Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Jeg var en tur i båthavna i dag for å inspisere eventuelle skader etter nattas blåst. Alt så nesten uforståelig fredelig ut.

 

trudelutt5okt2008.jpg

 

Her er Trudelutt til Lars - topphatten er på etter nattens vindherjinger.

 

 

oktobervaer5okt2008.jpg

 

Like ved siden av båten til Lars lå dette løvdekket, ikke på bakken men på vannet.

 

 

propellskade5oktober2008.jpg

 

En litt sørgelig sak: jeg så en større båt med to 4-bladers Radice propeller, omlag 23 x 24 dimensjon, hvor nærmest alle bladene hadde skader. Dette blir det sikkert kortbart å rette opp.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har vært i havna i hele dag i forbindelse med båtopptak. Det har vært en flott dag.

 

soon1okt2008.jpg

 

For første gang ble båten løftet opp med truck - som er ny av året i Son. Oppløftet gikk atskillig enklere enn med den gamle traverskrana. Det er alltid spennende å se når båten tas opp av vannet, og spesielt hvordan det ser ut under. Det ble mange bilder av forholdene under vannlinja.

 

Link to post
Share on other sites

På ingen måte OT. Det er alltid spennende å vurdere badeplattform på en båt. Jeg ser at det er to momenter som må vurderes. Det ene er manøvreringsforholdene (dess lengre plattform dess flere forhold å vurdere), det andre er oppholdsmulighetene (dess mindre plattform, dess mindre plass). Så langt er vi bekvemme med avveiningen.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha surra rundt i nesten hele dag og bla sett på en kamerat som har tatt opp for å ta bunnsjau ,det er nesten det værste jeg har sett.Han tok opp båten for et par mnd siden og spyla,jeg sa da at han ikke burde sette den ut igjen uten å sotffe på nytt . Han har selvpolerende bunnstoff ,etter 2-3 mnd så var tiden inne for å ta den opp.Det er ikke det værste jeg har sett ,men ikke langt unna.Den var dekt med ca 100% med hvite ruer,ånå har han brukt et par dager på å gjøre rein båten.Jeg sa til han da han spyla den , at han burde ikke spyle å sette ut igjen uten å stoffe.Men nei da ,båtsentret han hadde kjøpt båten i i våres sa at det var ikke noe problem.Men det ser vi jo idag,jeg som stort sett er i havna fra morgen til kveld 7 dager i uken.Så sant vi ikke er på tur så klart da,jeg ser jo div båter som blir tatt opp å spyla å satt ut igjen.Ser jo nå også at dem som bruker det rette stoffet slipper stort sett noe problem.Men men , det er jo opp til envær detta .Mendet jeg prøver å si til folk , er at jeg ser jo litt og har hatt båt i mange år.Noe lærer man jo ettervært vil jeg mene.

 

Har jo jobba med litt småtteri på brygga som jeg pleier ,testa en ny måkeskremmer . Ligger på bølgebryter'n ,¨å der blir vi driti ned så inn i hæ!"#¤. Satt opp ca en halvmeter pinner på ytterkant av brygga ,fra brygge til brygge med sterk fiskesene imellom.Nå etter 4 dager er det null måkedritt på brygga, åi det siste pleier jeg å spyle dritt i en time før jeg går ombord om mårran.Ser ut som dette er en knall løsning så langt,men vi for se.Kansje det bare er tillfeldig at det er lite nedriti akurat denne uka.Men kansje et tips til andre som har samma probleme .........

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

I havna hos oss er det lite med måker, heldigvis. En og annen er innom men så og si null skitt på båten. De få måkene som er er legger skjell igjen på brygga. De har jeg som vane å sparke ut i vannet slik at de ikke ligger å lukter og tiltrekker seg sjøfugl. Maskinene i sandtaket lager jo også støy slik at de er med på å skremme vekk fuglen.

 

mvh Astor pt. Oscarsborg gjestehavn


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så lett å finne en egnet tråd om tekniske forhold omkring vannfiltre ombord - så temaet legges inn her.

 

vannfiltre2008.jpg

 

Her er et bilde av innsiden av de fire delelementene som tilsammen utgjør to ferskvannsfiltrene på saltvannssiden til båtmotorene vi har ombord. Jeg ble overrasket over hvor få fremmedelementer som ble observert i disse.

 

Det var "verre" med filteret til generatoren - skal se om jeg får tatt bilde av det i morgen.

Link to post
Share on other sites

soon10okt2008a.jpg

 

Det blir stadig færre båter å se på vannet i havna - men fermdeles en god del igjen. Skal bli spennende å se når den første isen legger seg. Med mye brakkvann fra elva er havna utsatt for rask islegging.

 

soon10okt2008b.jpg

 

Et godt dimensjonert deksel til ankervinsjen på en Oceanis Clipper - flott båt.

 

soon10okt2008c.jpg

 

"Voktersken" har fått flamme på lampen.

 

soon10okt2008d.jpg

 

....eller dusk på lua - månen kan brukes til så mangt.

Link to post
Share on other sites

Var en tur på Surka i dag og så til båten og tok noen bilder.

 

Her er en Elan 340 som har sprukket kjølen oppe i bakkant , kjølen nede foran ser like hel ut.

 

elan340kjol1.jpg

elan340kjol.jpg

 

En Bavaria som er satt i krabba med noe i overkant helning akterover , skjønner ikke helt tankegangen

 

bavrompa.jpg

bavrompa2.jpg

 

Og her er den Oceanisen som sto godt planta på land i stormtråden min.

 

oceanis.jpg

oceanis2.jpg

Link to post
Share on other sites

Så denne sunkne båten i en lokal båthavn for noen uker siden. Draco 2900 tror jeg...

 

På stedet er det ca 8 meter dypt, så det var bare fortøyningen akter og båten som ligger i nabobåsen som holdt den fra gå helt til bunns. Ser også ut som det er fanget luft fremme i baugen siden den flyter så høyt.

Det fløt og stinket diesel rundt båten og det er litt dystert og se alt løsøret som flyter rundt på innsiden av rutene...

 

Var forbi båthavnen nå i helgen, og da var den fjernet.

 

25092008.jpg

 

 

25092008002.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...