Jump to content

Fisker du? Hva slags redskap?


Marwin

Recommended Posts

Billigste sted for kjøp av nye Woblere, er det www.skittfiske.no, www.fullpott.no eller??? :rolleyes: :rolleyes:

 

Hvis du kjøper 10 wobblere eller mer får du god pris hos fullpott. Og hvis du ringer til fullpottgutta så får du eksperttips om hvilke wobblere som er bra til ditt fiske.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

HVIS man finner en umerket blåse på sjøen med tau og fiskeredkap på, tar man den naturligvis ikke opp;

MEN: Skal ikke slike være merket med eierens navn, telefonnr eller båtens kjenningssignal el.l.??? :confused:

DVS: Er ikke ei umerket blåse "fritt vilt??

Det KAN jo henge ei hummerteine under... Eller et blankfis-garn osv.??

Hva sier lovverket om slikt?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

HVIS man finner en umerket blåse på sjøen med tau og fiskeredkap på, tar man den naturligvis ikke opp;

MEN: Skal ikke slike være merket med eierens navn, telefonnr eller båtens kjenningssignal el.l.??? :confused:

DVS: Er ikke ei umerket blåse "fritt vilt??

Det KAN jo henge ei hummerteine under... Eller et blankfis-garn osv.??

Hva sier lovverket om slikt?

 

blåser SKAL være merket med navn/tlf nummer for privat personer og navn på båten samt reg nummer for yrkes fartøy

Link to post
Share on other sites

Ser mye umerkede blåser ute gitt. er litt irriterendes...

 

Til du som spurte etter krabbeteiner, hvis du søker på finn så finner du noen som selger pakker med 5 teiner, 5 blåser og 110 m synketau til 520 kr, det er jo rimelig, jeg husker ikke hva de heter nå, men de har annonser på finn:)

 

Når det gjelder wobblere og hvor det er billig er det jo mange nettbutikker:) skittfiske og fullpott som nevnt, og søker man litt rundt vil jeg tro man finner masse. på QXL og ebay ligger det åsså mye, men der får man jo ikke akurat gode tips om hva de kan brukes til stort sett da...

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del fisker en del i drammensfjorden, rett ved holmsbu hvis noen kjenner til stedet :) Jeg fisker med sølvsilda(sølvfarget) med kastestang. JEg kjører litt utpå med båten og står og kaster, da får jeg alltid fisk, masse fisk! Torsk, sei og makrell er det jeg vanligvis

får. Fisket litt med agn og pilkesnøre i fjor også, fikk noen fine seig og torsker på rundt 6 kilo:) Båtstang med digert sølvsluk funker også fint!

 

Noen som har tips til redskap for å fiske sjøørret ?

 

Mathias

Link to post
Share on other sites

i enden av sena så er hvertfall rød/kobber møresild bra :) mange sverger til wobblere da, min erfaring til nå sier at rød/kobber møre sild fisker like bra, og er jo en del billigere... Selvfølgelig andre fargekombinasjoner på møre silda er bra åsså :) men rød/kobber føler jeg er en sikker vinner, både når man kaster eller dorger.

Link to post
Share on other sites

De siste dagene har jeg dorget etter Gjedde i ferskvann. Ei stang ut på hver side av båten og en wobbler i blått og sølv gjør susen, pils i hånda, og lunker rundt. sene kvelder og alene på vannet, det er deilig. Slippe fartstullingene og alt bråket, bare tøff-tøff-tøff fra en liten firetakter på hekken.

 

Nå er fryseren full (har ikke sååå diger fryser da)og gjeddekakene smaker utrolig godt til middag. Svigers er veeeldig fornøyde over å få gjedde :)

 

I sjøen bruker jeg både agn og sluk, som regel alltid stang der også men det slumper at jeg bruker håndsnøre.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Noen som har tips til redskap for å fiske sjøørret ?

Flytegarn i grunne viker er jo en sikker vinner, men :nonod::nonod::nonod:

Holdt på å kjøre over et slikt garn i går, merkelig nok var det ikke merket med hverken navn eller telefon nr. og det sperret halve innløpet til en lang vik med sandbunn på 3-7 m hvor jeg har fisket sjøørret med flue tidligere.

 

Sjøørreten går gjerne inn i grunne viker for å jage i skumringen, og den kan du fiske med forskjellige lette sluker (stingsild etc.) eller spinner. Sluk men en flue som oppheng har jeg også gode erfaringer med. Lett haspel e.l. er fint til dette. Flue er også artig, men krever kanskje litt tålmodighet, spesielt om dette ikke er ditt primærfiske.

Link to post
Share on other sites

I hele dag var midtre Trondheimsfjord bare helt nydelig, men det blei ingen fangst - selv med fluer, makk og stingsild på dorg. Det som imidlertid dukket høyt opp i vannet rett bak båten(ca 10 meter) flere ganger var ei havert som stirret oss i øynene. En sjelden opplevelse for min del her inne må jeg si. Den virket også "grov" som en gammel araberhest i hode...

 

Var vel i går...

Redigert av bindaling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flytegarn i grunne viker er jo en sikker vinner, men nonod.gif nonod.gif nonod.gif

Holdt på å kjøre over et slikt garn i går, merkelig nok var det ikke merket med hverken navn eller telefon nr. og det sperret halve innløpet til en lang vik med sandbunn på 3-7 m hvor jeg har fisket sjøørret med flue tidligere.

 

Nå har det seg jo slik at fiske etter sjø ørret med garn er STRENGT forbudt da... så kanskje ikke rart det ikke var merket... neste gang du ser det, ta og ring oppsynet og få dem til og komme og hente det;)

 

Er så for@£% lei all den her tjuv fiskinga!!!

Link to post
Share on other sites

Hørte om en "fiskemaskin" i dag. En eller annen runddorg der det hele fisket av seg sjøl..... til og med fisken ble hektet av snøret automatisk. Noen som har peiling på hva slags fiskeredskap dette kan være?

Hvis du søker på "Atomdorg" så finner du beskrivelse av hvordan du lager en manuell versjon. Kan sikkert motoriseres, men nå tror jeg faktisk det har kommet forbud mot bruk av denne typen dorg.

http://www.google.no/search?hl=no&q=at...mp;aq=f&oq=

Link to post
Share on other sites

Flytegarn i grunne viker er jo en sikker vinner, men :nonod::nonod::nonod:

Holdt på å kjøre over et slikt garn i går, merkelig nok var det ikke merket med hverken navn eller telefon nr. og det sperret halve innløpet til en lang vik med sandbunn på 3-7 m hvor jeg har fisket sjøørret med flue tidligere.

 

Sjøørreten går gjerne inn i grunne viker for å jage i skumringen, og den kan du fiske med forskjellige lette sluker (stingsild etc.) eller spinner. Sluk men en flue som oppheng har jeg også gode erfaringer med. Lett haspel e.l. er fint til dette. Flue er også artig, men krever kanskje litt tålmodighet, spesielt om dette ikke er ditt primærfiske.

 

KREMT streng forbudt å fiske sjø ørret med garn da men... det kan fort bli J.... dyrt... var to stk som ble tatt i skjebergkilen for en stund tilbake de fikk 50 laken hver i bot.

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg jo slik at fiske etter sjø ørret med garn er STRENGT forbudt da...

Ironi er ikke alltid like lett :smiley: Tenkte jeg var ganske tydelig med tre no-no hoder, men bare for å presisere så skal man selvsagt ikke fiske med flytegarn. Indre kystvakt tar til stadighet opp slike garn, men hvor stort omfanget egentlig er vet jeg ikke...

Link to post
Share on other sites

Ironi er ikke alltid like lett smiley.gif Tenkte jeg var ganske tydelig med tre no-no hoder

 

hehe, er ikke alltid like lett og forstå, har lest utrolig mange rare argumenter og innlegg ang fiske opp i gjennom, hehe, bare derfor jeg ville pressisere at det ikke akurat er noe særlig lovlig...

Link to post
Share on other sites

Hørte om en "fiskemaskin" i dag. En eller annen runddorg der det hele fisket av seg sjøl..... til og med fisken ble hektet av snøret automatisk. Noen som har peiling på hva slags fiskeredskap dette kan være?

Innlegg #32 i denne strengen gir en beskrivelse av dette redskapet :yesnod:

 

Annen sak: Noen som har prøvd lysende agn i sjøen? :rolleyes:?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Innlegg #32 i denne strengen gir en beskrivelse av dette redskapet :yesnod:

 

.......

 

Takker for dette tipset også Marwin, men den "maskinen" som jeg hørte om, der gjorde fiskeren ikke noe annet (tror jeg) enn å sette ut snøret, deretter kunne han sitte å se på at fisken ( selvfølgelig HVIS det var fisk :rolleyes: ) kom ombord og ble hektet av snøret som fortsatte ut på andre siden av båten. Så her må det altså finnes noe maskindrevet utstyr av ett eller annet slag.......

 

Patenten med røret over båten var ingen dum idè det heller. Hvilken dimensjon på røret forresten?

Elektrikerrør? 4'' plastrør........?

Mvh. Hafrsfjord.

Link to post
Share on other sites

Er vel en helautomatisk juksamaskin du tenker på. Fiskere bruker vel dette etter bla makrell og sei. Mener at man kan stille inn alt mulig på den, hastighet, utslag osv. Drar opp når den får motstand. Krever vel et ganske omfattende arrangement på dekk.

 

Marwin: bruker bla ESCA, som har fungert bra på dypet, har også prøvd sånne røyelys, men de kolapser på ca 50m.

 

http://www.seeberg.no/index.php?page=shop....t&Itemid=72

 

 

http://www.seeberg.no/index.php?page=shop....t&Itemid=72

 

Ellers er jo selvlysende slanger og blekkspruter en sikker vinner :smiley:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Tronhjæmsforden e bra.

 

Er det mye ulovlig fiske i Trondheimsfjorden? Ser ut til at de fleste har vært innom et garn før de bet på kroken.

 

Er det et merke fra prøvefiske med kilenot på den ene? (nest nederst til venstre)

 

Fin breiflabb.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...