Jump to content

Verdenspremiere på nye Bavaria 40 Cruiser


FRI

Recommended Posts

H2O

 

Jeg har brukt på mine båter 4 strøk med VC TAR 2 epoxy primer og 2 strøk med VC 17.

Har lest at en del andre ikke har vært helt fornøyd med disse produktene, men jeg har veldig bra erfaring med det så den nye båten får nok samme behandling.

Tror nok det er veldig forskjell på hvor båten ligger(vannkvalitet) som avgjør hvor bra eller hvor fornøyde brukerene er.

Jeg har båtplass der det er lite saltvann.

Så når jeg tar opp på våren så er det bare et slimlag som er veldig lett å steame av.

Så legger jeg bare 1 strøk med VC 17, fordelen jeg ser med dette produktet er at det ikke bygger noe tykkelse og ikke krakkelerer slik som veldig mye annet bunnstoff gjør.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder cockpit kallesje så vil jeg slå et slag for den høye utgaven, da har en full ståhøyde om en ikke rager over 1,85-1,90 da.. med unntak av under sprayhooden.. den lange på en Vision er vel en som går helt bak rattene, mener det ble levert en kortere utgave til 42 i allefall og den stoppet foran rattene... Bilder av 39 med høy kallesje på min hjemmeside... vil tro at en større båt kler dette ennå bedre..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg kan være interessert i en c 70 når sommeren nærmer seg.

 

Akult: Tror at den korte cockpitkalesjen stopper foran rattet. Har iallefall sett en slik kalesje på en 46 cr her i bergen. Vil anbefale en som dekker styreposisjonen også. Bare sørg for at den er høy nok. Av og til vil man tøffe med motor når det regner. Da er det fint under kalesjen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeanneau

Du skal få kjøpe C70 min til en hyggelig pris hvis du klarer en gang å si noe pent om Bavaria.

Da tror jeg nok du brenner inne med C70'en :lol: :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Akult

 

Jeg har den korte cockpit-kalesjen, jeg valgte ikke lang av en grunn. Det hender vi forflytter oss med kalesjen oppe både med motor/seil. Jeg valgte kort for lettere adkomst rundt på både BB/SB side ved tilegging osv.

 

I havn er hel kalesje veldig fint. Men underveis mener jeg vår løsning er best. Så det hele er litt smak og behag.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Fordelen med to ratt og full kallesje er at du kan sitte på rekka å styre skuta med kun en side vegg litt på gløtt i dårlig vær, noe vi ofte har... jeg må bruke atutopiloten da... med det funker greit det også.... men i trange farvann og dårlig vær slipper jeg ikke unna sydvesten.. vel jeg rekker da rattet med det er litt tungvint..

 

Hvorvidt det er pent med forhøyet kallesje eller ei er vel en smaksak, men jeg synes det bryter litt på en tunnel form som den lett kan få siden den blir litt lang... Det kan også være greit med ett vindu i "taket" på kallesjen slik at du kan se bommen, men da introduserer man en mulig lekkasje kilde...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

H2O

 

 

Så når jeg tar opp på våren så er det bare et slimlag som er veldig lett å steame av.

Så legger jeg bare 1 strøk med VC 17, fordelen jeg ser med dette produktet er at det ikke bygger noe tykkelse og ikke krakkelerer slik som veldig mye annet bunnstoff gjør.

 

 

Jeg ligger på Hvalers innside og har vel samme brakkvann som deg. Jeg har hard racing under. Kun spyling under. Men spent på hvordan det har grodd på foldeprop., ror ser bra ut. Men opp rundt pinse-tider. Ellers hadde jeg tenkt på mørk VC 17 jeg også, men gidder ikke nå å slipe ned igjen

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Greit med full kallesje i dette været, på vei hjem fra Koster i påsken 2007 rett sør av Svenner fyr, men fruen innsisterte på radar etter denne turen og jeg nikket "forsiktig" samtykkende :lol::lol:

 

S3.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten du er en sjøulk av en seiler. :lol: . Tøft bilde.

 

Jeg husker det veldig godt, siste dagen av påsken ifjor. Vi dro hjem fra Strømstad dagen i forveien. Men

den dagen begynte jeg å vaske båt, helt til snøværet kom. Opp med kalesje og ekstra varmer. Oljet isteden.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nåja, det er motorseiling med storseilet ute for stabiliteten sin del... Det var litt vind da vi forlot Koster, med det ble helt havblikk midt mellom Koster og Svenner... fantastisk vær helt til snøværet kom... Det lå en 5 cm med snø på båten da vi kom til kai... Det som skjedde var når storseilet skulle inn så var det is på tauverket og det glapp, så jeg måtte frem til masten med vinsjhåndtaket for å få det inn... Vi holdt også på å renne en liten sjark i senk som lå og fisket i Dypingen for de som er lokal kjent i Langesundfjorden, det var da fruen insisterte på radar...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

På min så ruller jeg opp kallesjen på den bakre bøylen når det ikke er i bruk, da er det ca. 10 cm klaring til akterstaget og det er ikke i veien. Sidevegger og bakvegg fjerner jeg helt.. Skal jeg ha to vinsjer til akterut så vil et av stagene komme i veien og jeg må da montre en form for hurtigkobling der slik at staget kan tas av, da må kallesjen hvile mot akterstaget, men tror det vil fungere rimelig greit. Er det 6 vinsjer på Vision så kan dette være noe en skal være litt obs på.... mulig det er løst på annen måte der... Cockpitkallesjen og sprayhooden jeg har er levert av "Kappel och Annat" i Sverige..

 

Kan sees på bildet under

stauden3.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Akult

Hvis du ser i mitt innlegg 8 så ser du hva som skal monteres når båten kommer hjem, jeg har ikke bestilt det fab.

Når det gjelder baugthruster så skal det vist være mere skyvekraft i deb nye SE100 en SP 95.

En annen ting er at det er 5 blader isteden for 4 og at de er elipse formede for å dempe støyen og at det skal være bedre virkning.

Dette er ting jeg har blitt fortalt, ring til Sleipner å hør, hvis de ikke er på messa i London alle mann.

Jeg kan legge ut noen bilder imorgen når jeg kommer på jobben som viser hvordan jeg hadde kalesjen når den ikke var i bruk.

Nå har jeg aldri lagt ut bilder her før så jeg spør om hjelp i morgen hvs jeg ikke klarer det.

 

Natta

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke tar helt feil har Cock-pitkallesjen til 44 Vison en opphøyning som Sydvesten har. Lurer faktisk på om den har vindu der som kan åpnes.

 

Akult 44 Vision er en flott båt. Liker spes salongen med 2 fine seter. Ingen problemer å trives der. Bare husk Bedflex-madrasser. Verdt kronene.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bedflex er et must i Bavaria... madrassene er ikke skapt for skikkelig maskuline mannfolk (over 0,1 tonn :yesnod: )... Har bedflex og 5cm overmadrass, men det er ikke godt nok for meg...kjenner fremdeles erten som ligger under..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeanneau

Du skal få kjøpe C70 min til en hyggelig pris hvis du klarer en gang å si noe pent om Bavaria.

når det gjelder kalesje så har jeg alltid hatt den høye typen, kanskje ikke så ille sprekt, men veldig praktiskt med ståhøyde

 

Bavaria- mest dass for pengene. :smiley: Var det bra nok? Enig i at høy kalesje må til.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hei Bjoris

 

Det høres sikkert veldig rart ut for enkelte her på BP at jeg ikke har hatt noe tull med båtene mine, men det er faktisk helt sant.

Det som jeg har tull med har faktisk vært VP, men det har jo vært ett kjent problem( ref immpeller og timeteller).

Vil selv kalle meg kanske så pettimeter når det gjelder båt, vil ikke at noe ikke skal være iorden så jeg har vært ganske så oppmerksom på om det har vært noe å sette fingeren på.

 

Når det gjelder det med å bytte båt ofte så er det egentlig bare tull, den forrige båten var super på alle måter.

Så lenge jeg ikke taper for mye på dette her, så synes jeg dette er vannvittig moro med nytt leketøy og masse pling og plong.

Det er jo ganske ok at min bedre halvdel også syns dette er moro.

 

Flott at du har vært fornøyd og hatt minimalt med feil på dine Bav`er... Lykke til med nyervervelsen og jeg er helt enig med deg, det er gøy med nye ting. I motsetning til deg har jeg IKKE min fru med på stadige nye båter:) MEN jeg har fått henne med på denne ene vi har i bestilling så det holder i massevis nå iallefall. Men ser jo at når det f.eks kommer ny Hanse 370 om noen år evt 400 så kommer det sikkert til å friste med mer plass, bedre løsninger, bedre seilegenskaper you name it, mange gode grunner for å bytte...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Når du svarer på et innlegg så kommer det en knapperad opp over det feltet du skriver i, der er det en avlang knapp som heter "Laste opp bilder" trykk på den(åpner i nytt vindu) og browse på harddisken til du finner de bilder du skal laste opp...

 

Når bildet er lastet opp så merker du det (sdressen til bildet som er en "url") og høyreklikker med musen og kopier adressen.. Deretter går du tilbake til det bilde der du skriver innlegget ov velger den gule knappen (tegning av et fjell eller lignende ) som er nummer 4 til venstre for last opp bilde knappen... Så limer du inn adressen til bilde i felte og velger ok... vips så er bilde kommet.... fremkommer som noen hakparanteser i teksten, ta en forhåndsvining og sjekk at alt er ok...

 

Ikke bruk link knappen ved siden(til venstre) av bilde knappen da kommer ikke bildet opp i inlegget men kun som en link

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått en grundig opplæring i åssen dette skal gjøres av alltid hjelpsomme og hyggelige og ikke minst objektive Sydvesten. :wink:

 

Akult

 

Du lurte på åssen det var med kalesje.

Sånn som dette gjorde ihvertfall jeg på min siste båt.

Håper det er greit for nye eieren at jeg legger ut dette på denne siden, men det gjør sikkert ingen ting, for det er jo moro og vise frem en fin båt :yesnod:

bavaria_38_011.jpg

bavaria_38_012.jpg

bavaria_38_013.jpg

bavaria_38_014.jpg

Redigert av FRI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...