Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Båthavna idag , planen var DVD filmer å soffan ombord .Men så blei det knall vær ,blei såpass at jeg fikk vekk all snøen på båten.Så fikk jeg for første gangen tatt av trekket på fly'n å se hvordan den så ut , det var kansje på tide ;) . Men fikk vekk snøen der også , da jeg ikke har heltrekk over hele der oppe . Men satt å tok en røyk å smådrømte litt , endelig ok plass tenkte jeg dette skal bli gøy .Satt å var helt borte ei stønn ,det varmet i sola selvom det var - grader . Det er jo lov å håpe på flere sånna dager og enda mere varme , rykte i havna sa dem meldte + grader men ? Men i detta været som har vært idag , er det ikke så rat man drømmer seg litt bort til sol å sommer . Men isen har begynt å legge seg inne i havna , det er mindre bra .Da stopper det for evt turer også , prøvde meg litt med motorane i gear .Men den er nok for tykk , blei vel en grøt av all snøen så frøys detta .Men skal vel få den bort om man må , 2-3 båter med propellvann så pleier det å løsne .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

soon10februar2009c.jpg

 

7 kuldegrader i havna i dag. Snøhaugene begynner å tilta.

 

 

 

soon10februar2009d.jpg

 

Til uken er det meldt to dager med regn/fuktig snø - det kommer til å skape bry for endel eiere vil jeg tro. Håper at selvlensingen ikke er tettet av is.

 

 

soon10februar2009e.jpg

 

Her begynner båter og snøhauger å gå i ett.

 

 

soon10februar2009f.jpg

 

Kalesjen som jeg tidligere var bekymret for er nå dekket igjen - av snø.

 

 

soon10februar2009g.jpg

 

Istappene henger i dag godt fast - lurer på om det kan være varme ombord (dieselvarmer)?

Jeg hørte at dieselvarmere gikk flere steder omkring i havna.

 

 

soon10februar2009h.jpg

 

Havneutsikt sør-vestover ved kranmasta.

 

 

soon10februar2009i.jpg

 

Brøyteredskapen er godt skodd i havna.

 

 

soon10februar2009j.jpg

 

Anker-pryd....

 

 

soon10februar2009k.jpg

 

Det blir spennende å se hvordan denne RIBen "håndterer" snøsmeltinga til uka - håper at selvlensingen ikke er tett.

 

 

soon10februar2009l.jpg

 

Under snøen ligger en RIB som er avbildet flere ganger i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

UNDERKROPPEN???? :eek::eek:

 

Du allverden.....

 

Hehe, jeg ser jo fort at denne kommentaren kan misforstås.. :crazy::lol:

Det jeg skulle fram til var at jeg kunne stikke inn begge ben samtidig og nesten helt opp til hoftepartiet.

 

Dette ser ut til å være en nydelig båt, jeg kunne godt tenke meg å se nærmere på den til våren - om mulig.

 

Det skal vel ikke være noen umulighet det. Vi kan snakkes nærmere og finne ut når det passer og når båten pakkes ut. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Pass bare på at du du ikke skader trimflapsene dine Tine IV.

Jeg bakker ikke inn i isen med flaps , gikk med snekka det .Men å bakke inn i isen med trimflaps , er vel det samme som å kaste dem . Dem blir vel ikke gammle da vil jeg mene , kan du kansje spørre en annen isbryter her på BP om . Neida kjører kun i gear forrover i båsen , så åpner det seg bak ettervært .Om det ikke er for tykk is da , da starter vi flere båter ved siden av å da går det som regel .Om ikke blir det dårlig med helgtur , men håper på tur i helgen da . Men koser meg i båsen også jeg , må ikke på død å liv kjøre noen steder jeg ;)

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

soon11februar2009a.jpg

Havna i minus 7 grader og sol.

 

 

soon11februar2009b.jpg

Majestetisk i finværet.

 

 

soon11februar2009c.jpg

Tapet lufttilførsel.

 

soon11februar2009d.jpg

 

Baugpropell på NordWest 390 - båten ligger på finn.no......

 

 

 

soon11februar2009e.jpg

Kraftkaren i havna....

 

 

 

soon11februar2009f.jpg

Vindgeneratoren jobber for fullt.

 

 

 

 

soon11februar2009g.jpg

Ankerskulpturen blir vakrere og vakrere.

 

soon11februar2009h.jpg

Denne ligger nå godt fortøyd.

 

 

 

soon11februar2009i.jpg

Det er noe traust over denne.....

 

 

 

soon11februar2009j.jpg

Dyrespor på isen.

 

 

 

soon11februar2009k.jpg

Venter på sjøsetting.

 

 

 

soon11februar2009l.jpg

Isskulptur ved garntørka.

 

 

 

soon11februar2009m.jpg

220 volt uttak - håper at det ikke blir for mye snø og skitt i inntaket, er sikkert mye saltkrystaller i boksen!

 

 

 

soon11februar2009n.jpg

Båten til Lars H. ligger alltid flott - snart renner nok snøen av.

 

 

 

soon11februar2009o.jpg

Det gleder meg å se at stativet nå er oppe over denne båten

 

 

 

 

soon11februar2009p.jpg

Denne vannslangen ser nok anderledes ut om et par måneder.

 

 

 

 

soon11februar2009q.jpg

Utsyn sydover....

 

 

soon11februar2009r.jpg

Plastkanner kan brukes til så mangt...her gjør de en viktig jobb.

Link to post
Share on other sites

soon14februar2009a.jpg

 

Nå begynner isen å legge seg over store deler av Son havn. Jeg ser frem til å kunne gå på isen ut til Middelgrunnen stake. Det er ofte råk for båter som skal til Kambo, så jeg tviler på at det blir noen isvandring til Bevøya?

 

 

 

soon14februar2009b.jpg

 

Mastestativet er tilnærmet fullt.

 

 

 

soon14februar2009c.jpg

 

Her vises temperaturen til 14 1/2 kalde, et annet termometer viste i dag 16 kalde - uansett: Jeg er redd for at flere med motor ombord kan få frostskader i motoren om konserveringa er utelatt.

 

 

 

soon14februar2009d.jpg

 

Jeg fasineres hver gang i det siste over denne ankerskulpturen på en svær Princess som ligger godt fortøyd i isen.

 

 

 

soon14februar2009f.jpg

 

Baugpropeller har fått fokus noen dager i det siste. Til denne er det sikkert mange kommentarer?

 

 

 

soon14februar2009g.jpg

 

Jeg var i dag fasienert over alle issulpturene på kannene som er brukt for å holde godt drag i presenningene. Det ble mange lignende bilder.

 

 

 

soon14februar2009h.jpg

 

Uff da - dette er en skrogskade. Håper at båteieren behandler denne grundig til våren.

 

 

 

soon14februar2009i.jpg

 

 

Jeg så mange slike istapper som hang utenfor båtdekk i dag. Håper at det ikke blir for mange frostspregninger.

Link to post
Share on other sites

Har ikke vert nede på båten på 3 dager. 3 snøfyllte dager.....

Det ble en bra "workout" å bli kvitt snøen, men de sier det kommer mer

 

Bildene er fra Vatne småbåthavn på Sunnmøre

 

Rana snekka mi var rimelig nedsnøa

114.jpg

Libra'en også

122.jpg

Denne hang tungt i tampene, men eieren har ikke dukka opp selv etter flere henvendelser fra havnestyret

124.jpg

For den nærmeste ble det for sent. Så de var i gang med heving da jeg passerte litt senere

120.jpg

 

Gleder meg til våren......

Redigert av Bruningen (see edit history)

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

122.jpg

Denne hang tungt i tampene, men eieren har ikke dukka opp selv etter flere henvendelser fra havnestyret

 

Håper at eieren etter hvert dukker opp.

I havna vår har vi tilfeller hvor eieren har blitt ringt opp, men har blitt irritert over oppringningen.

De har ment at de er i stand til å ta vare på båtene sine uten opprigning.......

Link to post
Share on other sites

Uff da, det er mye snø i havna i dag.

Kommer til å legge ut bilder i morgen.

Jeg er glad jeg ligger under tak - men unner gjerne flere det samme.

Det er ikke bra for teakdekkene når det "smelter-og-fryser".

Ut fra amerikanske nettsteder har jeg forstått at båten eldes mange år i løpet av en slik vinter med smelting og frysing.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bra for teakdekkene når det "smelter-og-fryser".

Ut fra amerikanske nettsteder har jeg forstått at båten eldes mange år i løpet av en slik vinter med smelting og frysing.

 

Viktig å holde teakdekket fri for snø. Etter snøfall feies dekket nøye og med litt undervarme holder dekket seg tørt og fint vinteren gjennom. Dette krever endel jobb av eieren selvsagt. Men hva gjør man ikke for en god venn? :wink:

 

Vet ikke hva seilfolket gjør, men jeg ser mange seilbåter med flotte teakdekk ligge utildekket vinteren i gjennom?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Håper at eieren etter hvert dukker opp.

I havna vår har vi tilfeller hvor eieren har blitt ringt opp, men har blitt irritert over oppringningen.

De har ment at de er i stand til å ta vare på båtene sine uten opprigning.......

 

Hoops, dårlig redigering : dette er min båt etter tre dagers snøvær. Libra'en tåler heldigvis noe mer enn dette, men det var heftig måking for mange forrige helg.

Denne helga er det derimot nesten snøfritt, 6-7 grader og regn.

Vært ute og satt torskegarn i kveld, spent på om der er noe i morgen....

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

soon21februar2009a.jpg

I dag var det omlag 1 kuldegrad i havna, men temperaturen steg gradvis til omlag 0.

Her ser vi litt av tykkelsen på snøen over noen presenninger.

 

soon21februar2009b.jpg

Det er vel ikke mye verdt å legge presenningen på nå?

 

 

soon21februar2009c.jpg

Det er meldt mye snø i kveld - her kan det bli tungt.

 

 

soon21februar2009d.jpg

Det ligger visstnok en båt under her.

 

 

 

soon21februar2009e.jpg

Denne ankerskulpturen tiltar stadig i størrelse.

Nå er det "bakkekontakt" med isen (i havna) - god forankring.

 

 

soon21februar2009f.jpg

Denne raden med istapper på akterspeilet av en seilbåt vokser og vokser.

Link to post
Share on other sites

Det er folk i flere båter i havna idag , vi har vært ombord siden igår å trudde kansje vi kom ut idag. Isen er råtten alt den , å nesten isfritt bakover i havna .Ligger litt på indrehavn , men sikkert samma råtene isen som du kjører lett igjennom.Kommer jo folk langveisfra til gjestehavna idag,BP venner som skal besøke felles kjente der.Så vi får se om vi går ut ettervært,Men det er jo et surt å vått vær idag da.Men blir det været som er meldt ,så er vel isen borte igjen snart .Koser oss her i havna vi ,deilig det også .Mye sport på tv , så det er stille i kaffebua enn så lenge.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...