Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Mange som har tatt opp hos oss også. Vi var 6 båteiere som gikk sammen om opptak i år. De fleste har egne hengere så det går relativt raskt å få båtene på plass på opplagsplassen.

 

dsc00692.jpg

 

Litt på siden: En som ringte fra Finnmark ville kjøpe båten min idag. For noen uker siden satt jeg inn en annonse her på BP og lot den stå en helg for å se på responsen. Da ringte den en som var interessert, men han måtte selge båten sin først. Nå ringte den en fra Finnmark som var interessert. Siden annonsen ble slettet for mange uker siden så må han vel ha tatt utskrift den helgen annoensen lå på nett da? Det er vel ingen blader som setter inn annonser fra BP og AutoDB?

Link to post
Share on other sites

Var en tur i båthavne igår for å tømme båten før vinteren og avtale opptak (4.nov.), da jeg så denne helt spesielle krybben. Her det i hvert fall god tilpassning til skroget. Og dere seilere, er det kjølen som ligger fint dandert i krybben? Noe som dette har jeg aldri sett før.

 

seilkrybbe1.jpg

 

seilkrybbe2.jpg

 

seilkrybbe3.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har observert det samme Lars.

 

soon230okt2008b.jpg

 

Båten din Lars lå fint i dag, men det er vel ikke så ofte at du går i "oppoverbakke" når du skal ut på utstikkeren? Vannet skal visstnok stige enda mer utover kvelden.

 

 

soon230okt2008c.jpg

 

Sørgelig å se at lettbåtene blir liggende slik - i all "høstmøkka". Litt av en stamme som lå og fløt i fjæra.

Link to post
Share on other sites

Og til dere seilbåteksperter, - hvilken båttyper dette? (jeg vet at det er en seilebåt)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Båten din Lars lå fint i dag, men det er vel ikke så ofte at du går i "oppoverbakke" når du skal ut på utstikkeren? Vannet skal visstnok stige enda mer utover kvelden.

Men ikke så mye som for et par dager siden vel? Vannet var vel ikke oppe på bryggen da? Da holdt i hvert fall fortøyningene fremme selv om de må ha vært temmelig stramme og "gummipikkene" godt utstrukket. Men i og med at du er så ofte i havnen, gir du meg vel et signal dersom noe skulle være galt? Dersom du så på Sagaen ved siden av Trudelutt, 'Drømmen' så du kanskje at han hadde slakket opp fortøyingen fremme og satt på spring fra kryssholtene midt på båten og ut på enden av bryggen. Det har jeg ikke anledning til da jeg ikke har kryssholdt annet enn fremme og akter. Men planene om krysshold midtskips har jeg hatt i mange år.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror enzo har rett. Det er litt lite detaljer å gå etter, men det ser ut til å være en A40 fra Archambault. A35 har hull i stevnen til en gennakerbom, det tror jeg ikke A40 har. Røstjernet som syns på det øverste bildet har også en ganske unik utforming. Uansett var transportkrybben imponerende.

Link to post
Share on other sites

Før vi sier mer om seilbåten vil jeg først vise litt av båten til Lars H. . . . Alle fire fortøyningstauene var ganske stramme. . . . . Baugen ble trukket litt ned i dag ca kl 15. Du får gi beskjed om tauene skal løsnes noe. Jeg kan gjøre det i morgen lørdag.

Takk for det Roald. Skulle du være forbi imorgen og det ser svært stramt ut, kunne du kanskje slakke tampene 10 - 15cm? Men det gikk jo bra forrige stormflo for ikke så mange dagene siden, så strekkavlastningene klarer vel jobben igjen får jeg håpe. Takk for at du passer på. Med nesten 7mil å kjøre til havnen kan jeg ikke bare stikke nedom hver dag.

 

Lars H. :yesnod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Senere idag? Men nå er det jo natten! Nei, kom deg i seng! Men du mener vel at senere i dag er på formiddagen lørdag? Begge tampene ryker neppe uansett hvor høyt vannet står.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...