Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Hei,

2H Motoren er eit godt valg. Og ferskvannskøling er absolutt å foretrekke. Vi har ein frå 1971 og den er i topp stand. Hatt ei overhaling på toppen og ventilane. Og vanleg service, med membranar, filter osv. Stempelringane og Alle lager samt alle andre deler er dei som i det Herrens år 1971 vart bygd opp til Motoren.

 

Glødeplugger kan eg på det mest glødande anbefale. Da starter motoren heilt fint, og med ein gong, treng berre å gje kvart/halv gass.

 

Kontroler Dyser og Ventiler.

 

Du har ein topp motor! :flag:

Link to post
Share on other sites

Nå nærmer det seg raskt sjøsetting, men oppdaget i går at propellen ikke kan dreies selv om giret ikke er koblet inn. Når jeg dreier motoren rundt, følger aksilingen med som normalt. (selvfølgelig ikke om den står i fri).

Har Vridbar propell. Propellen skal vel normalt lett kunne dreies for hånd? Har SABB 2H

Redigert av Pastor Moen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har Vridbar propell. Propellen skal vel normalt lett kunne dreies for hånd? Har SABB 2H

Hei Pastor. Propellen skal kunne dreies lett for hånd. Hvis den går tungt så kan det skyldes at ikke koblingen kobler helt fri, eller at talgpakningen (hvis du har det) er strammet for mye. Det kan også være andre ting, men det er det nok andre her som kan mer om.

Mvh. NAB.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Her står det litt om talgpakninger. Søk på "pakkboks" eller "talgpakning" så finner du mye mer. Hvis akslingen dreier nå du dreier motoren, selv om koblingen står i fri, så er det nok koblingen som er problemet. Hvis ikke, så er det sansynligvis lageret/pakkboksen som strammer for mye.

Link to post
Share on other sites

Sjekka mer rundt propellen som sitter bom fast i går. Når giret står slik at akslingen skal være med når motoren går, da kan jeg lett snurre alt rundt ved å vri på propellen, også motoren uten kompresjon. Kobles akslingen fra, står den bom fast. Det virker som om frikoblingen på et vis låser propellakslingen?? Noen som kjenner til dette??

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok det er brems på frikoplingen ja. Har samme motor som deg (2H) med vripropell og jeg har lagt merke til at hvis jeg ikke drar spaken for frikopling helt "i fri", vil akslingen "følge sakte" med motoren, men hvis jeg drar spaken til den stopper, stopper akslingen å snurre.

Link to post
Share on other sites

Jepp, gjorde et forsøk lørdag. Båten lakk som ei sil, så måtte opp igjen da andre hadde tinga på sisteplassen i stroppen. Har nå tetta alle bordgangene med Sikaflex, ser bra ut nå, så ny time i morgen - og da som sistemann! Glødepluggene til 2H-en var forresten et funn. Tok en teststart, starta på første etter 2 sek på starteren etter vinterdvalen. Før måtte den kinnes i sju lange og sju breie før den fyra opp, når den var kald. Alltid.

Ser fram til fine dager på sjøen nå! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hyggeligt det att ting fikser seg nå når det nermerseg midt på sommaren.

(Litt rar formulering ser eg eg sjølve har skrevet :crazy: )

 

Eg har da eit spørsmål til SABB folk.

Vi har ein 2H, den går nydelegt. Det er ikkje røyk i heile tatt (Bra :flag: ) ein kan ta nesa nedi eksos opninga og ein lukter berre fin luft.

 

Men ein gong vi skulle stoppe etter ein fin tur, eg slakka ned til 200 omdreininger per minutt og ga opp igjen til 700 omdreininger per minutt. da eg gav den litt gass frå 200 omdreininger (det er jo nesten stopp) såg eg ein antydning til litt sort røyk, eg tenkte att det var fordi den lagg på 200 omdreininger og så gav eg litt gass. Motoren går jo nydelegt, og drar meir enn oppskrevet i boka! Det er jo bra.

 

Er det vanelegt eller noko som kansje må sjekkast, komperesjon og ventilar er i super duper stand.

 

Takk for alle svar.

 

(Det skjedde berre ein gong?)

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
Her er en billig løsning på omstyring. Bruk et nav fra ett sykkelhjul og kjøp noen sykkelkjeder og skjøt disse sammen.

Genialt!

Noe sånt har jeg også lyst på - og tenkt på, men har alltid lurt på hvordan man "styrer" kjeden rundt hjørner - noe du tydeligvis har klart her ---> omstyring3.jpg

 

Si meg, hva slags trinser har du brukt der???

:smiley:

 

Tar meg friheten å "legge ut resten av bildene direkte - håper at det er all right, Roya?

omstyring1.jpg

 

omstyring2.jpg

 

Forresten - Velkommen ombord i baatplassen.no Roya :seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann! Etter mange år med trebåt har jeg såvidt begynt og forberede byggingen av en helt ny 23'fots åpen tresjekte. I dene vil jeg av innlysende grunner bruke min 6-8 HK sabb H-modell. Tror det er en H og ikke en G.... Vi har vært sammen i ellve år uten en eneste "krangel" , så at den skal være med videre er en selvfølge. (Det er en 67 mod. så den er snart innkjørt:-)

Men... Før jeg setter den inn i en nybygget båt vil jeg shine den opp. Den har hele tiden hatt behov for litt ole i sigaretthullet før jeg starter den. Uten det er det ikke sjangs.

Er det noen som har noen ide om hva det kan være?

Og så ville det være fint om det er noen som har noen gode ideer til utforming av motorkassen, ettersom det er bakstart på denne, blir utfordringen litt anderledes enn om det kun var elektrisk start.

Redigert av killmeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er da helt normalt det! En oljeskvett eller en sigarett er det som skal til for å starte en H/2H! Jeg tviler på om du klarer å få den så lettstartet at du klarer deg uten. Men om du vil prøve, så kan jo nye stempelfjærer og sliping av ventiler hjelpe litt på...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Den har hele tiden hatt behov for litt ole i sigaretthullet før jeg starter den. Uten det er det ikke sjangs.

 

Hei, etter du har shina opp motoren og eventuelt hatt service kan du skaffe deg glødeplugger, det er ein unnværlig ting når det er kaldt. Motoren starter uten i kaldt vær, men det er bedre for motoren om ein får varma litt i toppen før start.

 

Men det er eit godt val og bruke SABB motoren i den nye båten, da er du i allefall trygg! :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...