Jump to content

Fisker du? Hva slags redskap?


Marwin

Recommended Posts

Løfter denne.

Gikk tom for fisk i fryseren, og dro ned i båthavna, hvor en lokal fisker hadde endel fersk fisk å selge.

(Egen båt står i betongburkaen enda...)

8 kg torsk og 7 kg blanda fisk gav 44 middager for meg og madammen :wink:

Pris pr. porsjon endte på kr. 5,50 inkl strøm +++

Bedre og billigere får du det neppe. (med mindre du fisker sjøl da) :fishing:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Bedre og billigere får du det neppe. (med mindre du fisker sjøl da) :fishing:

 

Det er mye dyrere å fiske selv! Jeg bruker vel en 10-15 liter diesel på hver fisketur, og jeg får kanskje fisk hver tredje tur eller så. Så selvfisket er langt fra billig... :lol::lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har garn stående ute nå, skal ut om et par timer og trekke, ganske spennede så lenge de ikke står fullt i krabbe, dei kan holde seg i teinene :lol:

 

Hadde garn ute i natt, var og trekte tidligere i dag, krabbe krabbe krabbe krabbe og enda mer krabbe ca 50 stk og 14 skater, 7 rødspetter.

Ingen normale fisker, bare sånne overkjørte lefser som eg ikkje tar med hjem til gards!!

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Som sagt tidligere fungerer esca bra på dypet for min del, selv om jeg ikke har fått brukt de så mye som ønsket. Har levert lange, brosme, hyse, torsk, lyr og mengder av pigghå, gjerne i bruk sammen med selvlysende slange. Har dog ikke brukt de sammen med sluk for kasting, men på kystmeite, isfiske og havfiske.

Vil ikke anbefale å koble de direkte i splittringene, men tre den på sena, eller feste i ringen på pilk med sena fritt gjennom den andre enden. de medfølgende ringene er ikke så bra som de burde ha vært. (bytter forøvrig ut alt av ringer og kroker på alt jeg kjøper av fiskeutstyr, da det tydeligvis spares endel på disse delene av produsentene)

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Fisker som regel med havfiskestang, seirykk og gummimark med svenskpilk på enden :fishing:

Og gutten bruker fiskehjulet med samme type kroker.

Har prøvd "svenskpilkene" fra biltema, de er ubrukbare da de henger seg opp, til å med når man senker snøre for fort!

 

Da jeg kjøpte ny båt i fjor høst var det med en del sluker etc, bla seirykk som har rød plast på "innsiden. De fungerer litt bedre enn de helt blanke. :smiley:

 

I går kveld satt jeg garn for første gang. Fjordgarn fra europris, satt på ca 20m dyp. Brukte brusflasker som jeg haddde fylt med betong og et tau med spiker nedi betongen. Brukte en 1,5l og en 0,5l flaske, garnet hadde flyttet seg noe. Blir vel og bruke bare 1,5l flasker senere. Greit med plast utenpå betong for båten sin del(lakken).

Fikk bare en krabbe og noen bitte små fisker :cryin:

Spørs om jeg skal prøve line i kveld....

Har ellers fått noe småsei og torsk tidligere i sommer.

 

En opplevelse i går kveld:

Så fiskestim som svømte i overflata, måtte være makrell, eller? Var nesten helt inn til båten og rundt oss. Da jeg ikke fikk på seirykk og gummimark med pilking, prøvde jeg kast i stimmen, med flere farger av stingsild. Men napp nei :cryin: Plutselig var stimmen borte :confused:

Noen som tror det kan være annen type fisk?

Har sett nise flere ganger i sommer, men det var helt klart ikke det.

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Hahaha det var nå et vakkert navn på flyndrefisker.

hehe, har aldrig funnet ut hva som er så godt med flyndrefisker!! har som regel et snev av dårlig smak :puke: torsk/lange derimot er noe som er veldig velkommen om bord i båten :smash:

Lettsaltet til middag!!! mmmmmmmmmm kan ikkje bli bedre :wink:

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Var ute og prøvde ESCA forrige dagen, og den var effektiv!! :smash:

Hekta ESCA rett bak en Stingsild-sluk, hadde flere andre sluker ute, men det var kun ESCA jeg fikk fisk på. :fishing:

Brukte dypdorg på 25 meter og 2,2 knop.

Skal teste den mere utover høsten.

 

Og ja: byttet ut trebelkroken med en som var bedre. Den som er påmontert er for dårlig!! :cryin:

8-kilos sei rettet ut kroken!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Foretrekker samme fiskemetode. Selv om jeg i litt større grad prøver å holde fangst og fangstmann adskilt. Særlig kan det være lurt når man får steinbit, eller ungene skal bløgge :)

 

Du må være enig i at plasseringen fikk fyren på bildet til å framstå litt mer som en tosk enn nødvendig :tongue:

Redigert av Tintin (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...