea mye bedre enn en fabrikkslipt victorinox til 999,-.

(så hører det til histiorien at når den dyre ble slipt, ble den best, og holdt bittet lenger enn ikea)

 

 

Til å filetere med, er et langt tynt blad best.

 

 

Så konklusjonen er; kniv på biltema holder dersom du liker balansen og utformingen, viktigst er å slipe kniven før bruk!

Link to post
Share on other sites

...Er det stor forskjell på kvalitet eller er det like greit og kjøpe en på biltema eller lignende??

Ja, det ER stor forskjell, Sleipner93...

(du burde egentlig hete Sabb8-10... :o))

...og det er enkelt å teste på en filetkniv. Ta og sette spissen ned på et hardt underlag (men du holder kniven på skrå) og sett trykk på kniven - bøy klingen langsmed. M.a.o. den kniven som har den mest bøyelige klingen (smidd) er best - stivest klinge er "billig dritt" (kina-støp). Har selv en fra Biltema og en fra Clas Ohlsson og er meget fornøyd med begge.

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...